Ström genom elementet och chassit??

Permalänk
Medlem

Ström genom elementet och chassit??

Hallå, för inte så länge sen upptäckte jag att det går ström mellan elementet och datorchassit om jag kommer i kontakt med båda samtidigt, känner då strömmen i fingrarna om jag har fingrarna på elementet och armbågen emot chassit, är det skadligt för datorn?

Vad beror det på? Jag har skrivbordet framför elementet och datorn under, kablar ifrån skärm och dylikt ligger ner och runt elementet.
Kan det vara någon kabel i chassit som gör att det blir ledande?

Känns lite läskigt..

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Får jag gissa att datorn sitter i en icke jordad strömkontakt?

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Får jag gissa att datorn sitter i en icke jordad strömkontakt?

/Erik

Möjligen, är inte helt säker faktiskt
Kan man ta reda på det på något enkelt sätt?

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Möjligen, är inte helt säker faktiskt
Kan man ta reda på det på något enkelt sätt?

Sitter det två metall pinnar in.e i kontakten som datorn är kopplad till? Det är.rekommenderat att ha en jordad dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Sitter det två metall pinnar in.e i kontakten som datorn är kopplad till? Det är.rekommenderat att ha en jordad dator.

Kan inte se just nu tyvärr, jobbar.
Men är det skadligt för datorn just nu?

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Det du borde oroa dig för är mer din egen hälsa än datorn.
Datorn tar ingen skada av läckström men om jag var du hade jag sett över ett byte av nätagg. Min server hade samma problem tills jag slängde in ett bättre agg. Många förmonterade och billigare agg är inte så välisolerade och behöver mer eller mindre jord.
Att sätta datorn i ett jordat uttag är att föredra med absolut inget måste.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det du borde oroa dig för är mer din egen hälsa än datorn.
Datorn tar ingen skada av läckström men om jag var du hade jag sett över ett byte av nätagg.
Att sätta datorn i ett jordat uttag är att föredra med absolut inget måste.

Okej, men varför byte av nätagget?
Kom på nu att tidigare så fick jag bort det när jag eltejpade en kontakt som går från min fläktkontroll, kan ha lossnar och ligger emot plåten.. Får kolla det när jag kommer hem

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Datorn ÄR ansluten med en ojordad kontakt och det är Y-kondensatorerna i nätaggregatet som då lägger chassiet på halva matningsspänningen med en kortslutningsström på omkring kanske 3,5 mA så du har ungefär 115V 50 Hz med en kortslutningsström på någon mA mellan chassie och elementet. Använder du en Klass 1 Apparat på arbetet så MÅSTE du ansluta den till ett jordat uttag.

Skadligt för datorn, det beror på. Om du ansluter datorn till en annan utrustning som är jordad så finns det risk - speciellt vid inkopplingen att man skadar antigen datorn eller den anslutna utrustningen.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att det är ett vattenburet värmesystem, för jag har bara stött på detta fenomen med sådana. Det spelar ingen roll ifall datorn sitter i ett jordat uttag eller ej, för värmesystemet är inte jordat på samma sätt som elsystemet och därför kan det vara en skillnad i potential mellan de två utan att det är något fel. Däremot ska du undvika att ta i båda två samtidigt, för det är inte bra för datorn att det går en ström mellan dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att det är ett vattenburet värmesystem, för jag har bara stött på detta fenomen med sådana. Det spelar ingen roll ifall datorn sitter i ett jordat uttag eller ej, för värmesystemet är inte jordat på samma sätt som elsystemet och därför kan det vara en skillnad i potential mellan de två utan att det är något fel. Däremot ska du undvika att ta i båda två samtidigt, för det är inte bra för datorn att det går en ström mellan dem.

Då borde jag väl egentligen kolla så allt är jordat och få bort kablarna ifrån elementet.
Problemet är att jag inte riktigt kan ha datorn någonannanstans i lägenheten, men det går ju att få bort kablarna så de inte ligger över elementet iaf

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Har kollat eluttaget nu och det var inte jordat, så testade koppla in datorn i ett jordat uttag fast vid elementet och då försvann det, känns skönt men drygt att ha kabeln ifrån köket ^^

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att det är ett vattenburet värmesystem, för jag har bara stött på detta fenomen med sådana. Det spelar ingen roll ifall datorn sitter i ett jordat uttag eller ej, för värmesystemet är inte jordat på samma sätt som elsystemet och därför kan det vara en skillnad i potential mellan de två utan att det är något fel. Däremot ska du undvika att ta i båda två samtidigt, för det är inte bra för datorn att det går en ström mellan dem.

Och vattenburna vattensystem har elpatroner, cirkulationspumpar, shuntar osv som är skyddsjordade, vattenstammen nergrävd i blöt jord och inte allt för sällan i järn och därför relativt bra jordad...

Så en korrekt utförd vattenburen värmeanläggning ÄR jordad med SAMMA jord som vägguttagen via t ex elpatronen.

Anslut alltid en jordad produkt till ett jordat uttag, jorden finns där av en anledning...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"