Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det är ju ingen skillnad du kan fortfarande köra och multitaska alla de program du kör nu i desktop läge och exakt hur ofta startar du egentligen program så att det märks på din produktivitet? Är du månne "programstartar" testare?;)

Du har inte suttit med storsystemsövervakning ser jag....

Skrivet av Watertrue:

Lösningen på de blandade språken är det här: http://piclair.com/data/658te.jpg
Man måste ha det språket man vill ha som displayspråk överst i den listan.

http://piclair.com/data/se7w3.jpg, som synes är allt på engelska, förutom "torsdag", som är där eftersom min regionala inställning "Date, time and number formatting" är inställt på svenska.

Då är det fort. inte en lösning utan det ÄR fortfarande svengelska...

Den här genomgången bekräftar mina egna erfaranheter från när jag provade W8.
Bra trevliga nyheter under skalet........men när skalet är värdelöst ja då spelar det ingen roll.
Modern UI är helt klart ett steg bakåt för mig.
Multitasking med bra överblick? Med 80/20? Vilket skämt.....

Permalänk
Medlem

Kör win8 (den som kom innan rtm) på min htpc, dock ej testat "metro" då jag alltid går direkt till skrivbordet där jag hittar min webbläsare och filhanteraren som är allt jag behöver på denna dator.
Den startar upp och stänger ner sig betydligt snabbare med wn8 än med win7 vilket är trevligt.
Enda problemet jag har är att om datorn går ner i viloläge så kraschar mina drivrutiner till bägge nätverkskorten (trådat och trådlöst) så jag måste starta om datorn om jag vill komma åt mitt nätverk/internet igen. Ganska jobbigt men kommer antagligen att vara fixat vid release.

Permalänk
Medlem

Nu till något helt annat....
När jag provade w8 release preview behövde jag installera VLC för att kolla på en film.

Permalänk

Tycker personligen dem kunde gjort metro som ett nytt mobilt OS och bara fortsatt uppdatera W7 i nåt år till, så jag kommer inte byta ser ingen anledning till det och sen varför behöver jag två OS i ett (det är så jag ser det). Skulle man kunna köpa W8 utan metro gränssnittet så skulle jag kunna överväga ett byta senare i år.

Permalänk
Inaktiv

Hade Ubuntu klarat fler spel (och program) så hade jag defenitivt snvänt det istället. Jag tycker tyvärr att W8 verkar vara ganska misslyckat (iaf till stationära/bärbara datorer utan touch). Hoppas inte Metro är ett tema som MS kommer fortsätta med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Matheeeew:

Varför gör man ett tocuhbaserat operativsystem till en plattform där touchskärmar är så gott som obefintliga?

Touch-skärmar var tidigare dels dyra att tillverka dels så var det dåligt stöd i det OS som de flesta kör på sin PC, nämligen Windows. Titta på specifikationen för kommande ultrabooks, de kommer ha touch-skärm så det kommer bli vanligt. Sedan har vi det här med att många tror att i framtiden kommer nästan alla "vanliga" användare sitta med pekplattor, personligen tvivlar jag men vem vet.

Samma sak med att endast Apple har "retina-skärm" idag, alla Windows-versioner innan Win8 har väldigt dåligt stöd för högupplösta skärmar. Tyvärr så fungerar "desktopläget" lika dåligt på Win8 som tidigare vad det gäller hantering av högupplösta skärmar, men i "Modern UI" så har man tänkt på just detta så det ska fungerar bra.

Båda dessa saker är exempel på finesser/förbättringar som kommer göra att kommer gå till Modern UI ganska snabbt. Har test-kört Win8 sedan Developer Preview och kan inte säga att jag börjat gilla Modern UI, men inser att det finns en rad anledningar varför det ligger i Microsoft intresse att få en snabb övergång till Modern UI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Äntligen video igen! Ser fram emot panelen imorgon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, vill man vara klok så ska man vänta antingen på SP1 eller till nästa Windows version innan man uppgraderar?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ska allting vara i fullskämrsläge O.o ?

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Touch-skärmar var tidigare dels dyra att tillverka dels så var det dåligt stöd i det OS som de flesta kör på sin PC, nämligen Windows. Titta på specifikationen för kommande ultrabooks, de kommer ha touch-skärm så det kommer bli vanligt. Sedan har vi det här med att många tror att i framtiden kommer nästan alla "vanliga" användare sitta med pekplattor, personligen tvivlar jag men vem vet.

Samma sak med att endast Apple har "retina-skärm" idag, alla Windows-versioner innan Win8 har väldigt dåligt stöd för högupplösta skärmar. Tyvärr så fungerar "desktopläget" lika dåligt på Win8 som tidigare vad det gäller hantering av högupplösta skärmar, men i "Modern UI" så har man tänkt på just detta så det ska fungerar bra.

Båda dessa saker är exempel på finesser/förbättringar som kommer göra att kommer gå till Modern UI ganska snabbt. Har test-kört Win8 sedan Developer Preview och kan inte säga att jag börjat gilla Modern UI, men inser att det finns en rad anledningar varför det ligger i Microsoft intresse att få en snabb övergång till Modern UI.

Men det är inget hinder till att de kunde skapat två olika GUI-system för W8.
En med Modern UI som förval för mobila enheter (pads, laptops osv) och en med Classic UI för desktops. MED den klassiska startmenyn om su hade önskats.

Skrivet av aiden92:

Ska allting vara i fullskämrsläge O.o ?

EN av anledningarna till att jag tycker att det är ett stort kliv bakåt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

Ska allting vara i fullskämrsläge O.o ?

Tyvärr ja. En av de primära anledningarna till att så få gillar det. Fullskärmsläge hjälper inte någon med en "traditionell" dator. Sweclockers testmaskin i videon är den enda typ av dator Win 8 är gjort för. Jag tänker dock ergonomi och smärta när jag föreställer mig en tryckskärm framför mig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Bra video! Jag kommer nog inte uppgradera till Windows 8. Det känns som man går mot ett ännu mer inlåst operativsystem. Varför inte lämna kvar möjligheten att helt enkelt kunna boota in i Windows 8 klassiska läge med startmeny? Det är helt enkelt för många sådana saker som gör att Windows 8 inte känns så intressant just nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Hahaha jösses jag har aldrig ens använt Metro och jag hatar det redan. Windows-goes-web-2.0-the-social med ett mobiltelefongränssnitt på desktopdatorer. Plus att Metro imiterar Windows Phone, som suger gigantiska elefantballar och är ännu mer stängt än iOS (fast OK, på Metro kanske man i alla fall kan flytta filer utan att använda skämtprogrammet Zune).

Jag är windows-fanboi sen Win95, men Metro kan få mig att byta till Linux.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur det beter sig med flera skärmar och hur det funkar med flera fönster öppna. Kan ju säga att när jag sitter och kodar eller arbetar så måste just de två grejerna fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Du har inte suttit med storsystemsövervakning ser jag....

Då är det fort. inte en lösning utan det ÄR fortfarande svengelska...

Den här genomgången bekräftar mina egna erfaranheter från när jag provade W8.
Bra trevliga nyheter under skalet........men när skalet är värdelöst ja då spelar det ingen roll.
Modern UI är helt klart ett steg bakåt för mig.
Multitasking med bra överblick? Med 80/20? Vilket skämt.....

Fast om du håller dig till icke metro appar/program som körs i desktops så kan jobba på som vanligt. Dessutom har de ju förbättrat taskbaren så att den kan bli individuell för varje skärm. Vilket är bra om du sitter med massor mer skärmar och vill enkelt hålla kolla på vilket program som körs på vilken skärm.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Någon som testat win8 metro med flera skärmar ?

Att hitta kanter (som touchgränsnittet vill att du ska göra även med musen) på flera skärmar är inte smidigt, hur har de löst det ?

Kör med 3 skärmar, huvudskärmen i mitten, ska jag dra musen höger och i kanter och allt annat, så kommer det krävas en bra precision, och inte att tala om, stora musrörelser.

Antalet musarmar kommer öka med 1000% iom met.....förlåt win8 UI.

Kan inte minnas senast jag körde saker i fullscreen, att tvingas köra en startmeny i fullscreen? nejtack

I övrigt ser det riktigt nice ut, gillar skarpt förbättringarna i vanligt desktop mode.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Om folk fick välja mellan det klassiska läget och det nya skulle förmodligen 90% välja klassiskt, helt enkelt för att de inte vågar eller orkar lära sig något nytt. MS har insett detta och tvingar därför användarna att köra det nya gränssnittet, antagligen för att helhetsupplevelsen ska bli så bra och konsekvent som möjligt och för att de har intressen i utvecklingen av gränssnitt och deras nya app-store.

Ja, kunderna som köper operativsystemet ska verkligen inte tro att de är något! Varför skulle Microsoft vilja göra dem glada? Ät upp grönsakerna, ungjävel!

Jag tror din andra förklaring är den riktiga: det handlar om att försvåra för användarna genom göra operativsystemet mer stängt, med målet att tvinga användarna att endast köpa mjukvara via Microsoft store. Microsoft har sett att det funkar för mobiltelefoner, så varför inte desktopdatorer?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

När jag testade så fungerade 'Metro' fint med flera skärmar, blev "extended" så att säga.

Edit: Tycker det är "bra" att det tvingas på. Precis som med e.g Facebooks ändringar så gnäller alla först, vänjer sig, och gillar det.

Permalänk
Medlem

Återigen allihopa!

Vid normalt PC användande är metro bara startmeny, något man har uppe i någon sekund för att öppna program. Samtidigt är det mer interaktivt och man kan - om man vill - ha appar som resurssnåla alternativ till att ha taskbaren full med program. För det mesta sitter man i desktop miljön som vanligt. Vill man starta ett program klickar man bara längst ner till vänster eller på windows knappen, får upp start menyn (metro) och klickar på programmet man vill öppna. Precis som med Windows 7, enda skillnaden är att man nu kan överblicka fler program samtidigt, och att det interaktiva systemet visar i förväg om du ens behöver öppna mailen till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VCUBEVB:

Nu till något helt annat....
När jag provade w8 release preview behövde jag installera VLC för att kolla på en film.

Om du pratar om en film på skiva (DVD) så finns det inte stöd för i w8 nej.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

USCH!!!!!!.....

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lonefox:

Men det är inget hinder till att de kunde skapat två olika GUI-system för W8.
En med Modern UI som förval för mobila enheter (pads, laptops osv) och en med Classic UI för desktops. MED den klassiska startmenyn om su hade önskats.

Det finns fundamentala problem med att stödja t.ex. högupplösta skärmar i nuvarande Windows GUI. Det är sant att Microsoft inte behövt tvingat på användare av "vanliga" datorer exakt samma GUI som de tänker använda för pekplattor, men gamla Win32/GDI hade behövt förändras ganska kraftigt avsett och det verkar som Microsoft dragit slutsatsen är att det är billigast/bäst/enklaste/whatever att köra exakt samma UI över hela linjen. Om det är rätt eller fel får framtiden utvisa, personligen tror jag det var fel väg att gå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Windows 8 kommer man aldrig se hemma hos mig iallfall.
Men så fort man kan spela lite på linux så försvinner windows för gott hos mig!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är uppvisningar som de här som gör att folk verkligen missförstår Windows 8. Genom att bara visa Metro som om det vore där man spenderar all sin tid så blir alla fientligt inställda. Finns det inget demonstration där man bara visar hur metro är en startmeny till skrivbordet där man arbetar som vanligt? Börjar bli så otroligt tröttsamt att få upprepa detta. Men det finns ju 100000 andra som talar innan de tänker och som börjar klaga utan att de har någon inblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Återigen allihopa!

Vid normalt PC användande är metro bara startmeny, något man har uppe i någon sekund för att öppna program. Samtidigt är det mer interaktivt och man kan - om man vill - ha appar som resurssnåla alternativ till att ha taskbaren full med program. För det mesta sitter man i desktop miljön som vanligt. Vill man starta ett program klickar man bara längst ner till vänster eller på windows knappen, får upp start menyn (metro) och klickar på programmet man vill öppna. Precis som med Windows 7, enda skillnaden är att man nu kan överblicka fler program samtidigt, och att det interaktiva systemet visar i förväg om du ens behöver öppna mailen till att börja med.

Om det varit så enkelt. Hade du orkat läsa igenom ex antal inlägg så finns det många fler invändningar mot Win 8 än bara en ändring av "startmenyn". Hur du än vrider på det, det är ett pekskärmsoperativsystem och är klumpigt på en desktop. Funkar det för ditt arbetssätt, fine. Funkar det inte för andras arbetssätt och inte går att förändra i större utsträckning för desktops då är det tyvärr fundamentalt feltänkt från början.

Skrivet av Aleshi:

Måste säga att det är uppvisningar som de här som gör att folk verkligen missförstår Windows 8. Genom att bara visa Metro som om det vore där man spenderar all sin tid så blir alla fientligt inställda. Finns det inget demonstration där man bara visar hur metro är en startmeny till skrivbordet där man arbetar som vanligt? Börjar bli så otroligt tröttsamt att få upprepa detta. Men det finns ju 100000 andra som talar innan de tänker och som börjar klaga utan att de har någon inblick.

Det finns det säkert. Men du missar poängen de flesta påpekar. Det GÅR att köra i bara desktop. Men är det bra/bättre än vad vi har idag. Svaret är nej. Och ja jag har testat ut det tillräckligt. Det kommer inte glädja allas användarsätt, det kan inget förändra.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Måste säga att det är uppvisningar som de här som gör att folk verkligen missförstår Windows 8. Genom att bara visa Metro som om det vore där man spenderar all sin tid så blir alla fientligt inställda. Finns det inget demonstration där man bara visar hur metro är en startmeny till skrivbordet där man arbetar som vanligt? Börjar bli så otroligt tröttsamt att få upprepa detta. Men det finns ju 100000 andra som talar innan de tänker och som börjar klaga utan att de har någon inblick.

Men "metro-startfönstret" är inte bara en typ av startmeny. Det är ju tillsynes mycket mer än bara det.

Permalänk

Oh well..
Har delade meningar jag med om win8 men försöker verkligen se positivt på det.
Med tiden vill jag se win7 som nåt förlegat & hoppas det kan bli så.

Ska bli intressant ose vad tredjepartarna kommer hitta på nu om nåt.
Nya möss & tangentbord e runt hörnet. (kan bli kul för win8)
MS egna "rätt tama" produkter just nu lär inte gå hem hos dom flesta gejmers iaf.

Visa signatur

I speak of truth and sense.. you speak of lies and nonsense. eXi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Måste säga att det är uppvisningar som de här som gör att folk verkligen missförstår Windows 8. Genom att bara visa Metro som om det vore där man spenderar all sin tid så blir alla fientligt inställda. Finns det inget demonstration där man bara visar hur metro är en startmeny till skrivbordet där man arbetar som vanligt? Börjar bli så otroligt tröttsamt att få upprepa detta. Men det finns ju 100000 andra som talar innan de tänker och som börjar klaga utan att de har någon inblick.

håller med dig till 100% , sen att de visar på en touchscreen som säkert kanske 2% här på swec använder gör ju inte saken bättre. Håller med om att det faktiskt finns mer än bara en ny förstorad startmeny som alla verkar ta så illa upp över.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Om det varit så enkelt. Hade du orkat läsa igenom ex antal inlägg så finns det många fler invändningar mot Win 8 än bara en ändring av "startmenyn". Hur du än vrider på det, det är ett pekskärmsoperativsystem och är klumpigt på en desktop. Funkar det för ditt arbetssätt, fine. Funkar det inte för andras arbetssätt och inte går att förändra i större utsträckning för desktops då är det tyvärr fundamentalt feltänkt från början.

Men vad är de stora nackdelarna enligt dig? Vad är det som gör att det fungerar sämre med tangentbord och mus?

Skrivet av KTL:

Det finns det säkert. Men du missar poängen de flesta påpekar. Det GÅR att köra i bara desktop. Men är det bra/bättre än vad vi har idag. Svaret är nej. Och ja jag har testat ut det tillräckligt. Det kommer inte glädja allas användarsätt, det kan inget förändra.

Fungerar minst lika bra iaf. Och tänker du likadant när du har en fullgod PC i din x86 mobiltelefon om ett år eller två? Då fungerar det långt mycket bättre.

Skrivet av Pewtah:

Men "metro-startfönstret" är inte bara en typ av startmeny. Det är ju tillsynes mycket mer än bara det.

Precis, om man vill. Om man inte vill slipper man använda det som mer än startmeny.

Skrivet av Oneone:

håller med dig till 100% , sen att de visar på en touchscreen som säkert kanske 2% här på swec använder gör ju inte saken bättre. Håller med om att det faktiskt finns mer än bara en ny förstorad startmeny som alla verkar ta så illa upp över.

Tack. Funderar på att göra en egen guide. Synd att man har så grötig småländska bara.

Permalänk
Medlem

Tar mig friheten att citera mig själv från en annan tråd:

Citat:

Men som det är idag så är startmenyn bara något undanskymt som man bara tittar på någon gång ibland. Metro är interaktivt, så man kan om man vill stanna upp och bli uppdaterad på vad som ska göras utan att öppna program eller ha resurskrävande applikationer i taskbaren. Metros appar är gjorda för att kunna ligga i bakgrunden i en tablet utan att dra resurser.
Samtidigt så suddar metro ut gränserna mellan telefon, tablet och PC. På telefon och tablet kommer man använda metro mycket mer än på PC, då är det ett interface som är mer likt iOS eller Android. Medan man på PC som vanligt sitter med skrivbordet och bara tar fram metro som en fullskärms interaktiv startmeny ibland. Det slutar med att Microsoft är mer förberedda än någon annan på den dagen du har en telefon och fullgod PC i samma lilla pryl. Hur ska Apple eller Google konkurrera med det? Samtidigt öppnar metro upp app-marknaden för PC. Det enkla med att bara gå in i market-appen och dra ner ett spel för 10:- skapar helt nya möjligheter för utvecklare och konsumenter. Det är inte längre storföretagen med stora plånboken som massproducerar samma gamla spel längre, nu är det öppet för nytänk som kan ge inkomster för den lilla utvecklaren, precis som på 80-90-talet.

Ganska revolutionerande för något som i princip bara är en startmeny i helskärmsläge tycker jag. Hur många andra "startmenyer" har åstadkommit något liknande?