Hög ping med Bahnhof

Permalänk

Hög ping med Bahnhof

Hej!

Skaffade Bahnhof tidigare i vår i tron om att det var en seriös isp men man kan ju ha hur fel som helst. Har under några veckors tid inte kunnat spela WoW på eftermiddagar och kvällar pga för hög ping. Detta driver mig till vansinne och efter en del googlande så har jag märkt att Bahnhof har haft problem med detta sedan 2009 och inte verkar speciellt intresserade av åtgärda felet. Ringde dem för ett par veckor sedan och dom sa att dom kände till felet och arbetade med att åtgärda. Nu så här i efterhand så ångrar jag grovt mitt val av isp och kommer att kolla på alla möjligheter till att häva avtalet. Så en varning till alla som spelar multiplayerspel, välj inte Bahnhof om ni vill kunna spela!!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof fiber 100/100 brukar alltid pinga lägst på servarna dock spelar jag inte wow, mest fps spel, med andra ord detta gäller nog inte multiplayer spel i allmänhet

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Hade bahnhof i 2 år. Spelade wow, bc2 och what not multiplayer. 100mbit fiber via statsnät. Aldrig någon problem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av cARLBOM:

Jag har bahnhof fiber 100/100 brukar alltid pinga lägst på servarna dock spelar jag inte wow, mest fps spel, med andra ord detta gäller nog inte multiplayer spel i allmänhet

Samma!
Förutom att jag även spelat wow och d3 och det har varit problemfritt även där.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Bahnhof är IMO den mest pålitliga ISPn.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Även jag har Bahnhof i stadsnät och har haft så i nästan 3 år, hur nöjd som helst, spelas allt från WoW, GW2, Fps, till Wii och ps3.

Går inte att dra generella slutsatser, utan beror ofta på läget i det nät man sitter.

Permalänk
Medlem

Hade Bahnhof i flera år när jag bodde hemma. Var aldrig några problem och jag hade endast 30/30 mbit. Skulle hellre ha dem än Tele2 som jag har nu. Men jag hoppas att du får det löst, suger att inte få utlovad hastighet.

Permalänk
Skrivet av GeekDown:

Hade Bahnhof i flera år när jag bodde hemma. Var aldrig några problem och jag hade endast 30/30 mbit. Skulle hellre ha dem än Tele2 som jag har nu. Men jag hoppas att du får det löst, suger att inte få utlovad hastighet.

Fast hastigheten är väl skiljd från responstiden?
Edit: Oj, tusan vad grammarnazi jag kände mig nu..

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof 100/100 ett par år också och tycker de rockar. Brukar alltid ha prima ping när jag spelar. Hade lite problem en gång, och gnällde men det visade sig att det berodde på andra saker i mitt lokala nätverk. Upptäckte det själv när jag kopplade datorn direkt in i uttaget istället för via all övrig it-utrustning i garderoben. Det antar jag du har provat.

Kan det inte vara så att det är något fel på utrustningen i huset du bor i? Har du hört om det är fler i grannskapet som har samma problem, och är de problemen icke-existerande hos de med annan leverantör?

Nu verkar ju Bahnhof medvetna om problemet, så det kanske är hos deras sida det ligger och inte i fastigheten. Men det låter konstigt att de skulle vara så obrydda.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag tror du får specificera ort, jag har det tex i Lund men rätt säker att det finns i malmö, stockholm och götteborg med iaf.

Permalänk
Medlem

Hade också Bahnhof i flertal år och inte var det några som helst problem med ping. Efter flytt av bostad så blev man påtvingad comhem och det kan jag ju säga att pingen generellt ligger högre på comhem en på bahnhof i mina hemtrakter.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Problemet som TS upplever ska vara löst sen ett par veckor tillbaka, det är allt jag vet om saken. Sen så förstår jag inte riktigt hur man kan varna för ett företag på det sättet. Det är knappast en isp's fel att det laggar. Det kan föreligga problem i ett annat nät som kan störa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag tror du får specificera ort, jag har det tex i Lund men rätt säker att det finns i malmö, stockholm och götteborg med iaf.

Väldigt stora i härjedalen/jämtland med, känner flera stycken som har bahnhof och har själv haft det där, bästa som finns.
Sjukt mycket bättre än telia :/
Så du har nog bara haft otur :S Men som någon nämnde, testat köra direkt till uttaget? Testat annan router?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Har haft bahnhof i flera år, aldrig några större problem. Enda fallen så har de legat på mig, eftersom de är en 2/0.5mbit pga kablarna för kabel-tv, uppdateras till 100/100 fiber snart. Lirat alla möjliga spel, wow, sc2, css, bf3, lol osv. Fungerat utmärkt, medans polarna på sina ADSL linor ifrån Telia haft kvällar helt utan internet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

När ska folk lära sig att prestandan på deras uppkopplingar i 99 fall av hundra beror på deras nät, och inte på deras ISP?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har haft Bahnhof en längre tid, dock spelar jag inte spel. Men deras Internet-tjänst har jag aldrig haft några problem med.
Tror flera håller med mig att det är en av de mest pålitliga ISP:er som finns i dagsläget. Har deras 30/10 fibertjänst och är supernöjd.

Bahnhof= tummen upp

Permalänk
Medlem

Lär dig hantera ärenden och ringa support och sluta varna för ett seriöst företag som otroligt många använder! Varför tror du Bahnhof aldrig gör reklam i tv för!? De behöver inte skylta med sin existens för de vet att de har ett bra företag med bra stabilitet i sina tjänster!
Jag har haft bahnhof i över 3 år och bara haft ett problem och det fixades inom 2 dagar.
Återkom när rikspuckot i dig försvunnit!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

95% av alla "Bahnhof" kunder ligger på ett underdimensionerat statsnät där problem inte har ett skit att göra med ISPn...

Tråkigt att TS har så dålig koll.

Istället för att hacka på dem så tummen upp för Bahnhof. En av de i särklast bästa ISP jag känner till iaf.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Fast hastigheten är väl skiljd från responstiden?
Edit: Oj, tusan vad grammarnazi jag kände mig nu..

Snarare semantik-nazi

Permalänk

Samma som alla tidigare. Har haft Bahnhof tidigare (inte där jag bor nu) i ca 3år hade aldrig några problem alls, spelade wow, cs, bf2 mm.

Hade även jag stadsnät 100/100

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det är problem med Bahnhof och Telias servrar i Holland nu med. Alla med Bahnhof i Sverige har hög ping om man spelar Wow och servern står i Holland. Samma problem för mig nere i Göteborg, jag brukar ha runt 20-25ms och nu mera är det ofta över 200. IDag när jag loggade in hade jag 19.000 i ping. Kör med Bahnhof 100/100 ifrån Göteborg. Kompisen uppe i Skellefteå kör Bahnhof 100/100 och har precis samma problem som jag.

Hoppas Bahnhof / Telia kan fixa servern i Holland så vi kan spela Wow igen, segt att byta isp bara för Wow.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Trevligt av TS att läsa reglerna.
Hur som helst så har jag haft Bahnhof i över 6 år och aldrig haft några problem, i optimala fall pingar jag 5 på vissa Stockholmservrar.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

I dom tre åren jag bodde i lägenhet i ett mindre samhälle (bor på landet nu) hade jag Bahnhof som ISP genom stadsnätet och hade aldrig några problem med varken hastighet eller ping. Pingade oftast ca 8ms på webhallens servrar t.ex. fina hastigheter med hade 50/10 men det var närmare 100/70 eller nåt liknade, berodde lite på vilken månad det var haha. Iaf bahnhof är fina grejer.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Men ni läser inte tråden ? Alla skriver Bahnhof var bra då jag hade det osv...Bahnhof är jätte bra nu oxå jag är nöjd med Bahnhof...FÖRUTOM att just nu är det problem att spela Wow. Det fungerar perfekt till allt annat men till Wow JUST NU är det illa. Sedan om det är Bahnhofs fel eller Telias fel det vet jag inte.

Det finns rätt många trådar om det tex: https://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/5070668902?page=1

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

edit: när jag svarade på tråden hade den rubriken varning för bahnhof!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

måste säg att bahnhof är överskattat på denna sida
fram till nu och 3 månader tillbaka har jag haft problem med ip utdelningen och de har fortfarnade inte fixat det fast jag ringt och klagat flera gånger i veckan
har tröttnat på dem nu och tänker avbeställa abonemanget villket såklart innebär en uppsägningstid på 3 månader jippi

angående pigen så är det inge fel på den speciellt bra är den i sverige får 1 ping till alla servrar som står hos portlane villket betyder att jag får 1 i ping till de flesta svenska bf3 servrar

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Bahnhof är den bästa leverantören jag har haft ever. spelade wow förr, och känner inte till några problem som du pratar om.
Har fiber via stadsnätet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QwQ:

måste säg att bahnhof är överskattat på denna sida
fram till nu och 3 månader tillbaka har jag haft problem med ip utdelningen och de har fortfarnade inte fixat det fast jag ringt och klagat flera gånger i veckan
har tröttnat på dem nu och tänker avbeställa abonemanget villket såklart innebär en uppsägningstid på 3 månader jippi

angående pigen så är det inge fel på den speciellt bra är den i sverige får 1 ping till alla servrar som står hos portlane villket betyder att jag får 1 i ping till de flesta svenska bf3 servrar

Hur kan Bahnhof vara överskattat när 90% av alla kommentarer jag har läst om leverantören (har inte leverantören själv) är väldigt positiva till leverantören.. Det om något är raka motsatsen till överskattad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd just nu med Bahnhof. Stabilt och låg ms

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Det hänger på två faktorer i deras nät. Först så kör du till en början i stadsnätet, vilket kan vara en flaskhals. Sen där ifrån så går du mot deras "mainserver", som i detta fall inte borde vara problemet då andra inte verkar ha samma problem. Dock så kan det vara problem med linan från deras "mainserver" till ditt stadsnät kan ju ha något strul. Snacka med någon som kör på samma stadsnät mot bahnhof och se om det är samma där. En trace skulle vara intressant mot tex. sunet.com för att se ovanligheter. Jag kör själv B2 via Karlskronas stadsnät och är supernöjd.

Visa signatur

Fractal Design R3, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD Phenom II 965BE C3 @3,0Ghz 1,125v, Corsair PC2-6400 4GB 800MHz, GTX 460 1GB SOC, coolermaster 600w, Vertex 3 120GB, Windows 7 64bit...

Permalänk

Jag har samma problem som TS med Diablo 3 av och till. Har Banhof,@ wexnet i Växjö, 100/100

Visa signatur