Dugligt grafikkort för att spela med 3 skärmar

Permalänk
Medlem

Dugligt grafikkort för att spela med 3 skärmar

Tjena! Har tänkt att nån gång i mitt liv, köpa 2 till skärmar av den jag redan har så att man kan spela spel i "surround/eyefinity" å allt vad det heter.

Men problemet är att jag har ingen aning om vad jag ska ha för grafikkort som duger till mina spel, hur jag kopplar in skiten, är det bara koppla in å kö eller måste man konfigurera å sånt? Allt sånt där skulle vara asschysst om jag kunde få svar på!

Btw så spelar jag inte så mycket fps spel, mer såsom NFS-Hot Purist, H.A.W.X 2 mm.

Tackar!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Tjena! Har tänkt att nån gång i mitt liv, köpa 2 till skärmar av den jag redan har så att man kan spela spel i "surround/eyefinity" å allt vad det heter.

Men problemet är att jag har ingen aning om vad jag ska ha för grafikkort som duger till mina spel, hur jag kopplar in skiten, är det bara koppla in å kö eller måste man konfigurera å sånt? Allt sånt där skulle vara asschysst om jag kunde få svar på!

Btw så spelar jag inte så mycket fps spel, mer såsom NFS-Hot Purist, H.A.W.X 2 mm.

Tackar!

Se till att minst en av skärmarna har DisplayPort och inte bara HDMI/DVI. annars åker du på att fixa adapter för den tredje skärmen. Själv skaffade jag en Dell IPS som huvudskärm just för att kunna utöka till 3-skärmars i framtiden, nu kör jag bara med 2, vilket inte blir så bra om man ska spela på bägge X)

Ett kort för runt 2000kr borde fixa 3 skärmar i hyfsad kvalitet, t.ex. Radeon 7850 eller Nvidias motsvarighet i den nivån.

EDIT: Kollade efter tester på just Eyefinity och H.A.W.X 2, hittade denna: https://img.wsgf.org/f/u/contrib/article/20733/7800-HAWX2-EF.png

Ett 7850 ligger alltså runt 55FPS med 3st 1920x1080p-skärmar

Här är länken till hela testet med lite fler spel. https://www.wsgf.org/book/export/html/20728

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Sapphire 7970 Toxic 6Gb ska duga gott och väl till många skärmar
Den klarar av 3 skärmar och det höga grafik minnet gör så att du klarar av höga upplösningar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757664

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Se till att minst en av skärmarna har DisplayPort och inte bara HDMI/DVI. annars åker du på att fixa adapter för den tredje skärmen. Själv skaffade jag en Dell IPS som huvudskärm just för att kunna utöka till 3-skärmars i framtiden, nu kör jag bara med 2, vilket inte blir så bra om man ska spela på bägge X)

Ett kort för runt 2000kr borde fixa 3 skärmar i hyfsad kvalitet, t.ex. Radeon 7850 eller Nvidias motsvarighet i den nivån.

Okej! Kör nu på en 27" utan DisplayPort fast tror du att man skulle kunna ta en sån här i mitten och en sån som jag har nu på sidorna? Eller "borde" man ha lika skärmar?

Skrivet av PappyOdaniel:

Sapphire 7970 Toxic 6Gb ska duga gott och väl till många skärmar
Den klarar av 3 skärmar och det höga grafik minnet gör så att du klarar av höga upplösningar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757664

Haha, joo visst! Betalar du eller?

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Skrivet av GuiceU:

Okej! Kör nu på en 27" utan DisplayPort fast tror du att man skulle kunna ta en sån här i mitten och en sån som jag har nu på sidorna? Eller "borde" man ha lika skärmar?

Haha, joo visst! Betalar du eller?

Du får vad du betalar för Naj, men jag hade köpt detta men jag vet inte hur din budget ser ut dock

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

Ta ett 7870, det finns faktiskt några för under 2k!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Som sagt, 7870, vet ej hur det är nu men FÖRR var nVidia riktigt kassa på flesskärmlösningar

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Okej! Kör nu på en 27" utan DisplayPort fast tror du att man skulle kunna ta en sån här i mitten och en sån som jag har nu på sidorna? Eller "borde" man ha lika skärmar?

Haha, joo visst! Betalar du eller?

Som någon sa är 7870 lite vassare och kostar i snitt inte mycket mer än 7850. Kolla bara så du inte får en med standardkylaren på då de brukar låta hemskt på radeon-kort. Sapphire, ASUS, MSI har bra kylare. Sambon kör 7850 SApphire och det är riktigt tyst och fint.

Man måste inte ha likadana skärmar, så länge de funkar att ställa i samma höjd iaf och har samma tum-storlek helst. Vissa billiga kan man ju bara tilta lite vinkel på och inte höja/sänka. Annars får man ju palla upp dem med böcker X) Min Dell kunde jag sänka till samma nivå som min gamla Samsung TN som bara kan tiltas, så de funkar ju bredvid varandra iaf, får se om jag skaffar en tredje så jag kan spela spel.

Testade lite med WoW på två skärmar, men då fick man köra en addon som flyttade mittpunkten åt sidan och samtidigt gav lite sorgkant på andra sidan, så inte gubben alltid var mitt i skarven X)

EDIT: Vissa kort skickar ju dessutom med aktiv adapter för att kunna köra Eyefinity utan DP inbyggt i monitorn, kan vara idé ifall man itne hittar en bra monitor med DP.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur funkar 660ti med 3 skärmar i t.ex BF3? Drar 192 minnesbussen ner de 2 gb så brutalt att det blir urkasst eller går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ta ett 7870, det finns faktiskt några för under 2k!

Skrivet av GoldenFan:

Som sagt, 7870, vet ej hur det är nu men FÖRR var nVidia riktigt kassa på flesskärmlösningar

Jo, lä väl bli så! Tror ni att det här funkar? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157805

Skrivet av blackeagle:

Som någon sa är 7870 lite vassare och kostar i snitt inte mycket mer än 7850. Kolla bara så du inte får en med standardkylaren på då de brukar låta hemskt på radeon-kort. Sapphire, ASUS, MSI har bra kylare. Sambon kör 7850 SApphire och det är riktigt tyst och fint.

Man måste inte ha likadana skärmar, så länge de funkar att ställa i samma höjd iaf och har samma tum-storlek helst. Vissa billiga kan man ju bara tilta lite vinkel på och inte höja/sänka. Annars får man ju palla upp dem med böcker X) Min Dell kunde jag sänka till samma nivå som min gamla Samsung TN som bara kan tiltas, så de funkar ju bredvid varandra iaf, får se om jag skaffar en tredje så jag kan spela spel.

Testade lite med WoW på två skärmar, men då fick man köra en addon som flyttade mittpunkten åt sidan och samtidigt gav lite sorgkant på andra sidan, så inte gubben alltid var mitt i skarven X)

EDIT: Vissa kort skickar ju dessutom med aktiv adapter för att kunna köra Eyefinity utan DP inbyggt i monitorn, kan vara idé ifall man itne hittar en bra monitor med DP.

Haha, men annars är det väl fett å ha han i skarven?

Jo jag tänkte om man kanske skulle köra DP > hdmi/dvi? Fast jag verkar inte hitta nån aktiv adapter... Så lär väl bli att köpa en skärm med DP på.

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

lite annan info:
i en del fall är det bara att plugga in skärmarna, sen är du redo för att spela (du måste givetvis ändra lite inställningar, men det klarar en 6-åring av.)

men i de flesta fall så måste du ladda ner såkallade "eyefinity-fixar", exempel på de är flawless widescreen, eller widescreen fixer. spelar du utan de så kommer spelet se helt förstört ut, ibland även ospelbart. dessa fixar brukar som tur var vara rätt så enkla dom med, men det händer att man måste koda lite ibland.

behöver du mer hjälp rekommenderar jag verkligen www.wsgf.org , där har dom massor av informatiopn om nya spel och hur bra de funkar i eyefinity/surround!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

[QUOTE="GuiceU;12630073"]Jo, lä väl bli så! Tror ni att det här funkar? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157805

Ser helt OK ut i mina ögon

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

lite annan info:
i en del fall är det bara att plugga in skärmarna, sen är du redo för att spela (du måste givetvis ändra lite inställningar, men det klarar en 6-åring av.)

men i de flesta fall så måste du ladda ner såkallade "eyefinity-fixar", exempel på de är flawless widescreen, eller widescreen fixer. spelar du utan de så kommer spelet se helt förstört ut, ibland även ospelbart. dessa fixar brukar som tur var vara rätt så enkla dom med, men det händer att man måste koda lite ibland.

behöver du mer hjälp rekommenderar jag verkligen www.wsgf.org , där har dom massor av informatiopn om nya spel och hur bra de funkar i eyefinity/surround!

Jo man tackar så mycket för informationen!

Skrivet av GoldenFan:

Ser helt OK ut i mina ögon

Meeeen gött då! Då blir det ett 7870 å två skärmar till!

Tack så mycket för allt!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk

Ursäktar bumpen. Men funkar de bra med ditt 7870 till dina 3 skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggegrogg:

Ursäktar bumpen. Men funkar de bra med ditt 7870 till dina 3 skärmarna?

Kolla in det här testet där dom inkluderar trippelskärm upplösningen 5760x1080 i speltester med ett Sapphire HD 7870 2GB
http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_7870_Flex/11.h...

Bestäm själv om du tycker det funkar bra eller ej, personligen är jag imponerad över prestandan!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Köp, köp, köp!!! (Tyvärr så har jag redan två själv)

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb