Permalänk
Medlem

Project MonoBits

Tjenare Alla Sweclockare!

Nu är det dags för mig att äntligen påbörja ett nytt bygge och skall nu skriva lite om det hela.
Jag fick iden när jag såg en preview bild som Bitfenix hade lagt upp på deras Facebook sida och blev genast förälskad i chassit, jag tänkte för mig själv att det där chassit måste jag verkligen bygga i och förhoppningsvis även göra en bygglogg utav. Jag började genast prata med folk på olika forum och hemsidor men även några som lagt ut recensioner på Youtube och frågade om olika mått så jag kunde börja sketcha på hur jag skulle vilja ha bygget. Mina mål är utöver det vanliga och skall stäva efter att göra det bästa Prodybygget som gjorts hittills. I detta projekt är det ännu en gång vattenkylning som gäller och allt som går att få vattenkylt skall förbli det. Jag kommer med perfektion utföra allting genom bygget och ha roligt under hela projektets gång. Det kommer som vanligt innefatta en hel del sleeving och massa annat och jag kommer att hålla projektet relativt kort så det kommer förhoppningsvis att uppdateras mins två gånger i veckan. Härmed avslutar jag detta tal och ger er övrig information om projektet jag hoppas att ni tycker detta är intressant och jag önskar er skön läsning!

Hårdvara:
Chassi: Bitfenix Prodigy White
Nätaggregat: Silverstone Straider Plus 850w
Moderkort: Zotac Z68 ITX WIFI
Processor: Inter Sandybridge 2500K
Ramminne: Corsair Dominator GT 2000mhz
Grafikkort: Asus GTX570 Direct CU II
SSD: 2x Corsair Neutron GTX 120Gb

Vattenkylning:
Fläktar: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition High Static Pressure 120mm Fan
Fläktkontroller: mCubed T-balancer MiniNG
Radiatorer: 1x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 120mm, 2x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
CPU-Block: Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) (Acrylic Top Version)
RAM-Block: Bitspower Galaxy Freezer 2
GPU-Block:
Reservoir: Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) (Model Name: BP-D5TOPUK150P-BKBKCL)
Pump: Alphacool VPP655 - Single Edition
PumpTop: D5 MOD TOP V2 (POM Version) + D5/MCP655 MOD KIT (Model Name: BP-655D5P2-MBK)
Slang: Primochill 7/16"ID, 5/8"OD Clear
Fittings & Acessories: Bitspower
22x G1/4" Bronze Age Compression Fitting CC6 For ID 7/16" OD 5/8" Tube (Model Name: BP-BACPF-CC6)
10x G1/4" Bronze Age Rotary 45-Degree IG1/4" Extender (Model Name: BP-BA45R)
10x G1/4" Bronze Age Rotary 90-Degree IG1/4" Extender (Model Name: BP-BA90R)
2x G1/4" Bronze Age Triple Rotary 90-Degree IG1/4" Extender (Model Name: BP-BA90R3D)
8x G1/4" Bronze Age Stop Fitting (Model Name: BP-BAWP-C06)
2x G1/4" Matt Black CaseTop Water-Fill SET (Model Name: BP-MBWP-C04)
4x Thermal Pad A (94x19x0.5MM) (Model Name: BP-WBTP-A)
1x Matt Black Mini Valve With Black Handle (Model Name: BP-MVV-MBKBK)
1x Bitspower Flow Indicator (Model Name: BP-FI-CLBKMBK)

MonoBits är sponrat utav:
Aquatuning
Bitspower
Bitfenix
Coolingstuff
Corsair
Silverstone

Besök och gilla även min Facebooksida så får ni se på nyheter, sneakpeaks gällande bygget och mycket mer utav det jag gör.

Permalänk

Jay!!! äntligen?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Här är ett par SketchUp screenshots på hur mina planer var från hela början, dessa har ändrats lite nu när man fått in lite delar men mer om det kommer när jag fortsätter bygga!

Permalänk
Medlem

Det är väll fel färg på chassit(utifrån dina bilder på ansiktsboken)?
Sen måste man vara lite tråkig och fråga hur det går med chokladbiten?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så försvinner väl 120mm-radiatorns nytta när du blåser uppvärmd luft från 240mm-radiatorn genom den..?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Proffsmoddare

Blir de ännu en 1.5 års tråd?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Om jag inte misstar mig så försvinner väl 120mm-radiatorns nytta när du blåser uppvärmd luft från 240mm-radiatorn genom den..?

nja, bara delvis. Säg att vattnet håller 40 grader och luften i rummet 20. Beroende på hur snabbt du trycker genom luften kommer den hålla runt 25-30 grader efter första radiatorn vilket medför att den fyller viss funktion om vattnet passerar den lilla radiatorn innan den stora.

Permalänk
Medlem

Från framsidan på datorn: Fläktar > 240mm radiator > Fläkt > 120mm radiator är väll bättre än så som dina bilder visar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jay!!! äntligen?

Skönt att få rolig feedback

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det är väll fel färg på chassit(utifrån dina bilder på ansiktsboken)?
Sen måste man vara lite tråkig och fråga hur det går med chokladbiten?

Jo jag vet, att ha den vit vid renderingen var ju ingen höjdare då man inte såg något utav chassit, fick bli svart men huvudsaken är att det är väl synligt nu
Den har jag tagit en liten paus ifrån, blev inte som jag trodde med väntetid för cnc-maskinerna, men jag kommer oavsätt vad göra klart chocobygget så oroa dig inte

Skrivet av Schrimp:

Om jag inte misstar mig så försvinner väl 120mm-radiatorns nytta när du blåser uppvärmd luft från 240mm-radiatorn genom den..?

Neeh, det är knappt så man märker skillnaden, att köra en sandwick som sådär ökar prestandan av luftflödet faktiskt.
Det ser inte ut så i dagens läge...berättar mer om det vid en senare uppdate, den sitter i bakkant nu.

Skrivet av C4B12:

Blir de ännu en 1.5 års tråd?

Nej då detta är inget långtidsprojekt

Skrivet av lanbonden:

nja, bara delvis. Säg att vattnet håller 40 grader och luften i rummet 20. Beroende på hur snabbt du trycker genom luften kommer den hålla runt 25-30 grader efter första radiatorn vilket medför att den fyller viss funktion om vattnet passerar den lilla radiatorn innan den stora.

Precis

Skrivet av kevvs:

Från framsidan på datorn: Fläktar > 240mm radiator > Fläkt > 120mm radiator är väll bättre än så som dina bilder visar?

Det är just den biten jag ändrade, nu ser det inte ut så :), kommer en till update idag, skall bara fixa byggloggen på dem andra forumen först

Permalänk
Medlem

Inte riktigt min sort chassi. Men om jag ser dina tidigare projekt så kan detta inte inte blir mindre än riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Dags för en Update!
Idag inhandlades Bitfenix Prodigy:t :), Jag valde den vita pga den riktigt fräscha fronten
Bilder på skönheten:

Chassit i sig hade inga skador, artefakter osv...
Redan imorgon skall det demonteras helt
Mer om vad som händer på chassit blir det mot kvällen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det kommer mer ikväll :), har gjort en hel del på chassit

Permalänk
Medlem

Halloj!
Idag har jag hunnit att göra någonting iaf
Plockade ner allt ifrån chassit, demonterade hårddiskburarna, 5,25" vaggan och fläktarna, just nu är det bara själva huvuddelen kvar,och där skall det ändras lite har jag tänkt. Jag vill hålla detta bygge så cleant som bara möjligt och kommer då inte slakta det på något sätt
Jag ger er lite bilder på arbetet hittils.

Chassits insida i orginalutförande

Började med att ta bort ena hårddiskburen vilket satt fast med en tummskruv, hittils har det varit finfint!

Nästa steg var att ta bort 240mm filtret och fronten vilket gick väldigt snabbt, ännu en punkt som chassit får en fullpott på.

Nu till det sista, fläktarna och 5,25" vaggan, allt detta satt fast med skruvar...vilken fröjd för moddaren!
Här slapp jag ta fram borrmaskinen mitt på kvällen!

Ett stycke tomt BitFenix Prodigy, en fröjd för ögat !

Detta var dagens update, jag hoppas på att få hem mitt paket från Aquatuning och det lär väl landa imorrn eller i övermorrn.
Mer om det när paketet kommer och då blir det troligtvis ännu en update :)!
Ha det gött så länge och glöm inte skriva en kommentar

Permalänk
Medlem

Fick ett oväntat paket idag :O!
Mer om det kommer lite senare då jag har ett ärende att ordna i första hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Fick ett oväntat paket idag :O!
Mer om det kommer lite senare då jag har ett ärende att ordna i första hand

spännande!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

spännande!

Skrivet av drofast:

Ser fram emot detta!

Kommer en update på det snart, så håll i hatten !

Permalänk
Medlem

Halloj!
Jag fick ett ganska oväntat paket igår, och det var ifrån Silverstone som sponsrar mig med ett Straider 850w Plus (ST85F-P)
Jag tackar hemsk mycket för hjälpen och den väldigt snabba leveransen :)!

Vad kan man då säga om denna nätdel ?
Nätdelen är väldigt tyst, den har bra verkningsgrad och ser i helhet väldigt bra ut.
Den enda nackdelen är dem multifärgade kablarna...
Det blir inga problem för mig i detta fall då jag skall göra mina egna från grunden istället, på så sätt kan jag få rätt längd och slippa allt trassel

Det var för denna gång !
/V.B

Permalänk
Medlem

Tjena allihopa!
Jag har nu fått ett viktigt paket som tillämpar mig att kunna se hur det blir med vattenkylningen inne i datorn.
Paketet är från min gode vän Andreas Walter som jobbar på Aquatuning
Innehållet är dem senaste Full koppar radiatorerna från Alphacool som sägs kyla väldigt bra, oavsätt sina storlekar, dessa raddar finns även i brutala breddar om man nu vill ha det bästa utav det bästa

Jag tackar Andreas hemsk mycket för hans stöd i mitt projekt och för att han var villig att sponsra mig med följande varor:
Alphacool VPP655 - single edition
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 120mm
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
Swiftech ClearFlex60 16/12mm

Stort Paket

Massor papp...skyddar ju bra iaf, vilket bara är en fördel iofs.

Nu till själva innehållet

Imorgon blir det att testa ifall jag får plats med alla raddar...jag håller tummarna redan nu !

Permalänk
Medlem

Sorry för att denna update blev lite sen, har ju en hel del sleevearbeten och måste tyvärr prioriteras framför bygget.
Det är synd att jag får så lite feedback här på Sweclockers, detta är ju trots allt mitt hemforum
Lite mer kommentarer, feedback förslag och mycket annat hade varit jättetrevligt !

Nu till vad jag hunnit göra:

-Överlägga hur jag skall montera raddarna för att slangdragningen skall bli optimal
-Monterat radiatorerna (fick lite problem med frontradden)
-Monterat lite hårvara

Planer på vad som skall göras:
-Lacka lite detaljer i mörkgrått
-Modda fråntplåten för att radden skall få plats
-Sleeva nätagget och övrig kablage
-montera vattenblock
-montera hårdvaran
-montera fittings och slangar
-Fylla upp systemet samt läcktesta
-Köra på och lira!
-Photoshoot i studion

Nu sitter radiatorerna äntligen i....dock vill inte frontradiatorn in...måste modda lite för att den skall få plats längs ner mot chassit eftersom 240mm radiatorn endtank tar i frontpanelens bottenplatta, det skall dock vara lätt att fixa med dremeln

Det tog ett antal försök innan jag hittade den optimala placeringen för vattenanslutnings hålen...men jävligt bra blev det om man får säga det själv

Här till problemet, radiatorn vill inte ligga mot frontpanelen, men det skall fixas samtidigt som dem detaljer jag valt ut skall förberedas inför lack.

Satte även in moderkortet för att få en överliggande syn utav det hela, ser väldigt bra ut hittils !

Stoppade i ett gammalt grafikkort och lekte med en sleevad förlängare som skall lottas ut till någon vinnare i min kommande facebooktävling snart

Alla radiatorerna fästs med snygga 6mm UNC-32 skruvar från MDPC-X

Snapcaps på bakre radden...Det är detaljerna som gör allt

Det var allt för denna gången...man hoppas dock på att få fler kommentarer och feedback från er allihopa !
Jag vet att ni kan göra bättre ifrån er :D!

Med Vänliga Hälsningar
/Venhar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Bild och text!

Snyggt, får man fråga varför du inte valde asus brädan? http://www.inet.se/produkt/1902263/asus-p8z77-i-deluxe-mitx

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ännu ett sjukt bygge ifrån dig!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Snyggt, får man fråga varför du inte valde asus brädan? http://www.inet.se/produkt/1902263/asus-p8z77-i-deluxe-mitx

Skall jag gå rakt på sak ?
Hatar moderkort med ljusblåa inslag
Sedan att jag redan hade Zotac kortet som ser betydligt mycket bättre ut, skär sig inte i temat och presterar en bra bit över Z77kortet när det gäller överklockning

Skrivet av ReDoZz:

Ännu ett sjukt bygge ifrån dig!

Ohh yeah

Permalänk

blir nog fint!

ser ut o bli ett riktigt bra bygge, ser fram emot resultatet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Skall jag gå rakt på sak ?
Hatar moderkort med ljusblåa inslag
Sedan att jag redan hade Zotac kortet som ser betydligt mycket bättre ut, skär sig inte i temat och presterar en bra bit över Z77kortet när det gäller överklockning

Ohh yeah

Kommer du lyckas få in 120mm fullsize i baken och toppen?
"Vår" kära vän Singularity har löst detta med en 240mm shroud(svenska?) i toppen, men det kanske är för att köra PnP. Dock ser det ut att vara väldigt tajt därbak.

EDIT: Nej, det ser verkligen inte ut som att du får in en 120mm fläkt bak utifrån bilderna

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Fyfan va coolt val av sleeve ! / Halvarkatt

Permalänk
Medlem

Nu känns det som jag spammar lite men se till att få lite likes på FB så du kan ge mig dina sleevade extensions:)

EDIT: "bara" 59 kvar:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Skall följas! Väldigt intressant bygge

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk
Medlem

Samma radiatoryta som jag har i mitt HAF-X! Dock är mina 63mm tjocka! Imponerade chassi från Bitfenix helt klart. Ska bli kul att se slutresultet, lycka till!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64