Har priserna på grafikkort gått snett?

Permalänk
Medlem

Har priserna på grafikkort gått snett?

Hej!

Jag kom på en lite rolig tanke som jag tänkte dela och försöka få lite diskussionsmaterial.

Alltså, priserna på grafikkort har gått upp, och är något högre än tidigare generation.

Det som jag tänker på är t.ex 7850 vs 6850. 7850 ligger i runda slängar något över 2000 kronor.
6850 låg ungefär samma tid efter lansering på runt 1500 :-

Samtidigt så känns det som om priserna på begagnade grafikkort bara blir billigare och billigare?

Exemplet här är t.ex ett 6950 2GB med biosswitch. Ett grafikkort som ändå borde ligga något över vanliga, pga switchen. Ett 6950 ligger på runt 1000 - 1300 på marnaden här på Swec, låg runt 2400 - 2600 vid release. (Fick mitt för 2500 :- från Inet någon vecka efter lansering)

Om man jämför, så gick 5850 - 5870 för samma beg pris, bara någon månad sen?(Runt tusenlappen)

Är det helt enkelt så att man får betala mer för grafikkorten, och sälja dem dyrare?
Eller har det att göra med att bara för att ett 7850 presterar som ett 6950, så ska det ligga runt den nivån?

Kan vara helt ute och cyklar, och alla priser är helt och hållet baserade på runda slängar på Inet/Dustin och såklart Swecmarknaden under något år

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är inte grafikkorten som är dyra, det är hela västvärldens ekonomi som är dälig. Dollarn befinner sig i tyst hyperinflation (tala inte högt om det, då kollapsar den). Euron är i gungning eftersom ingen vet hur mycket man kan pressa tyskarna på när greker och andra inte kan betala sina lån.

Den svenska kronan behandlas som en sorts mini-Euro av spekulanter, för även om Sveriges ekonomi är god, är vi beroende av export till Tyskland.

Därför kostar saker och ting mer idag.

Permalänk
Medlem

F.ö så finner jag många begpriser skrattretande. Folk siktar på 1500-2000:- för ett begagnat 560ti UTAN garanti?! Hur tänkte dom då? Halva grejen med att köpa nytt är just garantin, utan den kan man halvera priset direkt i mitt tycke (för ett nytt), så vad är då ett begagnat värt? Ja inte 80-120% av orginalpriset iaf...

I övrigt så har MinSko ett klockrent svar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av MinSko:

Dollarn befinner sig i tyst hyperinflation (tala inte högt om det, då kollapsar den). Euron är i gungning eftersom ingen vet hur mycket man kan pressa tyskarna på när greker och andra inte kan betala sina lån.

Haha du har lyssnat på Ron Paul-folket! USA's inflation är historiskt låg, och har varit det i flera år. 2009 var den tillochmed negativ. Eurons värde trycks ner av Greklands korrupta ekonomi, vilket gynnar euroländer med välskött ekonomi (läs: Tyskland) eftersom det blir en smygdevalvering som gör deras export billigare. Det är därför Tyskland absolut inte vill att Grekland ska lämna euron.

Men visst, billigare euro ger inte bara billigare export utan också dyrare import, och grafikkorten tillverkas i Kina.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinSko:

Det är inte grafikkorten som är dyra, det är hela västvärldens ekonomi som är dälig. Dollarn befinner sig i tyst hyperinflation (tala inte högt om det, då kollapsar den). Euron är i gungning eftersom ingen vet hur mycket man kan pressa tyskarna på när greker och andra inte kan betala sina lån.

Den svenska kronan behandlas som en sorts mini-Euro av spekulanter, för även om Sveriges ekonomi är god, är vi beroende av export till Tyskland.

Därför kostar saker och ting mer idag.

Dollarn är inte i hyperinflation och kronan går otroligt starkt. Inte anledningen till höre priser då våran starka krona skulle ge billigare produkter.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Men visst, billigare euro ger inte bara billigare export utan också dyrare import, och grafikkorten tillverkas i Kina.

Dyrare import för Tyskland och de andra euroländerna, inte för Sverige som för tillfället har en stark krona.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det som jag tänker på är t.ex 7850 vs 6850. 7850 ligger i runda slängar något över 2000 kronor.
6850 låg ungefär samma tid efter lansering på runt 1500 :-

7800 serien är den "sanna" efterföljaren till 5800 serien; inte 6800.

Det är exempelvis därför de jämför emot 5800 serien i deras produktblad som de släppte vid releasen, därför är det högre pris.
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Permalänk
Medlem

Tillbaka till topic: jag upplever inte att grafikkorten är dyrare nu än förut. 7xxx-serien har signifikant högre prestanda än motsvarande kort i 6xxx-serien. T.ex. har ett 7870 46% högre prestanda än ett 6870, som i sin har 10% LÄGRE prestanda än 5870. Därför är 7xxx-serien också dyrare än motsvarande kort i 6xxx-serien.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Kanske är så att de helt enkelt säljer färre grafikkort pga folk har sämre ekonomi nu än tidigare.

Permalänk
Medlem

Mja, sen är det ju så att 7000-serien innebar både krympning och ny arkitektur. Samma med 5000-serien (5850,5870 tex) medan tex 6970 bara innebar ny arkitektur gentemot 5870 (om inte minnet sviker). Det gör ju att ökningen från 5000->6000 var mindre än 6000-7000, vilket gör att 5000-serien fortfarande är kompetent

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Det finns alltid olika sett att se det på. Är ingen expert, men har märkt lite hur det är.
Det går inte bara att jämföra t.ex. 6850 mot 7850 bara för att det enligt namnet ska vara efterträdare.
En del saker som säkert påverkar är hur många kort som är kvar av föregående generation, hur mycket de sålt, hur stor efterfrågan är på nyare kort.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att GPU är på väg att bli mer central i en dator än tidigare och är den mest avancerade enheten numera. Fler program och funktioner nyttjar GPU, och därav läggs mer krut på utveckling =dyrare att tillverka?
Jag svamlar mest, så någon får gärna knäppa mig på näsan.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att 600- och 7000-serien har så mycket bättre prestanda än 500- och 6000-serien. Därför har den nya serierna så höga priserer så att inte pris/prestanda skulle sjunka allt för mycket vid ett enda generationsbyte. Dessutom så ligger t.ex. ett 680 och 660 Ti väldigt nära i prestanda medan skillnaden mellan ett 580 och 560 Ti var betydligt större.

Jag tror vi får se en nämnvärd sänkning av pris/prestanda med nästkommande 700- och 8000-serier.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Tillbaka till topic: jag upplever inte att grafikkorten är dyrare nu än förut. 7xxx-serien har signifikant högre prestanda än motsvarande kort i 6xxx-serien. T.ex. har ett 7870 46% högre prestanda än ett 6870, som i sin har 10% LÄGRE prestanda än 5870. Därför är 7xxx-serien också dyrare än motsvarande kort i 6xxx-serien.

69xx är 58xx efterträdare Som jag fattat det som iaf, var ju ett hål runt 1500 :- som AMD försökte fylla med 57xx som inte riktigt klarade prestandan, därav namnbytet.

Skrivet av Pewtah:

7800 serien är den "sanna" efterföljaren till 5800 serien; inte 6800.

Det är exempelvis därför de jämför emot 5800 serien i deras produktblad som de släppte vid releasen, därför är det högre pris.
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Det är inte det jag tänker på, utan det som jag försöker få fram är att begagnadepriserna på speciellt 69xx serien känns väldigt låga? är det just för att dem helt enkelt är något sämre än det giganthopp AMD gjorde från 4xxx serien till 5-serien?

78xx serien känns faktiskt mer som 4 -> 5 serien, än 6 > 7 serien. Ett större hopp i prestanda

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Antielefant

Jag tror att en del av grejen också är att "fel" lag leder i lönsamhet.

Som det ser ut just nu har AMD den större kretsen med sämre yields och högre energiförbrukning, som ska konkurrera med NVidias lilla, strömsnåla och förhållandevis billiga krets - och ja, GF104 är lilla Kepler, ursprungligen tänkt som ersättare till GF104 med ett pris i klassen ~$250. Det innebär att AMD inte har möjlighet att pressa priserna på samma sätt som de gjort tidigare - då det varit exakt tvärt om - och att NVidia inte har något intresse av att göra det heller då de självklart vill ha bästa möjliga marginaler.

Sedan påverkas allt dessutom av att världsekonomin är relativt dålig, vilket innebär mindre volymer hos tillverkarna och därav generellt högre priser och lägre press till konkurrens. Man ser samma sak även på processorer, skärmar och mekaniska hårddiskar - priserna har inte sjunkit utan snarare gått upp den senaste tiden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Dyrare import för Tyskland och de andra euroländerna, inte för Sverige som för tillfället har en stark krona.

Spelar ingen roll.

Känner du inte till fenomenet att priserna går upp när kronan försvagas, men mystiskt stannar kvar när kronan förstärks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinSko:

Det är inte grafikkorten som är dyra, det är hela västvärldens ekonomi som är dälig. Dollarn befinner sig i tyst hyperinflation (tala inte högt om det, då kollapsar den). Euron är i gungning eftersom ingen vet hur mycket man kan pressa tyskarna på när greker och andra inte kan betala sina lån.

Den svenska kronan behandlas som en sorts mini-Euro av spekulanter, för även om Sveriges ekonomi är god, är vi beroende av export till Tyskland.

Därför kostar saker och ting mer idag.

spot on!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag tror att en del av grejen också är att "fel" lag leder i lönsamhet.

Som det ser ut just nu har AMD den större kretsen med sämre yields och högre energiförbrukning, som ska konkurrera med NVidias lilla, strömsnåla och förhållandevis billiga krets - och ja, GF104 är lilla Kepler, ursprungligen tänkt som ersättare till GF104 med ett pris i klassen ~$250. Det innebär att AMD inte har möjlighet att pressa priserna på samma sätt som de gjort tidigare - då det varit exakt tvärt om - och att NVidia inte har något intresse av att göra det heller då de självklart vill ha bästa möjliga marginaler.

Sedan påverkas allt dessutom av att världsekonomin är relativt dålig, vilket innebär mindre volymer hos tillverkarna och därav generellt högre priser och lägre press till konkurrens. Man ser samma sak även på processorer, skärmar och mekaniska hårddiskar - priserna har inte sjunkit utan snarare gått upp den senaste tiden.

Vad grundar du att AMD skulle ha sämre yeilds på, Nvidia har ju haft stora problem att få ut fungerande kretsar ändå sedan lanseringen av kepler. Skulle vara intressant att se någon källa på det påståendet. Nvidia är ju dessutom bara 3.e störst på grafikkretsar efter Intel och AMD

Permalänk
Antielefant
Skrivet av matte70:

Vad grundar du att AMD skulle ha sämre yeilds på, Nvidia har ju haft stora problem att få ut fungerande kretsar ändå sedan lanseringen av kepler. Skulle vara intressant att se någon källa på det påståendet. Nvidia är ju dessutom bara 3.e störst på grafikkretsar efter Intel och AMD

Umm... det där är SemiAccurate, inte verkliga fakta. Det har inte varit direkt svårt att få tag på varken GTX 680, 670 eller 660 Ti, bortsett från en period där både AMD och NVidia had problem med TSMC. Att den totala yielden på just GTX 680 varit lägre kan ha sin förklaring i att kretsar sparades till 670/660 Ti.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag orkade han inte läsa alla posts så ursäkt om detta redan är sagt!
Men en stor del av priset tror jag ligger i vidare utveckling, framför allt i utvecklingen av mindre transistorer. Transistorer sitter i all elektronik. Detta kan jämföras med Intel som gör processorer och det brukas säga att processor de säljer bara kostar en / några hundra, men ändå har den ett marknads pris på 2k. Detta för att utveckling av mindre transistorer är väldigt dyr! När man väl fått fram en bra teknik som är "relativt" lätt och drar upp den på mass-skala är det klart att det inte blir så dyrt längre, men du måste ju komma dit. En av anledningar till att just utvecklingen på trasistorer är så dyrt är att med dagens teknik så uppskattar man att en transistor inte kan bli mindre än 6nm (eller något runt där). Transistorerna idag är nere på 22nm (mass-tillverkning) och Intel jobbar på ny processorer på 12-16 nm (kommer inte ihåg hur stora det är).
Hur som helst det jag vill komma till är: då transistorerna börjar närma sig sitt "minimum" blir utvecklingskostnadera antagligen högre i förhållande till hur mycket man kan krympa transistorn.
Jag tror iaf det kan vara lite bidragande faktor.