Analytiker: "Skärmpanelen till Macbook Pro 13,3 tum med Retina i produktion"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

16:10 kommer ALLTID ha fler pixlar än 16:9 (givet samma pixelstorlek och skärmdiagonal)

Läste detta fel. Ja det stämmer men varför skulle det vara intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

16:9 kommer ALLTID ha fler pixlar än 16:10 (givet samma pixelstorlek och skärmdiagonal)

Varför det nu skulle vara intressant.

Nä, nu ska jag sluta mata dig,.. hoppas verkligen att du trollar för annars måste du nog rökt på lite för mycket i unga år..

Permalänk
Avstängd

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Jag är expert på bildformat så jag vet mycket väl vad jag pratar om. Till skillnad från dig och många andra ska sägas, då ni ser samband som inte finns.

En 16:9 skärm har fler pixlar på bredden än en 16:10 skärm givet samma pixelstorlek och diagonal. Absolut inget kontroversiellt i det.

Det är väll ingen som motsäger dig i att givet samma pixelstorlek och diagonal har en 16:9 skärm fler pixlar på bredden än en 16:10 skärm? Däremot är ju antagandet om samma pixelstorlek det som brister om vi kollar på de skärmar som finns på marknaden idag. Det handlar ju om att jämföra de skärmarna som en tillverkare väljer på i samma "klass" vad gäller upplösningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

beror väll på att Windows inte skalar bra för så hög upplösning. Apple åas hade ju sen långt innan denna typ av skärmar ens var påtalade dragit stora växlar på att OSX skulle göras upplösningsoberoende för att det var framtiden, och nu är den här, tydligen.

Windows fungerar faktiskt grymt bra i den upplösningen, kör Win 7 i 2880x1800 på min 15" och det ser riktigt bra ut bara man ökar DPI till 170-200%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Det är väll ingen som motsäger dig i att givet samma pixelstorlek och diagonal har en 16:9 skärm fler pixlar på bredden än en 16:10 skärm? Däremot är ju antagandet om samma pixelstorlek det som brister om vi kollar på de skärmar som finns på marknaden idag. Det handlar ju om att jämföra de skärmarna som en tillverkare väljer på i samma "klass" vad gäller upplösningen.

Om vi nu ska jämföra sådant som faktiskt finns kan man ju fråga sig varför vi ska hålla oss till subjektiva restriktioner. Dessutom är vad som finns tillgängligt ständigt i förändring.

Permalänk
Medlem

buuu!!!! ge mig 8k4k på min mobil. allt annat är skit !!

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om vi nu ska jämföra sådant som faktiskt finns kan man ju fråga sig varför vi ska hålla oss till subjektiva restriktioner. Dessutom är vad som finns tillgängligt ständigt i förändring.

Tack så mycket, nu fattar jag äntligen vad du har försökt säga hela tiden i 16:9 vs 16:10 tråden.
Kan då hålla med dig, ganska tråkigt att många tillverkare väljer den vägen.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Men herregud vad håller du på med? Bildformatet anger relationen mellan bredd och höjd MÄTT I PIXLAR, en pixel är lika bred som den är hög.

2560*1440 ger ju klart mer pixlar än 1920*1200 men så kan du ju inte jämföra eftersom det är helt olika upplösningar. 1920*1200 är den 16:10 upplösning som relaterar till 1920*1080 16:9.

16:10 kommer ALLTID ha fler pixlar än 16:9 (givet samma pixelstorlek och skärmdiagonal)

Ett annat sätt att se på det är att med samma antal pixlar får vi följande upplösningar:

16:10 -> 1920x1200
16:9 -> 2024x1139

Och i det fallet väljer jag absolut fler pixlar på bredden. Sen att tillverkarna väljer att tillverka skärmarna med samma pixelantal på bredden har inte riktigt med frågan att göra tycker jag. Och till din sista mening vill jag tillägga att en skärm med 1:1 kommer ALLTID ha fler pixlar än både 16:9 och 16:10 (givet samma pixelstorlek och skärmdiagonal) och det får mig inte att vilja ha en sådan någonstans

Permalänk
Medlem

Har Samsung inlett en volymproduktion? Innebär det att Samsung och Apple samarbetar med att göra skärmar? Samtidigt som de stämmer arslet av varandra? Eller har jag missuppfattat något rejält här?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Har Samsung inlett en volymproduktion? Innebär det att Samsung och Apple samarbetar med att göra skärmar? Samtidigt som de stämmer arslet av varandra? Eller har jag missuppfattat något rejält här?

Vad jag har förstått så är det apple som betalar ett företag(samsung någonting) att producera skärmarna men det är Apple som har utvecklat det och kommit fram med "blueprints"

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om vi nu ska jämföra sådant som faktiskt finns kan man ju fråga sig varför vi ska hålla oss till subjektiva restriktioner. Dessutom är vad som finns tillgängligt ständigt i förändring.

Subjektiva restriktioner? Och när jag köper dator 2012 bryr jag mig inte alls om vad för skärmar som finns i datorerna jag kan köpa 2015, därför är denna ständiga förändring ointressant för mitt datorköp idag.

Skrivet av Freezer007:

Ett annat sätt att se på det är att med samma antal pixlar får vi följande upplösningar:

16:10 -> 1920x1200
16:9 -> 2024x1139

Och i det fallet väljer jag absolut fler pixlar på bredden. Sen att tillverkarna väljer att tillverka skärmarna med samma pixelantal på bredden har inte riktigt med frågan att göra tycker jag. Och till din sista mening vill jag tillägga att en skärm med 1:1 kommer ALLTID ha fler pixlar än både 16:9 och 16:10 (givet samma pixelstorlek och skärmdiagonal) och det får mig inte att vilja ha en sådan någonstans

Klart det har med frågan att göra vad tillverkarna väljer att tillverka för paneler. Om en datortillverkare vill köra en upplösning runt full HD och väljer mellan 16:9 och 16:10 står ju valet mellan 1920x1080 och. 1920x1200. Så för konsumenten som köper en dator idag ger ju 16:10 samma pixlar på bredden men fler höjden. Sen att tillverkaren av paneltypen teoretiskt skulle kunnat skapa en panel med 2024x1139 är ju rätt ointressant för konsumenten som köper datorn. Då skulle vi lika gärna kunna teorisera om att paneler i formatet 16:9.123 eller 16:8.95 är bättre än 16:9.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår verkligen inte vad det innebär med "Retina"-display måste jag erkänna.

Åk någonstans där de säljer dem så kommer du förstå, du ser inte ens pixlarna om du så sätter näsan mot skärmen, väldigt behaglig att jobba med

Skrivet av bourne94:

känns ganska onödigt att betala flera tusen kronor extra för extra pixlar jag ändå inte ser...

Så du vill betala för att se pixlarna?! Finns en billig lösning på det så slipper du betala, ta ur ditt grafikkort, om du gärna vill betala så kan du få köpa en dator utan grafikkort av mig för en billig summa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Åk någonstans där de säljer dem så kommer du förstå, du ser inte ens pixlarna om du så sätter näsan mot skärmen, väldigt behaglig att jobba med

Så du vill betala för att se pixlarna?! Finns en billig lösning på det så slipper du betala, ta ur ditt grafikkort, om du gärna vill betala så kan du få köpa en dator utan grafikkort av mig för en billig summa

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa att jag var tveksam att betala extra för att få några (många) extra pixlar!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vad jag har förstått så är det apple som betalar ett företag(samsung någonting) att producera skärmarna men det är Apple som har utvecklat det och kommit fram med "blueprints"

Stört hur det fungerar där ute..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vad jag har förstått så är det apple som betalar ett företag(samsung någonting) att producera skärmarna men det är Apple som har utvecklat det och kommit fram med "blueprints"

Akta dig för att påstå att Apple kommit på/utvecklat något! Då kommer snart någon och länkar till youtube-klippet om vad Apple faktiskt uppfunnit eller inte som dykt upp i snitt 50 gånger på tråd om Apple de senaste veckorna

Allvarligt talat dock så tror jag inte Apple har något med utvecklingen att göra utom möjligtvis att de har hjälpt till ekonomiskt kanske? Tekniken tror jag är LGs eller Sharps.

Vad Apple dock skall ha cred för är att de vågar pusha skärmtillverkarna att ta fram dessa högupplösta skärmar. Innan tekniken är ordentligt mogen så är det ju svindyrt att tillverka dessa paneler. Det är ju inte förrän man verkligen börjar massproducera dessa (och tillverkningstekniken mognar) som priserna börjar sjunka. Någon måste ta första steget och det har Apple gjort.

Själv hoppas jag verkligen detta stämmer. Vill uppgradera men 2008 13" MBP men tänker inte göra det förrän de sätter in en "retina" display i 13":arn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Är inget stort fan av Apple, men jag gillar att dom pressar konkurrenterna och marknaden framåt. Förstår inte hur folk kan klaga på att Apple lanserar något som är bättre än vad vi har idag.

Åh jo, det förstår jag. Folk klagar för att det handlar om "Apple". Vissa är så förblindade av anti-fanboyism att dom vägrar erkänna när Apple faktiskt gjort någonting bra för teknikens utveckling.

Skrivet av Halldin:

Androidlägret ligger faktiskt förvånansvärt långt efter Apple vad gäller högupplösta mobilskärmar.

Ta Samsung Galaxy S3 (lanseringsår 2012) till exempel. Upplösningen är 1280x720 så den genomsnittlige Sweclockern, som ju bedömer produkter enbart efter specifikationer på pappret, anser att den är bättre än skärmen på iPhone 4 (lanseringsår 2010, två år tidigare) som har 960x640 i upplösning. Tar man skärmstorleken i beaktande som är 4.8 tum för Galaxy S3 och 3.5 tum för iPhone 4 så får man med hjälp av Pythagoras sats en pixeltäthet på 305.96 PPI för Galaxy S3 och 329.65 PPI för iPhone 4. I en marknad där teknikutvecklingen går enormt snabbt så har alltså gamla iPhone 4 (som ju har samma skärm som 4S) en högre pixeltäthet än Samsungs senaste flaggskepp.

OnTopic: 13.3 helt optimalt för en laptop, har en Asus UL30VT och den är lagom stor för att orka släpa med sig men har ändå fullstort tangentbord. Den blir nog populärare i den storleken.

Åh vad jag älskar poster som denna

Men det är intressant att se. Först klagar alla på att Apple har så dåliga prestanda-siffror(på pappret) och nu när dom släpper någonting som är flera steg framför alla andra oem-tillverkare(på pappret) så klagar alla på att det är "onödigt" och inte kan förstå "varför" man skulle behöva det.

För att göra posten någorlunda relevant till nyheten så tror jag tyvärr att priset kommer skjuta i höjden, i alla fall de närmsta åren efter release, och då kommer det inte bli någonting för min del. Dessutom är jag osäker på om Intel HD 4000 kommer klara av att driva den upplösningen för någonting vettigt annat än surfande utan att hacka eller bli sjukt varm. Ska bli intressant att se hur dom löst värmeproblemen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ganska underhållande att se alla Apple-hatare klaga på tekniska framsteg inom panelteknik bara för att panelen används i en Apple-dator... Apple är ett av väldigt få företag som lyckas sälja high-end-teknik till Svenssons, och har därmed råd att pressa konkurrenterna lite.

Det finns inga nackdelar med mer högupplösta skärmar, så länge OS:et klarar av att skala UI och text på ett bra sätt, vilket OS X bevisligen kan. Windows 8 antar jag hanterar det bra också (någon som vet?). Man får antingen mycket bättre skärpa med bibehållen arbetsyta, eller bättre skärpa och större arbetsyta tack vare vettig mjukvara. Tänk efter lite innan ni häver ur er en massa trams om att det är helt onödigt, tack.

Att "driva" 2560x1600 är inga som helst problem ens för Intel HD3000, så bristande 2D-prestanda är knappast ett argument heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Akta dig för att påstå att Apple kommit på/utvecklat något! Då kommer snart någon och länkar till youtube-klippet om vad Apple faktiskt uppfunnit eller inte som dykt upp i snitt 50 gånger på tråd om Apple de senaste veckorna

Allvarligt talat dock så tror jag inte Apple har något med utvecklingen att göra utom möjligtvis att de har hjälpt till ekonomiskt kanske? Tekniken tror jag är LGs eller Sharps.

Vad Apple dock skall ha cred för är att de vågar pusha skärmtillverkarna att ta fram dessa högupplösta skärmar. Innan tekniken är ordentligt mogen så är det ju svindyrt att tillverka dessa paneler. Det är ju inte förrän man verkligen börjar massproducera dessa (och tillverkningstekniken mognar) som priserna börjar sjunka. Någon måste ta första steget och det har Apple gjort.

Själv hoppas jag verkligen detta stämmer. Vill uppgradera men 2008 13" MBP men tänker inte göra det förrän de sätter in en "retina" display i 13":arn.

"Tillverkaren av lcd-panelen är sannolikt LG vilka utvecklar ips-teknik, "In-Plane Switching" och själva använder panelerna i sina prestigeprodukter. LG och Apple har samarbetat länge kring ips-paneler och paneltekniken kännetecknas av mycket bra betraktningsvinkel, färgkorrekthet men också medelmåttig kontrastnivå."

Så kort och gott är det LG som gör skärmarna, förutom till senaste iPad som Samsung gör skärmarna till, men Apple verkar delaktiga i utvecklingen av dem då Retina är Apple Trademark

"The iPhone, iPod Touch, iPad, and
MacBook Pro displays come from LG Display, with the exception of the newest iPads having displays coming from Samsung.
Apple has applied to register the term "Retina" as a trademark in regard to computers and mobile devices in the United States, Canada, and Jamaica."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Åh jo, det förstår jag. Folk klagar för att det handlar om "Apple". Vissa är så förblindade av anti-fanboyism att dom vägrar erkänna när Apple faktiskt gjort någonting bra för teknikens utveckling.

Åh vad jag älskar poster som denna

Men det är intressant att se. Först klagar alla på att Apple har så dåliga prestanda-siffror(på pappret) och nu när dom släpper någonting som är flera steg framför alla andra oem-tillverkare(på pappret) så klagar alla på att det är "onödigt" och inte kan förstå "varför" man skulle behöva det.

För att göra posten någorlunda relevant till nyheten så tror jag tyvärr att priset kommer skjuta i höjden, i alla fall de närmsta åren efter release, och då kommer det inte bli någonting för min del. Dessutom är jag osäker på om Intel HD 4000 kommer klara av att driva den upplösningen för någonting vettigt annat än surfande utan att hacka eller bli sjukt varm. Ska bli intressant att se hur dom löst värmeproblemen.

Kylningen lär de väl löst på samma sätt som på den befintliga på 15"

http://www.apple.com/se/macbook-pro/design/
http://alltommac.se/artiklar/recension-macbook-pro-15-retina-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mezzlock:

16:10 har fler pixlar på höjden, hur får man inte plats med mer? Jag sitter nu och programmerar på en 16:9 skärm och det hjälper mig inte särskilt mycket att kunna göra fönstret 3 ggr så brett som raderna kod är, men om jag däremot kunnat klämma in fler rader i synfältet hade jag kunnat få en bättre överblick.

Att saker är anpassade för 16:9 ser jag inte som ett problem, det värsta som kan hända är att man har en liten svart rand uppe och nere.

Så går det när man använder en dålig editor I Emacs kan man dela vilket fönster som helst på höjden eller längden. Går att göra så att texten går från botten på den vänstra delen till toppen på den högra. På så sätt kan man väldigt effektivt utnyttja bredden på sin wide-screen-skärm.

Men trots det föredrar jag 16:10 över 16:9, har man en hi-res MBP så blir 1680 pixels i bredd onödigt mycket för två kolumner men för lite för tre. Fast finns ju annat man kan lägga för att fylla ut bredden.

Angående artikel: hoppas Apple tar sitt förnuft till fånga och fixar rMBP med matt skärm. Tänkte slå till direkt på en rMBP men som tur var väntade jag till den dök upp i butik så man kunde klämma och titta på den. Ok, skärmen är inte lika illa som de blanka skärmarna på MBP, är mer i nivå med MBA vilket ändå inte är närheten så bra som den matta skärmen som finns som tillval till 15" MBP. I familjen har vi MPB med blank skärm, MBA och MBP med matt skärm så har använt alla en hel del. Tyvärr var även tangentbordet i rMBP mer likt de i MBA än det i MBP och MBA har sämre tangentbord (väsentligt kortare slaglängd).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av widL:

Att "driva" 2560x1600 är inga som helst problem ens för Intel HD3000, så bristande 2D-prestanda är knappast ett argument heller.

Hur mycket har du använt rMBP? I flera av de tester som gjorts på den datorn så nämns att oftast så flyter det på riktigt bra, men det finns tillfällen när man märker att saker och ting inte hänger med, t.ex. när man scrollar webbsidor med mycket innehåll. Problemet är tydligen inte rå "fillrate" utan mer att varken Intel eller nVidia inte designat sina GPU:er för en sådan hög upplösning så i vissa lägen är de cache:ar som finns i GPU:erna helt enkelt för små.

Det lilla jag kört rMBP så tyckte jag inte man märkte att det hackade speciellt mycket i "normalläget" (storlek motsvarande 1440x900), dock finns det lägen då det segar till. Men anser att en 15" rMBP för >22k som inte visar mer än vad man fick på 1440x900 är inte är OK. Kör man i stället läget där saker är lika stora motsvarande 1680x1050 (motsvarande 15" hi-res MBP) eller 1920x1200 (motsvarande 17" MBP) så kan man definitivt se hur saker och ting inte längre hänger med. Den faktiska upplösningen är 2560x1600 i alla dessa lägen, handlar bara om hur stora grafiska element som knappar och liknande ska vara, men internt renderas allt i dubbla den upplösning man "emulerar".

Intel har sagt att Haswell blir den första produkten med en GPU som är designad för att hantera dessa upplösningar (ända upp till 4K skärmar). nVidia och AMD kommer naturligtvis också fixa detta. Så köper man 15 rMBP så bör man vara medveten om att det är och känns som en den 1.0 version det är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Hur mycket har du använt rMBP? I flera av de tester som gjorts på den datorn så nämns att oftast så flyter det på riktigt bra, men det finns tillfällen när man märker att saker och ting inte hänger med, t.ex. när man scrollar webbsidor med mycket innehåll. Problemet är tydligen inte rå "fillrate" utan mer att varken Intel eller nVidia inte designat sina GPU:er för en sådan hög upplösning så i vissa lägen är de cache:ar som finns i GPU:erna helt enkelt för små.

Det lilla jag kört rMBP så tyckte jag inte man märkte att det hackade speciellt mycket i "normalläget" (storlek motsvarande 1440x900), dock finns det lägen då det segar till. Men anser att en 15" rMBP för >22k som inte visar mer än vad man fick på 1440x900 är inte är OK. Kör man i stället läget där saker är lika stora motsvarande 1680x1050 (motsvarande 15" hi-res MBP) eller 1920x1200 (motsvarande 17" MBP) så kan man definitivt se hur saker och ting inte längre hänger med. Den faktiska upplösningen är 2560x1600 i alla dessa lägen, handlar bara om hur stora grafiska element som knappar och liknande ska vara, men internt renderas allt i dubbla den upplösning man "emulerar".

Intel har sagt att Haswell blir den första produkten med en GPU som är designad för att hantera dessa upplösningar (ända upp till 4K skärmar). nVidia och AMD kommer naturligtvis också fixa detta. Så köper man 15 rMBP så bör man vara medveten om att det är och känns som en den 1.0 version det är.

Vad menar du med "websidor met mycket innehåll"?! Min stationära dator har kraft så det räcker och blir över och 200Mbit uppkoppling, men går jag in på Aftonbladets reklam-spammande sida så får datorn krupp och laggar, så att det gör det på rMBP med är inte alls säkert att det har med denne att göra alls att det laggar på just sånna sidor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Hur mycket har du använt rMBP? I flera av de tester som gjorts på den datorn så nämns att oftast så flyter det på riktigt bra, men det finns tillfällen när man märker att saker och ting inte hänger med, t.ex. när man scrollar webbsidor med mycket innehåll. Problemet är tydligen inte rå "fillrate" utan mer att varken Intel eller nVidia inte designat sina GPU:er för en sådan hög upplösning så i vissa lägen är de cache:ar som finns i GPU:erna helt enkelt för små.

Det lilla jag kört rMBP så tyckte jag inte man märkte att det hackade speciellt mycket i "normalläget" (storlek motsvarande 1440x900), dock finns det lägen då det segar till. Men anser att en 15" rMBP för >22k som inte visar mer än vad man fick på 1440x900 är inte är OK. Kör man i stället läget där saker är lika stora motsvarande 1680x1050 (motsvarande 15" hi-res MBP) eller 1920x1200 (motsvarande 17" MBP) så kan man definitivt se hur saker och ting inte längre hänger med. Den faktiska upplösningen är 2560x1600 i alla dessa lägen, handlar bara om hur stora grafiska element som knappar och liknande ska vara, men internt renderas allt i dubbla den upplösning man "emulerar".

Intel har sagt att Haswell blir den första produkten med en GPU som är designad för att hantera dessa upplösningar (ända upp till 4K skärmar). nVidia och AMD kommer naturligtvis också fixa detta. Så köper man 15 rMBP så bör man vara medveten om att det är och känns som en den 1.0 version det är.

Jag känner till prestandaproblemen med Retina MBP, de diskuteras ingående här. Saker och ting har dock blivit betydligt bättre med Mountain Lion enligt vad man läser på nätet, och 2560x1440 flyter på utmärkt med min MBA, så jag kan inte tänka mig att det kommer bli några större problem med 13" MBP, oavsett om de kör Intel eller Nvidia-grafik i den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flux69:

Vad menar du med "websidor met mycket innehåll"?! Min stationära dator har kraft så det räcker och blir över och 200Mbit uppkoppling, men går jag in på Aftonbladets reklam-spammande sida så får datorn krupp och laggar, så att det gör det på rMBP med är inte alls säkert att det har med denne att göra alls att det laggar på just sånna sidor

Skickades från m.sweclockers.com

När jag testade rMBP så hade jag några program som jag tittade och kände på. Varierande sedan skärmupplösningen mellan 1440x900 (d.v.s verkligen 1440x900 pixels), 2880x1800 (med storlek motsvarande 1440x900), 2880x1800 (med storlek motsvarande 1680x1050) och 2880x1800 (med storlek motsvarande 1920x1080). Man märkte att saker laggade något i den högsta upplösningen, medan det var prefekt i 1440x900.

Det kändes inte som ett jätteproblem (definitivt inte jämfört med den blanka skärmen och det, jämfört med "vanliga" MBP, sämre tangentbordet), men på en dator för 22k så kan man kräva rätt mycket

Och som widL skriver, det är kanske bättre i ML, den två rMBP jag kört hade båda Lion.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Klart det har med frågan att göra vad tillverkarna väljer att tillverka för paneler. Om en datortillverkare vill köra en upplösning runt full HD och väljer mellan 16:9 och 16:10 står ju valet mellan 1920x1080 och. 1920x1200. Så för konsumenten som köper en dator idag ger ju 16:10 samma pixlar på bredden men fler höjden. Sen att tillverkaren av paneltypen teoretiskt skulle kunnat skapa en panel med 2024x1139 är ju rätt ointressant för konsumenten som köper datorn. Då skulle vi lika gärna kunna teorisera om att paneler i formatet 16:9.123 eller 16:8.95 är bättre än 16:9.

Nej det har inte alls med frågan om vilket förhållande som man kan anse är fördelaktigt. Jag försöker förklara varför jag tycker att förhållandet 16:9 är bättre för att jag hellre vill ha bredd än höjd, och då svarar du med att det är fel tänkt, för att de paneler jag efterfrågar inte finns? Det är klart att om alla förutsättningar såsom pris per pixlar på bredden anses vara lika för 16:10 och 16:9 så kommer en 16:10-skärm alltid att vara fördelaktig, eftersom det är exakt samma sak som en 16:9-skärm där man slängt på en niondel fler pixlar på höjden.

Det jag försöker säga är att jag hellre hade sett skärmen öka med samma antal pixlar skalenligt, vilket här hade gett upplösningen 2024*1139, vilket jag tycker borde ge ungefär samma tillverkningskostnad? Och med det sagt borde 1920*1080-paneler vara något billigare än 1920*1200, vilket ytterligare visar varför man inte kan jämföra de två rakt av. Gjorde en snabb sökning på prisjakt och på första sidan över billiga skärmar är det en höjning på 50% av priset för att få de 120 extra pixlarna på höjden på Acers skärm, vilken är den enda skärmen *1200 på första sidan resultat.. Givetvis är inte det en grund till att säga att *1200 vore teoretiskt dyrare att tillverka, *1080 är ju omåttligt mer populärt just nu vilket givetvis gör tillverkningskostnaden lägre.

Och jag håller absolut med om din sista mening, jag tycker absolut inte att 16:9 är perfekt, jag ville bara påvisa att jämförelsen haltar och att jag föredrar 16:9 över just 16:10. Under förutsättning att priset per pixel är konstant, väljer jag 16:9. Under förutsättning att priset är per horisontell pixel, finner jag frågan dum, och väljer självklart alternativet med flest totala pixlar.

Permalänk
Medlem

Suck, jag får skavsår i hjärnan av denna debatt.

Det är ju självklart bra att utvecklingen på denna front går åt rätt håll efter att ha gått kräftgång ett bra tag. Folk sitter med 15-tums laptops på 1366x768 och 27-tummare på 1920x1080 (ursäkta, FULL HD!!!11) och tror det är spjutspetsteknik.

Jag har velat ha högre pixeldensitet sedan 90-talet och kan inte förstå hur folk inte kan begripa fördelarna med det. Allt blir skarpare, snyggare och mer lättläst. Särskilt PDF:er med finstilt text, som man kommer att kunna läsa utan att zooma in och förlora överblicken. Bara att luta sig framåt istället, texten finns där, fullt läsbar istället för pixelgröt.

Nu händer det äntligen, och det var givetvis Apple som tog steget eftersom dom har ett operativsystem som klarar av att skala ordentligt. Jag väntar med spänning på att resten av industrin ska följa efter.

Orsaken till att industrin gick till 16:9 är väl för övrigt att det går att pressa priserna mer när man skär samma aspect ratio. Som alla vet är ju pris viktigare än kvalitet och nästan lika viktigt som syre när det handlar om IT-prylar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Subjektiva restriktioner? Och när jag köper dator 2012 bryr jag mig inte alls om vad för skärmar som finns i datorerna jag kan köpa 2015, därför är denna ständiga förändring ointressant för mitt datorköp idag.

och 16 9 är bättre om vi ser marknaden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer007:

Nej det har inte alls med frågan om vilket förhållande som man kan anse är fördelaktigt. Jag försöker förklara varför jag tycker att förhållandet 16:9 är bättre för att jag hellre vill ha bredd än höjd, och då svarar du med att det är fel tänkt, för att de paneler jag efterfrågar inte finns? Det är klart att om alla förutsättningar såsom pris per pixlar på bredden anses vara lika för 16:10 och 16:9 så kommer en 16:10-skärm alltid att vara fördelaktig, eftersom det är exakt samma sak som en 16:9-skärm där man slängt på en niondel fler pixlar på höjden.

Det jag försöker säga är att jag hellre hade sett skärmen öka med samma antal pixlar skalenligt, vilket här hade gett upplösningen 2024*1139, vilket jag tycker borde ge ungefär samma tillverkningskostnad? Och med det sagt borde 1920*1080-paneler vara något billigare än 1920*1200, vilket ytterligare visar varför man inte kan jämföra de två rakt av. Gjorde en snabb sökning på prisjakt och på första sidan över billiga skärmar är det en höjning på 50% av priset för att få de 120 extra pixlarna på höjden på Acers skärm, vilken är den enda skärmen *1200 på första sidan resultat.. Givetvis är inte det en grund till att säga att *1200 vore teoretiskt dyrare att tillverka, *1080 är ju omåttligt mer populärt just nu vilket givetvis gör tillverkningskostnaden lägre.

Och jag håller absolut med om din sista mening, jag tycker absolut inte att 16:9 är perfekt, jag ville bara påvisa att jämförelsen haltar och att jag föredrar 16:9 över just 16:10. Under förutsättning att priset per pixel är konstant, väljer jag 16:9. Under förutsättning att priset är per horisontell pixel, finner jag frågan dum, och väljer självklart alternativet med flest totala pixlar.

Diskussionen från början handlade om att "kol" inte skulle köpa datorn för att den var som alla andra datorer från Apple i 16:10, då tycker jag det är högst relevant för diskussionen vad för paneler som faktiskt finns att tillgå. Apple är ingen paneltillverkare, de köper in paneler från sådana. Sen är det klart man kan önska att paneltillverkarna valde andra standardupplösningar, men det är ju inget jag tycker man kan klandra en laptoptillverkare för.

Skrivet av kol:

och 16 9 är bättre om vi ser marknaden idag.

Bättre hur då? Om vi tar stationära skärmar som exempel. Jag skulle köpa en 24" högupplöst skärm, då kunde jag välja 16:9 (1920x1080) eller 16:10 (1920x1200), vad anser du var bättre med 16:9? Jag ser i var fall inget fel med att få samma bredd men 120 fler pixlar på höjden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Bättre hur då? Om vi tar stationära skärmar som exempel. Jag skulle köpa en 24" högupplöst skärm, då kunde jag välja 16:9 (1920x1080) eller 16:10 (1920x1200), vad anser du var bättre med 16:9? Jag ser i var fall inget fel med att få samma bredd men 120 fler pixlar på höjden.

Hur räknar du egentligen?

1680x150 ligger i samma prisklass som 1920x1080.