Permalänk

Köpråd surfplatta

Hej! Jag har nu börjat på gymnasiet. Vi ska tydligen använda oss av PDFböcker som vi ska läsa på små netbooks vi får av skolan. Detta är antagligen inte någon höjdare, därför funderar nu på att införskaffa en surfplatta då det antagligen är skönare att läsa på. Då är frågan: vilken surfplatta ska man ha. Det viktigaste är att den har en bra skärm eftersom att den huvudsakligen ska användas till att läsa på. På den fronten ligger en Ipad 3 bra till. Jag undrar om det är någon annan som har något annat förslag? Någon som vet något om kommande plattor kanske?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska du läsa pdfer är nog en riktig "e-bok" att sikta på. En kindle kanske?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet ju inte hur det är på gymnasiet nuförtiden eftersom man är så gammal men risken med en ipad3 i skolan är att nån avundsjuk idiot "råkar" stöta till den så den åker ner i marmorgolvet...

Ska du bara läsa på den hemma så är ipad3 skärm den bästa just nu.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ska du läsa pdfer är nog en riktig "e-bok" att sikta på. En kindle kanske?

Kan inte göra annat än instämma med dig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har en kindle fire. Annons . Med cool reader och en pdf reader app så har du stöd för alla format.
Batteri håller ca 8 timmar vid full ljusstyrka. Om du läser på kvällen så kan du hålla på i många dagar.
Du kan lätt titta på 720p video också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av zeleni:

Har en kindle fire. Annons . Med cool reader och en pdf reader app så har du stöd för alla format.
Batteri håller ca 8 timmar vid full ljusstyrka. Om du läser på kvällen så kan du hålla på i många dagar.
Du kan lätt titta på 720p video också.

Vill inte regna på din parad men du har ju inte en "äkta" kindle med e-ink skärm, den du har är ju en vanlig IPS. Vill man läsa ska man köra E-Ink, så är det bara

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller absolut med om att e-ink är skönast att läsa på, har själv en läsplatta med e-ink som jag använder flitigt. Men de vanliga 6"-läsplattorna lämpar sig inte riktigt för PDF, särskilt inte för skolböcker som innehåller bilder. PDF-formatet bestämmer ju vad som ska visas på varje sida, så text m.m. blir väldigt litet på en 6"-skärm. Det finns lösningar som går ut på att man flödar om texten som om den vore en e-bok, men det fungerar inte alltid och fungerar ofta dåligt när det finns figurer i PDF:en.

Det finns en del 9.7"-läsplattor med e-ink som säkert fungerar bra med PDF:er, men de kostar 3-4000 kr. Tveksamt om det är värt det med tanke på den begränsade funktionaliteten.

Så en iPad 3 är nog ett bra val, ingen annan surfplatta kommer ju i närheten när det gäller skärm. Jag skulle gärna rekommendera någon Android-platta istället, men känner inte att det finns någon som är värd att köpa om man jämför med iPad. Det skulle i så fall vara någon billig (<2000 kr) som man kan använda tills tillverkarna kommer ut med bättre Android-plattor. Jag sitter själv och väntar på någon bra Android-platta eftersom jag inte vill ha iOS, men har du inget mot iOS så kör på det.

Permalänk
Medlem

En e-ink (med riktigt e-papper) har ju den fördelen att den har riktigt lång batteritid. De är dessutom sköna att läsa på, nu när de är snabbare att byta sida på ... de första fick man krupp på.

Dock kan det ju tänkas finnas rätt bra appar som kan passa för skolan, beroende på vad du läser (simulatorer, räknare, ...). Finns också en hel uppsjö interaktiva kurser. Så en "riktig" platta kan ju ge ett mervärde.

iPad 3 med sin högupplösta skärm och ett format (4:3) som passar bättre för PDF (jag antar här att PDFerna är i vanligt A4 eller Letter/Legal format) hade varit mitt val. En riktigt bra PDF läsare (med annotering) är GoodReader ... köper du sedan till GoodPlayer så har du en riktigt bra mediaspelare som läser alla format ... till pauserna mellan pluggandet.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Eink är suveränt för vanlig text, men inte ett självklart val för PDF. Ska man läsa PDF måste man välja eInk-platta med omsorg då de är väldigt olika bra på¨att hantera PDF. Kindle tillhör inte de bättre.

Permalänk

En e-ink är nog förvisso skönare att läsa på. Jag ska bl.a läsa fysik i form av en e-bok. Jag antar att det kan uppkomma en del olika specialtecken och bilder. Hur hanterar en e-bokläsare sådant?

Permalänk
Medlem

Jag har en hel del fysikböcker, elektronikböcker och liknande som jag läser på min iPad. Fungerar bra.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Avstängd

Använd din netbook under tiden. Sen när Microsoft Surface RT släpps så kolla om den kan vara ett alternativ:
http://www.microsoft.com/surface/en/us/about.aspx
http://www.idg.se/2.1085/1.460252/surface-kommer-saljas-under...

Permalänk
Medlem

För mig stod det mellan Asus Prime Infinity och Ipad 3, valde Infinity pga bättre skärm, trots att Ipad har högre upplösning trivdes jag bättre med Infinity. Även tangentbordsdockan som gör hela plattan till en duglig netbook gjorde att jag valde den. Värd att kolla in är den åtminstone!

Permalänk
Medlem

En liten kommentar på:

Skrivet av Printscreen:

Ska du läsa pdfer är nog en riktig "e-bok" att sikta på. En kindle kanske?

Jag är själv väldigt inne på att en eboksläsare är mycket bättre att läsa på, men dock så är det speciellt med just pdf-formatet.

Jag har inte testat en Kindle än, men vet att tex iRiver Story (även HD och cover) har problem med just pdf. De läroböcker i pdf-format jag testat har saknat formatering som tillåter att man visar texten löpande korrekt, vilket gör att man har att välja på en layout som är helt åt skogen, eller att visa pdf:en i ett format som inte riktigt ryms på skärmen och kräver att man zoomar fram och tillbaka på en 5-6"-skärm.

Testade att konvertera med calibre också, men det pajade all formatering ännu värre.

Hade även ett par pdf:er som byggde helt på inscannade bilder, och där blev det ingenting kvar i en konvertering.

Det skall gå att skapa pdf som funkar bättre i eboksläsare, så det är möjligt att de eböcker som släpps nu funkar bättre med eboksläsare, eller att kindle hanterar det bättre än iRivers insatser, men det är värt att notera att det kan finnas problem där.

Permalänk
Citat:

Använd din netbook under tiden. Sen när Microsoft Surface RT släpps så kolla om den kan vara ett alternativ:

Jo, windows plattorna ser rätt så interessanta ut. Jag ska nog avvakta lite så att jag inte ångrar mig sen.

Citat:

För mig stod det mellan Asus Prime Infinity och Ipad 3, valde Infinity pga bättre skärm, trots att Ipad har högre upplösning trivdes jag bättre med Infinity. Även tangentbordsdockan som gör hela plattan till en duglig netbook gjorde att jag valde den. Värd att kolla in är den åtminstone!

Har kikat lite på Asus Infinity. Synd bara att den är så dyr

Permalänk
Avstängd

Om man ska se på SVT Play och liknade sidor kan det bli problem med iPad. De har inte flash i dem:
http://www.cultofmac.com/28564/adobe-theres-no-flash-on-ipad-...
http://www.onlinedesignuk.co.uk/odblog/index.php/web-design/a...

En del användare tror att det är SVT och andra sidor som blockar iPad men det beror på rent tekniska orsaker.
Så på det sättet tror jag Microsofts plattor blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Om man ska se på SVT Play och liknade sidor kan det bli problem med iPad. De har inte flash i dem:
http://www.cultofmac.com/28564/adobe-theres-no-flash-on-ipad-...
http://www.onlinedesignuk.co.uk/odblog/index.php/web-design/a...

En del användare tror att det är SVT och andra sidor som blockar iPad men det beror på rent tekniska orsaker.
Så på det sättet tror jag Microsofts plattor blir bättre.

Men hitta inte på saker. SVT play fungerar alldeles utmärkt.
Samtliga svenska playkanaler har antingen anpassat sina hemsidor eller gjort appar.

Android har inte heller flash längre (även om det fortfarande går att gräva fram apk'n, men det har aldrig fungerat speciellt bra ändå)

Jag har en android-platta och jag kan bara säga att ipad är det bättre valet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men hitta inte på saker. SVT play fungerar alldeles utmärkt.
Samtliga svenska playkanaler har antingen anpassat sina hemsidor eller gjort appar.

Android har inte heller flash längre (även om det fortfarande går att gräva fram apk'n, men det har aldrig fungerat speciellt bra ändå)

Jag har en android-platta och jag kan bara säga att ipad är det bättre valet.

Vad har du för androidplatta? Finns modeller för ca 1000 kr som inte duger till nått. Sen tycker jag att hellre att flash funkar än att det inte funkar alls.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vad har du för androidplatta? Finns modeller för ca 1000 kr som inte duger till nått. Sen tycker jag att hellre att flash funkar än att det inte funkar alls.

Acer Iconia A500, tegra2 2x1GHz.
Flash är som sagt bortplockat från android med, och förhoppningsvis försvinner det helt från internet snart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."