League of Legends - Fraps?

Permalänk

League of Legends - Fraps?

Försöker filma lite vassa klipp från Ligan med mitt småkriminella fraps, men upplever en del skumma incidenter.

Vanligtvis ligger jag runt 110-140 FPS (All grafik maxat, men när jag provade sänka den märktes knappt någon skillnad alls), när jag sedan börjar spela in (Full Size, 60 fps) ligger den oftast fint på 60 fps men då och då sjunker den ner till en 45-50 och ibland ända ner mot 35.

Så nu har jag lite frågor:

1, Jag trodde inte mitt gtx680 skulle ha några problem med att spela LoL då jag iaf inte tror att det är nåt speciellt krävande spel. (Ligger felet kanske någon annanstans?)

2, När jag spelar krävande spel som bf3 ligger GPU-usage på 99% och tempen på en 75-82 grader, men i LoL (både när jag inte spelar in och när jag gör det) hoppar den runt 30-60% och tempen ~60 grader. Har provat ta upp aktivitetshanteraren när jag har det igång men processoranvändningen är aldrig nära 99%. Kan jag då anta att den inte flaskar och isf varför är inte GPU-usage't på 99%?
(Har också märkt att GPU-usage faktiskt går upp i 99% i några sekunder, dock väldigt sällan. Men jag märker ingen vidare FPS-ökning då det händer.)

3, Borde jag byta processor? Har funderat på det ett tag, vet inte vad annars som lackar (hårddisk kanske?). Är det sant att jag inte kan ha Intelprocessorer med mitt moderkort? Förslag på processorer är uppskattade!

Är hemskt tacksam för alla svar :), tips eller tankar! Specifikationer för min dator ser ni där nere.
Kommer nog lägga till fler frågar men hinner ej skriva mer nu!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem

Testa att använda msi afterburner istället för att spela in. Sänker knappt fpsen och har inbyggd videokomprimering för att få mindre filer

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Testa att använda msi afterburner istället för att spela in. Sänker knappt fpsen och har inbyggd videokomprimering för att få mindre filer

Kvaliteten! Nej men fraps är mer CPU krävande än GPU krävande (HDD krävande också), klocka CPUn så får du bättre ( jag har 2600K @ 4.2 med ett 7950 och när jag frapsar så bottnar CPUn ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Problemet kan ligga i att fraps och LoL ligger på samma hårddisk. Helst när man kör fraps så vill man ha spelet på en annan hårddisk. Är dock inte säker på om det kan sänka fps-en.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Har testat att spela in med MSI afterburner men det blev "lagg"-kalas där t.om. ljudet hakade sig

Min CPU är klockad till 3.6ghz från 3.2, vågade inte gå längre då jag är väldigt oerfaren. Har dock funderat på att köpa en bättre CPU. Förslag är välkomna

Är det sant att jag inte kan ha intel-processorer med mitt moderkort?

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem

Varför använder du inte LoLReplay? funkar utmärkt!

Permalänk
Skrivet av krigarkungen:

Problemet kan ligga i att fraps och LoL ligger på samma hårddisk. Helst när man kör fraps så vill man ha spelet på en annan hårddisk. Är dock inte säker på om det kan sänka fps-en.

Av personlig erfarenhet så jo, det kör FPSen i botten och igenom!
Använd en annan HDD till fraps! xD

Permalänk

Kör LoLReplay, frapsa därifrån så du inte får FPS drops mitt i spelet. Om du vill ha skype med så spela in det genom någon skype app(bara o bläddra där finns typ 5-10 stycken) sedan försöker du binda ihop allt med videoredigering.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av m0nster:

Varför använder du inte LoLReplay? funkar utmärkt!

LoLReplay funkar utmärkt, ja, men tyvärr kan man inte lägga upp replay-filer på youtube, så då måste jag frapsa replayen ist och då är jag liksom på ruta ett igen :s

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Kör LoLReplay, frapsa därifrån så du inte får FPS drops mitt i spelet. Om du vill ha skype med så spela in det genom någon skype app(bara o bläddra där finns typ 5-10 stycken) sedan försöker du binda ihop allt med videoredigering.

Om inget annat hjälper ska jag prova det, men vill helst undvika LoLreplay helt och hållet sen jag ominstallerade datorn (en massa replay-filer som ligger och skräpar på disken är inte så attraktivt för mig, dessutom skulle det ta en massa tid att efter ett game gå in i replayen och hitta vad jag vill spela in och missar jag det måste man starta om skiten )

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Om inget annat hjälper ska jag prova det, men vill helst undvika LoLreplay helt och hållet sen jag ominstallerade datorn (en massa replay-filer som ligger och skräpar på disken är inte så attraktivt för mig, dessutom skulle det ta en massa tid att efter ett game gå in i replayen och hitta vad jag vill spela in och missar jag det måste man starta om skiten )

Fast du kan spela in i spectator mode så då kan du spola tillbaka om du vill då kan du frapsa den delen du vill ha.

Permalänk
Skrivet av m0nster:

Fast du kan spela in i spectator mode så då kan du spola tillbaka om du vill då kan du frapsa den delen du vill ha.

:O!

Det visste jag inte, ska prova det!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk

Har lagt till en ny fråga Bump

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

Försöker filma lite vassa klipp från Ligan med mitt småkriminella fraps, men upplever en del skumma incidenter.

Vanligtvis ligger jag runt 110-140 FPS (All grafik maxat, men när jag provade sänka den märktes knappt någon skillnad alls), när jag sedan börjar spela in (Full Size, 60 fps) ligger den oftast fint på 60 fps men då och då sjunker den ner till en 45-50 och ibland ända ner mot 35.

Testa sätta framecapen på stable och v-sync av/på. Jag har sämre grafik setup än dig och går aldrig under 70 även under fraps i league of legends, tom bf3 stannar på 60 (1280x720) Kör du med flera skärmar/hög upplösning?

Permalänk
Skrivet av 0lsson90:

Testa sätta framecapen på stable och v-sync av/på. Jag har sämre grafik setup än dig och går aldrig under 70 även under fraps i league of legends, tom bf3 stannar på 60 (1280x720) Kör du med flera skärmar/hög upplösning?

En skärm, 1920x1080.

Har testat med vsync tidigare både i LoL och i fraps men får fortfarande fps-drops då och då

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninstek:

En skärm, 1920x1080.

Har testat med vsync tidigare både i LoL och i fraps men får fortfarande fps-drops då och då

Hm låter skumt, fraps äter väldigt mycket CPU om det nu är processorn som jobbar lite hårt

Permalänk

Sparar du dina fraps på en annan hårddisk eller kör du både fraps och lol på samma?

Har ett GTX 670 och en 2600k CPU (unclocked), jag frapsar allting på maxinställningar @ 1920X1080 60 fps fullscreen och droppar aldrig under 100 FPS.

Permalänk
Skrivet av Henrik_IB:

Sparar du dina fraps på en annan hårddisk eller kör du både fraps och lol på samma?

Har ett GTX 670 och en 2600k CPU (unclocked), jag frapsar allting på maxinställningar @ 1920X1080 60 fps fullscreen och droppar aldrig under 100 FPS.

Jag har ingen aning om hur bra 2600k är jämfört med min CPU

Jag hade tidigare både Fraps och LoL på SSD tillsammans med windows, och sparade klippen på en intern hårddisk.
Har nu provat installera om LoL på den interna hårddisken men utan förbättring.

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Skrivet av Kaninstek:

Jag har ingen aning om hur bra 2600k är jämfört med min CPU

Jag hade tidigare både Fraps och LoL på SSD tillsammans med windows, och sparade klippen på en intern hårddisk.
Har nu provat installera om LoL på den interna hårddisken men utan förbättring.

Spelar ingen roll om Fraps är installerad och körs på din SSD, så länge du sparar klippen till en annan hårddisk ska det vara lungt. Har själv lol + windows + fraps installerad på min SSD och sparar klippen till min 1 terabytare som är helt tom förutom andra fraps klipp.

En 2600k är rätt mycket bättre än vad du nu har och eftersom i övrigt ser våra datorer likvärdiga ut ser det ut som att det är din CPU som flaskhalsar.

Permalänk
Skrivet av Henrik_IB:

Spelar ingen roll om Fraps är installerad och körs på din SSD, så länge du sparar klippen till en annan hårddisk ska det vara lungt. Har själv lol + windows + fraps installerad på min SSD och sparar klippen till min 1 terabytare som är helt tom förutom andra fraps klipp.

En 2600k är rätt mycket bättre än vad du nu har och eftersom i övrigt ser våra datorer likvärdiga ut ser det ut som att det är din CPU som flaskhalsar.

Det var nog det jag trodde Några tips på en bra AMD processor som inte flaskar?

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk

Bump!

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*
Antydan till innehav av piratkopierat material är inte tillåtet.
"småkriminella fraps"

Skrivet av Kaninstek:

Har lagt till en ny fråga Bump

Skrivet av Kaninstek:

Sedan får jag även påminna att enligt reglerna så är bumpning (inlägg som enbart är till för att flytta tråden högre upp) inte tillåtet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.