Permalänk
Medlem

AMD Fusion E350IA-E45 Probs

Hallå!

Köpte nyligen ett Fusion Moderkort med inbyggd processor utav en snäll clockare!
Problemet jag har är att processorn flaskar något fruktansvärt! Jag använder mig utav Windows 7 Ultimate. Vid vanligt surfande så får den det riktigt kämpigt och jag har ofta CPU Usage uppe i 100%.
Jag har i skrivande stund 57 processer igång inklusive alla flikar på chrome osv osv.

Har också Avast antivirus, Spotify igång. Har heller inte gjort en clean formatering efter jag kopplat ihop allt, hur mycket kan detta påverka? Har självklart städat undan alla gamla drivrutiner osv.

Det jag nu undrar, är hur jag ska snabba upp den lilla datorn! Jag vet att man kan inaktivera en uppsjö utav processer i Windows men har ännu inte hittat nån bra "guide" som visar vilka man kan stänga av. Finns det några fler knep jag kan ta till?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2496689
CPU-Z Validering!

Mvh Andreas

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Se till så att du använder gpu-accelerering till webbläsaren samt videospelaren är ett första tips. Dessutom får du nog nöja dig med lite mindre flikar om du är en sån som surfar med 30 st.

Och sen som sagt gå igenom alla steg som finns när man googlar "speed up windows 7" med processer, teman, osv osv.

Permalänk

Jag fimpade Windows 7 ganska direkt på min E350, verkar vara på tok för resurskrävande. Kör istället en lättare linuxdist där den tuffar på hur bra som helst.

Nog för att den ska fungera hyfsat under Windows 7, det verkar som att din fungerar lite sämre än den borde. Tycker helt klart att du ska prova göra en clean installation, speciellt om du haft den på ett helt annat moderkort tidigare.

Känns Linux som en bättre lösning kan jag rekommendera Lubuntu eller Debian

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Se till så att du använder gpu-accelerering till webbläsaren samt videospelaren är ett första tips. Dessutom får du nog nöja dig med lite mindre flikar om du är en sån som surfar med 30 st.

Och sen som sagt gå igenom alla steg som finns när man googlar "speed up windows 7" med processer, teman, osv osv.

Testade GPU Acceleration nu, Vet inte om det fungerar bättre men det måste det väl göra! Ligger på 14-60 fps på olika sidor ^^ Har väl som max uppe kanske 10 flikar åt gången. Så det är inte så farligt mycket. Jo fixade GPU acceleration till VLC igår, oj oj oj vilken skillnad det blev

Skrivet av Tejprullen:

Jag fimpade Windows 7 ganska direkt på min E350, verkar vara på tok för resurskrävande. Kör istället en lättare linuxdist där den tuffar på hur bra som helst.

Nog för att den ska fungera hyfsat under Windows 7, det verkar som att din fungerar lite sämre än den borde. Tycker helt klart att du ska prova göra en clean installation, speciellt om du haft den på ett helt annat moderkort tidigare.

Känns Linux som en bättre lösning kan jag rekommendera Lubuntu eller Debian

Ja det verkar som den tycker det är lite jobbigt! Nu när jag sitter och slösurfar orkar den inte med. Det är med typ endast chrome igång... Får vänta länge för att webbsidor ska ladda och det laggar när man skrollar neråt.

Ja jag kanske får testa linux... Är det XMBC som gäller då eller? Vill ha datorn till att surfa och se film / serier på. Den ska också bitstreama DTS och Dolby Surround till mina Z-5500.

Jag moddade även standardkylningen, slet ut den pyttelilla fläkten + skyddet det stod MSI på, bytte kylpasta och satte dit en 80mm Arctic Cooling fläkt istället, droppade nästan 20 grader direkt!

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Nu är ju jag en Opera fanboy men dra hem det och kör, använder rätt så snålt med resurser och har GPU-acceleration att aktivera.
Skriv: "opera:config" i webbläsarfönstret och gå till #EnableHardwareAcceleration och sätt den på (1) istället för (0)

(skriv 2 om det inte funkar så bra, då forcar den hårdvaruacceleration hela tiden)

www.opera.com
Kör det på en väns laptop som har en E-350 processor.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Ja jag kanske får testa linux... Är det XMBC som gäller då eller? Vill ha datorn till att surfa och se film / serier på. Den ska också bitstreama DTS och Dolby Surround till mina Z-5500.

Tycker du om XBMC kan du helt klart använda det, kan inte rekommendera XBMCbuntu dock, den är sjukt rörig.

Du kan ju prova slänga in någon nätt Linuxdist och se hur du känner Min agerar server och HTPC så för mig var det ett givet val.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Nu är ju jag en Opera fanboy men dra hem det och kör, använder rätt så snålt med resurser och har GPU-acceleration att aktivera.
Skriv: "opera:config" i webbläsarfönstret och gå till #EnableHardwareAcceleration och sätt den på (1) istället för (0)

(skriv 2 om det inte funkar så bra, då forcar den hårdvaruacceleration hela tiden)

www.opera.com
Kör det på en väns laptop som har en E-350 processor.

Det verkar flyta på mycket mycket bättre! Tack för tipset!
Vet du hur man ställer in så sidzoomen alltid är tex 125%`?

Skrivet av Tejprullen:

Tycker du om XBMC kan du helt klart använda det, kan inte rekommendera XBMCbuntu dock, den är sjukt rörig.

Du kan ju prova slänga in någon nätt Linuxdist och se hur du känner Min agerar server och HTPC så för mig var det ett givet val.

Har aldrig använt det faktiskt. Detsamma gäller linux, har bara provkört det som hastigast! Var inte så hemma på alla kommandon man skulle skriva för att göra dittan och dattan...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ultimate har en massa (förmodligen) helt onödiga tjänster för arbetsuppgiften. Med en enklare win7-licens slipper du detta och behöver inte leta upp dessa manuellt och dektivera, och riskera att missa någon.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MyZk0:

Nu är ju jag en Opera fanboy men dra hem det och kör, använder rätt så snålt med resurser och har GPU-acceleration att aktivera.
Skriv: "opera:config" i webbläsarfönstret och gå till #EnableHardwareAcceleration och sätt den på (1) istället för (0)

(skriv 2 om det inte funkar så bra, då forcar den hårdvaruacceleration hela tiden)

www.opera.com
Kör det på en väns laptop som har en E-350 processor.

OffT: Mmmm, Opera!

@TS: Tror nog att bästa lösningen är att fimpa Win 7 eller åtminstone gå ner till en simplare variant av Win 7.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ultimate har en massa (förmodligen) helt onödiga tjänster för arbetsuppgiften. Med en enklare win7-licens slipper du detta och behöver inte leta upp dessa manuellt och dektivera, och riskera att missa någon.

Tror du det? Ja vad är det egentligen som skiljer Ultimate från Starter... Kanske inte är så mycket?

Skrivet av DavidtheDoom:

OffT: Mmmm, Opera!

@TS: Tror nog att bästa lösningen är att fimpa Win 7 eller åtminstone gå ner till en simplare variant av Win 7.

Ja det kanske är enda lösningen. Men jag verkar ha fått den hyffsat stabil nu iaf !

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Om du kör Firefox så installera Greasmonkey https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/greasemonkey/
och sedan scriptet Yousabletubefix http://userscripts.org/scripts/show/13333
Gjorde stor skillnad för mig när jag körde Youtube iaf, men jag tröttnade på prestandan i CPUn och uppgraderade min HTPC till SandyBridge i3 hehe, min e350 kör min NAS nu istället

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Om du kör Firefox så installera Greasmonkey https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/greasemonkey/
och sedan scriptet Yousabletubefix http://userscripts.org/scripts/show/13333
Gjorde stor skillnad för mig när jag körde Youtube iaf, men jag tröttnade på prestandan i CPUn och uppgraderade min HTPC till SandyBridge i3 hehe, min e350 kör min NAS nu istället

Haha, jag känner igen det där. Kommer säkert inte heller stå ut i all evighet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Det verkar flyta på mycket mycket bättre! Tack för tipset!
Vet du hur man ställer in så sidzoomen alltid är tex 125%`?

Har aldrig använt det faktiskt. Detsamma gäller linux, har bara provkört det som hastigast! Var inte så hemma på alla kommandon man skulle skriva för att göra dittan och dattan...

Är hos en vän som kör Firefox.. (rysningar) så kan inte kolla det exakt nu! Men det bör finnas någonstans i inställningar! Bara trycka uppe i vänstra hörnet och gå till inställningar och kika runt

Mvh,
MyZk0

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Är hos en vän som kör Firefox.. (rysningar) så kan inte kolla det exakt nu! Men det bör finnas någonstans i inställningar! Bara trycka uppe i vänstra hörnet och gå till inställningar och kika runt

Mvh,
MyZk0

Heh ja jag får kika Det är helt omöjligt att överklocka en sån här rackare va? Nu när jag bättrat på kylningen har jag ju ganska stort "headroom".

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Heh ja jag får kika Det är helt omöjligt att överklocka en sån här rackare va? Nu när jag bättrat på kylningen har jag ju ganska stort "headroom".

Vill minnas att jag sett både CPU- och GPU- del överklockas i någon recension.

Här har de överklockat lite olika kort (verkar vara moderkortsberoende om de klockar eller ej):
http://www.tomshardware.com/reviews/e-350-motherboard-brazos,...

En användare som prövar på:
http://www.overclock.net/t/987087/amd-e-350-overclocking

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har hört bra saker om OpenElec på Fusionplatformen: http://openelec.tv/get-openelec

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT