Överklockning av Gigabyte GTX 670 Windforce.

Permalänk
Medlem

Överklockning av Gigabyte GTX 670 Windforce.

Tjena, jag har ett Gigabyte GTX 670 Windforce som jag skulle vilja klocka lite för att få ut det där lilla extra i prestanda. Jag skulle vilja ha lite hjälp med att skruva upp hastigheten på kortet via MSI Afterburner.

Har nu följande clocks:

Power Limit: 111%
Core Clock: +100 MHz
Memory Clock: +200 MHz

Går det att dra upp lite mer tror ni? hur mycket brukar man kunna klocka dessa kort på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades dra +890mhz på memory utan att öka volten!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

Jag kom iaf närmare +145 core och +550 ram innan det började gå baklänges med minnesfel och svajig boost. Så lite mer core och mycket mer minne borde du få ut med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Jag kom iaf närmare +145 core och +550 ram innan det började gå baklänges med minnesfel och svajig boost. Så lite mer core och mycket mer minne borde du få ut med lite tur.

Skrivet av QQmore:

Jag lyckades dra +890mhz på memory utan att öka volten!

Okej, tack! vad använder ni för program för att stresstesta? kan ni rekommendera något bra??

Permalänk

Unigine Heaven använder jag iaf, hittar problem som inte syns i Furmark och bencharket funkar bra för att se när man klockat för mycket och får sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Unigine Heaven använder jag iaf, hittar problem som inte syns i Furmark och bencharket funkar bra för att se när man klockat för mycket och får sämre prestanda.

Tack! laddar ner det med en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Unigine Heaven använder jag iaf, hittar problem som inte syns i Furmark och bencharket funkar bra för att se när man klockat för mycket och får sämre prestanda.

Har just nu:

Power limit: 111%
Core clock: 110
Memory Clock: 500

Och jag får fortfarande artefakter lite då och då under Ungine Heaven benchmark med allt maxat i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Har just nu:

Power limit: 111%
Core clock: 110
Memory Clock: 500

Och jag får fortfarande artefakter lite då och då under Ungine Heaven benchmark med allt maxat i 1080p.

Kommer inte ihåg, men det jag har för mig att med senaste BIOS på Gigabytes hemsida så kan man öka stabiliteten. Även power limit går upp till 112% har jag för mig Om det nu inte är senare version av Afterburner som gör det, kommer inte ihåg. Men kanske värt att pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Kommer inte ihåg, men det jag har för mig att med senaste BIOS på Gigabytes hemsida så kan man öka stabiliteten. Även power limit går upp till 112% har jag för mig Om det nu inte är senare version av Afterburner som gör det, kommer inte ihåg. Men kanske värt att pröva.

true true
update your bios Pleaazzzeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Kommer inte ihåg, men det jag har för mig att med senaste BIOS på Gigabytes hemsida så kan man öka stabiliteten. Även power limit går upp till 112% har jag för mig Om det nu inte är senare version av Afterburner som gör det, kommer inte ihåg. Men kanske värt att pröva.

Skrivet av Taxas:

true true
update your bios Pleaazzzeee

Kan dra upp till 112%, skall jag göra det? och sen försöka mig på det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Kan dra upp till 112%, skall jag göra det? och sen försöka mig på det igen?

Ja, det skadar ju inte, men det gör nog ingen skillnad. BIOS kanske gör skillnad däremot.

Du kan även ladda ned 3dmark 11 för att testa kortet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Ja, det skadar ju inte, men det gör nog ingen skillnad. BIOS kanske gör skillnad däremot.

Du kan även ladda ned 3dmark 11 för att testa kortet med.

Okej, laddar ner 3dmark11 nu. Hur uppdaterar man bios då? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Okej, laddar ner 3dmark11 nu. Hur uppdaterar man bios då? :s

Har inte gjort det själv men ska inte vara så jättesvårt.
Här står det: http://www.gigabyte.se/WebPage/40/index.htm
De har typ något program som ska vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Okej, laddar ner 3dmark11 nu. Hur uppdaterar man bios då? :s

Ett utility program på deras hemsida som heter nått liknande VGA-bios.
Kolla i gigabytes tråd, jag fick nyligen hjälp med hur man gör där, dock hade jag tydligen senaste bios från butik men programmet funkade

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag har klockat upp mitt Gigabyte GTX670 OC, med Gigabytes egna program OCGuru II, men varje gång jag startar datorn går den på std settings. Jag måste starta programmet för att få kortet att överklocka. Hur fungerar det med MSI Afterburner?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_Carlsson71:

Jag har klockat upp mitt Gigabyte GTX670 OC, med Gigabytes egna program OCGuru II, men varje gång jag startar datorn går den på std settings. Jag måste starta programmet för att få kortet att överklocka. Hur fungerar det med MSI Afterburner?

Du kan klicka i en ruta där det står "Apply overclocking at system startup" vilket betyder att dina inställningar är kvar när du startar datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Du kan klicka i en ruta där det står "Apply overclocking at system startup" vilket betyder att dina inställningar är kvar när du startar datorn

Är detta i OCGuru II eller MSI Afterburner? Jag hittar det inte i OCGuru II...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_Carlsson71:

Är detta i OCGuru II eller MSI Afterburner? Jag hittar det inte i OCGuru II...

Med tanke på hur din fråga var ställd "Hur fungerar det i Afterburner?" så är det självfallet i MSI Afterburner...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Med tanke på hur din fråga var ställd "Hur fungerar det i Afterburner?" så är det självfallet i MSI Afterburner...

Haha, självklart...ibland tänker man inte alls...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jag ställde in +127 på core och + 596 på memory, då fick jag samma siffror som SweC fick i sin överklockning!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en flashnings utillity på Gigabytes hemsida. Har flashat mitt eget kort och kan medela att det funkade bra. Kan avsluta med ett litet tips ang. stabilitetstestning. Kör Crysis2 maxat med DX11 patchen och hight res texture, detta spelet har en förmåga att avslöja instabilitet!

Permalänk
Medlem

Hur man överklockar ett GTX 670 som ett pro, http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Det ska finnas en flashnings utillity på Gigabytes hemsida. Har flashat mitt eget kort och kan medela att det funkade bra. Kan avsluta med ett litet tips ang. stabilitetstestning. Kör Crysis2 maxat med DX11 patchen och hight res texture, detta spelet har en förmåga att avslöja instabilitet!

Kan ju vara så att just det spelet bara inte klarar överklockning så bra?

Hur går det med klockningen?