Permalänk

Datorn startar inte.. :(

Tjabba!

Jobbat i 6 timmar nu på att få igång min dator, men jag lyckas inte, den visar inga tecken på liv.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 671
Hårddisk: Intel 520 128 GB
Nätaggregat: 600 W

Har testat att kopplar ur alla komponenter och försöka starta och det funkade inte heller, inget funkar, gråter vilken sekund som helst :/ Någon som har ett humm om vad det kan röra sig om?

Permalänk

Ingen som har någon aning?

Permalänk
Medlem

Du får gärna beskriva mer ingående vad du gjort.

Dock är min första gissning nätagget. Har du testat att "tjuvkoppla" det?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Jag har testat nästan allt som finns att göra, jag är nere på att jag strippat ner hela datorn och sitter med endast moderkort och cpu samt nätaggregat. Inget jag gjort fungerar, alla kablar sitter i som dom ska, nätagget är på, testat att byta elkontakter men inget verkar fungera, dock så lyser den gröna lampan på moderkortet, men som sagt, datorn går inte igång.

Nej, hur går jag tillväga för att tjuvkoppla nätagget?

Tackar för svar btw!

Permalänk

Hej igen! Jag testade att tjuvkoppla det och det gick igång! Flåsade lite och någon fläkt på framsidan av chassit som är ikoppad gick igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickman_:

Jag har testat nästan allt som finns att göra, jag är nere på att jag strippat ner hela datorn och sitter med endast moderkort och cpu samt nätaggregat. Inget jag gjort fungerar, alla kablar sitter i som dom ska, nätagget är på, testat att byta elkontakter men inget verkar fungera, dock så lyser den gröna lampan på moderkortet, men som sagt, datorn går inte igång.

Nej, hur går jag tillväga för att tjuvkoppla nätagget?

Tackar för svar btw!

Okej. Så du har alltså testat att starta med enbart mobo, CPU, nätagg och eventuellt ram?

Det kan ju vara så att exempelvis mobot eller CPUn har gått sönder, men min första gissning är som sagt nätaggregatet.

Jag hade ett liknande problem som dig för cirka ett år sedan. Där var det ungefär samma sak; dator startade inte och jag blev inte klok på vad det kunde vara. Det visade sig vara nätagget som var trasigt, trots att det fungerade vid en tjuvkoppling. Men efter att jag bytte ut nätagget mot ett nytt så fungerade datorn som vanligt.

Läs detta inlägg om hur du tjuvkopplar det. Se dock till att ha en fläkt inkopplad på nätagget! Det ska inte startas utan något motstånd, det kan skada det. Koppla dock bort alla sladdar från mobo etc., så att du bara har en fläkt inkopplad.

Jag måste dessvärre sova nu, men kollar in imorgon igen. Dock kan jag rekommendera att du läser tråden som jag skapade när jag hade liknande problem. Du hittar den här.

Lycka till, hoppas att det löser sig för dig!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickman_:

Hej igen! Jag testade att tjuvkoppla det och det gick igång! Flåsade lite och någon fläkt på framsidan av chassit som är ikoppad gick igång

Då KAN det vara CPU eller mobo som är trasigt. Du har inget extra eller något du kan låna som du kan testa? I annat fall kan det ju som sagt fungera om du byter ut nätagget, vilket det som sagt gjorde för mig.

EDIT: Nu när jag läser min gamla tråd igen så finns det flera inlägg som påpekar att ett nätagg kan starta vid en tjuvkoppling trots att det är trasigt. Så min gissning är just nätagget.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Jag köper ett nytt nätagg imorgon, så får vi se om det startar eller inte. Då är vi ju nere på moderkort eller cpu sen

Testade som sagt att starta det gamla moderkortet och CPU'n och det startar inte heller!

Permalänk
Medlem

Bara så att du vet.

Att bara skriva och stirra sig blind på antal watt är totalt meningslöst och ökar risken att du köper ett värdelöst nätagg med renafantasi siffror. Nätaggets märke modell och ålder dvs agget kvalite är alltid viktigare. Speciellt ju bättre grafikkort som kommer att belasta den. Det finns massor av 600W agg så vi vet fortfarande inte vad du har för något.

Sen så är det lättare att hjälpa dig om du berättar om du gjorde något eller om något hände innan du fick problem med datorn. Tex Sparkat omkull datorn, spillt öl över datorn när du hade en vild fest, åska, nybyggd datorn som aldrig funkat, gammal som en dag vägrade starta osv.

Permalänk
Skrivet av stickman_:

Jag köper ett nytt nätagg imorgon, så får vi se om det startar eller inte. Då är vi ju nere på moderkort eller cpu sen

Testade som sagt att starta det gamla moderkortet och CPU'n och det startar inte heller!

Hur startar du det?
Kopplat in startknappen fel?
Testa att bygla direkt på moderkortet.

Skrivet av panpo98:

Att bara skriva och stirra sig blind på antal watt är totalt meningslöst och ökar risken att du köper ett värdelöst nätagg med renafantasi siffror. Nätaggets märke modell och ålder dvs agget kvalite är alltid viktigare. Speciellt ju bättre grafikkort som kommer att belasta den. Det finns massor av 600W agg så vi vet fortfarande inte vad du har för något.

Till en viss gräns. Såna nätagg som följer med datorer skulle jag passa mig för att använda i något annat syfte. Däremot att köpa ett nätagg löst är nog ganska säkert. Dock får man vad man betalar för.

Permalänk

Vi testade i ett annat nätagg och min fungerade. beställde ett jävla overkill nätagg på 1000w. aldrig mer alltså...tackar för hjälpen!

lägg märke till att nätagget funkade tjuvkopplat, men räckte inte i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickman_:

Vi testade i ett annat nätagg och min fungerade. beställde ett jävla overkill nätagg på 1000w. aldrig mer alltså...tackar för hjälpen!

lägg märke till att nätagget funkade tjuvkopplat, men räckte inte i slutändan!

Fullkomligt onödigt med 1000 w, men kul att det fungerar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Skönt att det funkar!

Vill bara tillägga en grej.
Efter att ha monterat egna burkar i drygt 20 år, så har jag till dags datum ALDRIG råkat ut för en trasig Intel processor (ett par AMD K6 & K7'or, dock under 10 totalt!). Faktiskt inte ens hört om det från någon utav distributörerna heller, och frågan har definitivt kommit upp med jämna mellanrum!
Jag har endast sett en 486'a brinna, och detta p.g.a. att den var felmonterad i sockeln.

Så sannolikheten att CPU'n skulle vara trasig vill jag hävda är närmast obefintlig!

P.S. Undrar om det finns något annat företag som tillverkar något med mindre antal fel per batch än Intel? Honda vet jag har ett outstanding rykte om sin produktionslina av motorer, men det skulle vara kul att veta.

Permalänk
Skrivet av oxygenial:

Skönt att det funkar!

Vill bara tillägga en grej.
Efter att ha monterat egna burkar i drygt 20 år, så har jag till dags datum ALDRIG råkat ut för en trasig Intel processor (ett par AMD K6 & K7'or, dock under 10 totalt!). Faktiskt inte ens hört om det från någon utav distributörerna heller, och frågan har definitivt kommit upp med jämna mellanrum!
Jag har endast sett en 486'a brinna, och detta p.g.a. att den var felmonterad i sockeln.

Så sannolikheten att CPU'n skulle vara trasig vill jag hävda är närmast obefintlig!

P.S. Undrar om det finns något annat företag som tillverkar något med mindre antal fel per batch än Intel? Honda vet jag har ett outstanding rykte om sin produktionslina av motorer, men det skulle vara kul att veta.

Ja intel är verkligen fantastiskt, dom har starka processorer och dom tål en hel del. vet inte hur AMD gör sina men för ett par år sedan så bytte jag till intel från AMD och då gjorde dom fortfarande processorer med såna små pins på undersidan, skitjobbigt om någon råkar lossna eller om man råkar böja dem :/