RMA till Dustin AMD 6850 XFX Grafikkort

Permalänk
Medlem

RMA till Dustin AMD 6850 XFX Grafikkort

Skickade in mitt grafikkort till dustinhome eftersom det började bli riktigt varmt. Fläkten hackade till flera gånger och klev upp till nära 90C, har också varit uppe i 99C och då blev det pixligt på skärmen.

Nu får jag tillbaka det med följande beslut:

Felbeskrivning: Koretet blir väldigt varmt , 80-90 grader. Provat att bara köra det kortet och det blir samma sak. antagligen fläkt som inte fungerar som den ska.
2012-08-16 08:59:37: Mottagen endast enheten
'2012-08-28 13:22:23: Åter från service. Åtgärd: ( Nekad [Test OK] Vidtagen åtgärd:Furmark (v1.7.0) 1920x1080 maxinställningar, PASS Heaven (v2.0) 1920x1080 maxinställningar, PASS) Skickar tillbaka till kund

Nu var det väl inte grafiken jag hade fel på, så vad exakt gjordes här liksom? Jag förstår inte. Det var värme problem. Vad är det för information egentligen? Ska jag nöja mig med detta? Jag har ju garanti på kortet fortfarande och vill få det utbytt.

Ska jag bestrida det? Kortet åker knappast in i min dator igen. Kan jag reklamera? kortet är nära 2 år gammalt men det finns ju garanti kvar och har utgått från deras sortiment.

Permalänk
Medlem

Min första tanke: är det inte det du skrivit innan "Felbeskrivning" som egentligen ska stå där?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Min första tanke: är det inte det du skrivit innan "Felbeskrivning" som egentligen ska stå där?

Tycker samma sak, att göra en korrekt och så detaljerad felbiskrivning som möjligt är viktigt just för att flörsöka undvika sådana här situationer

" det började bli riktigt varmt. Fläkten hackade till flera gånger och klev upp till nära 90C, har också varit uppe i 99C och då blev det pixligt på skärmen."

är ju en klart bättre felbeskrivning än:

"Koretet blir väldigt varmt , 80-90 grader. Provat att bara köra det kortet och det blir samma sak. antagligen fläkt som inte fungerar som den ska."

Den sista "felbeskrivningen" säger ju bara att kortet blir varmt och de flesta grafikkort klarar väldigt höga temperaturer. Så vet inte butiken EXAKT vad de ska titta efter så blir det lätt att de bara gör en standardtest. Kan ju liksom inte begära att de ska lägga ner timmar på att försöka hitta ett eventuellt fel som beror på värmen om man inte ens beskrivit det felet. Ett varmt kort i sig är ju inget "fel".

Om jag nu inte missuppfattat dig totalt och det som står efter "Felbeskrivning" i din text inte är den faktiska felbeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tycker samma sak, att göra en korrekt och så detaljerad felbiskrivning som möjligt är viktigt just för att flörsöka undvika sådana här situationer

" det började bli riktigt varmt. Fläkten hackade till flera gånger och klev upp till nära 90C, har också varit uppe i 99C och då blev det pixligt på skärmen."

är ju en klart bättre felbeskrivning än:

"Koretet blir väldigt varmt , 80-90 grader. Provat att bara köra det kortet och det blir samma sak. antagligen fläkt som inte fungerar som den ska."

Den sista "felbeskrivningen" säger ju bara att kortet blir varmt och de flesta grafikkort klarar väldigt höga temperaturer. Så vet inte butiken EXAKT vad de ska titta efter så blir det lätt att de bara gör en standardtest. Kan ju liksom inte begära att de ska lägga ner timmar på att försöka hitta ett eventuellt fel som beror på värmen om man inte ens beskrivit det felet. Ett varmt kort i sig är ju inget "fel".

Om jag nu inte missuppfattat dig totalt och det som står efter "Felbeskrivning" i din text inte är den faktiska felbeskrivningen.

Det är inte jag som skrivit felbeskrivningen eftersom jag ringde in beskrivningen och där sade jag att det blev problem med fläkten, att den hakade upp sig, samt att det värmen gick upp till 80-90 Grader. Det var det enda jag sade till dem.

Permalänk
Medlem

Då fläkten på mitt Dustin-inköpta XFX havererade lyckades jag få en Arctic cooling-kylare skickad till mig istället för att få kortet utbytt. Motsvarande nyare kort saknade portarna jag behövde.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Då fläkten på mitt Dustin-inköpta XFX havererade lyckades jag få en Arctic cooling-kylare skickad till mig istället för att få kortet utbytt. Motsvarande nyare kort saknade portarna jag behövde.

Så man kan få en ny fläkt istället då om man ber snällt kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meastro:

Så man kan få en ny fläkt istället då om man ber snällt kanske?

Känns som att de borde göra det.
Förövrigt tror jag inte att din garanti förverkas ändå. Visst får man byta till eftermarknadskylare på kort från XFX?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Dustin är sjyssta när det gäller garanti, har 2 fläktar på mitt Switch 810 chassi som skurit, bara att maila dem felbeskrivningen så vart 2 nya på väg

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av meastro:

Så man kan få en ny fläkt istället då om man ber snällt kanske?

Hej meastro! Att be snällt räcker väldigt långt
Jag var inne och kollade lite i vår tråd och då snubblade jag in på denna tråden och såg att du hade haft problem med ett grafikkort och att det fortfarande hade samma "fel".

Om du vill kan jag prova att skicka en http://www.dustinhome.se/product/5010596597/arctic-cooling-ac...
Men du får höra av dig till mig så jag kan få ditt ordernummer.

Mvh/Stefan Langheden

kundombudsmannen på Dustin

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustin Home:

Hej meastro! Att be snällt räcker väldigt långt
Jag var inne och kollade lite i vår tråd och då snubblade jag in på denna tråden och såg att du hade haft problem med ett grafikkort och att det fortfarande hade samma "fel".

Om du vill kan jag prova att skicka en http://www.dustinhome.se/product/5010596597/arctic-cooling-ac...
Men du får höra av dig till mig så jag kan få ditt ordernummer.

Mvh/Stefan Langheden

kundombudsmannen på Dustin

Hej Stefan,

Jag har nu skickat ett PM till dig för vidare hjälp. Jag accepterar gärna den fläkten Tack så himla mycket

Permalänk
Avstängd

Riktigt grymt av Dustin!! Detta gillas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Riktigt grymt av Dustin!! Detta gillas

Yes, detta gillas så enormt mycket

Permalänk
Skrivet av Dustin Home:

Hej meastro! Att be snällt räcker väldigt långt
Jag var inne och kollade lite i vår tråd och då snubblade jag in på denna tråden och såg att du hade haft problem med ett grafikkort och att det fortfarande hade samma "fel".

Om du vill kan jag prova att skicka en http://www.dustinhome.se/product/5010596597/arctic-cooling-ac...
Men du får höra av dig till mig så jag kan få ditt ordernummer.

Mvh/Stefan Langheden

kundombudsmannen på Dustin

Wow. Vilken jävla service

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

RADEON 6850 X2 (Crossfire) | Fractal Design R3 Chassi = vist blir det allt varmt med cf i den burken om du ej har fler fläktar ...?
övre kortet lär ju bli fler grader varmare i normalfall med när du kör cf ...så bra ventilation e ett måste ....

men DUSTIN sköter sina kort rätt i alla fall ..

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

RADEON 6850 X2 (Crossfire) | Fractal Design R3 Chassi = vist blir det allt varmt med cf i den burken om du ej har fler fläktar ...?
övre kortet lär ju bli fler grader varmare i normalfall med när du kör cf ...så bra ventilation e ett måste ....

men DUSTIN sköter sina kort rätt i alla fall ..

Saken är att jag får ca 40C på det andra kortet. Så jag tycker att även XFX kortet borde kunna hålla den tempen då den gjort det innan.

Har för övrigt detta kort också: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126726-gigabyte_radeo...
som det sekundära kortet som jag kör crossfire på. Så jag tror nog att artic cooling fläkten kommer att vara rätt så bra

Jag kör dessutom med vattenkylning, samt 3 andra fläktar inkopplade som hela tiden står och jobbar konstant. Det är bra flöde genom hela burken tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det är sånt som kallas kundservice.
Dustin har en stjärna i min bok nu.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde att Furmark som Dustin verkar använda är spärrat i drivrutinerna (korten klockas ner) sedan länge hos båda grafikkortstillverkarna, för att inte överhetta korten? Väldigt olämpligt att använda som överhettningstest isf.

"AMD och Nvidia ogillar Furmark och har därför lagt in begränsningar i drivrutinerna som hindrar programmet från att fylla sitt syfte, istället får vanliga spel rycka in och belasta grafikkorten. SweClockers värden noteras under sekvensen för Shogun 2, då dessa ger högst siffror i testsviten."

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag trodde att Furmark som Dustin verkar använda är spärrat i drivrutinerna (korten klockas ner) sedan länge hos båda grafikkortstillverkarna, för att inte överhetta korten? Väldigt olämpligt att använda som överhettningstest isf.

"AMD och Nvidia ogillar Furmark och har därför lagt in begränsningar i drivrutinerna som hindrar programmet från att fylla sitt syfte, istället får vanliga spel rycka in och belasta grafikkorten. SweClockers värden noteras under sekvensen för Shogun 2, då dessa ger högst siffror i testsviten."

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Hur skulle det fungera med ett program som MSi Kombustor då?

Hursom, toppenservice som vanligt från er Dustin!

Den där kylaren är ett riktigt monster, hörs inte alls men kyler bäst av alla luftkylare jag provat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Döper man om furmark filen, så begränsas inte testet av drivrutinerna har jag för mig

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hur skulle det fungera med ett program som MSi Kombustor då?

Hursom, toppenservice som vanligt från er Dustin!

Den där kylaren är ett riktigt monster, hörs inte alls men kyler bäst av alla luftkylare jag provat.

Har inte hört något ännu om det ska skickas något ännu Men jag hoppas ju att det fixar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Det är sånt som kallas kundservice.
Dustin har en stjärna i min bok nu.

Nu har dom lagt beställningen till mig

Fick Artic Cooling fläkten plus ett usb-minne Tack dustin och kundombudsmannen för hjälpen

Permalänk
Medlem

och nu är det skickat!

Permalänk
Medlem

Nu har de landat på mitt bord

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg service av dustin, och usb på köpet... detta är riktigt bra service!

Det är nu man skäms för att man aldrig någonsin har handlat på dustin men det ska väll göras det med

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Brukar man inte förlora sin garanti om man byter kylare? Det borde väl vara de som ska byta kylaren om man vill ha garanti fortfarande.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Brukar man inte förlora sin garanti om man byter kylare? Det borde väl vara de som ska byta kylaren om man vill ha garanti fortfarande.

Man får lov att byta kylare på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Man får lov att byta kylare på grafikkort.

Om tillverkaren tillåter det, inget som är skrivet i sten som gäller alla kort.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hej Dustin!
100Poäng!

Nu kan man ju tänka sig handla av er med ^^.

Komplett, Cdon, och Webhallen är ju värsta skämtet jämfört med denna servicen! (Y)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dustin Home:

Hej meastro! Att be snällt räcker väldigt långt
Jag var inne och kollade lite i vår tråd och då snubblade jag in på denna tråden och såg att du hade haft problem med ett grafikkort och att det fortfarande hade samma "fel".

Om du vill kan jag prova att skicka en http://www.dustinhome.se/product/5010596597/arctic-cooling-ac...
Men du får höra av dig till mig så jag kan få ditt ordernummer.

Mvh/Stefan Langheden

kundombudsmannen på Dustin

Jag står fast vid att Inet är ett skämt! Ni på DustInHome är bäst!!

Permalänk
Medlem

snyggt hanterat av dustin, får väl bli ett stödköp snart

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |