Intel vill se bärbara datorer med trådlös laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Elektrodynamisk induktion = trådlös överföring av elektrisk energi mellan två spolar som är inställda på resonans vid samma frekvens.
Och det är ingen nymodighet.. Nikola Tesla höll på med det redan 1894.

fast om man gick imellan när Tesla experimenterade så var man stendöd efter det ^^

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=h5uiK_QnyrE

För er som är intresserade av Tesla. Alla gillade tydligen inte det han höll på med.

OnT:
Vore riktigt najs.

Permalänk
Medlem

EDIT: Missade visst att det handlade om att ladda mobilen från datorn och inte dator i sig som skulle laddas trådlöst, lämnar dock mina kommentarer ändå..

Detta och trådlös laddning till mobilen måste vara bland det sämsta jag hört (om nu inte sladdladdning finns som ett komplement).

Låter som att det blir väldigt krångligt att flytta på sin bärbara dator om man vill använda den medan man laddar eller har laddaren med sig mellan skola/jobb/hem och kanske inte har bra underlag utan balanserar datorn lite hipp-som-happ.

En långdistans trådlös laddning vill jag inte ha, eller åtminstone inte de med pacemaker eller metalliska implantat.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på det igår faktiskt, jag vill att allt ska ha trådlös el och anslutning. Slippa ha el till datorn med mera vore riktigt bra för sladdhärvan bakom TV-bänken.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Låter som att det blir väldigt krångligt att flytta på sin bärbara dator om man vill använda den medan man laddar eller har laddaren med sig mellan skola/jobb/hem och kanske inte har bra underlag utan balanserar datorn lite hipp-som-happ.

Och redan här ser man folk som utgår ifrån att alla använder sin dator på samma begränsade sätt som de själva...

Jag skulle faktiskt gilla detta av den enkla anledningen att jag åker tåg.
Att bara behöva ansluta datorn till strömmen och inte behöva bry sig om någon sladd till din mobil som du använder som hotspot hade varit guld värt. Mest om ni är några som delar på samma hotspot har strömuttagen en tendens att redan vara upptagna till datorer, och strömmen i mobilen en tendens att slurpas upp väldigt snabbt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FknDemo:

Cancer in 3... 2... 1...

Skönt utan massa sladdar!

Man får inte cancer av magnet fält....i så fall skulle alla som jobbar vid CERN vara döda och fulla med cancersvulster...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

fast om man gick imellan när Tesla experimenterade så var man stendöd efter det ^^

Nope, han tillverkade åska i andra experiment men inte dog man när han experimenterade med Elektromagnetism... om du inte har nått järn i benen eller nån annan stans vill säga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

http://www.youtube.com/watch?v=h5uiK_QnyrE

För er som är intresserade av Tesla. Alla gillade tydligen inte det han höll på med.

OnT:
Vore riktigt najs.

Pppttt... Inte var det Tesla som utvecklade dessa ting för vår vardag, det var Apple som redan hade patent på dessa 700 sakerna!
(haha, sorry. Kunde inte hålla mig xD)

OnT:
Väldigt intressant, men ställer mig lite skeptisk till att man ska lägga sin telefon bredvid datorn när man ska ladda den, känns onödigt.
Antagligen handlar det väl om en möjlighet för nödsituationer.

Permalänk
Inaktiv

Underbart. Började tycka att batterier räcker lite väl långt idag. Lite mer av sådana geniala saker och vi kan vara tillbaka till gamla goda tiden med max 2-3 timmar. Då slipper folk bli för stressade av att se på två filmer efter varandra.

90% verknings grad kan man nog glömma om inte telefonen ska sitta på själva datorn (tandborsten har spolar som nästan rör varandra så den är bra mycket mer effektiv).

Tänk vad kul om folk kan sno ditt batteri med trådlöst och inte bara hacka din WIFI Underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Och redan här ser man folk som utgår ifrån att alla använder sin dator på samma begränsade sätt som de själva...

Jag skulle faktiskt gilla detta av den enkla anledningen att jag åker tåg.
Att bara behöva ansluta datorn till strömmen och inte behöva bry sig om någon sladd till din mobil som du använder som hotspot hade varit guld värt. Mest om ni är några som delar på samma hotspot har strömuttagen en tendens att redan vara upptagna till datorer, och strömmen i mobilen en tendens att slurpas upp väldigt snabbt.

jag tycker inte om idén med att ladda trådlöst.. vi vet alla att batterier har typ 1000 laddnings cykler på sig innan de dör av, tänk er då om man pushar iväg mobilen eller något o kontakten bryts, då har du förstört en cykel där liksom..

innan vi ger oss in i trådlös laddning så måste vi forska mer om batterier för det känns som vi lagt aldelles för lite tid på den aspekten..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen ställer jag mig kritisk till konceptet trådlös laddning eftersom vi behöver öka verkningsgraden på den elektronik vi använder, inte minska den. Även om vi kan få 90 % verkningsgrad så är det betydligt sämre än de 99,99 % som en kabel ger. Där har vi nästan 10 % av elen rakt ut i ingenstans. Nu är det inga stora mängder bara för ett par telefoner men det är en principsak.

Inte för att jag har några siffror på det, men med tanke på att det är små energimängder vi talar om så måste man också ta med i beräkningen hur mycket energi det år åt att tillverka en kabel. Över livslängden på en mobil kanske det är mer energieffektivt att ladda trådlöst än att tillverka en kabel och anslutningar, och kanske bättre för miljön också. Svårt att säga utan att ha siffror, men nåt att tänka på i alla fall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gtoxed:

jag tycker inte om idén med att ladda trådlöst.. vi vet alla att batterier har typ 1000 laddnings cykler på sig innan de dör av, tänk er då om man pushar iväg mobilen eller något o kontakten bryts, då har du förstört en cykel där liksom..

innan vi ger oss in i trådlös laddning så måste vi forska mer om batterier för det känns som vi lagt aldelles för lite tid på den aspekten..

Det är inte så det fungerar.

Man beräknar en cykel = 100% urladdning och återuppladdning.
Laddar du en batteri med 2% av det totala och avbryter laddningen så förbrukar du alltså 2%/2=1% av en cykel.

Dock stämmer det du säger delvist för de äldre batteri typerna på markanden.
Dagens Litium-batterier påverkas inte av en abruten laddning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Och redan här ser man folk som utgår ifrån att alla använder sin dator på samma begränsade sätt som de själva...

Jag skulle faktiskt gilla detta av den enkla anledningen att jag åker tåg.
Att bara behöva ansluta datorn till strömmen och inte behöva bry sig om någon sladd till din mobil som du använder som hotspot hade varit guld värt. Mest om ni är några som delar på samma hotspot har strömuttagen en tendens att redan vara upptagna till datorer, och strömmen i mobilen en tendens att slurpas upp väldigt snabbt.

EDIT: Hade visst missat ordet "mobil" i artikeln och trodde att det var laddaren som åsyftades och skulle läggas inom ett par cm från datorn för att ladda datorn..

Mitt tidigare svar var lite dissorienterat då jag inte förstod ditt resonemang med mobilen, men nu förstår jag och håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Inte för att jag har några siffror på det, men med tanke på att det är små energimängder vi talar om så måste man också ta med i beräkningen hur mycket energi det år åt att tillverka en kabel. Över livslängden på en mobil kanske det är mer energieffektivt att ladda trådlöst än att tillverka en kabel och anslutningar, och kanske bättre för miljön också. Svårt att säga utan att ha siffror, men nåt att tänka på i alla fall.

Trådlös laddning innebär inte att du kan sitta 5 m ifrån ett eluttag med en "trådlös-ström-dosa" som man kan koppla upp sig mot (likt ett Wifi). Det innebär i stort sett att du har transformatorn liggandes brevid datorn, men slipper momentet att koppla in en sladd. Därmed så kommer du inte undan någon tillverkning/användande av kablar. Vidare så gissar jag (skulle klassa det som en ganska kvalificerad gissning) att den elektoniken i mobilen som behövs för den trådlösa elöverföringen iallfall inte är mindre materialkrävande än den som används vid konventionell laddning.

EDIT: och som i mina tidigare inlägg så hade jag missat (trots att jag läst artikeln 2ggr) att det handlade om att ladda mobilen trådlöst ifrån datorn. Det gör dock inte mitt inlägg felaktigt men kanske lite irrelevant. Jag bygger dock vidare på det och hävdar att en 5 cm laddkabel inte bidrar så jättemycket i materialåtgång i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man får inte cancer av magnet fält....i så fall skulle alla som jobbar vid CERN vara döda och fulla med cancersvulster...

Nu är det inte riktigt så enkelt och svart eller vitt...
Ref: Magnetfält och hälsorisker, Strålsäkerhetsmyndigheten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Nu är det inte riktigt så enkelt och svart eller vitt...
Ref: Magnetfält och hälsorisker, Strålsäkerhetsmyndigheten

Det står ju bara, ööööööh vi vet inte, öööööööhhhh Kan finnas risker vi inte kunnat påvisa på nått sätt överhuvudtaget...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det står ju bara, ööööööh vi vet inte, öööööööhhhh Kan finnas risker vi inte kunnat påvisa på nått sätt överhuvudtaget...

Japp, men det står inte som du skrev: "Man får inte cancer av magnet fält".
Skall man påstå saker bör man ha torrt på fötterna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Japp, men det står inte som du skrev: "Man får inte cancer av magnet fält".
Skall man påstå saker bör man ha torrt på fötterna...

Om man inte kan påvisa nått så kan det inte vara farligt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Intressant. Får se hur länge det tar innan vi har ofarlig, effektiv, trådlös ström, på större avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man inte kan påvisa nått så kan det inte vara farligt...

Har du läst PDF-dokumentet, eller "freestylar" du bara din "fakta"?

"Forskare har dock i flera oberoende studier sett samband mellan exponering under barnaåren för magnetfält som ligger över det normala och en något ökad risk för leukemi. Sambandet mellan magnetfält och barnleukemi kvarstår när man tagit hänsyn till flera andra tänkbara riskfaktorer. Världshälsoorganisationen, WHO, har därför bedömt magnetfält som möjligen cancerframkallande." (sida 12)

Sannolikt är cancer orsakad av magnetfältet försumbar (men man var t.ex. länge övertygade om att Asbest/Eternit var ofarligt).
Men det är i alla fall inte som du påstår: "Man får inte cancer av magnet fält".

Så åter igen, skall man (du) påstå saker så bör man kunna backa upp sitt påstående.
(För det är väl inte så att du kan bevisa att magnetfält inte kan orsaka cancer?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Har du läst PDF-dokumentet, eller "freestylar" du bara din "fakta"?

"Forskare har dock i flera oberoende studier sett samband mellan exponering under barnaåren för magnetfält som ligger över det normala och en något ökad risk för leukemi. Sambandet mellan magnetfält och barnleukemi kvarstår när man tagit hänsyn till flera andra tänkbara riskfaktorer. Världshälsoorganisationen, WHO, har därför bedömt magnetfält som möjligen cancerframkallande." (sida 12)

Sannolikt är cancer orsakad av magnetfältet försumbar (men man var t.ex. länge övertygade om att Asbest/Eternit var ofarligt).
Men det är i alla fall inte som du påstår: "Man får inte cancer av magnet fält".

Så åter igen, skall man (du) påstå saker så bör man kunna backa upp sitt påstående.
(För det är väl inte så att du kan bevisa att magnetfält inte kan orsaka cancer?)

I barnaåren? Möjligen cancer framkallande, det är inte som om dom är säker på sin sak? Skulle nog ändå inte ta det allt för hårt, finns så många faktorer som spelar in vid såna där studier...Om du inte kan påvisa att om du ställer en person bredvid en kraftig magnet några timmar om dan så får han cancer så tror jag inte ett dugg på att magnet fält skulle vara cancer framkallande! Varför är du så sur för? Ska jag börja kalla dig gubb jävel eller nåt? Jisses va folk tar det hårt nu för tiden...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Ultrabook med laddning via solceller hade varit intressant.

Håller med. Det skulle vara bra om du kan sitta inne och ladda datorn bara genom att ha lampan tänd. Mobiler borde ha detta också.
klockor och miniräknare har detta, men inte mobiler och bärbara datorer?
Dom kanske borde tänka till lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Håller med. Det skulle vara bra om du kan sitta inne och ladda datorn bara genom att ha lampan tänd. Mobiler borde ha detta också.
klockor och miniräknare har detta, men inte mobiler och bärbara datorer?
Dom kanske borde tänka till lite...

Särskilt eftersom forskarna är nära på att komma till 50% effektivitet med solceller och jag tror det var Chalmers som har utvecklat ett genomskinligt glas som agerar solcell. Med den nya effektiviteten så hade hela USA strömförsörjts om 1/3 av landet var täckt med solceller vilket kanske inte blir ett stort problem om man nu kan ha solceller i fönsterrutor. Hoppas solenergi blir en mer uppmärksammad grej

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Håller med dig Cybertsen.

Skrivet av Cybertsen:

Har du läst PDF-dokumentet, eller "freestylar" du bara din "fakta"?

"Forskare har dock i flera oberoende studier sett samband mellan exponering under barnaåren för magnetfält som ligger över det normala och en något ökad risk för leukemi. Sambandet mellan magnetfält och barnleukemi kvarstår när man tagit hänsyn till flera andra tänkbara riskfaktorer. Världshälsoorganisationen, WHO, har därför bedömt magnetfält som möjligen cancerframkallande." (sida 12)

Sannolikt är cancer orsakad av magnetfältet försumbar (men man var t.ex. länge övertygade om att Asbest/Eternit var ofarligt).
Men det är i alla fall inte som du påstår: "Man får inte cancer av magnet fält".

Så åter igen, skall man (du) påstå saker så bör man kunna backa upp sitt påstående.
(För det är väl inte så att du kan bevisa att magnetfält inte kan orsaka cancer?)

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I barnaåren? Möjligen cancer framkallande, det är inte som om dom är säker på sin sak? Skulle nog ändå inte ta det allt för hårt, finns så många faktorer som spelar in vid såna där studier...Om du inte kan påvisa att om du ställer en person bredvid en kraftig magnet några timmar om dan så får han cancer så tror jag inte ett dugg på att magnet fält skulle vara cancer framkallande! Varför är du så sur för? Ska jag börja kalla dig gubb jävel eller nåt? Jisses va folk tar det hårt nu för tiden...

Jag är inte sur - bara trött på folk som vräker ur sig "sanningar" utan att ha koll på läget.

Vad du tror är rätt så underordnat. Om du vill tro eller tycka saker så kan du väl skriva i ett teologiskt eller humanistiskt forum...detta är ett tekniskt forum...

Och vilken ålder/intellektuell nivå har du egentligen genom att ta till "argument" som "Ska jag börja kalla dig gubb jävel eller nåt?" bara för att jag påpekar att ditt påstående är felaktigt...väx upp...

Permalänk
Medlem

Det krävs ju också att mobilen har stöd för tekniken...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hummus:

Inte för att jag har några siffror på det, men med tanke på att det är små energimängder vi talar om så måste man också ta med i beräkningen hur mycket energi det år åt att tillverka en kabel. Över livslängden på en mobil kanske det är mer energieffektivt att ladda trådlöst än att tillverka en kabel och anslutningar, och kanske bättre för miljön också. Svårt att säga utan att ha siffror, men nåt att tänka på i alla fall.

Fast energin att tillverka två decimeter kopparkabel är nog ganska exakt samma om kabeln är i form av USB eller en spole för i båda fallen handlar det om isolerad koppar. Överföringen sker inte med magi utan det krävs och spolar i båda ändar för trådlös laddning så det argumentet håller inte riktigt. Vidare kräver det mer av alla laddställen. Som det ser ut nu har jag två sladdar, en som hörde till laddaren till mobilen och en som jag köpte löst som ligger i min ryggsäck. Så med två sladdar kan jag alltid ladda. Ska vi ersätta alla sladdar med trådlöst så skulle det behövas monteras in på en massa ställen för att bara användas ibland. Nu lär inte trådlös laddning heller vara enda sättet att ladda för det är antagligen för långsamt för att man ska orka vänta så då måste man ändå köpa en sladd varpå ditt argument faller ännu mer.

Sen finns det självklart tillfällen då trådlös överföring är att föredra då det har en del fördelar. Som till exempel elektriska tandborstar där kopparbleck av flera anledningar är dåligt. Inte minst av elsäkerhetsskäl. Sen finns det stora elmotorer som överför elektricitet trådlöst för att slippa en del mekaniska kopplingar mellan roterande delar som annars slits fort. Gemensamt är dock att de har väldigt korta avstånd vilket ger hög verkningsgrad och att det finns andra argument än att det är häftigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

det känns lite onödigt att ha trådlös laddning om då mobilen ändå skall ligga brevid datorn..? kanske om man har dåligt med usb då men måste ju finnas enklare lösningar änn att börja med magi och häxkonster

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

det känns lite onödigt att ha trådlös laddning om då mobilen ändå skall ligga brevid datorn..? kanske om man har dåligt med usb då men måste ju finnas enklare lösningar änn att börja med magi och häxkonster

Hahaha, det är väl inte medeltid? Vetenskap är inte häxkonster. Häxkonster är hittepå (fanatsi). Vetenskap funkar.

Det var säkert många som tyckte det var onödigt och häxkonster med datorer också när de kom. Eller TVn, eller radion, eller...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Särskilt eftersom forskarna är nära på att komma till 50% effektivitet med solceller och jag tror det var Chalmers som har utvecklat ett genomskinligt glas som agerar solcell. Med den nya effektiviteten så hade hela USA strömförsörjts om 1/3 av landet var täckt med solceller vilket kanske inte blir ett stort problem om man nu kan ha solceller i fönsterrutor. Hoppas solenergi blir en mer uppmärksammad grej

Det är ju ännu bättre! Tänk att vi kanske i framtiden har solceller på taken och fönstren!
Det är enklaste sättet att få energi och det är en miljövänlig väg. Dock tror jag inte vi kommer att bara använda oss av solceller, i alla fall inte i mörka Sverige.