Någon som kan förklara detta med ram minnet?

Permalänk

Någon som kan förklara detta med ram minnet?

x2 599037 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.5v
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599037

x1Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s,
USB 3.0, FW
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638763

Ram minnen + moderkortet men det står 12gb och att endast 8gb går att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

http://i667.photobucket.com/albums/vv33/Affliction93/1.png

x2 599037 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.5v
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599037

x1Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s,
USB 3.0, FW
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=63

Ram minnen + moderkortet men det står 12gb och att endast 8gb går att använda?

Yes, enkel förklaring. Home Premium supporterar inte mer.

EDIT: Fast njae fick rätta mig snabbt där. Home Premium stöder 16GB: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Kör msconfig, kika under systemstart -> Avancerade alternativ -> Högsta mängd minne. Den borde ju inte vara begränsad, men man vet aldrig.
Kolla också i BIOS, där brukar finnas en del inställningar med hur mkt minne som ska användas.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att du inte satt dom i rätt kanaler på moderkortet? eller moderkortet kanske bara stödjer 8gb?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kan det vara så att du inte satt dom i rätt kanaler på moderkortet? eller moderkortet kanske bara stödjer 8gb?

Hade inte moderkortet stött fler hade han inte sett dom i Windows, för då hade ju inte moderkortet kunnat tala om för Windows att där är 12GB om det inte finns stöd för det.

EDIT: Dessutom ser du på Kompletts hemsida att de stöder 32GB:

"RAM som stöds
Maximal storlek 32 GB"

Permalänk

Det där hjälpte ju varken med varför det bara står 12gb eller att jag bar akan använda 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

Det där hjälpte ju varken med varför det bara står 12gb eller att jag bar akan använda 8gb.

1. Ditt moderkort stödjer 32GB, så Windows kommer att snappa upp all RAM upp till 32GB. Så där är inget problem.

2. Du har förmodligen inte kopplat de fel eftersom Windows faktiskt hittar alla 12GB.

3. Har du kollat det jag skrev innan?

Kör msconfig, kika under systemstart -> Avancerade alternativ -> Högsta mängd minne. Den borde ju inte vara begränsad, men man vet aldrig.
Kolla också i BIOS, där brukar finnas en del inställningar med hur mkt minne som ska användas.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Kör msconfig, kika under systemstart -> Avancerade alternativ -> Högsta mängd minne. Den borde ju inte vara begränsad, men man vet aldrig.
Kolla också i BIOS, där brukar finnas en del inställningar med hur mkt minne som ska användas.

är urbockad och på 0.
Om jag skriver i 32000 så ändras den till 12228 när jag trycker på ok och sen när man kollar så står den på 0 igen.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

2. Du har förmodligen inte kopplat de fel eftersom Windows faktiskt hittar alla 12GB.
[/I]

Faktiskt så hittar den ju endast 12GB av 16GB sist jag kollade var 8+8 = 16 iallafall

Permalänk
Medlem

Trasigt minne? Om du har 4*4 GB så borde den visa 16 GB. Testa igenom stickorna och se så att de sitter fast ordentligt.

Edit: Bra sida hos Microsoft med saker man kan försöka med/titta på:
http://support.microsoft.com/kb/978610

Permalänk
Skrivet av Snorren:

Trasigt minne? Om du har 4*4 GB så borde den visa 16 GB. Testa igenom stickorna och se så att de sitter fast ordentligt.

Edit: Bra sida hos Microsoft med saker man kan försöka med/titta på:
http://support.microsoft.com/kb/978610

Jag kopplade ur alla minnen, blåste av dom och stoppade in (alla 4a var varma)
Men säger ändå bara 12gb.
Sen är det ju bara 1/2 minne som vissas på Windows hemsidan, inte att det är 6gb.
ett av minnen kanske är trasiga?.

Permalänk
Inaktiv

Home premium stödjer inte mer än 8 gig. Du behöver ultimate för att kunna ha mer.

EDIT: Nvm, såg posten innan mig. Tänkte på Home basic.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Affiction93:

Jag kopplade ur alla minnen, blåste av dom och stoppade in (alla 4a var varma)
Men säger ändå bara 12gb.
Sen är det ju bara 1/2 minne som vissas på Windows hemsidan, inte att det är 6gb.
ett av minnen kanske är trasiga?.

Testa en sticka i taget. Om alla stickor funkar, testa en sticka i taget i varje minnesplats för att kolla om det är minnesplatserna som spökar.
Om allt funkar där med, kör MemTest och se vad det ger.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Likadant på en laptop som en vän har..
Har 4GB minne men av någon anledning står det att endast 3,79 GB kan användas

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Testa en sticka i taget. Om alla stickor funkar, testa en sticka i taget i varje minnesplats för att kolla om det är minnesplatserna som spökar.
Om allt funkar där med, kör MemTest och se vad det ger.

Efter första omstarten =
4gb av 4gb möjliga, Inget som står att endast 3.79gb används.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MyZk0:

Likadant på en laptop som en vän har..
Har 4GB minne men av någon anledning står det att endast 3,79 GB kan användas

Efter en snabb googling så gissar jag på att minnet delas med integrerad grafikkrets, så det bör inte vara relaterat till TS problem.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Likadant på en laptop som en vän har..
Har 4GB minne men av någon anledning står det att endast 3,79 GB kan användas

Det är väl för att han kör på 32-bitars system? Hemska tanke..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Likadant på en laptop som en vän har..
Har 4GB minne men av någon anledning står det att endast 3,79 GB kan användas

Det har nog en annan förklaring - det blir alltid så i 32-bit Windows, och den del som "förloras" brukar motsvara storleken på grafikkortsminnet. Det har med minnesadressering att göra, och går inte att göra något åt (så vitt jag vet), annat än att uppgradera till 64-bit Windows.

Angående TS problem så har jag faktiskt aldrig sett något liknande i 64-bit Windows. Högst besynnerligt faktiskt...

Tillägg: man kan tycka att MS borde lägga till en "Varför"-länk bredvid minnesbegränsningsmeddelandet i systeminfodialogen, för nog tusan borde os:et kunna veta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Efter en del försök med endast ett minne då datorn startat med inte visat nån bild när jag kört den i den 3-4 slotten.
2 minnen i plats 1-2 var 8gb utan nån varning eller nåt alla 8gb användas.
Dock efter försöket med 3 st minnen i plats 1-3 så kom en varning upp i starten om att det itne var rätt minne (han knappt och se)
rekommenderade ddr3 eller ddr4 minne (alla är av precis samma märke, köpte dom samtidigt)
nu får jag upp 10gb minne (7.98gb går att anväda)
Ska starta om igen och testa att byta plats på slot 1 och 3, annars tar jag bort det minnet som gav detta fel nu och testar med det fjärde i slot 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blekfet:

Det är väl för att han kör på 32-bitars system? Hemska tanke..

Skrivet av backfeed:

Det har nog en annan förklaring - det blir alltid så i 32-bit Windows, och den del som "förloras" brukar motsvara storleken på grafikkortsminnet. Det har med minnesadressering att göra, och går inte att göra något åt (så vitt jag vet), annat än att uppgradera till 64-bit Windows.

Det verkar även hända folk med 64-bitars Windows enligt vad jag fick fram på google.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Sånt jävla mind fuck detta är alltså..
Alla minnen funkar 100% som dom ska... förutom när man sätter dom i slot 3-4
Testade med 2 minnen slot 2 och slot 4 (dom räknar jag från vänster till höger).
då får jag 6gb och att endast 4gb kan användas.
När jag flyttar minnet från slot 4 till slot 1 så står det 8gb och inte nå mer.

Permalänk

Aja vilken suck alltså..
Man kopplade ihop denna datorn helt själv, var även första gången man satte ihop en dator själv.. Var ju inte alls säker på att jag skulle lyckas att koppla ihop den rätt.
Men se på fan att det kunde man, men då är det ju såklart nåt fel som jag inte kunnat ha styrt över.. verkar ialla fall som allt slot 3-4 gör så att Minnerna visar 50% av deras värde och räknar inte ens med dom Sätter bara att (8gb används) dom 2 på slot 1-2 isåfall.

Nån som tror att Komplett.se skulle ta tillbaka alla minnen?
Datorn är knappt 1 månad gammal.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742450
Det där var paketet på Komplett jag köpte med ett extra minnes paket av samma sort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affiction93:

Aja vilken suck alltså..
Man kopplade ihop denna datorn helt själv, var även första gången man satte ihop en dator själv.. Var ju inte alls säker på att jag skulle lyckas att koppla ihop den rätt.
Men se på fan att det kunde man, men då är det ju såklart nåt fel som jag inte kunnat ha styrt över.. verkar ialla fall som allt slot 3-4 gör så att Minnerna visar 50% av deras värde och räknar inte ens med dom Sätter bara att (8gb används) dom 2 på slot 1-2 isåfall.

Nån som tror att Komplett.se skulle ta tillbaka alla minnen?
Datorn är knappt 1 månad gammal.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742450
Det där var paketet på Komplett jag köpte med ett extra minnes paket av samma sort

Har du laddat ner och uppdaterat alla drivers till moderkortet?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Har du laddat ner och uppdaterat alla drivers till moderkortet?

Har laddat ner AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid driver) ifrån http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3907#dr...

Kom med på en skiva också där jag installerade audio och LAN för att få det och funka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Affiction93:

Aja vilken suck alltså..
Man kopplade ihop denna datorn helt själv, var även första gången man satte ihop en dator själv.. Var ju inte alls säker på att jag skulle lyckas att koppla ihop den rätt.
Men se på fan att det kunde man, men då är det ju såklart nåt fel som jag inte kunnat ha styrt över.. verkar ialla fall som allt slot 3-4 gör så att Minnerna visar 50% av deras värde och räknar inte ens med dom Sätter bara att (8gb används) dom 2 på slot 1-2 isåfall.

Nån som tror att Komplett.se skulle ta tillbaka alla minnen?
Datorn är knappt 1 månad gammal.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742450
Det där var paketet på Komplett jag köpte med ett extra minnes paket av samma sort

Låter ju som att det är moderkortet det är fel på om minnena funkar 100% förutom i slot 3 & 4, så du ska be att få lämna in moderkortet på garanti/reklamation tycker jag. Å andra sidan kan du ju fråga om de kan ta tillbaks och testa både minnen och moderkort, för säkerhets skull. Ring/maila Komplett's kundservice så borde det ordna sig. Alternativt kan du ju skriva i Komplett-tråden här på forumet om du vill fråga hur de tycker du ska gå tillväga.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

I dom här frustrerande lägena är det bra att kolla vad bios rapporterar för mängd minne, mest för att veta om problemet är direkt i hårdvaran eller mjukvaran.

Idag meka jag med en halvgammal burk med P35 moderkort som funka bra på alla vis med 4Gb och x64 windows 7, hitta 2 stycken 1Gb DDR2 stickor som jag tänkte kunde passa bra att komplettera med = 6Gb totalt

Roliga var att från 4Gb i både bios och windows så sjönk minnet ner till 3,4Gb bios med alla 4 stickorna på plats
Windows rapporterar 6Gb varav 3,4 går att använda, leta efter nått i bios som memory hole eller memory remap men fanns inte det sker med auto på det moderkortet AbitP35Pro

Gav upp och tog ur 1Gb stickorna till slut och har nu 4Gb igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Låter ju som att det är moderkortet det är fel på om minnena funkar 100% förutom i slot 3 & 4, så du ska be att få lämna in moderkortet på garanti/reklamation tycker jag. Å andra sidan kan du ju fråga om de kan ta tillbaks och testa både minnen och moderkort, för säkerhets skull. Ring/maila Komplett's kundservice så borde det ordna sig. Alternativt kan du ju skriva i Komplett-tråden här på forumet om du vill fråga hur de tycker du ska gå tillväga.

Låter ju som en jobbig lösning ändå och ta bort moderkortet med tanke på att jag nyss satte dit allt ihop.
Men jag har skickat ett brev via email till deras support för att få kontakt med dom, tänkte om dom är schyssta nog så kan dom ta tillbaka alla minnerna eller förhoppningsvis 2st utav dom så kör jag bara på 8gb eftersom att det räcker nog till spel just nu, eller att dom tog tillbaka alla 4a så köpte jag 2st 8Gbs minnen.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

I dom här frustrerande lägena är det bra att kolla vad bios rapporterar för mängd minne, mest för att veta om problemet är direkt i hårdvaran eller mjukvaran.

Idag meka jag med en halvgammal burk med P35 moderkort som funka bra på alla vis med 4Gb och x64 windows 7, hitta 2 stycken 1Gb DDR2 stickor som jag tänkte kunde passa bra att komplettera med = 6Gb totalt

Roliga var att från 4Gb i både bios och windows så sjönk minnet ner till 3,4Gb bios med alla 4 stickorna på plats
Windows rapporterar 6Gb varav 3,4 går att använda, leta efter nått i bios som memory hole eller memory remap men fanns inte det sker med auto på det moderkortet AbitP35Pro

Gav upp och tog ur 1Gb stickorna till slut och har nu 4Gb igen

Det roliga här är väl att jag inte ens vet hur BIOS fungerar, kollade på Wikipedia men dom orderna sa mig noll om vad det var eller hur man hittar det.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt skummt

Hittade denna orsaken med google.. du skriver inte vilket grafikkort du har men har du ATi/AMD så kanske detta kan vara problemet.

"windows shares 4gb with the gpu as virtual memory this can be seen with AMD VISION Engine control center by opening the information tab selecting hardware and then system information and scroll all the way down. you can get the software here"
http://www.amd.com/us/products/technologies/Pages/vision-engi...

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det har något med den integrerade gpun i FX4100 att göra, då den allokerar en del av ram.

Edit: Såg nu att någon redan hade svarat.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det har nog en annan förklaring - det blir alltid så i 32-bit Windows, och den del som "förloras" brukar motsvara storleken på grafikkortsminnet. Det har med minnesadressering att göra, och går inte att göra något åt (så vitt jag vet), annat än att uppgradera till 64-bit Windows.

Angående TS problem så har jag faktiskt aldrig sett något liknande i 64-bit Windows. Högst besynnerligt faktiskt...

Tillägg: man kan tycka att MS borde lägga till en "Varför"-länk bredvid minnesbegränsningsmeddelandet i systeminfodialogen, för nog tusan borde os:et kunna veta.

Ja det tycker jag verkligen att de kunde göra!

Skrivet av blekfet:

Det är väl för att han kör på 32-bitars system? Hemska tanke..

Det är då faktiskt ett 64-bit operativssytem!

Skrivet av Phukkitt:

Efter en snabb googling så gissar jag på att minnet delas med integrerad grafikkrets, så det bör inte vara relaterat till TS problem.

Det bör nog vara det i sådana fall, men det skall vara en nVidia grafikkrets med 1GB VRAM, så det borde ju inte behövas kan tyckas.. Men eftersom det är en så liten mängd minne som stjäls av något så är det inget att höja ögonbrynen över?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|