MSI lanserar Z77IA-E53 för Ivy Bridge och Mini ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Varför snålar dom med sata3 6gbps-portar på mITX-kort? ska dom inte dumpa 3gbps-portarna snart då 6gbps är bakåtkompatibel med 3gbps? samma sak gäller USB3. Eftersom att skillnaden är såpass stor så hade det varit bättre med en modell utan blutooth, wifi och sånt tjaffs. Men samtidigt så är väl denna formfaktor mer inriktad på kontors och htpc-bruk.

Nae, jag vill se ett renodlat mITX-kort för entusiaster utan massa wifi och blutoothskräp, med 4st SATA3 istället för två av varje.

Det är väl en platsfråga. Z77 kan väl bara driva 2 SATA3-portar om jag inte minns fel, vill man ha mer än så krävs separat controller. Och i slutändan är det väl så att de flesta klarar sig med en eller två hårddiskar när mITX är aktuellt. Undantaget skulle väl isf vara de som bygger filserver eller nåt sånt.

----

Är det bara som det ser ut, eller kommer BT- och wifi-enheterna i formen av löstagbara USB-donglar? Rätt vettigt i sådana fall, även om du förstås har rätt i att man lika bra kan köpa sådant vid behov istället för att tvingas på det, om man nu inte integrerar det på moderkortet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Yech, den här brädan är ju verkligen layoutmässigt en enda röra som redan nämnts:
- CPU-sockeln är (som på alldeles för många ITX-brädor) för nära pci-e.
- 8pinskontakten sitter på ett otroligt bökigt ställe. Jag gissar den kan vara ivägen för vissa större "liggande" kylare, och den är ju heltrång att komma åt (tvungen att ta ut grafikkortet för att komma åt den?) plus innebär kabeldragning tvärs över hela moderkortet hur man än gör.
- Satakontakterna sitter väl lite udda där högst upp på moderkortet?
- BIOS batteriet har en härligt krystad/kreativ placering

Alldeles för många issues för att jag ska vara minsta intresserad av detta kort.

Skrivet av jookeer:

Jag har inget emot WiFi eller VGA men att kastrera Z77 från SATA-portar är oförlåtligt.
I ärlighetens namn är det fler än MSI som gör detta.

Nu hajar jag inte riktigt vad alla klagar på. Intel Z77 chipsetet har väl inte fler än två 6gb/s SATA portar inbyggda??
Se specs här tex:
http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-c...
Det är alltså inte frågan om någon kastration!
... och de flesta tredjeparts sata6 portar är kompromisser (marvell...), så jag är rätt glad att de blaffar på med massa extra såna bara för att det ska se bättre ut på pappret.
*edit* Kaput hann före, men iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Z77 stödjer 6 st SATA-portar enligt spec.

Men bara två är SATA6 enligt spec.

... och brädan har en E-sata på baksidan, så jag antar att de bara droppat en sataport från Z77 chipsetet. Är det hela världen på en Mini-ITX bräda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.