Platta för läsning - behöver råd

Permalänk
Medlem

Platta för läsning - behöver råd

Hej,

Tänkte att det trots att jag aldrig tidigare sett funktionen riktigt med dessa surfplattor kan vara en bra investering när det gäller att läsa, detta då jag har ett lager med e-books jag tänkte kämpa mig igenom.

Då är ju frågan, när man främst kommer använda surfplattan för läsning vilken man ska välja.

Hur viktig är upplösningen när det kommer till att läsa e-books, samt filmtittande?

1. Asus Transformer Pad Infinity TF700T 64GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1245379
Verkar ha den skarpaste skärmen som inte är en ipad (de har de bästa skärmarna, men är inte alls intresserad utav apples produkter) samt ha ganska bra hårdvara, men är också något kostsam kanske för kostsam när den ska användas till främst läsning, kanske lite filmtittning såklart, samt spelande under exempelvis flygresor.

2. Samsung GT-P5110 Galaxy Tab 2 10.1 16GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159222
En mycket prisvärd platta vad jag förstått, verkar göra det den ska men är den låga upplösningen jämfört med ovanstående något att bekymra sig över när det gäller långa timmars läsning? Skulle en högre upplösning vara mindre tröttsamt för ögonen att stirra på timme efter timme eller spelar det ingen roll?

Plattan är ju trotsallt halva priset jämfört med ovanstående och verkar ha en längre batteritid. Den är dessutom en samsung, något som passar bra när jag använder en samsung galaxy s2 som telefon.

Alla tips uppskattas

Permalänk
Medlem

En fördel med transformern är att man kan koppla in usb minnen med NTFS format.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

håller med nymank ovan, upplösningen är viktigt på dessa, men det som gör att du skriver "kämpa" igenom en bok är nog att skärmen lyser, vilket tröttar.

satsa alltså på en riktig läsplatta om det verkligen är läsningen som var viktigaste biten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Amazon har ju sina läsplattor med ett "bläck" som man flyttar runt på istället för att ha en bakgrundsbelyst skärm, MYCKET trevligare för ögonen.
De har dessutom en batteritid på nån vecka beroende på hur mycket man läser.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

enligt: http://reviews.cnet.com/8301-18438_7-20021227-82.html

så spelar det inte så stor roll för ögonen om det är LCD eller E ink.

Vad tror ni om det?

edit: sen tänkte jag typ "magazines" blir tufft att läsa de på en e-reader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanotec:

enligt: http://reviews.cnet.com/8301-18438_7-20021227-82.html

så spelar det inte så stor roll för ögonen om det är LCD eller E ink.

Vad tror ni om det?

edit: sen tänkte jag typ "magazines" blir tufft att läsa de på en e-reader?

En stor skillnad är att E-ink plattor går suveränt att läsa på i solen. Annars är väl enda skillnaden att batteriet håller längre, och att bilden ändras på ett lite lustigt sätt.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

en e-reader är fantastiskt bra till att läsa vanliga böcker på och till viss del text-tunga tidningar. Men när det blir mycket bilder och färg så är en tablet bättre. Zoom och liknande funktioner fungerar lite sisådär på en e-reader, dessutom så är de flesta 5 tum vilket är för litet för t.ex. a4 PDFer. Om du tänker läsa mycket på den så skulle jag faktiskt rekommendera att skaffa båda. en kindle för läsning av böcker och en tablet för allt annat.

Permalänk
Medlem

Har använt båda vid läsning och jag föredrar en riktig läsplatta alla gånger framför en tablet. Mycket skönare att läsa på en platta, skönare att hålla i, kan läsa i solen osv.
Har hittills laddat min läsplatta en gång ... när jag fick den, har nu läst 8-10 böcker och det är fortfarande full laddning enligt plattan...
Har en Sony PRS-T1 vilket jag är väldigt nöjd med, sätt upp den och synca med Calibre så har man det man behöver för läsning.
Vill man kan man dessutom roota den då det är android och installera lite andra läs-appar http://sonyfmngr.sourceforge.net/prsT1.htm

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

...dessutom så är de flesta 5 tum vilket är för litet för t.ex. a4 PDFer. Om du tänker läsa mycket på den så skulle jag faktiskt rekommendera att skaffa båda. en kindle för läsning av böcker och en tablet för allt annat.

De flesta är på 6 tum. I vilket fall ofta ingen höjdare för A4 PDF, som du säger!
Jag håller absolut med om att en eInk-platta är det absolut bästa för vanlig text. Jag skulle däremot inte i första hand rekommendera Kindle eftersom man då inte uten att strippa DRM och konvertera kan ladda in t.ex. de böcker som finns på eBiblioteket. En läsare som ska användas här bör vara klara formatet EPUB. Dessutom är Kindle (stora plattan DX undantaget) ovanligt usel på PDF, till och med jämfört med t.ex. Sonys rena läsplattor.

Permalänk
Medlem

E-ink är överlägset och har bra mycket bättre batteritid. Dock kan man inte göra ngt annat än att just läsa böcker på dem och möjligvis lyssna på musik.

Permalänk

Är Sony PRS-T1 bättre än 2an? Jag läste att uppföljaren inte går att roota, stämmer detta?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Är Sony PRS-T1 bättre än 2an? Jag läste att uppföljaren inte går att roota, stämmer detta?

Vet inte hur det är med rooting, vet inte varför du skulle vilja göra det heller men men.

T2:an har en lite snabbare processor samt borttagen ljudfunktion, dock är batteritiden en del bättre mest pga. att skärmen inte gör en full refresh varje sidbyte som T1:an gör.
I övrigt är det ganska små skillnaden mellan modellerna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Ska bara nämna att jag har lekt lite med en Tab 2 10.1 i en butik, och att den laggar OTROLIGT mycket. Inte alls en trevlig upplevelse. Kan vara något fel på just den enheten, men man vet aldrig. Tänkte bara ge dig en liten "Heads Up"

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Vet inte hur det är med rooting, vet inte varför du skulle vilja göra det heller men men.

T2:an har en lite snabbare processor samt borttagen ljudfunktion, dock är batteritiden en del bättre mest pga. att skärmen inte gör en full refresh varje sidbyte som T1:an gör.
I övrigt är det ganska små skillnaden mellan modellerna.

Tänkte roota för att kunna öppna så många olika filer som möjligt, men man kanske klarar sig på de format som den stödjer.

Annars verkar det bättre med en T2.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Tänkte roota för att kunna öppna så många olika filer som möjligt, men man kanske klarar sig på de format som den stödjer.

Annars verkar det bättre med en T2.

Kanske inte helt fel men för min del behövs det inte, Calibre kan också konvertera filer mellan vanliga format vilket verkar fungera ok iallafall.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!