Permalänk

Hjälp mig förstå CMD -> Tracert

Hej.

Jag har under en längre tid (3 veckor) haft ms problem på min internetanslutning. Jag har suttit med telias support varenda dag för att finna en lösning på problemet men inget fungerar. Dom kan tydligen inte hitta problemen och allt ser "bra ut".

Det som händer är att jag då och då för väldigt hög ms, säg mellan 200 - 600. Jag använder mig av deras thomson modem men har nu fått det bryggat eftersom det orsakade lite av den höga msen. Nu ser det grönt ut på den sidan. Lyckades tajma in en "tracert" precis när min ms blev hög igen, körde den mot "telia.se"

Resultatet nedan:

Trace complete.

C:\Users\Robin>tracert telia.se

Tracing route to telia.se [194.236.188.144]
over a maximum of 30 hops:

1 7 ms 7 ms 7 ms gw3-no78.tbcn.telia.com [xx.xxx.xxx.x]
2 7 ms 7 ms 6 ms lk-d2-link.se.telia.net [xx.xxx.xx.x]
3 6 ms 7 ms 8 ms n-x-c1-link.se.telia.net [xx.xxx.xx.xx]
4 199 ms 287 ms 587 ms hy-c5-link.se.telia.net [xx.xxx.xx.xxx]
5 280 ms 400 ms 276 ms hdn-r-d2-link.telia.net [xx.xxx.xx.xxx]
6 10 ms 10 ms 10 ms 212.181.192.106
7 431 ms 13 ms 11 ms 192.43.165.12
8 627 ms 431 ms 427 ms han23r.telia.se [193.44.158.148]
9 745 ms 429 ms 428 ms www.telia.se [194.236.188.144]

Trace complete.

Jag ser ju att msen är hög på flera ställen, (telia.net). Vad är det för ställe? Så jag vet vad jag ska förklara för supporten.

Sen kan jag köra en ny tarcert och då visar den normala värden igen. Så msen går upp och ned lite då och då. Spelar ingen roll som sagt mot vad jag pingar, samma resultat överallt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Hej.

Jag har under en längre tid (3 veckor) haft ms problem på min internetanslutning. Jag har suttit med telias support varenda dag för att finna en lösning på problemet men inget fungerar. Dom kan tydligen inte hitta problemen och allt ser "bra ut".

Det som händer är att jag då och då för väldigt hög ms, säg mellan 200 - 600. Jag använder mig av deras thomson modem men har nu fått det bryggat eftersom det orsakade lite av den höga msen. Nu ser det grönt ut på den sidan. Lyckades tajma in en "tracert" precis när min ms blev hög igen, körde den mot "telia.se"

Resultatet nedan:

Trace complete.

C:\Users\Robin>tracert telia.se

Tracing route to telia.se [194.236.188.144]
over a maximum of 30 hops:

1 7 ms 7 ms 7 ms gw3-no78.tbcn.telia.com [xx.xxx.xxx.x]
2 7 ms 7 ms 6 ms lk-d2-link.se.telia.net [xx.xxx.xx.x]
3 6 ms 7 ms 8 ms n-x-c1-link.se.telia.net [xx.xxx.xx.xx]
4 199 ms 287 ms 587 ms hy-c5-link.se.telia.net [xx.xxx.xx.xxx]
5 280 ms 400 ms 276 ms hdn-r-d2-link.telia.net [xx.xxx.xx.xxx]
6 10 ms 10 ms 10 ms 212.181.192.106
7 431 ms 13 ms 11 ms 192.43.165.12
8 627 ms 431 ms 427 ms han23r.telia.se [193.44.158.148]
9 745 ms 429 ms 428 ms www.telia.se [194.236.188.144]

Trace complete.

Jag ser ju att msen är hög på flera ställen, (telia.net). Vad är det för ställe? Så jag vet vad jag ska förklara för supporten.

Sen kan jag köra en ny tarcert och då visar den normala värden igen. Så msen går upp och ned lite då och då. Spelar ingen roll som sagt mot vad jag pingar, samma resultat överallt.

Dold text

Ta supporten via chatt så kan du skicka loggen.

Sitter med samma problem så se till att skriva ner vad felet var om ni kommer fram till något.

Permalänk
Medlem

Testa att köra i felsäkert med nätverk..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Denna trace säger ju i princip att det inte har något med din dator att göra och inte med din gateway heller (din ISP's gateway) men någonstans i telias nät sitter problemet. Du borde ge dina trace till Telia så ser dom själva var det failar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Låter mer som att deras cacheserver blir överbelastad eller nåt åt de hållet, jag menar många har Telia så vore inte så konstigt. Sen har inte telia snabbast dns server för den delen, pröva att byta dns server för IPV4 till typ PTN NO i norge > 81.175.0.66 . Jag kör med den o får mycke snabbare internet + en ping på 20ms ;). Vill du köra en egen DNS benchmark så tanka hem Namebench http://code.google.com/p/namebench/ .

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Jag var i kontakt med supporten igår via chat, efter ett tag fick jag lämna mitt nummer så blev jag uppringd av någon som för en gång skull faktiskt kunde något.

Efter mycket om och men så hade vi fortfarande inte lokaliserat problemet. Dock fick jag dom att göra en ordentlig felanmälan och skicka ut tekniker, först för att kolla deras ledningar och sen hem hit till mig om dom inte hittar problemet där (detta ska ta upp till 3 arbetsdagar) . Får hoppas att dom kan hitta någon lösning. Kan uppdatera tråden var efter jag får information för den som har liknande problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Låter mer som att deras cacheserver blir överbelastad eller nåt åt de hållet, jag menar många har Telia så vore inte så konstigt. Sen har inte telia snabbast dns server för den delen, pröva att byta dns server för IPV4 till typ PTN NO i norge > 81.175.0.66 . Jag kör med den o får mycke snabbare internet + en ping på 20ms ;). Vill du köra en egen DNS benchmark så tanka hem Namebench http://code.google.com/p/namebench/ .

Men sluta att yra.
Vad fan är en "cacheserver"? Och speciellt i sammanhanget ping?
Och självklart kan inte din DNS påverka din ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men sluta att yra.
Vad fan är en "cacheserver"? Och speciellt i sammanhanget ping?
Och självklart kan inte din DNS påverka din ping.

Ja jag håller med, DNS är som bekant förkortning av Domain Name System och används för att koppla en IP adress till ett domännamn. Ett domännamn är ju absolut inte nödvändigt för att surfa, spela eller ladda ner saker, men det underlättar ju att slippa hålla reda på ip-adresser. Så med andra ord DNS har ingenting med ping att göra.

Cacheserver?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns trevligare prog än tracert, tex pingplotter (finns en gratisversion) som man kan dra igång ock låta gå några dagar för att få statistik så man kan se variationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett problem med att använda ping och traceroute för att hitta flaskhalsar är att de flesta core-routrar svara på detta i mjukvara och dessutom väljer att göra detta med minsta möjliga prioritet.

Att du tex får höga tider till hy-c5 betyder INTE att vanliga paket blir fördröjda i den noden.
Det säger endast att just den nodens processor just då hade viktigare saker för sig och valde att dröja lite med svaret på din ping.
Alla något så när moderna och stora routrar skyfflar paket i hårdvara och processorn är inte alls inblandad i den processen.

Vad får du för värden om du i stället pingar tex ping.sunet.se?
Får du låga och jämna siffror dit så ligger felet inte hos Telia.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Men sluta att yra.
Vad fan är en "cacheserver"? Och speciellt i sammanhanget ping?
Och självklart kan inte din DNS påverka din ping.

Det påverkar visst, det är därför ett sådant program finns som gör att man kan välja den snabbaste servern för snabbare översättning av webbplatser. Om jag inte hade den så hade de gåt slöare att surfa bl.a (p.g.a att ens egen ISP's dns matchnings server inte är så stor som andra). Lovar, de ger bättre prestanda :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av demon_speed:

Det påverkar visst, det är därför ett sådant program finns som gör att man kan välja den snabbaste servern för snabbare översättning av webbplatser. Om jag inte hade den så hade de gåt slöare att surfa bl.a (p.g.a att ens egen ISP's dns matchnings server inte är så stor som andra). Lovar, de ger bättre prestanda :).

En DNS-server hjälper dig att initialt översätta t ex dn.se till 212.28.194.152. Ju snabbare den är desto snabbare kommer DN upp i webbläsaren iom att IP-numret hittas snabbare.

Om du spelar däremot så kommer detta påverka första gången din dator vill kontakta spelservern och ta reda på IP-numret, dvs en gång. Om denna första kontakt sker på 10 ms eller 20 ms är uppenbart oväsentligt i sammanhanget.

När du väl dubbelklickat på servern i programmet så kollar din dator alltså upp IP-numret med ett DNS-uppslag, och därefter behöver den inte prata med DNS-servern alls igen. Därför påverkar det inte latens i spel.

Om man har en ordentlig slö DNS-server inställd så kommer vanlig surfning kanske kännas långsammare då man gör många uppslag till olika servrar hela tiden, men poängen i detta fallet är att det inte blir någon inverkan på spelande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det påverkar visst, det är därför ett sådant program finns som gör att man kan välja den snabbaste servern för snabbare översättning av webbplatser. Om jag inte hade den så hade de gåt slöare att surfa bl.a (p.g.a att ens egen ISP's dns matchnings server inte är så stor som andra). Lovar, de ger bättre prestanda :).

Om du tex skriver "ping dumburk.xx.yy" så görs ett namnuppslag en (1) gång och dessutom INNAN själva pingandet startar.
Så en trög DNS kan möjligen påverka tiden INNAN mätningen startar - men är helt ointressant när det gäller själva mätresultaten.

När det gäller resten av dina påståenden om "översättningar av webbplatser" och "matchnings server" så väljer jag att inte ens kommentera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det påverkar visst, det är därför ett sådant program finns som gör att man kan välja den snabbaste servern för snabbare översättning av webbplatser. Om jag inte hade den så hade de gåt slöare att surfa bl.a (p.g.a att ens egen ISP's dns matchnings server inte är så stor som andra). Lovar, de ger bättre prestanda :).

Det sker bara ett initialt uppslag...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Låter mer som att deras cacheserver blir överbelastad eller nåt åt de hållet

Detta skulle jag gärna få förklarat i detalj vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Låter mer som att deras cacheserver blir överbelastad eller nåt åt de hållet, jag menar många har Telia så vore inte så konstigt. Sen har inte telia snabbast dns server för den delen, pröva att byta dns server för IPV4 till typ PTN NO i norge > 81.175.0.66 . Jag kör med den o får mycke snabbare internet + en ping på 20ms ;). Vill du köra en egen DNS benchmark så tanka hem Namebench http://code.google.com/p/namebench/ .

Jag säger inte att du är dum. Vi kanske kan nöja oss med att säga att du har otur när du tänker..
Cacheserver? Ja jävlar, det var roligt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Ok dudes ;), men min grundpoäng va ju att förmedla goda inställningar för nätet o hur man kan göra. Thats all liksom :), sen om ni väljer att ha nåt annat är ju upp till var o en så att säga.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Jag var i kontakt med supporten igår via chat, efter ett tag fick jag lämna mitt nummer så blev jag uppringd av någon som för en gång skull faktiskt kunde något.

Efter mycket om och men så hade vi fortfarande inte lokaliserat problemet. Dock fick jag dom att göra en ordentlig felanmälan och skicka ut tekniker, först för att kolla deras ledningar och sen hem hit till mig om dom inte hittar problemet där (detta ska ta upp till 3 arbetsdagar) . Får hoppas att dom kan hitta någon lösning. Kan uppdatera tråden var efter jag får information för den som har liknande problem.

Jag tycker det vore intressant att se pingsiffror från dig till:
gw3-no78.tbcn.telia.com (din default gateway)
ping.sunet.se (dedicerad ping-server som sitter med bra anslutning)

Att pinga en host som www.telia.se är ganska ointressant. För mycket firewalls och lastbalanserare som sitter i vägen.

Permalänk

Här är en mätning på 60 min mot sunet. Är grymt dålig på det här med nätverk så någon får gärna hjälpa till att tolka tabellerna

http://i.imgur.com/X0sYF.jpg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Här är en mätning på 60 min mot sunet. Är grymt dålig på det här med nätverk så någon får gärna hjälpa till att tolka tabellerna

http://i.imgur.com/X0sYF.jpg

Gjorde en ping till telia o kollade själv, 17ms så de är väldigt bra >

. Vilken program gjorde du din mätning i ?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Gjorde en ping till telia o kollade själv, 17ms så de är väldigt bra > http://i.imgur.com/TUFwW.jpg
. Vilken program gjorde du din mätning i ?

Jo, visst är det så. Om jag pingar mot t.ex telia en gång så får jag också låg ms. Men problemet är ju som sagt att den går upp då och då vilket gör att det inte går att spela och surfandet går allmänt slött.

Jag mätte i programmet pingplotter. Valde 60 minuter för att få en mer rättvis bild av problemet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Här är en mätning på 60 min mot sunet. Är grymt dålig på det här med nätverk så någon får gärna hjälpa till att tolka tabellerna

http://i.imgur.com/X0sYF.jpg

Din mätning visar att du har problem första hoppet. Antingen hos dig (PC eller modem) eller också i Telias access (dslam eller switchar).
Det skulle mycket väl kunna vara att din PC skickar trafik uppströms som gör att bufferten i ditt modem blir full.
Jag tar för givet att du kör trådat och inte via wlan. Och att det endast är en dator ansluten direkt till modemet.

Håller med Matte56: testa att köra felsäkert med nätverk.
Uppdatera dina drivrutiner till nätverkskortet.
Och stäng av alla onödiga program under testet.

Om du trots detta har problem får du kontakta Telia.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Din mätning visar att du har problem första hoppet. Antingen hos dig (PC eller modem) eller också i Telias access (dslam eller switchar).
Det skulle mycket väl kunna vara att din PC skickar trafik uppströms som gör att bufferten i ditt modem blir full.
Jag tar för givet att du kör trådat och inte via wlan. Och att det endast är en dator ansluten direkt till modemet.

Håller med Matte56: testa att köra felsäkert med nätverk.
Uppdatera dina drivrutiner till nätverkskortet.
Och stäng av alla onödiga program under testet.

Om du trots detta har problem får du kontakta Telia.

Här är en mätning från felsäkert läge: http://imageshack.us/f/545/wedweaeasarffa.jpg/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Här är en mätning från felsäkert läge: http://imageshack.us/f/545/wedweaeasarffa.jpg/

Den där grafen visar ju jämna och fina siffror till ping.sunet.se, jämn kurva på 10-11ms.
Det är inte fel hos Telia utan du får felsöka i din PC.

Permalänk

En sak du kan göra med är att stänga av allt som heter Offload inne på nätverkskortets inställningar, vilket dom allra flesta styrenheter har gemensamt. Sen finns de andra saker du kan göra med..

Interrupt Moderation: Disabled
Link Flow Control: Auto
Ethernet@WireSpeed: Enabled

Bara föratt nämna några.. Vad mer är det för faktorer, har du senaste drivrutiner? Har du ställt in något i antivirusets brandvägg som har för hård kontroll på nätverket? Har du prövat cFosSpeed? Har själv haft äckligt höga ping en gång i tiden o då hjälpte cFos.

Specs: http://www.intel.se/content/www/se/sv/ethernet-controllers/82...

cFos: http://www.cfos.de/sv/cfosspeed/cfosspeed.htm?__ntrack_pv=1

Men skriv dina inställningar du har så kanske vi får ut något iaf.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av madtop:

Den där grafen visar ju jämna och fina siffror till ping.sunet.se, jämn kurva på 10-11ms.
Det är inte fel hos Telia utan du får felsöka i din PC.

Siktar nog på en formatering av datorn. För att utesluta den sen ...

Provade dock med en annan dator för ett tag sedan, då även dålig ms på den. Men vad vet jag, kan ju varit något mysko med den just då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

Okej, har gjort lite tester. Formaterat datorn också. Samma msproblem, dock tror jag det har något att göra med datorn. Nu kan jag ha hyffsat bra ms under en längre tid, te.x när jag spelar. Sen låter jag internetet vara(se på film etc), när jag då ska göra en test så är msen ofta hög och internetet segar.

Ju fler tester jag gör på bredbandskollen när ms:en väl blivit hög, gör att den stiger ännu mer. Dessutom sjunker min hastighet.

Sen efter ett tag verkar det släppa ... som om det skulle vara en bägare som fylls med ms som tillslut rinner över och då blir bra igen. Helskumt. Jag sitter med trådat och det är endast denna dator inkopplad. I de flesta spelen är msen bra, förutom i diablo. Men det är oftast när jag inte använt internetet speciellt som msen går upp och internetet blir segt.

När msen blev hög provade jag på en annan dator och mätte, där var det bra ms. Så problemet måste ligga någonstans i min dator, hur felsöker man en sådan grej?

Mycket tacksam för svar! (Fråga gärna om det är några otydligheter, ser att mitt inlägg blev ganska luddigt)

EDIT: Provspelar lite nu, går upp och ned även på spelen det tidigare under dagen inte gjort det i .

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av demon_speed:

Gjorde en ping till telia o kollade själv, 17ms så de är väldigt bra > http://i.imgur.com/TUFwW.jpg
. Vilken program gjorde du din mätning i ?

Vilket program kör du i bilden? Var laddar man ner det?

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Vilket program kör du i bilden? Var laddar man ner det?

http://www.filehoo.com/download-McAfee-NeoTrace-Professional-...

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Haha, kul gammal tråd.
Cacheserver? dns påverkar ping?
Vissa har verkligen otur när dom tänker.

Visa signatur

Medlem #14