EVGA Geforce GTX 660ti 2gb, dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

EVGA Geforce GTX 660ti 2gb, dålig prestanda.

Hej, börjar bli smått trött på mina grafikkortsproblem.
Spelen jag spelar på får jag inte särskilt bra prestanda, det är då Battlefield 3 och Guild Wars 2.
GPU användningen ligger på runt 60-68% och CPU användningen ligger på 70-80%, står även att grafikkortet körs på PCIE 2.0 x4(?), den sitter i översta slotten där jag haft alla min andra kort, hur stor roll spelar det egentligen? Stor skillnad på x16 och x4? Har varit ute i BIOS och kollat men hittade inte en enda PCIE inställning.

Guild Wars 2 får jag skrattretande 50 fps i låga inställningar på 1680x1050 och runt 40 fps på high.
Battlefield 3 fungerar det dock bättre i men gpu användningen hoppar upp och ner, mellan 60 och 90% vilket resulterar i fps drops och stuttering.

Min dator:
AMD Phenom II x4 965 BE 3.4 GHz.
Kingston ValueR 1333 MHz 4GB.
Cooler master GX 550W.
ASUS M4A79XTD EVO, Socket-AM3.
Grafikkortet har de senaste drivrutinerna (305.68)

Har googlat i sjukt många timmar sammanlagt men inte hittat något som kan hjälpa mig alls.

Permalänk
Skrivet av snusker:

Hej, börjar bli smått trött på mina grafikkortsproblem.
Spelen jag spelar på får jag inte särskilt bra prestanda, det är då Battlefield 3 och Guild Wars 2.
GPU användningen ligger på runt 60-68% och CPU användningen ligger på 70-80%, står även att grafikkortet körs på PCIE 2.0 x4(?), den sitter i översta slotten där jag haft alla min andra kort, hur stor roll spelar det egentligen? Stor skillnad på x16 och x4? Har varit ute i BIOS och kollat men hittade inte en enda PCIE inställning.

Guild Wars 2 får jag skrattretande 50 fps i låga inställningar på 1680x1050 och runt 40 fps på high.
Battlefield 3 fungerar det dock bättre i men gpu användningen hoppar upp och ner, mellan 60 och 90% vilket resulterar i fps drops och stuttering.

Min dator:
AMD Phenom II x4 965 BE 3.4 GHz.
Kingston ValueR 1333 MHz 4GB.
Cooler master GX 550W.
ASUS M4A79XTD EVO, Socket-AM3.
Grafikkortet har de senaste drivrutinerna (305.68)
Har googlat i sjukt många timmar sammanlagt men inte hittat något som kan hjälpa mig alls.

har du låst upp din processor? tror du blir lite flaskad av processorn vilket resulterar i att du får lite fps.

Har du testat kortet i en annan dator? så att du utesluter grafikkortet ur det hela?

Testa med ett större nätaggregat (om du har möjlighet)

Permalänk
Medlem

klocka cpu lite samt kolla med testen i gpu-z så att du inte sitter på x4

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har både låst upp och testat att klocka processorn, nackdelen är att jag har stockkylare vilket resulterar i bluescreens då jag antar att CPU:n kommer upp i för höga temperaturer. Jag är hyffsat säker på att det inte är något fel på kortet, hade exakt samma problem med ett MSI twin frozr 7850 samt ett Sapphire radeon hd 7870, vet inte riktigt vad som kan lura, har inte PCIE hastigheten något med grejen att göra med tanke på att den ligger på endast 2.0 x 4?

Permalänk
Medlem

Man ställer inte in PCI exp hastigheten i bios, det står oftast markerat nära PCI "uttaget" på moderkortet vilken hastighet den kör!
Kör alltid grafikkortet i det snabbaste uttaget som kortet går att montera i, då har man gjort sitt bästa!
Processorn kan ju må bra av ligga runt 4,0 GHZ överklockad, då behöver du ett slutet vattenkylarsystem till din processor, rekommenderar även att du byter kylpasta samtidigt, då original inte är världens bästa alla gånger!

Mitt förslag är Antec Kühler 620 H2O eller Corsair H60, sedan köpa en kylpasta tub som kostar under hundralappen oftast
Om du kan, så klocka gärna Ram-minnena till 1600mhz !

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke93:

Man ställer inte in PCI exp hastigheten i bios, det står oftast markerat nära PCI "uttaget" på moderkortet vilken hastighet den kör!
Kör alltid grafikkortet i det snabbaste uttaget som kortet går att montera i, då har man gjort sitt bästa!
Processorn kan ju må bra av ligga runt 4,0 GHZ överklockad, då behöver du ett slutet vattenkylarsystem till din processor, rekommenderar även att du byter kylpasta samtidigt, då original inte är världens bästa alla gånger!

Mitt förslag är Antec Kühler 620 H2O eller Corsair H60, sedan köpa en kylpasta tub som kostar under hundralappen oftast
Om du kan, så klocka gärna Ram-minnena till 1600mhz !

Man *måste* inte ha en vattenkylare om man inte vill. Visst, de är bra, men det finns billigare kylare som fungerar acceptabelt, tex http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo. Processorn kan lätt köras i 4GHz, dock så kan du behöva öka volten och pilla med inställningarna i BIOS, det finns guider överallt för hur du ska göra. Jag hade min 955 på 3,8-3,9GHz med Antec H2O 620 på låga temperaturer.

Kontrollera även så att du har alla drivrutiner uppdaterade för moderkort osv. Kanske även en BIOS uppdatering kan behövas, men då som sista utväg.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Man *måste* inte ha en vattenkylare om man inte vill. Visst, de är bra, men det finns billigare kylare som fungerar acceptabelt, tex http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo. Processorn kan lätt köras i 4GHz, dock så kan du behöva öka volten och pilla med inställningarna i BIOS, det finns guider överallt för hur du ska göra. Jag hade min 955 på 3,8-3,9GHz med Antec H2O 620 på låga temperaturer.

Kontrollera även så att du har alla drivrutiner uppdaterade för moderkort osv. Kanske även en BIOS uppdatering kan behövas, men då som sista utväg.

Men det som är konstigt är ju att jag behöver ju inte klocka min CPU för att det ska fungera, min dator ska ju kunna driva detta kortet.
Finns det ingen annan anledning till varför det inte fungerar mer än att min CPU kör i för låg MHz liksom?
Har senaste BIOS uppdateringen, moderkortet hittar jag inga drivrutiner till. Finns inga på ASUS hemsida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snusker:

Men det som är konstigt är ju att jag behöver ju inte klocka min CPU för att det ska fungera, min dator ska ju kunna driva detta kortet.
Finns det ingen annan anledning till varför det inte fungerar mer än att min CPU kör i för låg MHz liksom?
Har senaste BIOS uppdateringen, moderkortet hittar jag inga drivrutiner till. Finns inga på ASUS hemsida.

Testa att formatera och göra en ny installation av Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusker:

Men det som är konstigt är ju att jag behöver ju inte klocka min CPU för att det ska fungera, min dator ska ju kunna driva detta kortet.
Finns det ingen annan anledning till varför det inte fungerar mer än att min CPU kör i för låg MHz liksom?
Har senaste BIOS uppdateringen, moderkortet hittar jag inga drivrutiner till. Finns inga på ASUS hemsida.

Har du kollat här: http://uk.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVOUSB3/#overview?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusker:

Hej, börjar bli smått trött på mina grafikkortsproblem.
Spelen jag spelar på får jag inte särskilt bra prestanda, det är då Battlefield 3 och Guild Wars 2.
GPU användningen ligger på runt 60-68% och CPU användningen ligger på 70-80%, står även att grafikkortet körs på PCIE 2.0 x4(?), den sitter i översta slotten där jag haft alla min andra kort, hur stor roll spelar det egentligen? Stor skillnad på x16 och x4? Har varit ute i BIOS och kollat men hittade inte en enda PCIE inställning.

Guild Wars 2 får jag skrattretande 50 fps i låga inställningar på 1680x1050 och runt 40 fps på high.
Battlefield 3 fungerar det dock bättre i men gpu användningen hoppar upp och ner, mellan 60 och 90% vilket resulterar i fps drops och stuttering.

Min dator:
AMD Phenom II x4 965 BE 3.4 GHz.
Kingston ValueR 1333 MHz 4GB.
Cooler master GX 550W.
ASUS M4A79XTD EVO, Socket-AM3.
Grafikkortet har de senaste drivrutinerna (305.68)

Har googlat i sjukt många timmar sammanlagt men inte hittat något som kan hjälpa mig alls.

Processorn flaskar i BF3 iaf, vet inte hur det är med GW2 men gissar på att det är hyffsat cpu tungt också.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusker:

Har både låst upp och testat att klocka processorn, nackdelen är att jag har stockkylare vilket resulterar i bluescreens då jag antar att CPU:n kommer upp i för höga temperaturer. Jag är hyffsat säker på att det inte är något fel på kortet, hade exakt samma problem med ett MSI twin frozr 7850 samt ett Sapphire radeon hd 7870, vet inte riktigt vad som kan lura, har inte PCIE hastigheten något med grejen att göra med tanke på att den ligger på endast 2.0 x 4?

Du kan ju pröva den andra PCIe-porten. När du ändå har kortet ute så kolla noga om det finns skador på metallblecken i porten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du kan ju pröva den andra PCIe-porten. När du ändå har kortet ute så kolla noga om det finns skador på metallblecken i porten.

Inga skador, tog dock ut kortet och tog bort damm som låg i och på PCIE-porten, så nu står det att den körs på PCIE 16x i alla fall.

Skrivet av Oggaaaa:

Processorn flaskar i BF3 iaf, vet inte hur det är med GW2 men gissar på att det är hyffsat cpu tungt också.

Ja så kan det vara, får väl köpa en ny CPU kylare och klocka skiten, ska köpa nya minnen med.

Ser du några moderkortsdrivrutiner här http://uk.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVOUSB3/#dow...? Det gör inte jag.

Skrivet av anon99339:

Testa att formatera och göra en ny installation av Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn är nyformaterad och har kört med driver cleaner samt ccleaner.

EDIT: Drog upp processorn till 3.7GHz bara för att se om det blev någon skillnad, hände inte ett smack med min FPS, samma som innan. GPU användningen i BF3 gick dock upp, men droppar fortfarande emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusker:

Ser du några moderkortsdrivrutiner här http://uk.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVOUSB3/#dow...? Det gör inte jag.

Japp, det gör jag faktiskt... AMD Chipset driver v 1.3.2.54. Försöker bara hjälpa vettu.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Man *måste* inte ha en vattenkylare om man inte vill. Visst, de är bra, men det finns billigare kylare som fungerar acceptabelt, tex http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo. Processorn kan lätt köras i 4GHz, dock så kan du behöva öka volten och pilla med inställningarna i BIOS, det finns guider överallt för hur du ska göra. Jag hade min 955 på 3,8-3,9GHz med Antec H2O 620 på låga temperaturer.

Kontrollera även så att du har alla drivrutiner uppdaterade för moderkort osv. Kanske även en BIOS uppdatering kan behövas, men då som sista utväg.

Jo helt korrekt! Du har rätt

Dock är en trevlig fördel med vattenkylning oftast att dom låter betydligt mindre eller knappt alls jämfört med luftkylda
Ska klocka min egna processor till 4,0+ GHZ framöver om någon vecka när jag bytt kylpastan

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Min första tanke är: Byt till en i5 2500k eller i5 3570k + moderkort då. Jag märkte sån otrolig skillnad i flytet och en hel del extra FPS fick jag när jag skrotade min 965:a till fördel för 2600k jag har nu. En annan sak är att köpa en SSD, perfekt för tex MMO:s!

Den generella upplevelsen utav datorn efter en sådan uppgradering är värt varenda krona

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Japp, det gör jag faktiskt... AMD Chipset driver v 1.3.2.54. Försöker bara hjälpa vettu.

Försökte inte vara otrevlig heller, antog att det var processor drivrutinerna, men drar ner och kollat läget.

Skrivet av Tomtelol:

Min första tanke är: Byt till en i5 2500k eller i5 3570k + moderkort då. Jag märkte sån otrolig skillnad i flytet och en hel del extra FPS fick jag när jag skrotade min 965:a till fördel för 2600k jag har nu. En annan sak är att köpa en SSD, perfekt för tex MMO:s!

Den generella upplevelsen utav datorn efter en sådan uppgradering är värt varenda krona

Fast jag är inte så sugen på att lägga ner de pengarna på min dator, andra som har AMD processorer har ju inte samma problem som mig, har sett många som lirar med Phenom II;or utan problem. Men visst, Intel verkar vara väldigt bra och har också hört folk som fått bättre prestanda när dom bytt över.

Permalänk
Medlem

Borde klara dig bra på att klocka upp Phenom IIan. Sen när du väll upgraderar så får du kolla på vad som finns få, som vanligt. (säger jag som har en 1055t som htpc och böt ut i5 750 till i5 2500k då bf3 kom)

Edit:
Chipset drv ingår i catalyst. så du kan installera den och välja dom bitarna fast du kör nvidia grafik.

Edit2:
De verkar separata för ditt chip. Jag fick ta paketet till mitt 790 sisst jag kollade.
Här är en länk i alla fall.
http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/raid_wind...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Varför snackar alla om CPU när han skriver att grafikkortet kör i 4x PCIe 2.0?

Svar till TS: Ja du flaskar tack vare PCI-bussen. Moderna kort börjar redan flaska några % vid 8x PCIe 2.0 idag, och 4x är hälften av den bandbredden...

Tänkbara anledningar:
Kortet får inte nog med ström (kanske lös kabel)
PCIe-hastigheten är inte inställd rätt (vissa moderkort kan ställa in mellan tex. 16x/4x/4x på sina slots eller 8x/8x/8x i BIOS)

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Varför snackar alla om CPU när han skriver att grafikkortet kör i 4x PCIe 2.0?

2012-08-26, 14:53 skrev TS följande

Skrivet av snusker:

Inga skador, tog dock ut kortet och tog bort damm som låg i och på PCIE-porten, så nu står det att den körs på PCIE 16x i alla fall.
[/B]

x4-problemet är således avhjälpt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Provade att klocka processorn till 3.8GHz igår, blev ingen förändring och blev faktiskt värre så någon flaskhals verkar det inte vara.
Kan det vara strömrelaterat?
Grafikkortet dippar fortfarande i GPU use, ibland ligger den stadigt på runt 65% men ibland åker den ner till 40% och hoppar max upp till 80% någon enstaka gång (i BF3), men just i BF3 borde den väl ligga konstant på 98-99% i load.

Permalänk
Medlem

när vi pratar om höga inställningar i bf 3 kan det faktiskt vara ramminnet som inte räcker, jag har sett på min dator att jag överstiger 4 gb ram när jag spelar.. (bara en tanke, verkar som han har kollat det mesta i datorn)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snusker:

Provade att klocka processorn till 3.8GHz igår, blev ingen förändring och blev faktiskt värre så någon flaskhals verkar det inte vara.
Kan det vara strömrelaterat?
Grafikkortet dippar fortfarande i GPU use, ibland ligger den stadigt på runt 65% men ibland åker den ner till 40% och hoppar max upp till 80% någon enstaka gång (i BF3), men just i BF3 borde den väl ligga konstant på 98-99% i load.

Om du lirar BF3 så bör du ha mer internminne! Minst 8GB iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

när vi pratar om höga inställningar i bf 3 kan det faktiskt vara ramminnet som inte räcker, jag har sett på min dator att jag överstiger 4 gb ram när jag spelar.. (bara en tanke, verkar som han har kollat det mesta i datorn)

Skrivet av Jalle64:

Om du lirar BF3 så bör du ha mer internminne! Minst 8GB iaf.

Visst kan det inte skada med lite mer samt lite snabbare minnen, men grejen är att när jag tabbar ut och kollar i resource monitor så används bara 3GB av mitt minne. Men i vilket fall som helst ska jag köpa nya minnen så snart som möjligt, får väl se om det hjälper då.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej!
Har kört med de nya minnena ett tag (corsair 8gb vengeance 1600MHz) men det har tyvärr ej hjälpt. Dock så funkar såklart datorn bättre, tar inte 100 år att tabba ut ur spelet vilket är väldigt skönt. Vid ner stängning fryser inte hela datorn heller, har fortfarande problem med att mitt grafikkort ligger på 50% load i stort sett konstant (BF3) och överklockning av min CPU hjälper inte (provade med 3.8GHz). Är det någon som har någon annan idé?

Permalänk

Du har uteslutit grafikkort, processor och minnen. Det är väl bara moderkortet kvar? Uppdatera bios? Knas med kablaget mellan moderkort / grafikkort?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Du har uteslutit grafikkort, processor och minnen. Det är väl bara moderkortet kvar? Uppdatera bios? Knas med kablaget mellan moderkort / grafikkort?

Provade att uppdatera BIOS innan jag formaterade om datorn utan att det hjälpte, något knas med kablaget är det inte heller då jag haft burken öppen många gånger och kollat kablage och så att allt sitter som det ska. Är kanske processorn som börjar ge efter eller något, får väl sitta med en halvdålig dator tills man köper nytt, eller ny processor i alla fall.

Permalänk
Medlem

Rensade datorn på damm, bytte kylpasta och klockade processorn till 3.7GHz, nu kör jag Battlefield 3 och får 80-90% GPU load konstant, verkar funka bra/mycket bättre nu.

Tack för tipsen etc.