Firefox 15 täpper till 31 säkerhetshål – ger stöd för komprimerade texturer i 3D-spel

Permalänk
Melding Plague

Firefox 15 täpper till 31 säkerhetshål – ger stöd för komprimerade texturer i 3D-spel

En ny version av Mozilla Firefox innehåller en uppsjö säkerhetsfixar och levererar dessutom en del nyheter, bland annat nya möjligheter för 3D-spel i webbläsaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Wiiiie! Länge leve Firefox!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

good ol' firefox.. gick över te Chrome o har inte ångrat mej.. speeddial är mycke snabbare på Chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Konstigt för mej kanske? Men valde i min firefox ver 14 1.0 att uppdatera sig och då sa den att den redan var uppdaterad?
Men följde länken i artikeln och tog hem ver 15 och voila

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

coolt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xReverenDx:

good ol' firefox.. gick över te Chrome o har inte ångrat mej.. speeddial är mycke snabbare på Chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Har använt Firefox många år nu men har av olika anledningar varit nära på att byta till Chrome på heltid.
Ända orsaken som håller mig kvar i Firefox är att AdBlock Plus fungerar så jävla bra..! Slipper all jävla skit reklam på youtube och en och annan idiotisk popup, medan i Chrome fungerar den helt värdelöst..

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Om man redan har Firefox kan man uppdatera med Hjälp->Om också.

Firefox är fortfarande min favoritwebbläsare, enda nackdelen som jag hittat är att texten inte skalas upp efter inställningar man gjort i Windows utan det får man göra manuellt i webbläsaren med risk att förlora sidans originalformatering.
Detta är inga problem om man sitter nära skärmen men om man har datorn kopplad till TV:n och sitter på avstånd behöver man större text.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Har suttit med chrome ett tag nu, och det funkar OK.
Förutom deras buggar med flash ibland, speciellt på min jobbdator (mac) så suger det verkligen.
Men på PC är det ok, kanske blir att hoppa tillbaks till FF!

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

Har använt Firefox många år nu men har av olika anledningar varit nära på att byta till Chrome på heltid.
Ända orsaken som håller mig kvar i Firefox är att AdBlock Plus fungerar så jävla bra..! Slipper all jävla skit reklam på youtube och en och annan idiotisk popup, medan i Chrome fungerar den helt värdelöst..

Beror på vilken adblock du tar hem. Jag använder just nu rockmelt och då funkar ej den bra adblock som tar bort alla ads. Så jag måste använda den som jag antar du använder i chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Har använt Firefox många år nu men har av olika anledningar varit nära på att byta till Chrome på heltid.
Ända orsaken som håller mig kvar i Firefox är att AdBlock Plus fungerar så jävla bra..! Slipper all jävla skit reklam på youtube och en och annan idiotisk popup, medan i Chrome fungerar den helt värdelöst..

Adblock fungerar hur bra som helst i Chrome för mig.

OnT: Får vi snart se WoW, CS, etc i webläsarformat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Har använt Firefox många år nu men har av olika anledningar varit nära på att byta till Chrome på heltid.
Ända orsaken som håller mig kvar i Firefox är att AdBlock Plus fungerar så jävla bra..! Slipper all jävla skit reklam på youtube och en och annan idiotisk popup, medan i Chrome fungerar den helt värdelöst..

Skitsnack. Adblock plus funkar lika bra till Chrome som den gör till Firefox. All reklam försvinner med standardfiltret och reklam på diverse play-kanaler försvinner med "fanboy"-filtret.

Jag har använt Adblock plus med chrome länge nu, och märker INGA begränsningar emot addonen med Firefox.

Permalänk
Medlem

Firefox är det jag brukar lägga in på datorerna på jobbet fortfarande.

Jag kör iofs WaterFox hemma för att få 64-bit och lite mer stabilitet, även om FF mest hänger pga flash, precis som Chrome.

Annars är det mest themes som jag är ute efter i Firefox, i Chrome verkar det bara finnas motsvarighet till personas, dvs bakgrundsbilden ändras, men ingen möjlighet att byta utseende på toolbar-knappar t.ex.

Jag vill inte ha de vanliga tråkiga pilarna utan kunna välja på olika utseenden.

citat
Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Sötast

Från 14.01 till 15.0, de har fortfarande bråttom att vinna högsta versionsnummer

Ladda ner firefox 97.5 om 2 år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Har använt Firefox många år nu men har av olika anledningar varit nära på att byta till Chrome på heltid.
Ända orsaken som håller mig kvar i Firefox är att AdBlock Plus fungerar så jävla bra..! Slipper all jävla skit reklam på youtube och en och annan idiotisk popup, medan i Chrome fungerar den helt värdelöst..

Och det är precis därför jag kör firefox som main läsare, adblock fungerar bäst till firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Skitsnack. Adblock plus funkar lika bra till Chrome som den gör till Firefox. All reklam försvinner med standardfiltret och reklam på diverse play-kanaler försvinner med "fanboy"-filtret.

Jag har använt Adblock plus med chrome länge nu, och märker INGA begränsningar emot addonen med Firefox.

Konstigt, ibland ploppar reklam upp på diverse streams, vods osv.
Har det alltid gjort med alla versioner av adblock jag provat till chrome.

Firefox har jag aldrig sett tillsynen av en reklam popup eller liknande.

Så nej min upplevelse är verkligen inte det, och firefox är fortfarande överlägsen sett till det, iaf för mig som kollar vods på massvis av siter, streams etc.
Ett exempel är GSL vods där en liten popup reklam dök upp i chrome och gjorde när jag provade bara för några veckor sen, något som INTE kommer i firefox. Kvittar vilken version av adblock jag provat, plus beta etc. Med easylist filter etc.

Permalänk
Medlem

Om de inte fixar lagget som uppstår efter att 10 flikar har öppnats och som varar i flera sekunder efter 10 minuters användning även på en kraftfull PC så hjälper inte det här ett smack. Prestandaproblemen som uppstått efter version 12 har förstört allting.

Permalänk
Medlem

Finns det någon funktion för att stänga av den förbannade download baren längst ner i chrome också?
Det som störde mig något enormt, vill ha en download ikon bland dom andra settings osv, och att det INTE ska ploppa upp den där förbannade baren som är totalt värdelös.

Gillar firefox för det är så sjukt mycket man kan tweaka enkelt, chrome är rejält mycket mer begränsat.

Konstigt, så många android efterhängare här på swec som säger dom älskar android för det är öppet, enkelt att tweaka etc, så kör majoriteten chrome som är lika låst och begränsat som ios.

Permalänk
Avstängd

Webbläsare bör verkligen köras med minskade privilegier och sandboxade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Om de inte fixar lagget som uppstår efter att 10 flikar har öppnats och som varar i flera sekunder efter 10 minuters användning även på en kraftfull PC så hjälper inte det här ett smack. Prestandaproblemen som uppstått efter version 12 har förstört allting.

Det låter inte bekant, jag brukar köra fler flikar än så utan att det blir segare än med bara en eller ett par flikar.

Testa WaterFox annars om det hjälper, ifall du har 64-bits OS vill säga. Jag har som sagt inga problem med seghet i FF även med massor av flikar, men WaterFox är lite snabbare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Skitsnack. Adblock plus funkar lika bra till Chrome som den gör till Firefox. All reklam försvinner med standardfiltret och reklam på diverse play-kanaler försvinner med "fanboy"-filtret.

Jag har använt Adblock plus med chrome länge nu, och märker INGA begränsningar emot addonen med Firefox.

Väldigt konstigt att du påstår detta min herre.
Senast igår använde jag Chrome av slump innan jag upptäckte reklam i Youtube och genast hoppade tillbaka till firefox.

Vet vilka filter man ska använda, har testat 2st Olika Adblock till Chrome och båda ger samma resultat, det fungerar tyvärr inte hela vägen.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Genom åren
Internet Explorer --> Netscape --> Firefox --> Chrome

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Entusiast

Det där browserspelet var ju riktigt najs. Det var ju inte så längesedan det var sådär spel såg ut och nu kör man det i en browser...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har använt AdBlock till både Firefox och Chrome (Chrome just nu) och aldrig stött på någon reklam med någon browser, och absolut inte på Youtube...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Haha, upptäckte precis att jag har varit kvar på version 11.. XD

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Firefox är bra eftersom den kan visa färger på ett korrekt sätt. Om webbläsaren inte har stöd för färgprofiler blir det väldigt "skrikiga" färger på min kalibrerade HP LP2475W. Hade det inte varit för detta med färgprofiler hade jag förmodligen gått över till en annan webbläsare. Flash tillsammans med Firefox blir en skitig röra eftersom det blir fruktansvärt buggigt! Google Crome saknar även möjlighet att enbart zooma text (kanske är detta åtgärdat hos senaste versionen - i alla fall är det trevligt att kunna zooma i Firefox utan att bilderna ändrar storlek ).

Permalänk
Medlem

Tycker de borde fixa designen. Fruktansvärt osexigt på något sätt. Vill lämna Chrome då iaf mitt crashar titt som tätt och plug ins dör rätt regelbundet.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Genom åren
Internet Explorer --> Netscape --> Firefox --> Chrome

Mitt har sett ut såhär Explorer > Firefox > Chrome > Firefox > Chrome > Explorer > Chrome > Explorer > Chrome haha

Tycker explorer får oförtjänt mycket skit. Kanske ingen dröm att göra hemsidor till men i ren surfning är den sjukt stabil, snabb och snygg.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

NEW - Silent, background updates

Femton versioner krävdes det men äntligen kom det.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Skrivet av light44:

Genom åren
Internet Explorer --> Netscape --> Firefox --> Chrome

Internet Explorer --> Firefox --> Chrome --> Firefox

För många små saker som jag irriterade mig på i chrome. Kan jag få firefox att fungera som jag vill är det viktigare än små skillnader i prestanda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Väldigt konstigt att du påstår detta min herre.
Senast igår använde jag Chrome av slump innan jag upptäckte reklam i Youtube och genast hoppade tillbaka till firefox.

Vet vilka filter man ska använda, har testat 2st Olika Adblock till Chrome och båda ger samma resultat, det fungerar tyvärr inte hela vägen.

Jag kör Adblock (ej plus) till Chrome och ser aldrig reklam. Adblock Plus fungerar dock sämre senast jag prövade vilket var längesedan.