Permalänk

Phenom II X2 555 BE

Hej.

Jag har en AMD Phenom II X2 555 BE, det sägs att man kan öppna yttligare 2 core till med den cpun. Har ett
Gigabyte-GA-Ma770-UD moderkort och undrar om man kan överklocka och hur man gör det .

Jag har aldrig gjorde det innan xD

om det går och ni vet hur man gör snälla berätta

Permalänk
Medlem

Finns en väldigt bra sökfunktion i detta forum, där kan du nog hitta all info som kan behövas. Det är en bra början, sen om man fortfarande inte förstår så kan man ju be om hjälp då det säkert också är lättare för oss att hjälpa dig så du säkert vet lite mer.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Du kan googla på att låsa upp processorn. Har skrivits mycket om det...

Jag har samma processor och hade inga problem att låsa upp den till 4-kärnig. Dock fungerar det inte alltid och man måste ha sydbrygga SB710 eller SB750 på moderkortet. Sen är det bara och låsa upp i bios, tar ett par sekunder. Jag överklockade sen min processor till 3,8GHz, men den blev ostabil. Om man inte låser upp den, går den att klocka ruskigt!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Självklart , märkte inte guiden om överklockning :/ men ändå den är lite kompliserad.

Men är risken Stor eller liten att jag bränner min prossecor om jag överklockar?.

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen så ska du aktivera acc på det moderkortet, se sidan 39 i maualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fan vad allt är kompliserat :0...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack så hemsk mycket.
Men jag tror inte det är värt och klocka cpun andledningen är att sakta men säkert kommer min processor dö.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SleepyCat:

Tack så hemsk mycket.
Men jag tror inte det är värt och klocka cpun andledningen är att sakta men säkert kommer min processor dö.

Du behöver inte klocka, lås upp den bara, det är det som ger mest skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Tack så hemsk mycket.
Men jag tror inte det är värt och klocka cpun andledningen är att sakta men säkert kommer min processor dö.

Vore konstigt om den skulle dö. Jag hade själv en Phenom II X3 720 och låste upp den till fyra kärnor... den dog ej och funkade utan problem. Den är dock såld nu.

Permalänk

Kommer inte min processor bli jävligt varm om jag unlockar coreseN?

Permalänk
Skrivet av SleepyCat:

Kommer inte min processor bli jävligt varm om jag unlockar coreseN?

Nej det stror jag inte. Några grader kanske det skiljer sig, men kylaren borde klara av 4 kärnor utan problem.

Permalänk

Hm..okay om det ni säger är sant så är det underbart

Permalänk
Medlem

Ibland finns det en anledning till att kärnorna är låsta. Det kan vara något fel på dem. Du behöver dock inte vara orolig över att processorn kommer att gå sönder eller så, de tål ganska mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har själv den cpun, kunde låsa upp den och klocka till 3.5Ghz kommer inte ihåg om jag testat högre eller om jag nöjde mig med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Kommer inte min processor bli jävligt varm om jag unlockar coreseN?

Skrivet av SleepyCat:

Hm..okay om det ni säger är sant så är det underbart

Jag låste upp min till fyra och funkade fint, dock blev den varm som in i helvete! Om du låser upp så kolla temperaturen så fort du startar datorn och kör nåt testprogram typ Prime 95 så du ser max-tempen.

Permalänk

Okay men jag har ett problem när jag går in och fixar alla settings så fastnar den på "microsoft startar" den jobbar inte vidare.

Kan någon berätta om jag gör fel.

1. In i m.i.t
2- går till Advanced Clock Cali
3 ändrar EC Firmware Selection till Hybrid
4 Ändrar Advanced clock cali till Auto.
5 .Sparar .

Sen stängs datan av och när jag sätter på den så fastnar den på microsoft startr..

Gör jag fel ?

Permalänk
Medlem

advanced clock calibration ska du ha på manual så du kan ställa in det själv eller ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Finns inte ordet manual där men du kanske menar "per core"

Jag kanske behöver öka volten :/

Permalänk
Medlem

Höj spänningen lite grann. Det är rätt, acc ska vara på "auto".

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte haft nåt Gigabytekort, men det finns guider.

Jag har byggt 3 upplåsta phenom 2or själv och de har alla funkat direkt på asusmoderkorten jag kört med, och de har alla 3 gått att klocka till omkring 4Ghz utan att ändra spänningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

öka spänningen lite men denna gången restarta den och inte fasta vid microsoft startar utan det blev en svart ruta...
Sen öka jag spänningen till 0.075v men fortfarande sammma .. andledningen för jag inte tar 0.100v är för är lite skraj är det inte för mycke ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

öka spänningen lite men denna gången restarta den och inte fasta vid microsoft startar utan det blev en svart ruta...
Sen öka jag spänningen till 0.075v men fortfarande sammma .. andledningen för jag inte tar 0.100v är för är lite skraj är det inte för mycke ?.

Du kan ta den över 1,4 utan fara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Funkar ändå inte körde till och med 0.1500v :/

Permalänk

Prova överklockning istället, eftersom inte upplåsning av kärnor verkar funka som det skall.
Överklockningen är relativt enkel då det är en BE-processor med upplåst multipel du har. Ställ om i manual och öka multipeln ett snäpp i taget och stabilitetstesta och håll koll på temperaturen (OCCT är bra för stabilitetstesten)
Det enda som händer när processorn inte klarar högre multipel är att den blir instabil, den går inte sönder (det är först när du höjer spänningen som du kan riskera bränd processor)

När det blir instabilt, så gå tillbaka ett snäpp på multipeln. Du kan även öka spänningen, men ta det väldigt försiktigt med det, särskilt om du har originalkylaren. En för hög spänningsökning är absolut vanligaste sättet att förstöra processorn, håll koll på temperaturen även här och stabilitetstesta efter varje höjning av multipel resp. spänning. En tredjepartskylare rekommenderas starkt om du skall överklocka (dock är det ofta inte helt nödvändigt så länge du inte höjer spänningen).

Visa signatur

~Pelle~