Permalänk
Medlem

Stabilitetstest av GPU

Hej kära vänner!

Jag funderar på vad det finns för mjukvara (för Windows) om man vill testa stabiliteten av ett grafikkort? Det finns ju en hel uppsjö av diton idag men jag gissar på att någon av alla dessa mjukvaror är "bäst" och det är det jag behöver få fram.

Har tidigare testat grafikkort med bl.a. Furmark men tydligen har Nvidia och AMD börjat begränsa Furmarks belastning på grafikkort. Detta i sig är lite spännande, enligt vissa verkstäder jag pratat med är det på grund av att Furmark "bränt upp" många grafikkort då gpuer inte är avsedda att belastas i 100% under en lång tid - vilket i mina öron låter lite konstigt. Någon som vet mer om det? Är det inte meningen att man ska belasta ett kort så mycket som möjligt för att veta om det fungerar? Rent logiskt tycker man ju inte att ett (fungerande) grafikkort ska brinna upp bara för att man belastar det till max.

Men jag kan ha helt fel också, tacksam för alla upplysningar!

Permalänk
Medlem

Tycker också att detta är intressant. Ägde under en kort tid ett 560 Ti 448, och det throttlade i Furmark. Min erfarenhet är att just Furmark gör korten varmare än andra stresstest, t.ex. Unigine Heaven, trots att de också belastar GPU:n till 100% - varför vet jag inte. Begränsningarna som AMD och Nvidia lagt in i Furmark beror väl helt enkelt på att det är för svårt/dyrt att tillverka en kylare som inte tar upp mer plats en än kortplats, och som klarar att kyla kortet i Furmark under längre tid.

På den fundering om vilken stresstestande mjukvara som är "bäst" skulle jag säga Unigine Heaven. Har visserligen inte provat alla som finns därute, men Heaven "upptäcker" instabilitet bättre än Furmark. Det som verkligen får mitt kort att krascha är dock en timmes spelande av Civ5. Både Heaven och Furmark kan gå rent, men Civ5 kraschar ändå om jag klockat kortet för hårt.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

BF3 är rätt bra stabilitetstest enligt mig.

Permalänk
Medlem

msi kombustor pressar korten ganska hårt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

msi kombustor pressar korten ganska hårt

Är inte det bara en specialversion av Furmark gjord för MSI?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

msi kombustor pressar korten ganska hårt

Det är furmark i förklädnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

BF3 är rätt bra stabilitetstest enligt mig.

Japp. BF3 är i mitt tycke det bästa tillsammans med Crysis 2.
Jag kan överklocka mitt kort till närmare 1300mhz och ha oändliga rundor i Furmark/kombuster/osv. Men i Bf3/Crysis 2 blir det mjukvarukrasch iom för hög klockning.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Men säg så här då - om man nu skall testa om ett grafikkort blir överhettat eller inte på ett så enkelt sätt som möjligt? I CPU-världen är det ju ganska lätt då det finns mängder av benchar som sätter CPUn i arbete, varefter det är bara att mäta temperaturen.

Motsvarande på grafikkort då, det är ju lite knepigt att mäta värmen i spel då spel belastar kortet på ett ojämnt sätt. Och om Furmark nu är "farlig" för korten och man riskerar att bränna sönder sitt kort på grund av konstant 100%-ig belastning, hur ska man då gå till väga för att hitta eventuella värmeproblem?

Tack återigen för alla åsikter!

Permalänk
Medlem

Anno 2070 Demot är väldigt bra, dra upp det på max och kör, funkar det där funkar det överallt typ ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Motsvarande på grafikkort då, det är ju lite knepigt att mäta värmen i spel då spel belastar kortet på ett ojämnt sätt. Och om Furmark nu är "farlig" för korten och man riskerar att bränna sönder sitt kort på grund av konstant 100%-ig belastning, hur ska man då gå till väga för att hitta eventuella värmeproblem?

Tack återigen för alla åsikter!

gpu-z är i mitt tycke det bästa programmet att övervaka grafikkortets temp. Aktivera det och sen starta ditt favorit spel. Lira det i en timma och se sen se vilka värden som har loggats i gpu-z

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Jag använder OCCT, Heaven och BF3. OCCT trycker upp tempen riktigt bra så att man får en känsla för om det är ett problem. Heaven brukar jag köra mest för att se skillnaden som en överklockning gjort. BF3 burkar crasha om man gått för högt

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det är furmark i förklädnad.

heh visste inte det ^^

då har man lärt sig nå nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Tack för alla tips!

Men säg så här då - om man nu skall testa om ett grafikkort blir överhettat eller inte på ett så enkelt sätt som möjligt? I CPU-världen är det ju ganska lätt då det finns mängder av benchar som sätter CPUn i arbete, varefter det är bara att mäta temperaturen.

Motsvarande på grafikkort då, det är ju lite knepigt att mäta värmen i spel då spel belastar kortet på ett ojämnt sätt. Och om Furmark nu är "farlig" för korten och man riskerar att bränna sönder sitt kort på grund av konstant 100%-ig belastning, hur ska man då gå till väga för att hitta eventuella värmeproblem?

Tack återigen för alla åsikter!

Skulle säga Heaven. Det kan du loopa så länge du vill. Furmark gör antagligen kortet varmare, men onödigt varmt i mitt tycke. Tror inte något spel eller program gör kortet varmare än Heaven, så om det är safe där är det safe i alla verkliga tillämpningar.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Enligt mig skall man inte stabilitetstesta grafikkort eller processor med spel, eftersom loaden aldrig går till 100%. Stabilitetstest pressar konstant till 100%.
Artefakter som man ser i exempelvis msi kombustor ser man inte alltid i exempelvis bf3.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Enligt mig skall man inte stabilitetstesta grafikkort eller processor med spel, eftersom loaden aldrig går till 100%. Stabilitetstest pressar konstant till 100%.
Artefakter som man ser i exempelvis msi kombustor ser man inte alltid i exempelvis bf3.

Och hur gör man om man kan köra kombustor/Heaven/occt/mfl i timmar utan några problem och sen har problem med att ha kortet stabilt i spel?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Och hur gör man om man kan köra kombustor/Heaven/occt/mfl i timmar utan några problem och sen har problem med att ha kortet stabilt i spel?

Man gör som jag skrev tidigare. Testar i olika program och när det fungerar i allt som man tycker spelar roll så är man klar.
Olika tester belastar korten olika. Om det inte fungerar i ett syntetiskt test som furmark så han man ju något problem. Om det däremot fungerar i furmark men inte i ditt spel så spelar det ju inte så mycket roll att det fungerar i ett syntetiskt test.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Man gör som jag skrev tidigare. Testar i olika program och när det fungerar i allt som man tycker spelar roll så är man klar.
Olika tester belastar korten olika. Om det inte fungerar i ett syntetiskt test som furmark så han man ju något problem. Om det däremot fungerar i furmark men inte i ditt spel så spelar det ju inte så mycket roll att det fungerar i ett syntetiskt test.

Jo, fast det han (astrob0y) svarade på var ju ett inlägg (Arvidbergstedt) som hävdade att syntetiska test är bättre än "verkliga" tillämpningar. Mao, du och astrob0y tycker antagligen likadant

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Man gör som jag skrev tidigare. Testar i olika program och när det fungerar i allt som man tycker spelar roll så är man klar.
Olika tester belastar korten olika. Om det inte fungerar i ett syntetiskt test som furmark så han man ju något problem. Om det däremot fungerar i furmark men inte i ditt spel så spelar det ju inte så mycket roll att det fungerar i ett syntetiskt test.

Skrivet av thompo:

Jo, fast det han (astrob0y) svarade på var ju ett inlägg (Arvidbergstedt) som hävdade att syntetiska test är bättre än "verkliga" tillämpningar. Mao, du och astrob0y tycker antagligen likadant

Japp

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm