Dammlager fortfarande kvar

Permalänk
Medlem

Dammlager fortfarande kvar

Jag gjorde rent min dator igår med tryckluft (med en sån http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t...), men dammet flyger inte iväg. Jag kan fortfarande se ett tunt lager damm på mitt grafikkort, som inte vill akta på sig.

Hur ska jag få bort dessa dammpartiklar?

Permalänk
Skrivet av DUD3R:

Jag gjorde rent min dator igår med tryckluft (med en sån http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t...), men dammet flyger inte iväg. Jag kan fortfarande se ett tunt lager damm på mitt grafikkort, som inte vill akta på sig.

Hur ska jag få bort dessa dammpartiklar?

Till att börja med kan du strunta i det om du vill, för det spelar ingen roll. Men om du ändå vill ta bort det är ett tips att skruva bort grafikkortet, torka rent det med en fuktig trasa (helst ansluten via ett ESD-armband eller liknande till jord), eftersom det minskar risken för statisk elektricitet. Låt torka och montera tillbaks. Att torka av med en mikroduk eller annan torr trasa är inte att rekommendera pga risken för statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur mycket där är kvar. Om man sitter vid en ESD-säker arbetsbänk så kan du förmodligen använda topz med några droppar av nåt isopropanolbaserat rengöringsmedel. Men det kan ju ta tid om man vill vara riktigt nogrann. Men var som sagt försiktig. Det är därför det är viktigt att inte ha elektronik i miljöer med matos osv. Det feta i den luften gör ju att damm lättare fäster på komponenter och kretskort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

vanliga målarpenslar funkar också, vette fan om det är statiskt attraherande dock

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

vanliga målarpenslar funkar också, vette fan om det är statiskt attraherande dock

Skulle också vilja veta ifall de är statiskt attraherande.

Permalänk
Medlem

Dammpartiklar i den storleken gör ingen som helst skillnad. Fokusera på kylaren istället

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Entusiast

Efter att ha läst lite om det så verkar det finnas antistatiska penslar man ska kunna borsta bort det med. Dock har jag inte hittat något ställe som säljer det.
Men det viktiga är inte att penseln inte skapar statisk elektricitet när man borstar, utan att laddningen leds bort. Så min teori är att om man jordar en smått fuktig pensel av hög kvalitet (naturmaterial eller vad dom nu vill kalla det) så borde det kunna leda bort eventuell statisk elektricitet. Komponenten du borstar måste ju självklart vara urkopplad och inte i kontakt med något ledande (ganska trist om eventuell statisk elektricitet väljer fel väg).

Permalänk
Medlem

Prova att blåsa ur datorn med en kompressor så ska du se att det försvinner.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cruentusa:

Prova att blåsa ur datorn med en kompressor så ska du se att det försvinner.

Kostar en tusenlapp bullrar som fan men rent blir det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Prova att blåsa ur datorn med en kompressor så ska du se att det försvinner.

Skrivet av Ratatosk:

Kostar en tusenlapp bullrar som fan men rent blir det.

Jaså blir det?

Sist jag kollade så lämnar de flesta billiga (alla?) kompressorer inte 100% ren luft, som t.ex på bruk utan du kan få med dig olja från kompressorn och övriga föroreningar. Så det var veckans dummaste förslag!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Tarasus:

Jaså blir det?

Sist jag kollade så lämnar de flesta billiga (alla?) kompressorer inte 100% ren luft, som t.ex på bruk utan du kan få med dig olja från kompressorn och övriga föroreningar. Så det var veckans dummaste förslag!

Det är vad du har en vätskeavskiljare till, kostar typ 70:- på Biltema. 100 um räcker till färgsprutor, och då räcker det för elektronik.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tarasus:

Jaså blir det?

Sist jag kollade så lämnar de flesta billiga (alla?) kompressorer inte 100% ren luft, som t.ex på bruk utan du kan få med dig olja från kompressorn och övriga föroreningar. Så det var veckans dummaste förslag!

Inte de som är oljefria och de kostar kanske 500 och uppåt. Så så dumt var inte detta förslag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Inte de som är oljefria och de kostar kanske 500 och uppåt. Så så dumt var inte detta förslag.

Finns det någon som har en länk till en bra kompressor under 1000, helst under 500? Samt även en oljeavskiljare om kompressorn behöver det.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte så stor koll men de hade någon för detta pris på JULA så kolla på deras hemsida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Marcusk:

Finns det någon som har en länk till en bra kompressor under 1000, helst under 500? Samt även en oljeavskiljare om kompressorn behöver det.

Det du ska leta efter är en airbrushkompressor, då dessa är i lämplig storlek och alltid har filter.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikom...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har inte så stor koll men de hade någon för detta pris på JULA så kolla på deras hemsida.

Stämmer bra var ett tag sen det diskuterade dess lite och då hade jula säknkt ner en kompressor från 800 till 500 som var oljefri där jag köpte den 8 bar tryck funkar klockrent

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är vad du har en vätskeavskiljare till, kostar typ 70:- på Biltema. 100 um räcker till färgsprutor, och då räcker det för elektronik.

Nu såg inte jag någon som helst hänvisning till sådan utrustning, utan bara en "kompressor".

Kanske är så att man ska påpeka vad som krävs om man ska ge råd, eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tarasus:

Jaså blir det?

Sist jag kollade så lämnar de flesta billiga (alla?) kompressorer inte 100% ren luft, som t.ex på bruk utan du kan få med dig olja från kompressorn och övriga föroreningar. Så det var veckans dummaste förslag!

Skrivet av Tarasus:

Nu såg inte jag någon som helst hänvisning till sådan utrustning, utan bara en "kompressor".

Kanske är så att man ska påpeka vad som krävs om man ska ge råd, eller?

Ja men du får räkna med lite argumenterande när du svarade på detta sätt, eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUD3R:

Skulle också vilja veta ifall de är statiskt attraherande.

Beror nog på vilket material de är gjorda av?

Det finns penslar som är gjorda av plast, det borde fungera.

De som är gjorda av hår är nog inte så bra

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Tarasus:

Nu såg inte jag någon som helst hänvisning till sådan utrustning, utan bara en "kompressor".

Kanske är så att man ska påpeka vad som krävs om man ska ge råd, eller?

Den kompressor jag länkade till har redan en 100 um vätskeavskiljare, men om du nu vill ha en sådan länk;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Däremot kan jag rekommendera att du tittar på Biltemas eller Julas utbud gällande kompressortillbehör, det finns mycket där som fungerar lika bra till elektronik som till lackering. Grundregeln är att om något ska fungera att lacka med så måste tryckluften vara REN, dvs damm- och vätskefri, och kompressorer används som du säkert vet ganska genomgående vid lackering.

Själv använder jag en 8-bars paintbrushkompressor samt just en paintbrush -ger väldigt högt lokalt tryck vilket är bra för att få ut damm ur långa flänsar- för att damma av datordelar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Den kompressor jag länkade till har redan en 100 um vätskeavskiljare, men om du nu vill ha en sådan länk;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Däremot kan jag rekommendera att du tittar på Biltemas eller Julas utbud gällande kompressortillbehör, det finns mycket där som fungerar lika bra till elektronik som till lackering. Grundregeln är att om något ska fungera att lacka med så måste tryckluften vara REN, dvs damm- och vätskefri, och kompressorer används som du säkert vet ganska genomgående vid lackering.

Själv använder jag en 8-bars paintbrushkompressor samt just en paintbrush -ger väldigt högt lokalt tryck vilket är bra för att få ut damm ur långa flänsar- för att damma av datordelar.

Men, du hade inte svarat innan mitt inlägg

F.ö så har jag sneglat på detta tidigare och någon gång när jag har plats för mer prylar ska jag införskaffa en, bra att ha ^^

Bra svar också på hur man blir av med de sista små dammkornen!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tarasus:

Men, du hade inte svarat innan mitt inlägg

F.ö så har jag sneglat på detta tidigare och någon gång när jag har plats för mer prylar ska jag införskaffa en, bra att ha ^^

Bra svar också på hur man blir av med de sista små dammkornen!

Det går bra med en vanlig kompressor för en tusenlapp också, även om Zceicx alternativ onekligen är smidigare och inte lika primitivt.
Det säljs inga oljesmorda kompressorer för tusenlappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ska ni använda penslar (vilket jag gör), använd alltid naturhårspenslar, blir inte statiska på samma sätt som syntetiska. Bästa är givetvis naturhår+mässingstråd som är potentialutjämnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro