Nästa generation från nvidia? When?

Permalänk
Medlem

Nästa generation från nvidia? When?

Hej hej!

Tänkte bara titta om det finns någon info om nästa generation efter 6-serien. Har man något på rak arm? År/månader/dagar/sekunder?
Vill mest veta lite bara för att jag sitter på ett 570 nu och det känns inte riktigt lönt att köra upp sig i 6-serien. Det kan ju ändra på sig iof, men som det känns ju så känns det inte lönt med dem spelen som finns ute etc.
Så just for fun, någon som har någon info alls om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hej hej!

Tänkte bara titta om det finns någon info om nästa generation efter 6-serien. Har man något på rak arm? År/månader/dagar/sekunder?
Vill mest veta lite bara för att jag sitter på ett 570 nu och det känns inte riktigt lönt att köra upp sig i 6-serien. Det kan ju ändra på sig iof, men som det känns ju så känns det inte lönt med dem spelen som finns ute etc.
Så just for fun, någon som har någon info alls om detta?

Finns ingen info alls just nu. Dom håller fortfarande på och lanserar 6 serien och 660 deras stor säljare kom precis ut.
Skulle kunna tänka mig att det dröjer tills årsskiftet/nästa år.
Men just nu finns det nog inga riktigt rykten eller information. Utan bara gissningar med tanke på hur långt dom brukar ha mellan releaser.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

skulle tippa på att det tar ett tag, i och med att de precis tryckt ut 660ti, och fortfarande har ett stort glapp i keplerserien runt storsäljande 2000-kronorsklassen. verkar inte finnas många rykten att gå på heller, men jag skulle tippa på att amd kommer före med nästa generation då de haft en full uppsättning modeller en tid nu, och deras sea islands ryktas komma först 2013

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Precis som de andra sagt, den här generationen är såpass ny att nästa generation lär lanseras under Q2-Q3 nästa år.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

om 1 år skulle jag gissa på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja.. Det var ungefär vad jag skulle tro med. Finns det någon kartbeskrivning på generationerna? Alltså ungefär kepler och sen 2013 Q2 nästa, som är..? Hoppas ni förstår. Dem brukar ju "leeka" ut sådana bilder. Alltså ungefär vad nästa generation har att erbjuda helt enkelt.

Permalänk

vänta ett år till minst på nästa generation

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ja.. Det var ungefär vad jag skulle tro med. Finns det någon kartbeskrivning på generationerna? Alltså ungefär kepler och sen 2013 Q2 nästa, som är..? Hoppas ni förstår. Dem brukar ju "leeka" ut sådana bilder. Alltså ungefär vad nästa generation har att erbjuda helt enkelt.

Kartbeskrivning, som denna?

Här finns även lite mer info:
http://semiaccurate.com/2010/09/23/nvidias-kepler-and-maxwell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ja.. Det var ungefär vad jag skulle tro med. Finns det någon kartbeskrivning på generationerna? Alltså ungefär kepler och sen 2013 Q2 nästa, som är..? Hoppas ni förstår. Dem brukar ju "leeka" ut sådana bilder. Alltså ungefär vad nästa generation har att erbjuda helt enkelt.

har inte sett nåt sånt från nvidia, bara amd med sina sea islands. vet inte ens vad keplers efterföljare kommer heta/har för kodnamn, eller om de kör som med fermi i 400- och 500-serierna och bara uppgraderar den med en nyare gk110 gpu

edit: där var jag visst lite sen, och fick dessutom veta att nästa är maxwell det säger dock inget om geforce 700 kommer vara maxwell. och 2013 vet jag inte om de håller iom att de skriver 2011 på kepler som ju kom i år

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ja där ser man ja så bra, tack! Jag tror väl iaf och hoppas på 2013: Q2-Q3. Det blir alldeles utmärkt isf.