Datorn stänger av sig själv. HJÄÄÄLP !!!

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig själv. HJÄÄÄLP !!!

Intel® Core i5-2310 Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Cooler Master GX 650W PSU

Detta finns i datorn, precis bytat nätagget (trodde det var felet)
Fläkten på grafikkortet beter sig lite märkligt, går först igång på halvfart sedan varvar det upp som fan och går ojämnt ?
Har ingen aning om va fan det kan vara plxx hjälp .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkA-:

Intel® Core i5-2310 Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Cooler Master GX 650W PSU

Detta finns i datorn, precis bytat nätagget (trodde det var felet)
Fläkten på grafikkortet beter sig lite märkligt, går först igång på halvfart sedan varvar det upp som fan och går ojämnt ?
Har ingen aning om va fan det kan vara plxx hjälp .

Testa att köra med integrerade grafikkortet (om du nu har det) plocka ut de andra testa köra då.
kolla om de blir någon skillnad

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wigra:

Testa att köra med integrerade grafikkortet (om du nu har det) plocka ut de andra testa köra då.
kolla om de blir någon skillnad

Ja har inget integrerat :/

Permalänk
Medlem

"Stänger av sig själv" Får du någon bluescreen eller dyl?
Ang att fläkten dummar sig, har du installerat drivrutiner från nvidias hemsida samt drivrutinerna för ditt moderkort?
Dummade det sig innan nätaggs bytet?
Sitter alla kablar i som de ska?

Permalänk
Medlem

fixa nå program och kolla temperaturerna annars kan du göra tester på minnena finns ju nå "stress" program som heter nått med 95 som e bra .prova i felsäkert läge oxå så märker du om det e windows som spökar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkA-:

Intel® Core i5-2310 Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Cooler Master GX 650W PSU

Detta finns i datorn, precis bytat nätagget (trodde det var felet)
Fläkten på grafikkortet beter sig lite märkligt, går först igång på halvfart sedan varvar det upp som fan och går ojämnt ?
Har ingen aning om va fan det kan vara plxx hjälp .

Du får förklara lite mer detaljerat hur den stänger av sig, typ blir det blåskärm eller?
För om den bara stänger av sig spontant så låter det som Processorn överhettar och det är moderkortets överhettnings skydd som stänger ner datorn.

Ladda ner Coretemp för att kolla din temperatur, och ladda ner ett stress test program, som t.ex Prime95 eller Intelburntest, för att hetta upp processorn och se vilka temperaturer den får vid belastning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur länge lever datorn innan den stängs av? Min dator stängde av sig själv men funkade när jag la den ner, problemet var att processor kylaren satt inte korrekt monterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av DZR:

Hur länge lever datorn innan den stängs av? Min dator stängde av sig själv men funkade när jag la den ner, problemet var att processor kylaren satt inte korrekt monterad

Ett vanligt fel många gör med Intel processorer är att montera kylaren fel. Och är ofta det som leder till sådana här problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkA-:

Intel® Core i5-2310 Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Cooler Master GX 650W PSU

Detta finns i datorn, precis bytat nätagget (trodde det var felet)
Fläkten på grafikkortet beter sig lite märkligt, går först igång på halvfart sedan varvar det upp som fan och går ojämnt ?
Har ingen aning om va fan det kan vara plxx hjälp .

Det är ju inte konstigt att datorn inte fungerar som den skall, du saknar ju moderkort för bövelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkA-:

Intel® Core i5-2310 Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT
Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
Corsair SSD Nova Series 2, 60GB
Cooler Master GX 650W PSU

Detta finns i datorn, precis bytat nätagget (trodde det var felet)
Fläkten på grafikkortet beter sig lite märkligt, går först igång på halvfart sedan varvar det upp som fan och går ojämnt ?
Har ingen aning om va fan det kan vara plxx hjälp .

Glömde nämna en sak, innan du kör stress test, kolla temperaturen först. Om den ligger typ runt 70 grader utan belastning, så är det definitivt kylaren som sitter fel. Och då bör du absolut inte köra ett stress test.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ett vanligt fel många gör med Intel processorer är att montera kylaren fel. Och är ofta det som leder till sådana här problem.

Mjo de små plastklippsen knäpper inte alltid i korrekt och så startar inte datorn/startar om hela tiden xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erniaa:

"Stänger av sig själv" Får du någon bluescreen eller dyl?
Ang att fläkten dummar sig, har du installerat drivrutiner från nvidias hemsida samt drivrutinerna för ditt moderkort?
Dummade det sig innan nätaggs bytet?
Sitter alla kablar i som de ska?

Ja senaste uppdateringar på graffekortet samt på moderkortet :S
Ja det dummade sig innan bytet & alla kablar sitter i. tack ändå !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Mjo de små plastklippsen knäpper inte alltid i korrekt och så startar inte datorn/startar om hela tiden xD

Mhm. Dom måste vara skruvade rätt innan man trycker in dom, annars låser dom inte sig. Om jag kommer ihåg rätt så ska dom vara skruvade i motsatt håll som pilarna på pinsen pekar åt.
Man ska endast skruva mot pilarna när den ska monteras bort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det är ju inte konstigt att datorn inte fungerar som den skall, du saknar ju moderkort för bövelen

my bad

MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ett vanligt fel många gör med Intel processorer är att montera kylaren fel. Och är ofta det som leder till sådana här problem.

Jag ska kolla upp det så fort jag kollat tempen, har bytt kylare en gång så kanske har monterat fel men tror den sitter rätt, ska checka det snart. tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du får förklara lite mer detaljerat hur den stänger av sig, typ blir det blåskärm eller?
För om den bara stänger av sig spontant så låter det som Processorn överhettar och det är moderkortets överhettnings skydd som stänger ner datorn.

Ladda ner Coretemp för att kolla din temperatur, och ladda ner ett stress test program, som t.ex Prime95 eller Intelburntest, för att hetta upp processorn och se vilka temperaturer den får vid belastning.

Om jag t.e.x spelar D3 så märker jag att det börjar hacka till "typ lagg" sen stängs skärmen ner (svart) ljudet hackar upp sig men datorn är fortf "up and running" om ja säger du, datorn stendör inte men allt blir svart. :(:(:(

Permalänk

Låter som grafikkortet.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Körde ett grafikkorts-stresstest det gick i 2 min sen lade datorn ner känns som det är graffekortet va ? körde ett processor stresstest också o temperaturen gick inte över 50grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkA-:

Körde ett grafikkorts-stresstest det gick i 2 min sen lade datorn ner känns som det är graffekortet va ? körde ett processor stresstest också o temperaturen gick inte över 50grader.

Hmm, jo låter som något skumt med grafikkortet. Om ditt moderkort har skärm utgång, prova koppla bort grafikkortet, och kör via den integrerade och kör samma stress test igen. Crashar det inte då, så är ditt grafikkort mycket troligtvis sönder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hmm, jo låter som något skumt med grafikkortet. Om ditt moderkort har skärm utgång, prova koppla bort grafikkortet, och kör via den integrerade och kör samma stress test igen. Crashar det inte då, så är ditt grafikkort mycket troligtvis sönder.

Har tyvärr inget integrerat, jag körde ju processor test också ? och jag byta från ett 500W nätagg till ett 650 nätagg idag trodde det var problemet men det visade sig direkt att det inte var som var felet. Jag gör det jobbiga men bästa alternativet och skickar tillbaka skitet till Komplett så får dom ta och fixa det, annars är det väl inte så svårt o ta reda på deras adress. Tack så mkt alla för hjälpen men fick inte ordning på det idag :/ + att jag uppdatera mjukvaran i moderkortet