Permalänk

Bygglogg: Boombox Black and White

Jag och min bror har nu dragit igång ett nytt projekt. Vi har redan kommit en bit men inte långt. Så vi tänker dela med oss av vårt projekt till er andra som kanske också vill göra något liknande en dag.

Det vi ska göra ärr alltså en boombox som går i temat svart och vitt som ni nog redan listat ut Vi ville ha en liten och portabel låda med bra ljud och så billig som möjligt. Lådan är på 12-15L Kommer inte ihåg exakt. Måtten på den är: LxBxD 60x30x10cm.
Kontrollpanelen ska vi alltså göra själva med delarna från Kjell + en volymratt vi ska försöka införskaffa Högtalargallret ska målas vitt samt basreflexröret. Kontrollpanelen ska också vara vit

Och produkterna vi ska använda är
Förstärkare: http://www.ebay.co.uk/itm/MKIII-Tripath-TA2020-PCB-25watt-Cla...
Högtalare: http://www.ullareddigital.se/kenwood--p-3448-c-124.aspx
Batteri: http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=AGM3010
Och lite smådelar från Kjell. Fast storleken är dem viktiga

Det ni ser på bilden är :
strömbrytare
3,5 mm chassikontakt stereo
10m högtalarkabel
12V lysdiod

Sedan har vi blivit sponsrade av HIFI KIT ELECTRONIC AB som har hjälp oss otroligt mycket och dem är väldigt hjälpsamma Stort tack till dem.
Av dem beställde vi
Handtag: http://www.hifikit.se/index.php?KatID=39
Basreflexrör: HP50 http://www.hifikit.se/index.php?KatID=52
Fötter: 4st http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=461

Jag vill inte ha några kommentarer om att jag skulle köpt det istället för det. Då får man bara ångest Och jag känner att jag har valt det bästa för våra behov. Och både jag och min bror är nöjda

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Första uppdateringen!
Igår ritade vi upp hur vi ville ha det. Först en skiss.

Sedan en ritning i skala 1:2

När vi hade bestämt alla mått var det dags att åka ner till farfar som har varit snickare för att såga ut delarna till själva lådan
Här är vi hos farfar och sågat ut alla delar utom två nämligen topp och botten

När vi kom hem med alla delarna provade vi med att sätta ihop dem Ser riktigt bra ut och den väger inte alls mycket och den är kompakt och bra

När vi hade slipat ner lite så det skulle passa perfekt så målade vi en runda. Brorsan sprayade med glatt humör

Det var allt för idag

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

18l är lådan på. Då 1dl = 1l dvs. 6*3*1=18.
Blir det ingen telefon-/mp3docka? Vi får se hur det artar sig, men det ser bra hittills

Permalänk
Skrivet av jocke92:

18l är lådan på. Då 1dl = 1l dvs. 6*3*1=18.
Blir det ingen telefon-/mp3docka? Vi får se hur det artar sig, men det ser bra hittills

Då räknade jag helt fel Men tror det blir bra ändå Någon docka blir det inte. AUX kabel får man använda sig utav Och tack, håller med.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Då räknade jag helt fel Men tror det blir bra ändå Någon docka blir det inte. AUX kabel får man använda sig utav Och tack, håller med.

Nu vet jag vad jag hade gjort. Jag hade antingen tagit en gammal kassettbandspelare och tagit kassettenheten från den eller gjort en attrapp. Den kan man sedan fälla ut och stoppa telefonen i, aux-sladden drar man också genom den. Känns som det passar designen, känns billigt att ha den löst liggandes.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nu vet jag vad jag hade gjort. Jag hade antingen tagit en gammal kassettbandspelare och tagit kassettenheten från den eller gjort en attrapp. Den kan man sedan fälla ut och stoppa telefonen i, aux-sladden drar man också genom den. Känns som det passar designen, känns billigt att ha den löst liggandes.

ingen dålig ide. Vet inte om vi har plats till det så vi får se problemet med dockningsstationer är att dem aldrig passar alla mobiler

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Paket har kommit!
Mamma skulle hämta sushi idag. Men hon ringde och sa att där var ett paket att hämta ut men hon visste inte vad Det var högtalarna från Ullared digital som kommit!!! Delen som är typ en ram utanför själva gallret ska alltså målas vitt Tror det kan bli ett riktigt bra resultat På måndag kommer DHL med batteriet. Resten ska komma under nästa vecka och vi hoppas ha lådan klar nästa veckas slut. Iallafall innan sommarlovet är slut

Paket med KENWOOD högtalare

Här är delarna en högtalare består av.

Och så en bild på hur en högtalare ser ut med allt på

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Paket har kommit!
Mamma skulle hämta sushi idag. Men hon ringde och sa att där var ett paket att hämta ut men hon visste inte vad Det var högtalarna från Ullared digital som kommit!!! Delen som är typ en ram utanför själva gallret ska alltså målas vitt Tror det kan bli ett riktigt bra resultat På måndag kommer DHL med batteriet. Resten ska komma under nästa vecka och vi hoppas ha lådan klar nästa veckas slut. Iallafall innan sommarlovet är slut

Paket med KENWOOD högtalare
http://www.orienteraren.se/boombox/WP_000079.jpg

Här är delarna en högtalare består av.
http://www.orienteraren.se/boombox/WP_000082.jpg

Och så en bild på hur en högtalare ser ut med allt på
http://www.orienteraren.se/boombox/WP_000081.jpg

Missledande namn. :S

Ser ut och bli bra, ska följas!

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Missledande namn. :S

Ser ut och bli bra, ska följas!

Tack vad menar du med missledande namn?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Tack vad menar du med missledande namn?

Tänkte först på Gekås, så det var därför det lät missledande. Dumma jag.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Nu har brodern kommit hem från orienteringstävlingen Så han fick se högtalarna som kom igår och han var också nöjd med dem. Hur dem såg ut då vi inte har något att testa med. Idag har jag bara målat svart till Boomboxen. Ska läggas på ett lager till. Så tror att hålen till högtalarna görs imorgon om allt går bra Sedan fick brorsan presentkort på Jula så vi ska in och köpa vit sprayfärg till allt som ska vara vitt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Vi har målat med en oljebaserad färg på alla trädelar men märker nu att det har blivit klumpar och resultatet blir inte alls bra. Och vill verkligen få till det här bygget. Så någon som kan rekommendera en färg? Spray eller pensla? Och så billig som möjligt tack

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

pensla blir väll bättre, men om du har sprayfärg kan du ju måla mmed det TUNNA LAGER! annars blir det konstigt

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk

Igår kom batteriet! Så det som är kvar är förstärkaren som ska komma senast på fredag. Men hoppas den kommer innan Ska också lägga beställningen på delarna från HIFIKIT. Tider springer förbi så har glömt Färg är fortfarande ett problem så ska se till så det blir målat i veckan. Men brorn ska bort igen så kanske kommer vi inte igång förräns nästa vecka men vi får se

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Vi har målat med en oljebaserad färg på alla trädelar men märker nu att det har blivit klumpar och resultatet blir inte alls bra. Och vill verkligen få till det här bygget. Så någon som kan rekommendera en färg? Spray eller pensla? Och så billig som möjligt tack

Ser ut på bilden som om ni dels sprayade för nära typ 30cm brukar vara lagam. Ni har stora ytor så ni slösar ingen färg vilket det lätt blir om man har mindre delar då man kan fuska (kortare avstånd) med risk för sämre resultat. Och som tidigare skrivits tunna lager, låt torka och sedan ett nytt lager osv., tills ni är nöjda. Ska det vara slitstarkt ska man även lacka med matt eller blank klarlack beroende vilken finnish man vill ha

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ser ut på bilden som om ni dels sprayade för nära typ 30cm brukar vara lagam. Ni har stora ytor så ni slösar ingen färg vilket det lätt blir om man har mindre delar då man kan fuska (kortare avstånd) med risk för sämre resultat. Och som tidigare skrivits tunna lager, låt torka och sedan ett nytt lager osv., tills ni är nöjda. Ska det vara slitstarkt ska man även lacka med matt eller blank klarlack beroende vilken finnish man vill ha

Tack för tipsen Vi ska slipa ner så det plir jämnt sen sprayar vi Bara fixa färg

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Här är en bild på batteriet som kom i veckan Väger nog mellan 1 och 2 kilo men är väldigt bärbart med tanke på att vi ska kunna spela 4h på högsta volym

'

Även så kom förstärkaren idag! Ända från Storbrittanien har denna lilla sak flugit! Kanske testar men systemet innan brorsan kommer hem

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Idag har vi kommit en bra bit på vägen Målat det mesta och borrat nästan allt Så nu på kvällen skulle vi prova att koppla in batteriet till förstärkaren för att se om det funkade. Det gjorde det inte... Tripath TA2020-020 small. Det började ryka och sen small det. Blev ett litet hål i det. Någon som vet vad felet är? Förstärkaren eller batteriet? :/

Edit: Brorsan hade antagligen kopplat fel så blir att beställa ny förstärkare. Men föräldrarna är snälla och betalar den extra Stort tack till dem!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Det har nu gått ett tag sen senaste uppdateringen och det har hänt saker men vi har varit för lata för att uppdatera och fota. Men igår så sa vi att vi skulle göra klart bygget nu i helgen och vi hoppas på att vi ska klara det! Tyvärr så har vi haft problem med målningen. Men nu är vi nöjda med det. Första bygget så vi begär inte perfektion från vårt första bygge.

Här ser nu vår fina målning Ni kan även se basreflexröret som är ditsatt.

Här är en bild på alla brädor vi ska använda oss av. Som är målade och klara

Och en bild på vår panel! Det enda som fattas är volymkontrollen.

I bakgrunden kan ni skymta förstärkarna

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W