Grafikminne - hur viktigt?

Permalänk

Grafikminne - hur viktigt?

Jag har för närvarande ett datorsystem som jag är fullständigt nöjd med, grafikkortet är ett GTX 580 som rullar på fint.

Jag spelar mest Diablo 3, Starcraft 2 och Empire/Shogun 2 total war.

Inom ett halvår så hade jag tänkt skrapa ihop till ett het nytt system - jag ska alltså inte bygga om mitt nuvarande på något vis. Det är ganska långt kvar, så det kommer säkert hända en del på marknaden fram tills att det är dags för själva köpet, men jag tittar ändå då och då på lite olika recensioner. Även om priset på GTX 660 Ti (http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx-660-ti/19#pagehead) fortfarande är aningen oklart så verkar det hyfsat lämpat för mina behov.

Det som gör mig lfundersam är grafikminnet. Jag sitter på en 1920 x 1080 skärm på 25 tum. Spelar grafikminne någon roll då eller är det mest menat för många skärmar / gigantiska skärmar? Jag tvekar lite mellan Asus- och KFA2s model. Som sagt är det inte ens säkert att det blir någon av dem, men jag tänkte att frågan om minnet ändå kunde vara värd att ställa!

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är GTX660Ti ett bra kort men kanske inte så fantastisk skillnad mot ett överklockat GTX580. Jag skulle vänta lite till nVidia släpper sin nygamla Keplerkärna GF110 tror jag den kallas den ska ge ett sjuhelvetes drag. Du lär inte behöva mer än 2GB grafikminne med den upplösningen du har.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Visst är GTX660Ti ett bra kort men kanske inte så fantastisk skillnad mot ett överklockat GTX580. Jag skulle vänta lite till nVidia släpper sin nygamla Keplerkärna GF110 tror jag den kallas den ska ge ett sjuhelvetes drag. Du lär inte behöva mer än 2GB grafikminne med den upplösningen du har.

Mitt 580 är visserligen lite fabriksöverklockat men brukar annars inte bry mig så mycket om sådant Men får hålla koll efter GF110 i så fall.

Tack för svaret!

Permalänk
99:e percentilen

Storleken på skärmen har ingen betydelse för hur mycket VRAM man behöver, utan det viktiga är upplösningen. Ju högre total upplösning du ska spela i, desto mer VRAM kommer krävas. Men det spelar ingen roll om det är tre stycken 22-tums 1920x1080-skärmar eller tre stycken 27-tummare med samma upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle säga att i 1920x1080 är 2GB över vad något spel använder men om man kör 3st 1920x1080 t.ex så borde man satsa på 3GB. Att uppgradera till 660TI verkar onödigt om det skulle gå så skulle jag köra SLI 580 eller vänta på bättre kort.

Permalänk
Avstängd

Skulle också rekommendera att vänta till nästa generation eftersom du har ett 580.

600 serien har inte mycket minne, finns ju 4GB versioner men då blir det dyrt, om du inte vill köra på kort från 7000 serien som också är en onödig uppgradering, särskilt med tanke på vilka spel du kör

Permalänk
Medlem

Om du har ett system som du är nöjd med nu, varför byta ut det om ett halvår? Det lär inte ske så mycket på spel- eller grafikkortsmarknaden på den tiden att du skulle behöva ett nytt system om du har ett 580. Mitt tips är att vänta något år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Grejen är den att jag har skiljda föräldrar - två hem. Så jag behöver två datorer. Datorn jag ska "uppgradera" har typ ett 9800 gt, eller nåt sådant, vet inte säkert. Gammalt och trött är det i varje fall!

Tänker inte byta mitt gtx 580 - det fungerar finfint !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izekiller:

Grejen är den att jag har skiljda föräldrar - två hem. Så jag behöver två datorer. Datorn jag ska "uppgradera" har typ ett 9800 gt, eller nåt sådant, vet inte säkert. Gammalt och trött är det i varje fall!

Tänker inte byta mitt gtx 580 - det fungerar finfint !

Jag släpade datorfan fram och tillbaka varje vecka i ett år, på cykel.
Sen slutade jag visserligen flytta för det var jobbigt och bodde nästan bara hos min far, och sen fick jag körkort, vilket gjorde det ännu enklare att flytta mellan päronen. Nu vet jag inte vilka avstånd du har, men åker du buss/åker bil så är det bara att plocka med, annars får du göra som jag gjorde ett tag. Skärm på pakethållare, allt man behövde med i ryggsäck, dator i IKEA-påse. Måste sett lite roligt ut, men det fungerade.

Home is where the hard drive is., så man kan ju inte lämna datorn bakom sig. Blir ju så oerhört omständigt att göra båda till "Sin" dator med filer, mjukvara etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340