Moderkort sandy bridge, första generationen. reklamation?
Hej!
2011-02 så köpte jag ett ASRock P67 EXTREME6 Socket 1155, P67 (EJ B3) hos en välkänd och omtyckt datorbutik.
Detta är ett av dom moderkorten som blev återkallade pga fel i SATA2-styrkretsen (rätta mig gärna om jag har fel)
Jag skickade dock inte in mitt moderkort pga långa leveranstider på dom nya samt att jag blev "övertalad" att det inte var ett så stort fel och att det skulle nog inte hända något.
Nu i efterhand känns detta såklart lite dumt och jag skulle helst se att detta moderkort byts ut till ett likadant fast B3 versionen, eller ett annat likvärdigt moderkort.
Detta pga att det skulle kännas tryggare med ett "icke felande" moderkort i lådan samt värdet om jag skulle vilja sälja.
Eftersom jag är lite nyfiken hur datorbutiken hanterar detta ärende så ringde jag upp dom idag och fick efter 22min i telefon kö prata med en trevlig kille som vi kan kalla för David/Daniel
Han påstod att jag inte hade rätt att byta moderkortet bara för att det var ett tillverkningsfel från början och att Intel avslutade sin utbytes kampanj i förtid pga att dom inte ansåg att problemet skulle drabba speciellt många(finns det källa på detta? har provat googla lite men inte hittat något vettigt)
Däremot om jag kunde bevisa att det var fel på moderkortet så skulle det gå under reklamationsrätten (3år)
Jag frågade lite om jag kunde på något sätt testa mitt moderkort och se om det var drabbat utav felet, men någon sådan rutin/test fanns det tyvärr inte,
Samt att han sa att felet artade sig så att det uppstod med tiden och var svårt att testa.
Min frågeställning är egentligen denna: Behöver jag som kund påvisa att detta moderkort är "felande" för att kortet skall kunna reklameras under den 3åriga reklamationsrätten.
Borde det inte räcka som bevis att Intel faktiskt om-levererade alla kort som var av första generation samt erkände fel på dem?
Någon som har någon vettig input? kanske varit med om liknande situation?
Ha en trevlig kväll!
// Kalle
Oiiiiiiiiiii