GTX 560 Ti - Temperatur Fråga?

Permalänk

GTX 560 Ti - Temperatur Fråga?

Hej Allihopa,

Jag har en fråga som jag sökt och sökt på i olika forum, och får alla gånger olika svar ....

"det kommer inte hålla så länge, för varmt!"

eller folk som säger

"det är helt normalt"

Det är så här att jag har ett GTX 560Ti grafikkort, och när jag spelar BF3 (med MSI Afterburner på) med fläkten på 80 hamnar jag runt 75-77 Celsius (tempen på gpu´n) Är detta normalt eller tär jag på kortet så pass att det inte kommer hålla i längden? Och snälla, enbart kunniga personer besvara detta så jag äntligen kan få ett slut på hela oroandet.

Tack på förhand

Permalänk

Vilken modell har du? ASUS, gigabyte eller referens?

Permalänk

Temperaturen är helt okej men det jag oroar mig över är 80% fanspeed? det drar på fläkten.

Permalänk
Medlem

det är inte farligt mkt men det är mycket om fläkten går på 80%. hur har du det med damm i kylaren? lite tryckluft kanske kan fixa biffen

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Battlefield 3 sedan betan med ett MSI GTX560ti, och mina temperaturer har legat på 75-85c hela tiden. Nemas problemas, korten är designade för att klara upp till 100grader.

Bör kanske tillägga att det är 600+ timmar än så länge... *skäms*

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnSofie01:

Hej Allihopa,

Jag har en fråga som jag sökt och sökt på i olika forum, och får alla gånger olika svar ....

"det kommer inte hålla så länge, för varmt!"

eller folk som säger

"det är helt normalt"

Det är så här att jag har ett GTX 560Ti grafikkort, och när jag spelar BF3 (med MSI Afterburner på) med fläkten på 80 hamnar jag runt 75-77 Celsius (tempen på gpu´n) Är detta normalt eller tär jag på kortet så pass att det inte kommer hålla i längden? Och snälla, enbart kunniga personer besvara detta så jag äntligen kan få ett slut på hela oroandet.

Tack på förhand

Nej det är inga problem med den tempen. Men eftersom du behöver köra fläkten så väldigt snabbt så verkar något inte stå rätt till och det är förmodligen det personerna syfta på. Antar att du inte vill leka jetmotor med datorn så du kan väl berätta vad du har för chassi och specs i övrigt.

Permalänk
Permalänk

Har den mycket damm i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnSofie01:

Hej Allihopa,

Jag har en fråga som jag sökt och sökt på i olika forum, och får alla gånger olika svar ....

"det kommer inte hålla så länge, för varmt!"

eller folk som säger

"det är helt normalt"

Det är så här att jag har ett GTX 560Ti grafikkort, och när jag spelar BF3 (med MSI Afterburner på) med fläkten på 80 hamnar jag runt 75-77 Celsius (tempen på gpu´n) Är detta normalt eller tär jag på kortet så pass att det inte kommer hålla i längden? Och snälla, enbart kunniga personer besvara detta så jag äntligen kan få ett slut på hela oroandet.

Tack på förhand

Jag ligger på ca 60-65 grader i load med mitt MSI 560TI Frozr II kort. Alltså ett kort som inte kastar ut värmen.
Jag tror inte ditt kort kommer gå sönder. Men ett kort håller längre om det hålls svalare.

1) Stäng av datorn. Ta ur grafikkortet och gör rent det från dam. Topps och blåsa på de räcker. Om du får saliv på kretskortet så måste det torka innan du sätter in kortet i datorn.

2) Ditt luftflöde i chassit kan kanske förbättras? Om du tar ett foto på datorn med chassi-sidpanelen borta så man ser alla komponenter, och lägger upp bild på http://imgur.com/ så kan jag ge råd hur du kan förbättre luftflödet.
Om du inte vill ta kort och lägga upp, så är det generella rådet att se till att kablar inte är i vägen för mycket, samt se till att den varma luften under grafikkortet kan ta vägen någonstans, dvs bli utsugen någonstans. På de flesta chassin kan man "gettomodda" och sätta fast en 92mm fläkt med buntband vid baksidan på chassit, precis under grafikkortet så du får ett luftflöde under grafikkortet. Det i kombination med att du har inblås från framsidan av chassit så kommer du få ett bra luftflöde på nedre delen av chassit och temperaturen på grafikkortet kommer sänkas med 10-15 grader.

Permalänk

Hej alla, mitt system är:

i5 2500k (Sandy Bridge)
Intel Sandy Bridge H61
8GB DDR3 Minne
Zotac Nvidia GTX 560Ti
ZS Series 750W

Chassit är ett vanligt - Codegen Q-3349-A2 Miditower svart/silver - absolut inget speciellt

Jag brukar alltid spela med ena sidan av chassit öppet - bild nedan

Uploaded with ImageShack.us

Säger detta något?

Permalänk
Avstängd

Ditt kort ser ut att vara av refernsmodell så tempsen är okej, testa att sänka fläkthastighet till 55% o se vad du får för temps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Jag kan ha fläkten på 65 och fortfarande få runt 75C (kör Battlefield på "High" och 1080p) , är det godkänt ? Eller förstör jag kortet och därmed minskar livslängden ?

Permalänk
Medlem

det är en bra temperatur kör på det du 75c är inte så farligt i bf3 får du över 85c i loadtemp (i bf3 då belastningen antagligen är den största som kortet kommer uppleva) så är det dags och tänka över hur du ska lösa det med temperatursänkningar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av AnnSofie01:

Jag kan ha fläkten på 65 och fortfarande få runt 75C (kör Battlefield på "High" och 1080p) , är det godkänt ? Eller förstör jag kortet och därmed minskar livslängden ?

Som de andra säger så är det inga farliga temps alls. Om du kan köra fläkten på runt 60-70% så tror jag inte den kommer slitas speciellt mycket heller

Bara att köra på!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Tackar alla för era svar.