Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Det enda jag egentligen kan klaga på är batteritiden som inte är den bästa bland ultrabooks, men det är inte så konstigt med tanke på vilken fantastisk skärm den har.

Kan du säga vad du får ut för batteritid i olika lägen? Funderar starkt på en zenbook ux32vd men är rädd för att batteritiden är för kort :S

Om jag köper den kommer jag byta till 10gb ram och möljligtvis en SSD. Är det någon som gjort det och kan rekommendera vad som passar? Jag tänker mig:

www.dustinhome.se/product/5010619756/samsung-830-series-128gb...
och
www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-1600mhz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgalos:

Kan du säga vad du får ut för batteritid i olika lägen? Funderar starkt på en zenbook ux32vd men är rädd för att batteritiden är för kort :S

Om jag köper den kommer jag byta till 10gb ram och möljligtvis en SSD. Är det någon som gjort det och kan rekommendera vad som passar? Jag tänker mig:

www.dustinhome.se/product/5010619756/samsung-830-series-128gb...
och
www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-1600mhz...

Jag tror att du kommer bli nöjd med det valet. Angående minnen och SSD blir de där perfekta.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torsten1:

jag har en HP spectre xt som jag skriver på nu fick den av skolan och haft den i två dar. men jag älskar den redan rekomenderar den den går nog att få tag på för 9K och sen upplever inte jag HP som så mycket sämre än tex asus. har doch inte koll på vad man får i denna pris klassen jag fick ju datan.

p.s orkar inte läsa igenom tråden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgalos:

Kan du säga vad du får ut för batteritid i olika lägen? Funderar starkt på en zenbook ux32vd men är rädd för att batteritiden är för kort :S

Jag är lite osäker på vad jag får ut än så länge, har dels bara haft den en vecka och har dels mest suttit med sladden i. Just nu när jag sitter med ett par flikar i chrome och skärmen nästan på max samt bakgrundsbelysningen på tangentbordet av ska jag få ut drygt fem timmar, då är mitt batteri på 90 procent. Det handlar alltså inte om några heldagar, men gott och väl om man behöver använda den utan kontakt några timmar. Märk väl att jag inte har satt i någon SSD än, vilket antagligen borde ge lite mer batteritid.

Hur lång batteritid är det du behöver?

Permalänk
Medlem

Helt okej, men aning dyr jämfört med konkurrerande modeller. 11 tkr hittar jag som billigast, och då är det Intel Core I5. Men största problemet med den tycker jag är skärmen, alldeles för klen upplösning på 1366x768. Annars verkar byggkvaliteten var hög, stilren design och SSD som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Hur lång batteritid är det du behöver?

Egentligen bör 5 timmar räcka, har egentligen inget minimum men vill att den skall klara sig utan sladd så länge som möjligt. Kommer sitta och skriva mkt i skolan under nästa år så då blir det en hel del utan eluttag.

Men du har uppgraderat ram:et eller? Vad använde du, och va det enkelt? Har aldrig öppnat en bärbar förut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgalos:

Egentligen bör 5 timmar räcka, har egentligen inget minimum men vill att den skall klara sig utan sladd så länge som möjligt. Kommer sitta och skriva mkt i skolan under nästa år så då blir det en hel del utan eluttag.

Men du har uppgraderat ram:et eller? Vad använde du, och va det enkelt? Har aldrig öppnat en bärbar förut...

Jag känner igen mig, vill kunna sitta men det är inte alltid jag behöver det. Har som sagt inte hunnit testa batteriet så mycket, men att sitta med word borde ge en fem timmar i alla fall.

Haha, startade precis datorn efter att ha installerat mer ram! Det var verkligen jättelätt, använde torxnycklar från Clas Ohlson för att öppna den, sen var minnet där. Så jag klickade ur det och satte i det nya, skruvade fast baksidan igen och startade datorn. Nu har jag 10 i stället och det tycks fungera riktigt fint. Den här videon följde jag: http://www.youtube.com/watch?v=EEUgIVB0shI

Att byta hddn kräver lite mer jobb, men det finns videor på det också.