Anledningen till varför ena grafikkortstillverkaren är bättre än den andra?

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför ena grafikkortstillverkaren är bättre än den andra?

Tjenare, fösöker hålla mig neutral i grafikkort och cpu.

Till att börja med har jag haft både Nvidia och AMD och anser att båda är bra och har problem på sina ställen några större än andra men inget som gör det jobbigt att använda.

Min tråd skapas pga jag läser saker som http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1140118...
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1138582...

Av någon anledning som konfunderar mig så säger alla att Nvidia ligger så jäkla långt före AMD och att AMD har problem med att göra bra grafikkort, någora säger att nvidia gör det för att dom ligger så långt före och att man är efterbliven (inte ordagrant) om man köper AMD
Prestanda index

I singel gpu vs singel gpu förlorar nvidia medans i SLI/Crossfire så torskar amd
Om man kollar så ligger korten som mest i 1080p 4% i prestanda ifrån varand vilket ligger inom felmätnings marginalen
Medans i 2560*1600 så drar amd ifrån lite i singel gpu, 10%.

Kollar man på SLI/Crossfire i 1080p så vinner nvidia med 5% vilket också är exakt inom felmätnings marginalen. (Men med min subjektiva åsikt så tror jag att nvidia är bättre där eftersom det krävs en rätt stor felmätning för att komma 5% off)
SLI/Crossfire i 2560*1600 så är amd 3% bättre som också där är inom felmätnins marginalen

Så jag frågar varför? Varför påstår ni att Nvidia/AMD KROSSAR AMD/nvidia? när båda ligger jäkligt jämt i prestanda, och ligger helt okej jämt i pris

Jag skiter fullständigt i att Nvidia krossar AMD i bf3. Jag skiter fullständigt i att AMD krossar Nvidia i metro 2033.

Så förklara nu för mig fanboys, varför är just Nvidia/AMD bättre?
Nvidia är bättre i energiförbrukning, fast seriöst? Vilka av er tar så stor skada om el räkningen kostar 50kr mer per år, i så fall köp inte ett highend grafikkort?

Flera skärmar? Där presterar båda sidorna bra, amd är lite mer utav "veteraner" där så chockeras inte om dom är något bättre, fast eftersoms swecs test är bara på BF3 anser jag inte riktigt att det går att jämföra dära eftersom nvidia är MYCKET bättre i BF3

Aja, kan ni som säger att någon av sidorna är bättre förklara varför, på ett konstruktivt sätt.
Kommer försöka argumentera för båda sidorna om någon känner för att komma och säga varför sin sida är så mycket bättre

Edit: Glömde physx, Vilka spel behöver nu förtiden physx för att kunna köras i 60fps+ utan physx? Har problem att hitta ett

ohh, please inget AMD vs nvida fanboy krig här

MVH//JakoD

Permalänk
Medlem

AMD och Nvidia ligger ju väldigt nära varandra vad gäller prestanda, säger folk verkligen allt det där du säger att de säger?

(På CPU-sidan ligger ju dock AMD rejält i lä jämfört med Intel men det är ju en annan femma.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Sen om PhysX är så viktigt och så himla bra är en helt annan fråga.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Fast det där stämmer inte.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Ge mig några spel som behöver physx för att kunna köras med 7970 60fps+
Hur har amd dåliga drivrutiner?
Hur är Nvidias drivrutiner bra?

Permalänk
Medlem

Men grejen med bf3/metro2033 grejen är ju att de i populära spelen krossar nvidia amd och i de lite mindre populära spelen krossar amd nvidia! Så det är lite hulabulabeng men det är ju ändå de spelen som man gillar själv som man jämför med och de spelen som man gillar själv är spelen som alla andra gillar för det mesta iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Vilket eller vilka AMD kort har du haft problem med driverserna på? Ska snart köpa ett nytt AMD kort och undrar vilkar/vilket jag ska undvika?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Men grejen med bf3/metro2033 grejen är ju att de i populära spelen krossar nvidia amd och i de lite mindre populära spelen krossar amd nvidia! Så det är lite hulabulabeng men det är ju ändå de spelen som man gillar själv som man jämför med och de spelen som man gillar själv är spelen som alla andra gillar för det mesta iaf

Vilka spel förutom BF3 krossar nvidia amd i? Problemet är att folk tar spelen dom lirar och sen säger dom att det är dom enda spelen som spelar roll för ALLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Amd har inte dåliga drivers! Äger ett 7970 och det har aldrig krånglat! Visserligen så har jag bara haft det i ca en månad så drivrutinerna som kom innan 12.8 vet jag ingeting om!

Du kanske behöver uppdatera dig lite!

Permalänk

Riktigt bra inlägg! Håller mig dig till 100%. Men man kan väl säga att har man köpt AMD i flera år så håller man sig till det. Jag har bara kört AMD och är mer än nöjd! Men jag tycker inte illa om Nvidia. Jag älskar när AMD och Nvidia slåss om grafik tronen. Själv så kör jag med två 7970 GHz Edition Vapor-X och kan säga "Christ all mighty" vilken power!

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Vilket eller vilka AMD kort har du haft problem med driverserna på? Ska snart köpa ett nytt AMD kort och undrar vilkar/vilket jag ska undvika?

Han är fanboy, har inga problem med mitt 7970, polarna jag har med nvidia har inga problem, Det är rykten som har stannat kvar sedan release på 7XXX serien då 7XXX hade problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Vilka spel förutom BF3 krossar nvidia amd i? Problemet är att folk tar spelen dom lirar och sen säger dom att det är dom enda spelen som spelar roll för ALLA

tack för att du hackat in i min dator och tagit reda på vilka spel jag spelar... Origin nr2
Och dessutom så är det flera spel som nvidia är bra på men jag orkar inte skriva nu... Och jag är ingen fanboy.... Då skulle jag ha ett gtx680

Permalänk
Avstängd

Inget jidder och vems pappa som är starkast snack ok försök hålla detta på en hög nivå och ingen sandlådenivå tack.
Då blir trådarna mycket mera intressanta att läsa för oss lite äldre med! föregå gärna med gott exempel all of u.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Alltså.. i varenda Nvidia vs AMD tråd så dyker du upp med samma argument.. Och då ställer man alltid frågan.. Har du någonsin provat AMD och deras drivrutiner eller lyssnar du bara på hörsägen från andra?

Skrivet av foxzox7:

Men grejen med bf3/metro2033 grejen är ju att de i populära spelen krossar nvidia amd och i de lite mindre populära spelen krossar amd nvidia! Så det är lite hulabulabeng men det är ju ändå de spelen som man gillar själv som man jämför med och de spelen som man gillar själv är spelen som alla andra gillar för det mesta iaf

Så du menar att Nvidia krossar AMD i World of warcraft?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Physx är ju totalt överskattat. Och varför Nvidia är bättre på vissa spel är för att antagligen så har programmerarna lagt ner mer tid att få spelet mer kompatibelt med just Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Alltså.. i varenda Nvidia vs AMD tråd så dyker du upp med samma argument..

Det kanske finns någon anledning till det??? :D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

tack för att du hackat in i min dator och tagit reda på vilka spel jag spelar... Origin nr2
Och dessutom så är det flera spel som nvidia är bra på men jag orkar inte skriva nu... Och jag är ingen fanboy.... Då skulle jag ha ett gtx680

Sorry but what?

En fanboy måste inte ha the latest and greatest inom tillverkarens sortiment, utan är överdefensiv mot "Sitt företag"
Hur har jag hackat mig in i din dator? Jag kom med ett påstånde som var riktat mot alla och inte dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Det kanske finns någon anledning till det??? :D:D:D:D

Han trollar? :<

AMD har fått ordning på sina drivrutiner... Samtidigt så har inte Nvidia 100% stabilitet som nämnda person försöker få det till. Sedan vilka spel använder PhysX idag?

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games

Inte ett enda spel som släppts under 2012 eller senare 2011 har PhysX i sig.

Skrivet av foxzox7:

tack för att du hackat in i min dator och tagit reda på vilka spel jag spelar... Origin nr2
Och dessutom så är det flera spel som nvidia är bra på men jag orkar inte skriva nu... Och jag är ingen fanboy.... Då skulle jag ha ett gtx680

Ursäkta? Kan du iaf vara lite sammanhängande? Förutom i BF3 och Metro 2033 så är både AMD och Nvidia ganska lika i prestanda.. gäller max 2-3% lite här och var åt båda lagen. Sedan så spelar det ingen roll vilket grafikkort du har.. Försvarar man ett av lagen utan att ta till sig information och envist hänvisar att ens lag är bättre även om sagda information INTE stödjer denna punk, så är man per definition ett fanboy.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Han trollar? :<

AMD har fått ordning på sina drivrutiner... Samtidigt så har inte Nvidia 100% stabilitet som nämnda person försöker få det till. Sedan vilka spel använder PhysX idag?

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games

Inte ett enda spel som släppts under 2012 eller senare 2011 har PhysX i sig.

Okej:D
Har själv inte problem med nvidia men ati hade lite problem när jag hade et ati några månader sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det kanske finns någon anledning till det??? :D:D:D:D

Hurdurr
Nej AMD har inte dåliga drivrutinerna, Nej Nvidia har inte extra über elite drivrutiner
Båda har mediokra drivrutiner som duger men kan förbättras utan tvekan

Permalänk

AMD har väl varit bättre i de två tidigare generationerna? Det är först nu med Kepler Nvidia kommit tillbaka på allvar. Jag väntar fortfarande på deras GTX 660 däremot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ingen egentlig skillnad. En del AMD är bättre än en del Nvidia. Beror på prisklass. När det gäller drivrutiner så har jag aldrig haft problem med Nvidias dock har AMDs strulat, men bara för äldre AMD kort. Vet inte hur det är för nyare, men verkar som om AMD skiter i att fixa nytt för gamla kort.
PhysX finns bara i ett få antal spel och är ingen enorm skillnad, lite mer smådetaljer osv.
Så ni Nvidia fanboys som säger att Nvidia har PhysX och är bättre för det är bara idioter. Finns ingen PhysX i nya spel som BF3, Cod spelen eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD har fått ordning på sina drivrutiner... Samtidigt så har inte Nvidia 100% stabilitet som nämnda person försöker få det till. Sedan vilka spel använder PhysX idag?

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games

Inte ett enda spel som släppts under 2012 eller senare 2011 har PhysX i sig.

Tror detta är en bättre länk (för att se nya saker iaf): http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/pc-games

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Okej:D
Har själv inte problem med nvidia men ati hade lite problem när jag hade et ati några månader sen

Du har alltså haft ett Ati? Du är väl medveten om att Ati inte existerat sedan 2009 va? AMD köpte upp deras GPU tillverkning och döpte om den till AMD. Sedan bara för att du har problem med ett märke betyder det inte att laget har problem.. utan det kan ha och göra med dina komponenter i combo med GPU:n. Ta en titt på Sweclockers forum... Finns en drös med trådar som tar upp diverse problem med Nvidias drivrutiner.

Skrivet av evil penguin:

Kan så vara Dock är PhysX en överhypad teknologi som (i mitt tycke) försämrar prestandan utan att göra så överdrivet mycket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD har väl varit bättre i de två tidigare generationerna? Det är först nu med Kepler Nvidia kommit tillbaka på allvar. Jag väntar fortfarande på deras GTX 660 däremot.

Har inte 660 släppts? Inte riktigt hållit koll på det kortet så bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Har inte 660 släppts? Inte riktigt hållit koll på det kortet så bra

Nej.. 660TI har släppts och det har ryktats att 660 ska bara vara OEM och andra källor påstår att kortet även kommer ut till konsumenter..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Jag gillar båda lika mycket, faktiskt. Bytte precis till Nvidia efter många år utav AMD/ATI.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Köpte nVidia eftersom jag planerade att köra SLI. AMD har tyvärr problem med microstuttering och jag ville inte riskera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Han är fanboy, har inga problem med mitt 7970, polarna jag har med nvidia har inga problem, Det är rykten som har stannat kvar sedan release på 7XXX serien då 7XXX hade problem

Åter igen så har jag misslyckats att låta sarkastisk i text ;Z Svårare än man tror.. har redan bestämt mig för att köpa ett AMD 7970 Twin frozr.. Min anledning till just det kortet är efter mycket läsande och funderande så har jag kommit fram till att den passar best för mig och spelen jag vill spela i dagsläget.

Så jag väljer kort efter fakta och information om korten. Spelar ingen roll om det är AMD eller Nvidia! Bägge är som du själv skriver mycket potenta grafikkorts tillverkare! ;D

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!