Hej! Ang. Köp av bärbar spel och redigerings dator

Permalänk

Hej! Ang. Köp av bärbar spel och redigerings dator

Hej!

Det är nu dags för mig att sälja min stationära dator och köpa en bärbar då jag ska börja studera digital bildproduktion.

Datorn ska jag använda till att redigera bild och film på och på fritiden ska jag spela på den. Spel jag vill att den ska klara av på rätt höga grafik inställningar är Dota 2, CS GO och Guild Wars 2 (om möjligt).
När jag har den hemma kommer jag att koppla den till min 24" skärm med upplösning 1920 x 1080 om det kan vara en fördel för er att veta.

Jag hade tänkt mig runt 10000kr för datorn, gärna lägre ifall det går.

http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge70_i5-3210m_6gb_500gb_17.3...

Har tittat lite på den och den verkar vara bra! Eller ska jag satsa på en i7 istället?

Medföljande operativsystem är inget krav!

Tack på förhand!

Mvh William

Permalänk

Hej!
Det första jag tycker du ska tänka över är mobilitet vs prestanda. Alltså, hur stor skärm har du tänkt dig/hur tung får den vara? och utifrån det söka så bra prestanda som möjligt för pengen. Om det är så att prestandan är viktigast så gör du såklart tvärtom
17" är rätt så stort om man ska släpa med sig den ofta.
Om du inte har gjort det tidigare tycker jag du ska gå in på nån affär och känna på några olika storlekar, tyngd osv.

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av Sepemulle:

Hej!
Det första jag tycker du ska tänka över är mobilitet vs prestanda. Alltså, hur stor skärm har du tänkt dig/hur tung får den vara? och utifrån det söka så bra prestanda som möjligt för pengen. Om det är så att prestandan är viktigast så gör du såklart tvärtom
17" är rätt så stort om man ska släpa med sig den ofta.
Om du inte har gjort det tidigare tycker jag du ska gå in på nån affär och känna på några olika storlekar, tyngd osv.

Lycka till!

Hej!

Tack för ditt svar!

Vikten för mig är inga problem alls! Jag vet vad en 17 tums väger och sålänge jag har en bra väska är det inga problem

Kan lägga till att det inte är ett krav på att det ska vara 17 tum utan det är bara en önskan, för finns det en annan dator som är bättre men har mindre skärm så gör det inget. Bara det inte går under 14 tum

Permalänk

Jag säger bara en sak: SSD! Det är det bästa köpet jag någonsin gjort och du kommer inte att ångra dig särskilt om du ska starta upp photoshop.

Permalänk
Skrivet av anders.sjoberg:

Jag säger bara en sak: SSD! Det är det bästa köpet jag någonsin gjort och du kommer inte att ångra dig särskilt om du ska starta upp photoshop.

Okej! Jag ska ha det i åtanke! Men jag skulle gärna få förslag på datorer som klarar av det som jag vill få ut av datorn!

Permalänk

Eftersom du ska använda photoshop och liknande programvara så skulle nog en i7 med hypertrådning samt en SSD vara en stor fördel.