Permalänk
Medlem

Nytt 670, vilket?

Hej! Jag har tänkt mig ändå sedan jag bestämde mig för att skaffa nytt grafikkort att jag skulle vänta tills de får in Asus 670 TOP. Är det värt att vänta tills 18 September (obekräftat!) eller ska jag köpa MSI eller Gigabytes 670? Vad tycker ni? Vill helst inte ha referensmodellen..

Permalänk
Medlem

Ta ett Asus fast inte top! Det får de in i morgon på komplett broschan! <3

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gigabyte Windforce eller Asus DC2 non top

Permalänk
Medlem

rekommenderar gigabyte, tyst och bra kylare och överklockar bra med.

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Windforce

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjj:

rekommenderar gigabyte, tyst och bra kylare och överklockar bra med.

Skrivet av Mixe:

Windforce

Det är inte värt att vänta på 670 top då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Neeeej Asus DC2 är inte kylaren från himmelen, den är bra eftersom den tar upp 3 kortplatser medans konkurrenterna tar upp 2, kör på den billiga windforce från cdon, du kommer inte bli missnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

jag betalade 100kr mer för mitt GTX 680 vid lansering, det är inte rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jag betalade 100kr mer för mitt GTX 680 vid lansering, det är inte rea

Det är det visst? Kolla, det är ju på superean..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Hej! Jag har tänkt mig ändå sedan jag bestämde mig för att skaffa nytt grafikkort att jag skulle vänta tills de får in Asus 670 TOP. Är det värt att vänta tills 18 September (obekräftat!) eller ska jag köpa MSI eller Gigabytes 670? Vad tycker ni? Vill helst inte ha referensmodellen..

http://www.pixmania.se/se/se/11981807/art/asus/geforce-gtx-68...

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Det är det visst? Kolla, det är ju på superean..

Skickades från m.sweclockers.com

Jätte super...
680 är inte värt sitt pris imo, mycket sämre prestanda/pris än 7970/670.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Beställde det för 100 kr billigare nyss

Permalänk

Var/är i precis samma situation som dig, hade beställt ett Asus GTX 670 DCUII TOP från komplett men leveransen blev som du noterat försenad.

Efter att ha läst en del tester och trådar på overclockers.com samt Tom's Hardware kom jag fram till att det inte fanns någon anledning att inte köpa ett Gigabyte GTX 670 OC istället.

Den enda förlusten som jag ser det med att välja Gigabyte är att den har lägre klockfastigheter från fabrik än Asus. Jag har dock läst att flertalet användare har fått problem med sina Asus-kort just på grund av att de är såpass överklockade vid leverans. Efter att ha kollat flertalet tester är jag övertygad om att det kommer att gå att överklocka Gigabyte-kortet till mer eller mindre identiska nivåer som Asus-kortet.

Korten är lika stora (tar upp två slots), det är endast Asus GTX 680 DCUII som tar upp tre slots. Kylningen är mer eller mindre densamma (dock så kyler Gigabyte även minnesmodulerna, vilket Asus inte gör). Gigabyte skall tydligen ha en mer effektiv kylning (håller lägre temperaturer), detta verkar dock bero på att Asus har satt standard-rpm på fläktarna lite lågt.

Sen skall man inte glömma att Gigabyte är ca 500 kr billigare och finns i lager. Jag beställde från komplett och har fått det bekräftat av kundtjänst att mitt kort kommer på onsdag.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

TOP = överklockad från fabrik.

Du kan enkelt överklocka själv.

Vill du betala flera hundralappar för nått du kan göra själv?

Permalänk
Medlem

Fick hem ett Gigabyte 670 OC i helgen, betalade drygt 3400 kr för det på CDON - körde ett Game på bf3 och det räckte för att känna mig nöjd!

Maxar ALLT ja kört:
- Battlefield 3
- The Witcher 2 (FPS drop som f*n med Ubersampling på)
- COD (Alla)
- Sleeping dogs
- Saints row the third
- CS GO
- Dead Island
- Dead Space
- Sniper elite v2
- Bullet run
- Blacklight

Tror ni fattar...
En del kräver inte mycket för att maxa men ändå nämnvärda tycker jag! Vet ju inte vad du ska göra med din dator, eller hur mycket pengar du har att röra dig med men jag rekommenderar Gigabyte (OC) versionen starkt!

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...

*EDIT: Lyckades tjata te mig Borderlands 2 också, 4Freeee

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Beställde ett sånt även jag!

Gigabyte har aldrig svikit med sin Windforce-kylare.

Skönt att höra på Swec framsida att Nvidia är ett år försenad med nästa generation, det betyder att priset på nuvarande generation kommer stå kvar eller kanske t.o.m öka så det var ett bra beslut att köpa nu.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Vet att detta är i Nvidia-delen av forumet, men varför köper man inte 7970 när den ligger på ca samma pris? Frågar inte för att starta ett fanboy-krig utan för att jag ska köpa ett 670 eller 7970.

Är inte så nöjd med AMD då jag har haft en del strul med catalyst control center. Men allt jag läser pekar på 7970, nästan lite mot min vilja.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vet att detta är i Nvidia-delen av forumet, men varför köper man inte 7970 när den ligger på ca samma pris? Frågar inte för att starta ett fanboy-krig utan för att jag ska köpa ett 670 eller 7970.

Är inte så nöjd med AMD då jag har haft en del strul med catalyst control center. Men allt jag läser pekar på 7970, nästan lite mot min vilja.

Anledningen till att jag inte gör det är för att jag kör hackintosh. Apple har gått över till nvidia framför allt nu i nya mac:arna, och därför har nvidia-korten fullt stöd i Mountain Lion

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har enorm beslutsångest, Windforce eller Asus DCII non-top? Ska köra SLI btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Neeeej Asus DC2 är inte kylaren från himmelen, den är bra eftersom den tar upp 3 kortplatser medans konkurrenterna tar upp 2, kör på den billiga windforce från cdon, du kommer inte bli missnöjd!

DC2-kylaren på GTX 670 tar bara två kortplatser.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett Gigabyte. Rekommenderar det starkt alltså. Aldrig varit med om att ett kort är så tyst och svalt trots överklockning och att jag har alla fläktar i chassit nedställda på 800 rpm. Har hört kortet en gång, och det var när jag loopade Crysis 2 bench för stabilitet.. Märk då att jag har custom fan curve och lite sånt, men det är helt sjukt hur tyst kortet är. Högsta temp jag mätt i tester eller spel är också 62 grader. 62 grader, ljudlöst, med maxad boost och oc är ju rätt crazy.

Är väldigt känslig för ljud och stör mig gravt på det vaga surrandet från min H60 som är det enda som går att höra från min dator sen jag köpte detta kortet - då menar jag alltså i full load i spel.

Gällande att inte köpa 7970 så klockar det ju såklart bättre, men probelmet är att de exemplar som har upplåst volt och andra överklockningsfunktioner kostar runt 3-400 mer än ett 670 med samma funktionalitet. Det är för mycket pengar för mig.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2