Ny dator med ASRock Z77 Extreme4 når inte post

Permalänk
Medlem

Ny dator med ASRock Z77 Extreme4 når inte post

Jag fick nyss hem en 3570K, ASRock Z77 Extreme4 och 2x4GB Corsair Vengeance DDR3.
Datorn "startar" (fläktar, inklusive processorfläkten ansluten till moderkortet går igång), men sedan händer inget.
Ingen bild syns på skärmen (skärmen får inte ens någon signal) och Dr. Debug (LCD-display på moderkortet) visar ingen felkod.

  • Alla strömkablar är anslutna

  • Distanser är korrekt monterade (och jag har testat starta den utnaför lådan med samma resultat)

  • Jag har testat både med intern och diskret grafik

  • Jag har kopplat ur allt utom det nödvändiga (Processor, en minnesmodul och PSU)

Är det något jag har missat?

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Skrivet av woostie:

Jag fick nyss hem en 3570K, ASRock Z77 Extreme4 och 2x4GB Corsair Vengeance DDR3.
Datorn "startar" (fläktar, inklusive processorfläkten ansluten till moderkortet går igång), men sedan händer inget.
Ingen bild syns på skärmen (skärmen får inte ens någon signal) och Dr. Debug (LCD-display på moderkortet) visar ingen felkod.

  • Alla strömkablar är anslutna

  • Distanser är korrekt monterade (och jag har testat starta den utnaför lådan med samma resultat)

  • Jag har testat både med intern och diskret grafik

  • Jag har kopplat ur allt utom det nödvändiga (Processor, en minnesmodul och PSU)

Är det något jag har missat?

Löst det ?
Detta hände exakt mig idag med samma komponenter som du har med.. det var så att atx 20/24 pins kontakten inte riktigt satt i moderkorts platsen .

Permalänk

Hänt mig också. Pillade lite på kablarna och sen funkade den. Vet dock inte om det var de.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ja har nog pillat en hel del med kablarna utan resultat.
Jag testade nu också ett annat nätaggregat utan resultat.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk

Du har inte råkat glömma att stoppa i den andra strömsladden från nätagget? 6 eller 8 pinnars har jag för mig, sitter rätt nära CPU/ram på kortet. Vill minnas att jag gjorde den tabben.

Permalänk
Medlem

8 pinnarskontakten är ikopplad. Jag får dock samma resultat utan den.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk

Funkar din skärm?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Funkar din skärm?

Har testat med 2 olika skärmar som jag annars använder varje dag till andra datorer, så ja.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem

Kollat om de är nån dålig lödning på baksidan?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Kollat om de är nån dålig lödning på baksidan?

Ser inga konstigheter vid någon av lödpunkterna...

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk

vid mitt första bygge fick jag ingen post häller och det berodde på att jag hade kopplat skärmen med dvi>vga>hdmi och det gick konstigt nog inte, när jag sedan kopplade om det så fick jag post, konstigt men kolla det också

Permalänk
Medlem

Har testat koppla skärm till vga, dvi och hdmi, utan resultat.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem

prova att köra med endast en minnessticka, prova båda två

*edit* never mind, läste inte ditt inlägg ordentligt

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Om du vet att nätagget fungerar, och det inte hjälper att byta mellan de 2 olika minnesmodulerna så är det med största sannolikhet moderkortet eller processorn som är trasig. Har du möjlighet att testa byta ut någon av de komponenterna? Och är någon pin i processorsocketen böjd/trasig? Om du kör på integrerat grafikkort nu skulle du kunna testa med ett diskret grafikkort om du har något som passar.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är defekt, men innan du skickar tillbaka det kolla så att du inte skadat CPU sockeln!

btw.. har du testat och reseta BIOS? : det kan fungera!

Permalänk
Medlem

Har "resetat" BIOS (flera gånger) utan resultat.
Monterade också om processorn för att se om sockeln var skadad, vilket den inte var.

Jag tar nog och och gör en rma på det...

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med z77 extreme, får ingen som helst respons på skärmen. Felkoden som min dr.debug visar är Ab vilket motsvarar: setup input wait i manualen.

Sökt mycket om någon annan har haft samma problem men hittar inget. Någon som har lösning på problemet eller iallafall förslag?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men har du kopplat skärmkabeln till grafikkortet och inte till mederkortet.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har provat att koppla både en vga och hdmi till i/o plattan på moderkortet. Sen provade jag i ren frustration att koppla den till grafikkortet. Ingen respons där (no suprise). Har även provat två olika skärmar.

Permalänk

Har byggt en dator till min kompis, med EXAKT samma komponenter som du använde dig av! Fick även samma problem vid första uppstart. Löste det genom att koppla ur grafikkortet från moderkortet sen koppla in bildskärmen på moderkortets bildutgång, då startade den! Sen när vi hade installerat Windows osv så kopplade vi in grafikkortet och då funkade det! Hoppas du kan lösa det! Men så iaf gjorde jag och det funkade för mig!

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem

Tror inte du förstår hur lycklig jag blev när jag såg de första bokstäverna på skärmen. Du kan tänka dig lite av känslan som frodo fick när han släppte ringen ner i lavan. Underbart att bli av med problemet.

För en första-gången-byggare som mig själv, så har jag varit nära på att bryta ihop. Det är efter tre timmars forums-felsökande och dubbelcheckningar av sladdar som jag precis lärt mig namnet på.

Du kan verkligen ta till dig den där känslan av att ha gjort någons dag idag, bara någon minuts knappande på tangeterna har räddadat mig från mentalsjukhus. Tack, verkligen tack.

Permalänk
Skrivet av Mygglo:

Tror inte du förstår hur lycklig jag blev när jag såg de första bokstäverna på skärmen. Du kan tänka dig lite av känslan som frodo fick när han släppte ringen ner i lavan. Underbart att bli av med problemet.

För en första-gången-byggare som mig själv, så har jag varit nära på att bryta ihop. Det är efter tre timmars forums-felsökande och dubbelcheckningar av sladdar som jag precis lärt mig namnet på.

Du kan verkligen ta till dig den där känslan av att ha gjort någons dag idag, bara någon minuts knappande på tangeterna har räddadat mig från mentalsjukhus. Tack, verkligen tack.

Bara kul att kunna vara till hjälp!

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr fortfarande inte löst problemet med att skärmen inte får någon kontakt.

Problemet kvarstår när grafikkortet är i datorn inkopplat. Jag har kunnat installera Windows och moderkortets drivrutiner utan att ha grafikkortet inkopplat. Men så fort jag kopplar i grafikkortet får jag ingen bild. Jag har upprepade gånger kopplat om allting och dubbelkollat alla kopplingar. Jag har provat med två olika grafikkortet med samma utgång, ingen respons. Har även provat olika skärmar med både dvi och hdmi. Mitt moderkort har även två pci-e som jag båda provat med samma resultat.

Min slutsats är att det sannolikt är moderkort som det är fel på. Gissar på pci-e fel av någon sort men kan inte överdrivet mycket då detta är min första självbyggda dator.

Någon som har hart ett liknande problem eller har en teori om vad som är fel. Skulle uppskatta ett svar då jag har börjat få slut på idéer och börjar bli frustrerad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du testat grafikkortet i en annan dator?

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera bios till senaste verisionen?

Permalänk
Medlem

Kör samma setup, som dig, har dock fortfarande problem, testat ta ut grafikkortet satte in det igen, samma sak med hårdiskarna och min ssd, ram minne, testat även byta plats fortf problem, datorn funkade 2 dagar, fick problemet ungefär för 2 tim sen när jag kollade film , den startar om efter varje 4-6 sec

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K | MoBo: MSI Z370 SLI Plus
GPU: Asus Strix Advanced GTX 1070 Ti | RAM: G.Skill 2x8GB 3200MHz CL14
PSU:Seasonic Focus 650W 80+ Gold | Ljud:Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Medlem

löste det, tog ut den ena ram stickan och den startade enbart med 4gb galant, dock fick jag formatera om eftersom raminnet påverkade systemfilerna en del koder, lite surt med 4gb ram i datorn får bli ett samtal imorgon till inet..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K | MoBo: MSI Z370 SLI Plus
GPU: Asus Strix Advanced GTX 1070 Ti | RAM: G.Skill 2x8GB 3200MHz CL14
PSU:Seasonic Focus 650W 80+ Gold | Ljud:Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Hm, funderar på att köpa denna konfiguration men nu kommer jag tänka mig en eller två gånger till innan beställning av Asrock.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1892727/2012-06-11

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Jag skickade in mitt moderkort asrock z77, svaret jag fick då var mitt kort var defekt och att jag skulle få ett nytt. Dum som jag var bad jag inte om ett annat kort i samma prisklass utan ett av samma model.

Det är nu det börjar bli nästan komiskt, jag får ett nytt med samma resultat. Ingen respons med grafikkortet i. Vilket betyder att webbhallen (som jag beställt ifrån) har konstaterat att det är defekt. Det jag hoppas nu är att hela deras batch av z77 är fel så jag äntligen får en logisk förklaring på det, men men vi får se.

Det jag undrar(hoppas) nu är att många andra har samma problem. Men eventuella lösningar vore också kul att höra.

Jag väntar ett svar nu på måndag ifrån webbhallens kundtjänst, så jag kommer att uppdatera här i tråden då jag får svar.