Google och Motorola vill stoppa Apples produkter i USA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFraja:

Har aldrig påstått att Apple släpper ut mindre koldioxid än t.ex. Dell eller att Macbook drar mindre energi, det är du som dragit in den bit. Det som var uppe för diskussion var om Unibody var dåligt för miljön eller inte, och dina rapporter om CO2 har inget med det att göra.

Förutom att deras unibodydatorer släpper ut mycket mer CO2 än deras plastchassin. Du har för övrigt inte kommit med något alls med substans som visar på att din tes skulle stämma.

Vi kan ju även titta på en studie gjord av Coca Cola där de tittade på en hel hög av sina produkter. Visar sig att en 500 ml PET-flaska släpper ut lite mindre koldioxid än en 330 ml aluminiumburk. Jämför man dessutom med 2 l PET så blir skillnaden stor. Då får du tänka på att aluminiumburkar är stansade och inte frästa. PET-flaskor tillverkas i en tvåstegsprocess där man först gör en liten flaska i en injektionsform och sedan expanderas den i en större form med hjälp av varmluft. Det är alltså ett extra gjutningssteg jämfört med chassidelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

"Utan någon uppgörelse och vid en fällande dom kan domstolen besluta om importförbud i USA."

Vad skulle egentligen ske, om Apple nu skulle åka på importförbud i USA? Slutproduktion/paketering av deras enheter sker väl redan i staterna, och då är et väl inte så mycket import att tala om?

Nej all montering och sånt sker i Kina, de skriver ju så elegant "Designed in California, made in China" på sina grejer. Här har du en bild från Foxconn som visar färdigförpackade telefoner. Vore för övrigt rätt konstigt att göra förpackningen i USA eftersom det skulle bli så mycket dyrare då det skulle krävas att allt förpackades två gånger. Det ger också mycket krångligare logistik om allt ska skickas till USA och sedan därifrån igen.

Det är däremot fullt möjligt att de har något juridiskt kryphål så de klarar sig ändå. Fast tror aldrig det kommer gå så långt som importförbud eftersom det skulle bli så dyrt. De lär snarare gå med på förlikning, licensavgifter eller liknande för att slippa det om de nu går så långt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Apple har väll ingen produktion i USA?

Jag är inte insatt i hur amerikanska aptent utfärdas men svenska fungerar som så att man skickar in en beskrivning av sin grej. sen kollas det på att det inte finns något liknande någonstans eller att en person i det yrket skulle kunna konstruera en sådan grej med godtycklig lätthet utan tillgång till patentet. Inte såhär det uttrycks men i de svängarna.

Jag vet men ett tecken på hur sjuk hela cirkusen blir. Ska Apple som är grundat och har sin huvudsits i USA kunna producera sina prylar i ett land men sedan inte kunna ta hem de?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej all montering och sånt sker i Kina, de skriver ju så elegant "Designed in California, made in China" på sina grejer. Här har du en bild från Foxconn som visar färdigförpackade telefoner. Vore för övrigt rätt konstigt att göra förpackningen i USA eftersom det skulle bli så mycket dyrare då det skulle krävas att allt förpackades två gånger. Det ger också mycket krångligare logistik om allt ska skickas till USA och sedan därifrån igen.

Det är däremot fullt möjligt att de har något juridiskt kryphål så de klarar sig ändå. Fast tror aldrig det kommer gå så långt som importförbud eftersom det skulle bli så dyrt. De lär snarare gå med på förlikning, licensavgifter eller liknande för att slippa det om de nu går så långt.

Ah, då hade jag för mig fel. Många företag därifrån är såpass patriotiska så att det måste stå "Made in USA" på deras grejjer, även om det bara innebär att det sista klistermärket tryckts på stateside.

Jag tror inte heller det går så långt. Samsung körde väl dock med lite "whatever"-mentalitet när dom fick säljstopp i Tyskland, men men, framtiden får utvisa.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Ah, då hade jag för mig fel. Många företag därifrån är såpass patriotiska så att det måste stå "Made in USA" på deras grejjer, även om det bara innebär att det sista klistermärket tryckts på stateside.

Jag tror inte heller det går så långt. Samsung körde väl dock med lite "whatever"-mentalitet när dom fick säljstopp i Tyskland, men men, framtiden får utvisa.

Fast för Samsung så var det ju i ett fall en utgående modell och i något annat fall ändrade de designen lite och började sälja den igen. Eftersom det här rör sig om tekniska patent så kan Apple inte bara designa om lite då en smartphone utan Wlan är lite svårsåld i dag. Så om de riskerar att bli fällda lär de gå med på förlikning vilket antagligen innebär ett skadestånd och sedan licensavgifter eller så blir de fällda vilket innebär samma sak fast med andra summor. Fast det är ju inte säkert att det går så långt. Många processer rinner ju ut i sanden eller så förlikar de med att byta patent vilket är väldigt vanligt. Det var ju så VIA fick licens för x86.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast för Samsung så var det ju i ett fall en utgående modell och i något annat fall ändrade de designen lite och började sälja den igen. Eftersom det här rör sig om tekniska patent så kan Apple inte bara designa om lite då en smartphone utan Wlan är lite svårsåld i dag. Så om de riskerar att bli fällda lär de gå med på förlikning vilket antagligen innebär ett skadestånd och sedan licensavgifter eller så blir de fällda vilket innebär samma sak fast med andra summor. Fast det är ju inte säkert att det går så långt. Många processer rinner ju ut i sanden eller så förlikar de med att byta patent vilket är väldigt vanligt. Det var ju så VIA fick licens för x86.

Nog för att VIA började med x86 före jag var insatt i patentfrågor (men sent nog för att jag fortfarande ska minnas deras chipset och drivrutiner, blä), men det var väl aldrig så mycket tjafs innan man kom till det stadiet förr?

Jag har för mig att jag i förra veckan läste om att Microsoft gått med på förlikning mot Apple gällande Surface, redan ett par månader innan dom ens finns på marknaden. Det känns som ett steg i rätt riktning i telefon och paddkriget.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Jag vet men ett tecken på hur sjuk hela cirkusen blir. Ska Apple som är grundat och har sin huvudsits i USA kunna producera sina prylar i ett land men sedan inte kunna ta hem de?

Fast det är ju tekniskt sett Foxconn som bygger grejerna och säljer dem till apple, lite beroende på hur man ser det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Nog för att VIA började med x86 före jag var insatt i patentfrågor (men sent nog för att jag fortfarande ska minnas deras chipset och drivrutiner, blä), men det var väl aldrig så mycket tjafs innan man kom till det stadiet förr?

Jag har för mig att jag i förra veckan läste om att Microsoft gått med på förlikning mot Apple gällande Surface, redan ett par månader innan dom ens finns på marknaden. Det känns som ett steg i rätt riktning i telefon och paddkriget.

Det var lite annan ton förr. Det stämdes åt höger och vänster men då för att tvinga fram utbyte av patent eller licensavgifter beroende på situation. Nu har tonläget ändrats och det stäms åt höger och vänster mest för att skada den andra parten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Cirkusen fortsätter lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Förutom att deras unibodydatorer släpper ut mycket mer CO2 än deras plastchassin. Du har för övrigt inte kommit med något alls med substans som visar på att din tes skulle stämma.

Vi kan ju även titta på en studie gjord av Coca Cola där de tittade på en hel hög av sina produkter. Visar sig att en 500 ml PET-flaska släpper ut lite mindre koldioxid än en 330 ml aluminiumburk. Jämför man dessutom med 2 l PET så blir skillnaden stor. Då får du tänka på att aluminiumburkar är stansade och inte frästa. PET-flaskor tillverkas i en tvåstegsprocess där man först gör en liten flaska i en injektionsform och sedan expanderas den i en större form med hjälp av varmluft. Det är alltså ett extra gjutningssteg jämfört med chassidelar.

ISO och CO2-beräkningar i all ära. Skall tilläggas att aluminium har mycket högre återvinningsgrad, samt att plast (speciellt PET) har begränsad livslängd. PET kan återvinnas 5-8 gånger om jag minns rätt, sen kan plasten inte återanvändas igen. Samt att man måste tillsätta en del kemikalier varje gång man skall återvinna plast. För återvinna aluminium går det åt 90-95% mindre energi än att tillverka ny aluminium, men för att återvinna plast däremot (variera dock beroende på platstyp) går det åt 65-70% mindre energi än att tillverka ny.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFraja:

ISO och CO2-beräkningar i all ära. Skall tilläggas att aluminium har mycket högre återvinningsgrad, samt att plast (speciellt PET) har begränsad livslängd. PET kan återvinnas 5-8 gånger om jag minns rätt, sen kan plasten inte återanvändas igen. Samt att man måste tillsätta en del kemikalier varje gång man skall återvinna plast. För återvinna aluminium går det åt 90-95% mindre energi än att tillverka ny aluminium, men för att återvinna plast däremot (variera dock beroende på platstyp) går det åt 65-70% mindre energi än att tillverka ny.

Ja det vet jag men det genererar fortfarande mindre CO2 och går åt mindre energi med PET än med aluminium. Sen har plast andra nackdelar precis som aluminium har nackdelar men att komma och säga att ett fräst aluminiumblock är bättre än ett injektionssprutat plastchassi eller stansat metallchassi är ju inte nödvändigtvis sant. Att fräsa aluminium har många fördelar men miljöaspekten är fel. Då får de stansa och pressa ut metallchassi i såna fall om man vill undvika problemen med plast.

Tycker för övrigt det är synd att de tog bort de återanvändningsbara PET-flaskorna för de var överlägsna. Antar att det berodde på att folk var idioter och förvarade bensin och skit i dem innan de pantade dem igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Apple menar att Motorola ställer ”orimliga krav” och att företaget dessutom själva inkräktar på patent genom att använda operativsystemet Android, som sägs innehålla teknik från Ios."

Lustigt,, tror Apple att de har patent på att stämma konkurrenter också?
Dessutom så är det Apple som stulit teknik ifrån Android som de använder i Ios.
Så Apple borde akta sig jävligt noga för att attackera företagen som de begår brott emot samt säljer teknologi till Apple.
Det räcker med att Samsung bryter alla kontrakt med Apple, så kommer hela Apple företaget att gå i konkurs inom ett halvår om de inte hinner utveckla egen teknologi och bygga en fabrik som kan tillverka.

Apple är en parasit som förtjänar att försvinna ifrån marknaden, de stämmer allt och alla i försök att dominera och styra marknaden för smart-phones och bärbara datorer (tablet pc's), de köper all sin teknologi av andra och stjäl designer och idéer ifrån andra men stämmer alla som producerar telefoner som är lika Apples Iphone, som är en svart elekt rektangel med en touchskärm på framsidan och en bit metall på baksidan med lite lågpresterande teknologi och ett svagt batteri.
Apple gör medelmåttliga produkter, och blockerar alla konkurrenters modeller för att kunna fortsätta sälja medelmåttigt skit, varför behöva utveckla nytt - när ingen kommer fram med bättre saker? Eller ja snarare, allt som är bättre har blivit stoppat av Apple mutor till domare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Eller så är det mr FLux69 som vägrar inse fakta.. Både domstolarna i UK och i Nederländera avslog Apples försök att få Tab 10.1 stoppad. Alltså två av tre domstolar dömde i Samsungs favör.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14404-samsung-galaxy-s-galax...

http://feber.se/android/art/219314/stoppad_galaxy_tab_fr_sams...

"I och med gårdagens lite märkliga beslut där en tysk domstol beslutade att Samsung Galaxy Tab 10.1 inte får säljas i något EU-land förutom Nederländerna hamnar Samsung marknadsavdelning i en prekär situation och måste antagligen omvärdera sina kampanjplaner för tableten."

Sedär, du har rätt om Nederländerna (när det gäller Tab), men är inte ett land av alla EU-länder ganska tamt?

http://blogg.tkj.se/apple-stoppar-samsung-aven-i-australien/

"Apple och Samsung fortsätter sitt bråk, och nu har en domstol i Australien beslutat att Samsungs surfplatta Galaxy Tab 10.1 inte får säljas i landet förrän den pågående patenttvisten har avgjorts. Ungefär samma sak har hänt i Tyskland och Holland, där domstolar stoppat försäljningen av Samsung Galaxy Tab 10.1."

Nämen, ser man på, domstol i Holland stoppade den oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

"Apple menar att Motorola ställer ”orimliga krav” och att företaget dessutom själva inkräktar på patent genom att använda operativsystemet Android, som sägs innehålla teknik från Ios."

Lustigt,, tror Apple att de har patent på att stämma konkurrenter också?
Dessutom så är det Apple som stulit teknik ifrån Android som de använder i Ios.
Så Apple borde akta sig jävligt noga för att attackera företagen som de begår brott emot samt säljer teknologi till Apple.
Det räcker med att Samsung bryter alla kontrakt med Apple, så kommer hela Apple företaget att gå i konkurs inom ett halvår om de inte hinner utveckla egen teknologi och bygga en fabrik som kan tillverka.

Suck, tror du på fullaste allvar att Samsung vill bli av med sin största kund(Apple)? Och sannolikt dessutom bryta mot ett helt gäng kontrakt och åka på enorma böter ifall de skulle avbryta samarbetet tvärt.

Nä, som tur är så finns det vettigt folk på dessa stora företag också som håller högre nivå än de som sitter och styr företagens jurister.

Skrivet av icelaw:

Apple är en parasit som förtjänar att försvinna ifrån marknaden, de stämmer allt och alla i försök att dominera och styra marknaden för smart-phones och bärbara datorer (tablet pc's), de köper all sin teknologi av andra och stjäl designer och idéer ifrån andra men stämmer alla som producerar telefoner som är lika Apples Iphone, som är en svart elekt rektangel med en touchskärm på framsidan och en bit metall på baksidan med lite lågpresterande teknologi och ett svagt batteri.
Apple gör medelmåttliga produkter, och blockerar alla konkurrenters modeller för att kunna fortsätta sälja medelmåttigt skit, varför behöva utveckla nytt - när ingen kommer fram med bättre saker? Eller ja snarare, allt som är bättre har blivit stoppat av Apple mutor till domare.

Så mycket ilska...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

"Apple menar att Motorola ställer ”orimliga krav” och att företaget dessutom själva inkräktar på patent genom att använda operativsystemet Android, som sägs innehålla teknik från Ios."

Lustigt,, tror Apple att de har patent på att stämma konkurrenter också?
Dessutom så är det Apple som stulit teknik ifrån Android som de använder i Ios.
Så Apple borde akta sig jävligt noga för att attackera företagen som de begår brott emot samt säljer teknologi till Apple.
Det räcker med att Samsung bryter alla kontrakt med Apple, så kommer hela Apple företaget att gå i konkurs inom ett halvår om de inte hinner utveckla egen teknologi och bygga en fabrik som kan tillverka
.

Ööööh, exakt vilken teknik är det du pratar om? Det mests som Samsung tillverkar åt dem är Apple's teknik, bara det att Apple inte har egna fabriker och har anlitat Samsung som åtagit sig att göra det, Apple har sett sig om efter andra, när det gäller skärmpaneler har det hittat andra men inte för deras CPU som kan leverera i den utsträckning Apple kräver, de som dock går som största förlorare ifall Samsung skulle bryta kontraktet är dock samsung då de 1. Avsäger sig antal miljarder i inkomst fån sin största enskilda kund, 2. Begår ett kontraktsbrott och riskerar att få betala ett skadestånd på upp till ½ deras bruttovärde, tror du verkligen Samsung skulle riskera det?

Skrivet av S_Z:

Suck, tror du på fullaste allvar att Samsung vill bli av med sin största kund(Apple)? Och sannolikt dessutom bryta mot ett helt gäng kontrakt och åka på enorma böter ifall de skulle avbryta samarbetet tvärt.

Nä, som tur är så finns det vettigt folk på dessa stora företag också som håller högre nivå än de som sitter och styr företagens jurister.

Så mycket ilska...

Så mycket opåläst ilska skulle jag vilja påstå