hur mycket är det värt att lägga på grafikkort?

Permalänk
Medlem

hur mycket är det värt att lägga på grafikkort?

Hej! Nu i vinter är det dags att uppgradera sig med en helt ny dator! men då kommer frågan - hur mycket ska man lägga på grafik?

Då datorn ska användas till framförallt spel känns det som att det ska spenders en del där. Men då den även ska användas till diverse skolarbete, gameplay videos, videoredigering och en del programmering funderar jag även på hur mycket man kan plocka bort från processorn.

Tack på förhand!

Kommer förmodligen slänga upp en tråd i köprådsdelen när jag har kommit hem och har tillgång till listan jag gjort. Som det ser ut där har jag en i5 3570k, 8gb corsair vengeance 1600mhz och asrock z77 pro3 men bara ett Asus 6870 till grafik. Budgeten ligger på 7000, men som sagt, jag lägger en tråd i köpråd så fokusera mer på första frågan. Det här är väl mest för att se det andra jag tänkt, lite mer från mitt perspektiv.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HyperMan:

Hej! Nu i vinter är det dags att uppgradera sig med en helt ny dator! men då kommer frågan - hur mycket ska man lägga på grafik?

Då datorn ska användas till framförallt spel känns det som att det ska spenders en del där. Men då den även ska användas till diverse skolarbete, gameplay videos, videoredigering och en del programmering funderar jag även på hur mycket man kan plocka bort från processorn.

Tack på förhand!

Kommer förmodligen slänga upp en tråd i köprådsdelen när jag har kommit hem och har tillgång till listan jag gjort. Som det ser ut där har jag en i5 3570k, 8gb corsair vengeance 1600mhz och asrock z77 pro3 men bara ett Asus 6870 till grafik. Budgeten ligger på 7000, men som sagt, jag lägger en tråd i köpråd så fokusera mer på första frågan. Det här är väl mest för att se det andra jag tänkt, lite mer från mitt perspektiv.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver du montering och OS?

Med 7000 hade jag satsat på ett i5 2500k, bra kylare och ett betydligt kraftigare grafikkort.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Behöver du montering och OS?

Med 7000 hade jag satsat på ett i5 2500k, bra kylare och ett betydligt kraftigare grafikkort.

Bygger gör jag själv, OS behövs.

Är det verkligen värt att köpa en sandy nu? Håller på att fasas ut, drar mer energi (även om det inte spelar nån roll), sämre andrahandsvärde och bara 150-250kr billigare.

Men nu börjar jag halka ifrån gpu diskussioner här :/ men är det värt att lägga 2200 istället för 1500-600 på gpu och få ett 7850 istället, men vad ska jag då dra ner på?

Chassi är redan nere på botten nästan, ett CM Centurion 5 II för 500, men det går väl att banta en del där med. Mindre än 8gb RAM känns lite lamt. Det är väl då hårddisken man kanske ska dra ner en bit, och sen uppgradera senare, men jag vet inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger framförallt spel, så hade jag inte nöjt mig med något mindre än 7850.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2243679/2012-09-02

Alla människor har 800kr. Har inte inkluderat dvd-läsare. Men det där då? Det skulle väl funka för dig?

Edit: Vet du vad, glöm det där. Jag hade en missuppfattning om 7850 prestanda.

Ska tänka om lite. Återkommer.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Finns en chans att 7850 sjunker i pris då GTX 660 och 650 Ti kommer. Speciellt GTX 660 kan bli ett intressant kort när det gäller pris/prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av HyperMan:

Hej! Nu i vinter är det dags att uppgradera sig med en helt ny dator! men då kommer frågan - hur mycket ska man lägga på grafik?

Då datorn ska användas till framförallt spel känns det som att det ska spenders en del där. Men då den även ska användas till diverse skolarbete, gameplay videos, videoredigering och en del programmering funderar jag även på hur mycket man kan plocka bort från processorn.

Tack på förhand!

Kommer förmodligen slänga upp en tråd i köprådsdelen när jag har kommit hem och har tillgång till listan jag gjort. Som det ser ut där har jag en i5 3570k, 8gb corsair vengeance 1600mhz och asrock z77 pro3 men bara ett Asus 6870 till grafik. Budgeten ligger på 7000, men som sagt, jag lägger en tråd i köpråd så fokusera mer på första frågan. Det här är väl mest för att se det andra jag tänkt, lite mer från mitt perspektiv.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

allltså jag skulle lagt minst pengar på ett GTX 660 ti / 7950 för att få så bra spelupplevelse som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

allltså jag skulle lagt minst pengar på ett GTX 660 ti / 7950 för att få så bra spelupplevelse som möjligt

Ja fast det räker inte 7000kr till, han ska ha OS dessutom.

Vad han kan göra är at köpa ett beggat 6970, finns på SweC marknad. Många fasar ut dem.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Lägg ner 2,5k kr på två begagnade hd6970, eller 1,2k på två gtx460/hd6870/hd5870 och bang snacka prisvärt:) ett hd7870presterar likabra som ett hd6970...

Permalänk
Medlem

Får se om jag får mitt 6870 utbytt från inet, isf kan jag sälja den till dig med 1.5 års garanti kvar

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt att klocka 2500K till 5ghz+ så är 3570K ett bättre val. Drar mindre ström dessutom. Grafikkort kan du hitta begagnat, säljs massor här i forumet. HD5870 är ju många gånger bättre än 6870 och det borde du kunna få för en billig peng.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Om du inte tänkt att klocka 2500K till 5ghz+ så är 3570K ett bättre val. Drar mindre ström dessutom. Grafikkort kan du hitta begagnat, säljs massor här i forumet. HD5870 är ju många gånger bättre än 6870 och det borde du kunna få för en billig peng.

Ville bara lägga till några saker Hmmm spelar strömförbrukningen verkligen så storroll?hmmm ska han överklocka så måste han köpa en bra kylare också så räkna med 500+ och hd58xx är lätt bättre, starkare singelgp, hd6870 är egentligen ett hd5770 .... Du kan lätt överklocka dej mer prestanda, men försök att få tag på 2gb versioner för det är mer framtidssäkert

Permalänk
Medlem

Börjar ångra lite att jag inte la den direkt i köpråd :/ om någon mod ser det här skulle det vara jätte schysst om du kunde flytta den dit, den har börjat "spåra ur" och det handlar inte längre bara om GPUs tack för svaren ändå allihopa

Skrivet av Blesk:

Eftersom du säger framförallt spel, så hade jag inte nöjt mig med något mindre än 7850.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2243679/2012-09-02

Alla människor har 800kr. Har inte inkluderat dvd-läsare. Men det där då? Det skulle väl funka för dig?

Edit: Vet du vad, glöm det där. Jag hade en missuppfattning om 7850 prestanda.

Ska tänka om lite. Återkommer.

det såg väl rätt bra ut detdär? vad var det du skulle tänka om?

Skrivet av fantomsmurfen:

Finns en chans att 7850 sjunker i pris då GTX 660 och 650 Ti kommer. Speciellt GTX 660 kan bli ett intressant kort när det gäller pris/prestanda.

det är inte så att jag kör några monsterspel precis just nu är det väl mest minecraft och civ5 på mitt Asus GeForce GT430.. men det lär bli lite skyrim och dyl när jag får en riktig dator.

Skrivet av Uvania:

allltså jag skulle lagt minst pengar på ett GTX 660 ti / 7950 för att få så bra spelupplevelse som möjligt

Skrivet av Blesk:

Ja fast det räker inte 7000kr till, han ska ha OS dessutom.

Vad han kan göra är at köpa ett beggat 6970, finns på SweC marknad. Många fasar ut dem.

hmm.. kan vara ett alternativ. tack!

Skrivet av Gulbanan:

Lägg ner 2,5k kr på två begagnade hd6970, eller 1,2k på två gtx460/hd6870/hd5870 och bang snacka prisvärt:) ett hd7870presterar likabra som ett hd6970...

2500 känns lite overkill för vad jag gör i nuläget :/ möjligtvis att man köper ett av de högre mid-range korten och sen uppgraderar CF/SLI i framtiden?

Skrivet av Amzo:

Får se om jag får mitt 6870 utbytt från inet, isf kan jag sälja den till dig med 1.5 års garanti kvar

vad menar du? om du får det utbytt?

Skrivet av Waste:

Om du inte tänkt att klocka 2500K till 5ghz+ så är 3570K ett bättre val. Drar mindre ström dessutom. Grafikkort kan du hitta begagnat, säljs massor här i forumet. HD5870 är ju många gånger bättre än 6870 och det borde du kunna få för en billig peng.

nej gud nej! har aldrig klockat förut, och det var inget jag planerade att göra i början heller. Varför jag tänkte mig en K processor var för att då har man ju en billig prestandauppgradering när man känner att den börjar halka efter igen, bara att läsa på lite om överklockning, köpa ny CPU kylare och klocka den en bit

Permalänk
Medlem

Fick ingen signal på skärmen så jag skickade in den till inet, byter dom ut det mot ett nytt så säljer jag den då jag redan köpt ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ville bara lägga till några saker Hmmm spelar strömförbrukningen verkligen så storroll?hmmm ska han överklocka så måste han köpa en bra kylare också så räkna med 500+ och hd58xx är lätt bättre, starkare singelgp, hd6870 är egentligen ett hd5770 .... Du kan lätt överklocka dej mer prestanda, men försök att få tag på 2gb versioner för det är mer framtidssäkert

som jag förklarade i min förra post rakt ovanför (som inte var postad när du skrev dethär), så har jag inte klockat förut och tänker inte göra det från början heller. men ett kort från 5000 serien lär väl inte va så lätt att få tag på om ett år? då blir det jobbigt att få till CF :/ hur fungerar egentligen grafikminne? vad hjälper det till med?

-----
det här är systemet jag plockade ihop själv för någon vecka sen

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2244802/2012-09-02
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=BX80637I53570K
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=EAH6870%20DC%2f2DI2S...
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CML8GX3M2A1600C9
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SH-222BB%2fBEBE
http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_windows_7_home_premium...
allt det tillsammans blir 7125:-

grafikkortet lär väl bara vara att skita i och ta ett annat, men vad tycker ni annars? de butiker jag kan tänka mig att köpa från är inet, cdon och även Alina Systems då de har en butik här där jag bor, så kan man hämta ut själv. kan fundera över andra, som webhallen eller komplett också, men vill helst hålla mig till dem 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Fick ingen signal på skärmen så jag skickade in den till inet, byter dom ut det mot ett nytt så säljer jag den då jag redan köpt ett nytt.

ah okey jag förstår jo då kanske det kan vara intressant vad är det för märke/modell? du kanske har en länk till nån affär/tillverkarens hemsida?

Permalänk
Medlem

ett hd6970/6950 2gb är inga dåliga grafikkort så köp ett du kommer inte att ångra dej! tror att de går för 1200kr nuförtiden och kommer att sjunka mycket i priset sen om några år, varför inte gå med amd istället? det är inget stor skillnad, ska du spela i 1080 så spelar inte cpu:n så stor roll, det är mest gpu:n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HyperMan:

ah okey jag förstår jo då kanske det kan vara intressant vad är det för märke/modell? du kanske har en länk till nån affär/tillverkarens hemsida?

denna

http://xfxforce.com/en-gb/Products/Graphics-Cards/AMD/AMD-Rad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ett hd6970/6950 2gb är inga dåliga grafikkort så köp ett du kommer inte att ångra dej! tror att de går för 1200kr nuförtiden och kommer att sjunka mycket i priset sen om några år, varför inte gå med amd istället? det är inget stor skillnad, ska du spela i 1080 så spelar inte cpu:n så stor roll, det är mest gpu:n!

har kollat runt lite på swec marknaden, blocket och tradera, man kan ju faktiskt hitta rätt så grymma saker billigt där

fast när jag håller på med videoredigering/rendering är det ju bra med en hyfsad processor sen vet jag inte hur mycket jag litar på AMD när det kommer till processorer :/

ah okey

Permalänk
Medlem
Skrivet av HyperMan:

har kollat runt lite på swec marknaden, blocket och tradera, man kan ju faktiskt hitta rätt så grymma saker billigt där

fast när jag håller på med videoredigering/rendering är det ju bra med en hyfsad processor sen vet jag inte hur mycket jag litar på AMD när det kommer till processorer :/

ah okey

japp fina grejer hittar man om man litar lite skapa en köpes annons och kolla vad du får

lita? jag har haft 1055t i mer än ett år nu och är nöjd men är dock ingen extreme användare av dator, spel, film musik och google sketchup och så klart surf

Permalänk
Medlem

Jo ska nog göra det när det närmar sig köp men känns lite onödigt än, då är den troligtvis död när det är dags också och nej jag vill inte köpa det nu och sen vänta på de andra delarna.

Jo de duger säkert fint, men du vet hur vi fanboys är nej men seriöst nu, jag vet inte vad jag tycker om amd cpus riktigt..
-----
Sen här jag sett den här rabattkoden från cdon, swec1208 eller vad det var (gissar den bara gällde i augusti), som gav 5% rabatt. Men den gäller väl inte för varor som redan är på rea? Så man får inte först -9%, och sen 5% på det, rätt? Vill bara veta

Skickades från m.sweclockers.com