Nytt moderkort till burken, beslutsångest, behöver råd!

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort till burken, beslutsångest, behöver råd!

Hej!

Efter att ha inhandlat en stationär dator från Acer som bara efter 2 veckors användning gick sönder, den är nu inne på lagning och antar att det är Moderkortet från Acer som är dåligt, så tänkte passa på att köpa ett nytt moderkort medans jag väntar på att datorn kommer hem, så att jag slipper lämna in skiten igen.

Valet står mellan en:

Gigabyte GA-990FXA-UD7

Eller en:

Asus Crosshair V Formula

Frågan är nu vilken som är det bästa valet?, finns det några för och nackdelar?, finns det något annat kort som är ett bättre val i samma prisklass, jag har också i tanke att idet ska se snyggt ut på insidan. så vad tror ni? jag är inte så jätte insatt på just moderkort med sakerna som ska sitta på är:

Processor: AMD FX-4170
GPU: AMD HD 7770 2GB DVI
Ram: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 (4x4gb)
Nätagg: Fractal Design Newton R2 650w

Som sagt, tipsa gärna om andra Moderkort och gärna varför jag ska ha ett annat?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa älskar sabertooth serien både ägt sabertooth x58 äger nu sabertooth P67 nöjd med båda.
Riktigt bra moderkort med hög kvalité.

Och ang gigabyte eller asus moderkort som du valt så lite give or take mer vilken design man gillar och kanske småsaker som bioset e asus bättre(tycker jag) o lite sånt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Aa, Asus BIOS är ju ganska användarvänligt, då jag använde ett Asus kort innan.

får la se hur det blir, tippar på att slänga på ett par hundra kronor extra, eftersom Gigabytes kort inte har så många connections till fläktarna.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Crosshair V Formula och är toknöjd! Har allt och lite till. Har ingen erfarenhet av Gigabyte men jag lägger min röst på CVF bara för att jag har ett och det är rocksolid (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Sitter på ett Crosshair V Formula och är toknöjd! Har allt och lite till. Har ingen erfarenhet av Gigabyte men jag lägger min röst på CVF bara för att jag har ett och det är rocksolid (:

+1. ASUS gör väl de bästa moderkorten idag skulle jag tro, stormtrivs med mitt Crosshair IV Formula.

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem

du har köpt en STATIONÄR dator utav ACER som antagligen lämnade dig med ett SKIT POWER SUPPLY och du vill gå och köpa en dator del för 1.5 - 2.5 K !? altså seriöst .. sälj datorn på blocket och bygg en dator från scratch med ett guld certifierad PSU! så att delarna håller LÄNGE!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Gigabytekortet har ju vanligt bios, inte uefi som de flesta andra nya kort har. Inte så jag säger det är sämre. Men det är något att tänka på.
I övrigt vet jag inte vilket av dom två korten som är bäst.
Men beställde själv ett nytt moderkort för några dagar sedan och det blev ett Asus Sabertooth 990FX för 1300:-. Har inte fått prylarna än så har inte hunnit testa det, men ska tydligen klocka rätt bra och vara prisvärt.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

du har köpt en STATIONÄR dator utav ACER som antagligen lämnade dig med ett SKIT POWER SUPPLY och du vill gå och köpa en dator del för 1.5 - 2.5 K !? altså seriöst .. sälj datorn på blocket och bygg en dator från scratch med ett guld certifierad PSU! så att delarna håller LÄNGE!

Jag är inte heller mycket för färdigbyggda datorer, men han listade ju vad det var för komponenter han hade. Fractal Design Newton R2 är ju inget dåligt nätagg alls. Inte Guld-certat men dåligt skulle jag inte säga att det är, ligger väl runt 80+ Brons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

du har köpt en STATIONÄR dator utav ACER som antagligen lämnade dig med ett SKIT POWER SUPPLY och du vill gå och köpa en dator del för 1.5 - 2.5 K !? altså seriöst .. sälj datorn på blocket och bygg en dator från scratch med ett guld certifierad PSU! så att delarna håller LÄNGE!

Får se hur det blir, med det lutar åt det

6500kr + extra ur egen ficka och då har jag råd med både Asus formula moderkorter, ett fint Asus Radeon HD7870-DC2-2GD5 2GB samt en AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 3,3GHz

vad tror du/ni om det? kanske byta ut processorn mot något annat billigare/bättre?