Permalänk
Medlem

Läggs grafikkminne ihop?

Hej, om jag köper 2 st GTX 560 ti som som sagt har 1 gb vardera, hur mycket graikkminne har jag då totalt om jag kör sli?

Permalänk
Medlem

En polare till mig hävdar då att man har mer än 1 gb totalt medans jag säger att det totala är på 1.

Permalänk

du har rätt, 1+1 = 1 i sli fallet.

Permalänk
Medlem

Minnet speglas när man kör SLI/CF så man har alltid lika mycket minne som det kortet som har minst har (dvs 1GB + 2GB = 1GB totalt).
Däremot så kan dxdiag och andra program posta helt fel om hur mycket minne sakerna har tex. min säger 3794MB. Dock så säger Asus gpu tweak 2000MB

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

"When I configure two graphics cards in SLI mode, do the graphics cards work together to create double the memory size?

No. In SLI mode, each graphics card uses its own frame buffer memory to render a 3D application. The operating system will report a graphics card frame buffer memory size that is found on a single graphics board."

Från http://www.geforce.com/hardware/technology/sli/faq

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning varför jag ALDRIG tänker skaffa 2 graffekort. Köper hellre 1 som är RIKTIGT bra

Permalänk

Som de andra har sagt.. Du går bara 1 gb i minne.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

du har rätt, 1+1 = 1 i sli fallet.

Skrivet av Elghinnarisa:

Minnet speglas när man kör SLI/CF så man har alltid lika mycket minne som det kortet som har minst har (dvs 1GB + 2GB = 1GB totalt).
Däremot så kan dxdiag och andra program posta helt fel om hur mycket minne sakerna har tex. min säger 3794MB. Dock så säger Asus gpu tweak 2000MB

Skrivet av Phukkitt:

"When I configure two graphics cards in SLI mode, do the graphics cards work together to create double the memory size?

No. In SLI mode, each graphics card uses its own frame buffer memory to render a 3D application. The operating system will report a graphics card frame buffer memory size that is found on a single graphics board."

Från http://www.geforce.com/hardware/technology/sli/faq

Skrivet av Waowt:

Ännu en anledning varför jag ALDRIG tänker skaffa 2 graffekort. Köper hellre 1 som är RIKTIGT bra

Skrivet av jakob.ee.:

Som de andra har sagt.. Du går bara 1 gb i minne.

Okej, tack. Då ska jag visa detta för honom. Han påstår även att 2 st 560 ti's i SLI presterar bättre än 1 670, men jag hävdar att så inte är fallet, och en av anledningarna till det är att grafikminnet sätter stopp ganska tidigt på 560 ti's 1 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Okej, tack. Då ska jag visa detta för honom. Han påstår även att 2 st 560 ti's i SLI presterar bättre än 1 670, men jag hävdar att så inte är fallet, och en av anledningarna till det är att grafikminnet sätter stopp ganska tidigt på 560 ti's 1 gb.

Och om något ska du köpa 1 GTX 670 för då kan du skaffa ett 670 vid ett senare tillfälle istället! ( ev 660TI eller 7950/70 )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Ännu en anledning varför jag ALDRIG tänker skaffa 2 graffekort. Köper hellre 1 som är RIKTIGT bra

Därför man köper två som är riktigt bra

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och om något ska du köpa 1 GTX 670 för då kan du skaffa ett 670 vid ett senare tillfälle istället! ( ev 660TI eller 7950/70 )

Ja, jo jag vet!

Så det är bara 1 gb som används när man spelar, även om man har 2 grafikkort med 1 gb vardera?

(Jag vet att jag har rätt men jag vill bara samla ihop lite bevis för att få tyst på honom)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zabera:

(Jag vet att jag har rätt men jag vill bara samla ihop lite bevis för att få tyst på honom)

Behövs det ens mer än det jag citerade ovan? Det kommer ju direkt från Nvidia, så det kan han inte säga emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Ja, jo jag vet!

Så det är bara 1 gb som används när man spelar, även om man har 2 grafikkort med 1 gb vardera?

(Jag vet att jag har rätt men jag vill bara samla ihop lite bevis för att få tyst på honom)

Ja, det är sant, då båda grafikkorten kommer behöva rendera spelet/bilden var för sig, kommer minnena speglas, inte utökas, vilket resulterar i totalt 1 GB grafikminne i detta fall.