LG släpper EA93 och EA83 – högupplösta skärmar med IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Bättre eller sämre?

99% av AdobeRGB är en större färgrymd. Det är dock inte med säkerhet bättre om du enbart kommer använda skärmen i sRGB-tillämpningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Förhoppningsvis kommer framtiden bli 21:9 för film och 16:10 för seriöst arbete.

Massa kanter i, under, över och mellan skärmar tillhör historien. Vad är meningen med flera skärmar när man kan ha en bred istället?

16:10 är ett rätt värdelöst format för arbete eftersom bristen på bredd skapar massa begränsningar.

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

intressant, dock så kommer dualscreen eller triplescreen med 21:9 ta lite plats

Man får stacka dom på varann istället för bredvid. Skulle vara rätt häftigt.

Visa signatur

I5 2500k @ 4.5ghz | 8gb ddr3 | Fractal Design Arc | Gigabyte 670oc | ASUS P8P67 PRO B3 | Antec Kuhler H2O 620 |

Permalänk
Medlem

Kuligt. Som det är nu kör jag två 1920*1200 bredvid varandra, smalare är inte vettigt om man ska sitta och programmera. Föredrar att ha fyra fönster uppe samtidigt (kod, dokumentation, output, övrigt). Om man kan ha det på bara en skärm om några år så vore det ju inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Massa kanter i, under, över och mellan skärmar tillhör historien. Vad är meningen med flera skärmar när man kan ha en bred istället?

16:10 är ett rätt värdelöst format för arbete eftersom bristen på bredd skapar massa begränsningar.

För programmering:
En skärm med dokumentation eller test (beroende på vad man programmerar) och
En skärm med kod.

Även om man kan ha det på samma med en überbred skärm är det inte optimalt då det inte finns någon "sticky edges" mellan fönstrena vilket man kan ha mellan skärmarna.

Men okej en 21:9 + en laptop (skärmen) kanske är vettigt. Då kan man ha dokumentation kod och test på den stora och visa filer eller vad man nu kan ha behov av på laptopen. Nu blev jag nästan sugen på en 21:9 då laptopen bara klarar en extern skärm.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tvivlar lite på nyttan med 21:9 som har 2560x1080, vad egentligen förutom vissa filmformat skulle dom vara bra till? 1080 på höjden är ganska trångt..
TV branschen testa sälja TV med 21:9 för några år sen, dom försvann lika fort som dom kom.

21:9 är faktiskt fruktansvärt skönt att titta på, även riktigt skönt att spela på.

På TV är 21:9 ännu bättre, nästa TV blir 21:9 för mig iallafall.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Massa kanter i, under, över och mellan skärmar tillhör historien. Vad är meningen med flera skärmar när man kan ha en bred istället?

16:10 är ett rätt värdelöst format för arbete eftersom bristen på bredd skapar massa begränsningar.

De flesta skärmar på marknaden tycker väldigt illa om att vikas. Ställer man upp motsvarande 150 cm bildskärm rakt framför sig blir det ganska stor avståndsskillnad mellan rakt fram och höger/vänster kant. Ergonomiskt sett, mindre lyckat ned andra ord.
Men visst, fixa fram skärmar med lagom rundning så kan det säkert bli okej. Bara möjligheten till flexibilitet och att fokusera på en skärm som försvinner då.

Ps. Bristen på höjd är i många fall större, långa rader blir väldigt svåra att fokusera på vilket gör att ökad bredd är ganska meningslöst i många fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ser trevliga ut!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av GustavRonne:

På TV är 21:9 ännu bättre, nästa TV blir 21:9 för mig iallafall.

Du tänker kolla begagnatmarknaden då? För några nya 21:9 verkar det inte bli:

http://feber.se/pryl/art/250495/philips_slutar_tillverka_219t...

Permalänk

Ush, ett steg i fel rikting med 21:9...

Släpp en vettig skärm snart någon gång!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

21:9 kan vara förståerligt vid filmtittning, men inte mycket mer än så. Att använda det till annat tror jag bara skulle vara fruktansvärt obekvämt.

Väldigt smidigt att arbeta på skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

De flesta skärmar på marknaden tycker väldigt illa om att vikas. Ställer man upp motsvarande 150 cm bildskärm rakt framför sig blir det ganska stor avståndsskillnad mellan rakt fram och höger/vänster kant. Ergonomiskt sett, mindre lyckat ned andra ord.
Men visst, fixa fram skärmar med lagom rundning så kan det säkert bli okej. Bara möjligheten till flexibilitet och att fokusera på en skärm som försvinner då.

Ps. Bristen på höjd är i många fall större, långa rader blir väldigt svåra att fokusera på vilket gör att ökad bredd är ganska meningslöst i många fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varför ska du ha ett fönster över hela skärmen? Det är ju just det som är bra med en riktigt stor/bred skärm. Att du kan ställa upp fönstrena som det passar dig utan att behöva vara begränsad till de kanter som uppstår mellan skärmarna.

Med OLED blir böjda skärmar inget problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Fast varför ska du ha ett fönster över hela skärmen? Det är ju just det som är bra med en riktigt stor/bred skärm. Att du kan ställa upp fönstrena som det passar dig utan att behöva vara begränsad till de kanter som uppstår mellan skärmarna.

Med OLED blir böjda skärmar inget problem.

Och samtidigt går Microsoft ut och "fullskärmifierar" ett helt operativsystem med tillhörande användargränssnitt...

Problemet med fönsterhanteringen går att lösa med mjukvara, det kan vi vara överens om.
Problemet med en stor, bred platt yta finns ingen lösning på idag, men kanske om 4-5 år eller hur lång tid det nu tar innan OLED är moget för masstillverkning till rimliga priser.

För att önska något smått omöjligt, ta fram en bildskärm med variabel storlek där man själv kan ändra bildförhållandet i stort sett fritt efter behov. Då kan alla få det de behöver när de behöver det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Bättre eller sämre?

Bättre om du har förståelse för färghantering och kör med mjukvara så stödjer profiler, samt har en kalibrerad miljö. "Sämre" om du inte förstod det föregående (i princip får du väldigt mättade färger och utan kalibrering och profilering kan det se rent åt helvete ut om du har otur).

Permalänk
Medlem

meeen.. det är ju fortfarande 1080 på det format som var "nyheten" här..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Finns det många spel som stöder 21:9? Skulle ju vara trevligt att få lite eyefinity-känsla med bara en skärm

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Väldigt smidigt att arbeta på skulle jag säga.

Varför anser du det? Man har ju nästan ingen arbetsyta alls i höjdled, om man jämfört med vad man har i sidled. Lite widescreen tycker jag är perfekt, 16:9/16:10, men det här med 21:9 känns bara sjukt i min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför anser du det? Man har ju nästan ingen arbetsyta alls i höjdled, om man jämfört med vad man har i sidled. Lite widescreen tycker jag är perfekt, 16:9/16:10, men det här med 21:9 känns bara sjukt i min värld.

Inget jag skulle köpa. Men kan tänka mig att det är effektivt när man redigerar och har flera rutor uppe samt kollar på film.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Varför anser du det? Man har ju nästan ingen arbetsyta alls i höjdled, om man jämfört med vad man har i sidled. Lite widescreen tycker jag är perfekt, 16:9/16:10, men det här med 21:9 känns bara sjukt i min värld.

Du kan uttöka en bred skärm på ett sätt som du inte kan med en kvadratisk.

Du ersätter två 4:3 skärmar med en 21:9 skärm.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Finns det många spel som stöder 21:9? Skulle ju vara trevligt att få lite eyefinity-känsla med bara en skärm

Skrivet av kol:

Du kan uttöka en bred skärm på ett sätt som du inte kan med en kvadratisk.

Du ersätter två 4:3 skärmar med en 21:9 skärm.

Om jag förstått det rätt så är detta en eyefinity-skärm. Upplösningen motsvara 2st 1280*1080 skärmar(lite skum upplösning, men ändå).
Men som vanligt har jag väl förstått det fel.

tittade lite på google och 1280*1080 är tydligen en plasma-TV upplösning.

Lite extra
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av kol:

Du ersätter två 4:3 skärmar med en 21:9 skärm.

För personer som i nuläget sitter med två- eller tre skärmar kan jag förstå att 21:9 kan vara intressant, för att bli av med kanterna mellan bildytorna. Men att 21:9 skulle bli det nya 16:9 har jag svårt för att tro.

När jag gick från en 5:4-skärm till min nuvarande 16:9-skärm blev jag mäkta imponerad av hur "widescreen" min nya skärm var. Även fast jag har haft den här skärmen ett bra tag nu så tror jag inte att en skärm med samma höjd, men som är mycket bredare, skulle vara någonting jag hade föredragit. 16:9 känns som ett så "globalt" format, som passar bra till väldigt mycket olika användningsområden. 21:9 däremot känns som ett väldigt enformigt format som endast lämpar sig väl till vissa specifika användningsområden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kol:

Som sagt tidigare. Framtidsfrågan är inte 16:10 eller 16:9 utan 16:9 eller 21:9.

Förr eller senare så kommer det bli problem med det då det inte är så smidigt med ultra bred panel (har man 3 skärmar kan man vinkla de för att få liknande avstånd för hela ytan).

16:9 har samma problem som 21:9 Det blir inte nog med höjd och i de flesta program är höjd bra mycket mer användbar än bredd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Förr eller senare så kommer det bli problem med det då det inte är så smidigt med ultra bred panel (har man 3 skärmar kan man vinkla de för att få liknande avstånd för hela ytan).

16:9 har samma problem som 21:9 Det blir inte nog med höjd och i de flesta program är höjd bra mycket mer användbar än bredd.

Du väljer väl helt enkelt den höjd du finner lämplig. Du kan se betydligt mer åt sidorna än i vertikalled varför också folk alltid väljer att placera skärmar bredvid varandra och inte på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Fråga: hur är stödet för 21:9 i de flesta spel?

Kör 16:3 eyefinity och stödet är dåligt. Fungerar på hälften utan problem men ui är optimerat för 16:9.
En del spel som D3 och GW2 fungerar det riktigt dåligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du väljer väl helt enkelt den höjd du finner lämplig. Du kan se betydligt mer åt sidorna än i vertikalled varför också folk alltid väljer att placera skärmar bredvid varandra och inte på varandra.

Om det vore möjligt att att välja skärm med valfri höjd så skulle jag välja fullHD-skärm med 1440 pixlar på höjden
En av mina skärmar är för övrigt 10:16-skärm. Underbart att se en A4 fylla upp skärmen utan gigantiska outnyttjade fält vid sidorna.
Det finns en anledning till att böcker en gång i tiden fick ett stående rektangulärt format, och inte ett bredare format. Att nu försöka ändra hur människan upplever världen omkring oss är bara dumt.

Med 4:3 och 16:9/10 har inte behovet varit alltför stort att stapla skärmarna över varandra, vilket lett till att stativen inte anpassats för det. Om nu producenterna skulle köra över kunderna fullständigt och tillhandahålla enbart 21:9 kommer det snart finnas en uppsjö av lämpliga stativ.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Om det vore möjligt att att välja skärm med valfri höjd så skulle jag välja fullHD-skärm med 1440 pixlar på höjden
En av mina skärmar är för övrigt 10:16-skärm. Underbart att se en A4 fylla upp skärmen utan gigantiska outnyttjade fält vid sidorna.
Det finns en anledning till att böcker en gång i tiden fick ett stående rektangulärt format, och inte ett bredare format. Att nu försöka ändra hur människan upplever världen omkring oss är bara dumt.

Med 4:3 och 16:9/10 har inte behovet varit alltför stort att stapla skärmarna över varandra, vilket lett till att stativen inte anpassats för det. Om nu producenterna skulle köra över kunderna fullständigt och tillhandahålla enbart 21:9 kommer det snart finnas en uppsjö av lämpliga stativ.

Ja du, nu diskuterar vi datorskärmar och inte böcker. Ditt sätt att arbeta med ett fönster som täcker hela skärmytan har visat sig mycket ineffektiv gång efter annan.

Däremot lär du inte behöva oroa dig för att 21:9 tar över helt över 16:9 eftersom det finns lite skäl för producenterna att göra det när 16:9 är standardformatet för TV-apparater.

Däremot kan man ju alltid hoppas att de helt skrotar 16:10 som känns väldigt överflödigt i familjen 4:3, 16:9 och 21:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

De flesta skärmar på marknaden tycker väldigt illa om att vikas. Ställer man upp motsvarande 150 cm bildskärm rakt framför sig blir det ganska stor avståndsskillnad mellan rakt fram och höger/vänster kant. Ergonomiskt sett, mindre lyckat ned andra ord.
Men visst, fixa fram skärmar med lagom rundning så kan det säkert bli okej. Bara möjligheten till flexibilitet och att fokusera på en skärm som försvinner då.

Ps. Bristen på höjd är i många fall större, långa rader blir väldigt svåra att fokusera på vilket gör att ökad bredd är ganska meningslöst i många fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, detta verkar vara ett halvignorerad grej som dock är en central fråga.

Det går(rimligtvis) inte att ersätta till exempel tre 24-tums 16:9/16:10-skärmar med en plan skärm som är lika bred eftersom perspektivet blir otroligt skevt om man har skärmen på i närheten av dagens normalanvändaravstånd. Det behövs med andra ord som du påpekar rundade skärmar om 1 skärm ska vara ett alternativ till de vanliga flerskärmslösningarna.

När vi ändå är inne på ergonomi i tråden så känns det värt att påpeka att en hyggligt ergonomisk arbetsställning framför en skärm brukar lämna rätt mycket outnyttjad plats vertikalt, vanligen mest nedåt, med till och med 30-tums 16:10-skärmar. Och vertikalt har vi ju inte samma grad av perspektivproblem som horisontalt för närvarande.
Om jag var gjord av pengar skulle jag nog prova 3 skärmar på bredden och 2 på höjden med den nedersta skärmraden neddragen hela vägen mot skrivbordet eller tom lägre än skrivbordsnivån. Men det blir ju väldigt stora glipor med vinklade skärmar på det sättet vilket kanske skulle vara för störande i spel, för att inte tala om centreringsproblem i fullskärmsprogram som spel i allmänhet och det begränsade urvalet av grafikkort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Jo, detta verkar vara ett halvignorerad grej som dock är en central fråga.

Det går(rimligtvis) inte att ersätta till exempel tre 24-tums 16:9/16:10-skärmar med en plan skärm som är lika bred eftersom perspektivet blir otroligt skevt om man har skärmen på i närheten av dagens normalanvändaravstånd. Det behövs med andra ord som du påpekar rundade skärmar om 1 skärm ska vara ett alternativ till de vanliga flerskärmslösningarna.

När vi ändå är inne på ergonomi i tråden så känns det värt att påpeka att en hyggligt ergonomisk arbetsställning framför en skärm brukar lämna rätt mycket outnyttjad plats vertikalt, vanligen mest nedåt, med till och med 30-tums 16:10-skärmar. Och vertikalt har vi ju inte samma grad av perspektivproblem som horisontalt för närvarande.
Om jag var gjord av pengar skulle jag nog prova 3 skärmar på bredden och 2 på höjden med den nedersta skärmraden neddragen hela vägen mot skrivbordet eller tom lägre än skrivbordsnivån. Men det blir ju väldigt stora glipor med vinklade skärmar på det sättet vilket kanske skulle vara för störande i spel, för att inte tala om centreringsproblem i fullskärmsprogram som spel i allmänhet och det begränsade urvalet av grafikkort etc.

Ifall du missat denna

http://www.gadgetreview.com/2009/06/nec-crv43-43-inch-curved-...

det går med en ensam skärm

Permalänk
Medlem

Den viktigaste statsen saknas. Vad är input delay'en på dessa då? (Den kanske också är "Mega")

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)