Moderkort sandy bridge, första generationen. reklamation?

Permalänk
Medlem

Moderkort sandy bridge, första generationen. reklamation?

Hej!
2011-02 så köpte jag ett ASRock P67 EXTREME6 Socket 1155, P67 (EJ B3) hos en välkänd och omtyckt datorbutik.

Detta är ett av dom moderkorten som blev återkallade pga fel i SATA2-styrkretsen (rätta mig gärna om jag har fel)
Jag skickade dock inte in mitt moderkort pga långa leveranstider på dom nya samt att jag blev "övertalad" att det inte var ett så stort fel och att det skulle nog inte hända något.

Nu i efterhand känns detta såklart lite dumt och jag skulle helst se att detta moderkort byts ut till ett likadant fast B3 versionen, eller ett annat likvärdigt moderkort.
Detta pga att det skulle kännas tryggare med ett "icke felande" moderkort i lådan samt värdet om jag skulle vilja sälja.

Eftersom jag är lite nyfiken hur datorbutiken hanterar detta ärende så ringde jag upp dom idag och fick efter 22min i telefon kö prata med en trevlig kille som vi kan kalla för David/Daniel
Han påstod att jag inte hade rätt att byta moderkortet bara för att det var ett tillverkningsfel från början och att Intel avslutade sin utbytes kampanj i förtid pga att dom inte ansåg att problemet skulle drabba speciellt många(finns det källa på detta? har provat googla lite men inte hittat något vettigt)

Däremot om jag kunde bevisa att det var fel på moderkortet så skulle det gå under reklamationsrätten (3år)
Jag frågade lite om jag kunde på något sätt testa mitt moderkort och se om det var drabbat utav felet, men någon sådan rutin/test fanns det tyvärr inte,
Samt att han sa att felet artade sig så att det uppstod med tiden och var svårt att testa.

Min frågeställning är egentligen denna: Behöver jag som kund påvisa att detta moderkort är "felande" för att kortet skall kunna reklameras under den 3åriga reklamationsrätten.
Borde det inte räcka som bevis att Intel faktiskt om-levererade alla kort som var av första generation samt erkände fel på dem?

Någon som har någon vettig input? kanske varit med om liknande situation?

Ha en trevlig kväll!
// Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Ja, naturlöigtvis måste moderkortet faktiskt ha ett fel för att du skall få felet åtgärdat. Har moderkortet inget fel har du inte heller någon grund för att reklamera det.
Att de flesta moderkortstillverkare under en begränsad tid gav möjlighet att byta ut moderkort som eventuellt kunde vara behäftade med detta fel ger dig inte heller någon rätt att byta ut det nu, då det faktiskt inte är något fel på ditt kort i dagsläget. Skulle det däremot uppstå kommer det inte vara något problem att reklamera kortet då.
Det är avgörande att korten inte byttes ut eftersom det var fel på dem, utan att det var fel på en bråkdel av dem. Hade alla haft ett fel som visade sig efter lång tid vore det en sak, men så är nu inte fallet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack för ditt intresse twit,
Ja egentligen är det inget fel på mitt moderkort (just nu) men det hela blev lite intressant tyckte jag
eftersom att reklamationsrätten ger en konsumenten rätten att reklamera sin vara om man kan påvisa att den har varit behäftat med felet från tillverkningen, under 3 år. Snälla rätta mig om jag har fel så jag inte sprider felaktig information.

Min tanke är då att eftersom mitt kort är utav generation 1 dvs gamla styrkretsen som blev återkallad pga att det fanns fel på dom.
Detta borde göra det relativt enkelt att påvisa ursprungsfel? (även om mitt moderkort faktiskt inte krånglar ATM)

Är jag helt ute och cyklar?
// Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Om det börjar uppvisa samma symptom som det kända felet leder till bör det vara busenkelt att reklamera senare, ja.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jo men du ska reklamera inom skälig tid från du fått reda på felet, och skälig tid är 2 månader om jag inte missminner mig.

Permalänk

Hittade detta på asrock's sajt: http://www.asrock.com/news/events/201102ex/index.html

Felet gäller visst bara sata2 portarna så sata3 portarna är ok. Sedan verkar det som utbytestiden är slut om man läser sista paragrafen som lyder "Please note that failure to replace the flawed motherboard before June 30th, 2011 will be considered as waiver".

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tack för allt intresse, ja då har jag 2 val.

1. plugga in en skräphdd i sata 2 portarna som jag bombar med data konstant under en längre tid för att se om den felar.
2. låta sata 2 vara helt enkelt. (vilket det lutar åt)

Som sagt, lutar åt att bara låta bli sata2
Ha en trevlig kväll alla!
// Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ocato:

Jo men du ska reklamera inom skälig tid från du fått reda på felet, och skälig tid är 2 månader om jag inte missminner mig.

Skälig tid är minst 2 månader men kan vara mer beroende av omständigheterna.

TS kommer nog bli tvungen att bevisa fel på moderkortet innan den får byta det. Att tillverkaren återkallar kort tror jag inte är bevis nog för att ditt kort är felaktigt. Om inte tillverkaren uttryckligen säger att det är fel på alla kort. Felet ska vara något som påverkar dig också.

Permalänk

Precis rätt anslut något till sata2 portarna och dokumentera sedan felet så borde det bytas ut, hävdar dom att du ska byta till sata3 portarna så är dom väl redan upptagna av andra diskar :D.

Här är felet beskrivet i mera detalj: http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6se...

" The Failure Manifested

I asked Intel how we’d know if we had a failure on our hands. The symptoms are pretty simple to check for. Intel says you’d see an increase in bit error rates on a SATA link over time. Transfers will retry if there is an error but eventually, if the error rate is high enough, you’ll see reduced performance as the controller spends more time retrying than it does sending actual data.

Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows.

"

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB