present till mig själv vad ska jag byta ut?

Permalänk

present till mig själv vad ska jag byta ut?

hejhej jag har sparat ihop pengar så jag kan göra en uppgradering av min dator. Spelet jag spelar mest är battlefield 3 och vill det ska optimeras där efter. Min processor anser jag personligen vara min största bov då den ligger i 90 100% oftast, så frågan lyder. Kommer jag få någon prestanda höjning genon köpa AMD FX-8150 3,6 ghz eller blir det pengar i sjön då jag endå har så pass dåliga grafikkort? mvh martin

ps ursäkta om jag la det i fel forumdel. visste inte om jag skulle lägga det i grafikkort, här eller köpråd för stationära datorer. så moderator får gärna flytta på den isf

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

hejhej jag har sparat ihop pengar så jag kan göra en uppgradering av min dator. Spelet jag spelar mest är battlefield 3 och vill det ska optimeras där efter. Min processor anser jag personligen vara min största bov då den ligger i 90 100% oftast, så frågan lyder. Kommer jag få någon prestanda höjning genon köpa AMD FX-8150 3,6 ghz eller blir det pengar i sjön då jag endå har så pass dåliga grafikkort? mvh martin

ps ursäkta om jag la det i fel forumdel. visste inte om jag skulle lägga det i grafikkort, här eller köpråd för stationära datorer. så moderator får gärna flytta på den isf

Det blir pengar rakt ner i sjön då bulldozern inte kommer prestera bättre i Bf3 än vad din gör/kan göra om du klockar den lite till!
Lägg pengarna på ett grafikkort ist!

Mvh

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

jag har klockat den up till 3,9 med vcore på 1,5 vilket är högsta rekomenderade vcore volten. är du duktig på klocka så får du gärna höra av dej på mailen.

edit: det jag ofta märker är att om jag loggar serverar med en hel del männoiskor på så laggar det fruktansvärt och min processor ligger i 100%. borde inte en 8 kärning processor fördela mängden datainformation bättre så användarprocenten går ner? alltså mindre lagg

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

jag har klockat den up till 3,9 med vcore på 1,5 vilket är högsta rekomenderade vcore volten. är du duktig på klocka så får du gärna höra av dej på mailen.

edit: det jag ofta märker är att om jag loggar serverar med en hel del männoiskor på så laggar det fruktansvärt och min processor ligger i 100%. borde inte en 8 kärning processor fördela mängden datainformation bättre så användarprocenten går ner? alltså mindre lagg

Så länge du kör ett program som kan utnyttja 8 kärnor så är ju det bättre. Men tyvärr kan inte dom flesta program/spel utnyttja upp till 8 kärnor. Det är väl det till viss del som avgör varför 4kärniga processorer är prio 1 när det kommer till speldatorer. Så i t.ex bf3 är 4 starka kärnor mycket bättre än 8 klena

EDIT: Min processor kommer upp i 4 Ghz med en vcore på 1,5

Permalänk
Hedersmedlem

En AMD 965 3.9Ghz borde inte flaska ett 6870, verkar vara nåt fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag har klockat den up till 3,9 med vcore på 1,5 vilket är högsta rekomenderade vcore volten. är du duktig på klocka så får du gärna höra av dej på mailen.

edit: det jag ofta märker är att om jag loggar serverar med en hel del männoiskor på så laggar det fruktansvärt och min processor ligger i 100%. borde inte en 8 kärning processor fördela mängden datainformation bättre så användarprocenten går ner? alltså mindre lagg

Hmm, lite dåligt exemplar :/ jag hade 1.45V på 4.1Ghz på min 965, och min 1090T har jag på under 1.4v på 4Ghz

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

hejhej jag har sparat ihop pengar så jag kan göra en uppgradering av min dator.

Hur stor är din budget då?

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

En AMD 965 3.9Ghz borde inte flaska ett 6870, verkar vara nåt fel.

nej det borde den inte, skulle vilja påstår att den presterar lika bra som min 1090T i BF3 (om jag haft den i 3.9GHz)
och min 1090T flaskar inte mitt gigabte 670 OC.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

BF3 verkar ju vara CPU-tungt i multiplayer läget. Inget av fyrkärniga processorerna klarar 60 FPS.

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Medlem

Min 965@4ghz och mitt smått överklockade 7950 klarar mellan 60-90fps på dem flesta maps, ner till runt 50 på en 64player map. Då i 1680x1050 allt i high förutom AA på 2x typ. Och när jag kollar användningen så ligger CPU på typ 80-90% och gpu runt 90%, nåt sånt iaf, har aldrig stått 100% användning på nån av dem iaf..

Så jag skulle lägga pengarna på bättre grafikkort om jag vore du (: Jag är galet nöjd med mitt 7950 DCII , men nVidias nuvarande generation presterar bättre i just BF3.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

En AMD 965 3.9Ghz borde inte flaska ett 6870, verkar vara nåt fel.

Skrivet av Solding:

nej det borde den inte, skulle vilja påstår att den presterar lika bra som min 1090T i BF3 (om jag haft den i 3.9GHz)
och min 1090T flaskar inte mitt gigabte 670 OC.

Han kör i crossfire.

Till TS: Hur mycket belastas dina grafikkort? Ligger de redan på 85-99% lär du inte få ut så mycket av att uppgradera processorn.

Permalänk
Skrivet av martincool:

hejhej jag har sparat ihop pengar så jag kan göra en uppgradering av min dator. Spelet jag spelar mest är battlefield 3 och vill det ska optimeras där efter. Min processor anser jag personligen vara min största bov då den ligger i 90 100% oftast, så frågan lyder. Kommer jag få någon prestanda höjning genon köpa AMD FX-8150 3,6 ghz eller blir det pengar i sjön då jag endå har så pass dåliga grafikkort? mvh martin

ps ursäkta om jag la det i fel forumdel. visste inte om jag skulle lägga det i grafikkort, här eller köpråd för stationära datorer. så moderator får gärna flytta på den isf

En AMD FX-8120 skulle helt klart ge dig en prestandaknuff i Battlefield 3, lyssna inte på de knuttarna som haft lite fel i tråden..
Battlefield 3 utnyttjar prestandan hos FX processorn duktigt (:

Har du ett AM3+ moderkort bör du köper 8120 nu om du inte orkar vänta (och överklocka den) eller om du orkar vänta så köp Vishera när det kommer.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

jag har inte sagt det är något fel på min dator? vill bara veta att jag får ut mest för pengarna jag lägger ut. när komer den serien ut isf?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Först en AMD FX-8120 Nästa uppgradering,ett nytt grafikkort.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

hejhej jag har sparat ihop pengar så jag kan göra en uppgradering av min dator. Spelet jag spelar mest är battlefield 3 och vill det ska optimeras där efter. Min processor anser jag personligen vara min största bov då den ligger i 90 100% oftast, så frågan lyder. Kommer jag få någon prestanda höjning genon köpa AMD FX-8150 3,6 ghz eller blir det pengar i sjön då jag endå har så pass dåliga grafikkort? mvh martin

ps ursäkta om jag la det i fel forumdel. visste inte om jag skulle lägga det i grafikkort, här eller köpråd för stationära datorer. så moderator får gärna flytta på den isf

Skulle jag gå i dina skor skulle jag hoppa på Intel-tåget och införskaffa valfri Sandy/Ivy-Bridge processor då Intels processorer presterar bättre överlag än AMDs motsvarigheter.

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Skulle jag gå i dina skor skulle jag hoppa på Intel-tåget och införskaffa valfri Sandy/Ivy-Bridge processor då Intels processorer presterar bättre överlag än AMDs motsvarigheter.

enligt sweclockers tester skiljer det ju endå bara 4 fps från amds bästa till intels bäst enligt testet?

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

enligt sweclockers tester skiljer det ju endå bara 4 fps från amds bästa till intels bäst enligt testet?

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Använder du din dator att spela med endast? Jag använder min till bra mycket annat och då skiljer det sig bra mycket mer än några enstaka fps...

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Använder du din dator att spela med endast? Jag använder min till bra mycket annat och då skiljer det sig bra mycket mer än några enstaka fps...

Så du räknar fpser när du packar upp filer?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Kan säga att min 955BE@4.1GHz (1.35Vcore, verkar vara fint att flasha runt om det i denna tråd) inte flaskar ett GTX580 ens. Jag kommer upp emot 90% usage ibland, ja. Dock dras inte min framerate ned utav detta. Jag spelar BF3 i full Ultra 1080p, och det är grafikkortet som sätter stopp först.

Jag hade ett HD6850 förut, och det är en väldigt stor skillnad mellan det och t.ex ett GTX580.

TL;DR Skaffa ett nytt grafikkort (GTX670 verkar vara riktigt bra bang for the buck), och installera om operativsystemet samtidigt. Mycket ligger och slöar ned systemet efter ett tag, så en ominstallation lär hjälpa en bit det med.

Lycka till med din uppgradering, och om du vill ha mer hjälp att överklocka din 965a lite mer, så tveka inte att höra utav dig till mig i ett PM.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

I och med BF3 inte tar nyttja av mer än 4 kärnor, så kommer fler kärnor inte ge bättre prestanda. Plus att Bulldozer har svagare kärnor än Phenom gör inte saken bättre..
Som andra redan pekat ut, så kommer du få största prestanda boosten från ett bättre grafikkort. Helst något med 2GB VRAM för att kunna maxa texturerna.

Att du ser 100% cpu aktivitet, tyder bara på att BF3 fullt använder dina 4 kärnor.
Skulle du kränga i 8 kärnor så lär totala CPU aktiviteten hamna på runt 50%..

Edit: För att kolla om din CPU flaskar, så är det inte cpu aktivitet du ska kolla på, utan gpu aktivitet.
Använd t.ex GPU-Z, för attmäta gpu aktivitet när du spelar.
Tänk på att stänga av vsync när du testar gpu aktivitet. Då vsync låser din fps, och därmed begränsar gpu aktiviteten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

jag körde bf3 i ett par timmar igår och låg på 100% usage på första kortet och högsta notering på andra var 35% när jag spelade på high. då rörde de sig runt 50-60 fps.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

jag körde bf3 i ett par timmar igår och låg på 100% usage på första kortet och högsta notering på andra var 35% när jag spelade på high. då rörde de sig runt 50-60 fps.

Minnet sätter stop långt före dubbla gpuer gör. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Minnet sätter stop långt före dubbla gpuer gör. (:

jo jag har förståt det därför brukar jag kompensera genom ta bort aa oftast när jag spelar då brukar det rullla på bra. känns som att jag verkligen ska få en bra prestandahöjning så behöver jag hålla mig till 680 serien och då är det 4000+ i kostnad vi pratar om. känns lite onödigt lägga ut dom summorna när jag endå kan spela så pass högt med min existerande setup. blir liknade kostnader om jag skulle byta ut moderkort och cpu med som är andra alternativet. Då återstår det istortsätt bara sälja hela riggen som den är.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

jo jag har förståt det därför brukar jag kompensera genom ta bort aa oftast när jag spelar då brukar det rullla på bra. känns som att jag verkligen ska få en bra prestandahöjning så behöver jag hålla mig till 680 serien och då är det 4000+ i kostnad vi pratar om. känns lite onödigt lägga ut dom summorna när jag endå kan spela så pass högt med min existerande setup. blir liknade kostnader om jag skulle byta ut moderkort och cpu med som är andra alternativet. Då återstår det istortsätt bara sälja hela riggen som den är.

Jo. Min poäng var dock att din processor inte flaskar starkare kort, dock. (:
Njae, ett 580 eller t.ex 660ti är också en stor höjning från 6850Xfire, om du funderar på ultra. Annars så är det väl bara att hålla dig kvar på high t.ex om frameraten duger för dig. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Jo. Min poäng var dock att din processor inte flaskar starkare kort, dock. (:
Njae, ett 580 eller t.ex 660ti är också en stor höjning från 6850Xfire, om du funderar på ultra. Annars så är det väl bara att hålla dig kvar på high t.ex om frameraten duger för dig. (:

duger och duger det är alltid en defentionsfråga men jag sitter i en position där jag måste fundera mycket på hur jag spenderar mina pengar. en post med mitt bios kommer ikväll

edit: Efter läst sweclockers testet med 7970 så har jag fått uppfattningen att 7970 ävemn generellt sätt får stryk av även 670?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

enligt sweclockers tester skiljer det ju endå bara 4 fps från amds bästa till intels bäst enligt testet?

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

I samma test så ser du också att det bara skiljer 2 fps mellan phenom II x4 3.7 GHz och FX-8150.
Sälj dina 6870 och köp nått nVidia kort om du nu bara spelar BF3

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

I och med BF3 inte tar nyttja av mer än 4 kärnor, så kommer fler kärnor inte ge bättre prestanda. Plus att Bulldozer har svagare kärnor än Phenom gör inte saken bättre..
Som andra redan pekat ut, så kommer du få största prestanda boosten från ett bättre grafikkort. Helst något med 2GB VRAM för att kunna maxa texturerna.

Att du ser 100% cpu aktivitet, tyder bara på att BF3 fullt använder dina 4 kärnor.
Skulle du kränga i 8 kärnor så lär totala CPU aktiviteten hamna på runt 50%..

http://media.bestofmicro.com/Y/K/313580/original/amd%20fx-815...

Edit: För att kolla om din CPU flaskar, så är det inte cpu aktivitet du ska kolla på, utan gpu aktivitet.
Använd t.ex GPU-Z, för attmäta gpu aktivitet när du spelar.
Tänk på att stänga av vsync när du testar gpu aktivitet. Då vsync låser din fps, och därmed begränsar gpu aktiviteten.

Nu gör iofs Tom's (som de flesta andra siter) testet i single player på ett lågpopulerat avsnitt för att få hög repeterbarhet. I det läget är det nästan alltid grafikkortet som begränsar prestandan i spelet, då Single Player inte är särskilt CPU-krävande. Saken är bara den att de flesta vill spela multiplayer och i multiplayer och på stora banor med många spelare, så är CPU-belastningen mycket högre. Så deras testresultat är inte representativa för hur belastningen är för de flesta spelare. Eftersom Single Player inte är särskilt CPU-krävande så behövs inte den extra kraften från extra kärnor, i single player funkar även en i3:a alldeles utmärkt, medan den kroknar i multiplayern (så länge man har en rätt bra grafikkortslösning).

Spelet som sådant verkar vara optimerat för fyra kärnor, men kan dra nytta av fler hyfsat (men prestandaökningen minskar för kärnorna utöver fyra jämfört med om man ökar antalet kärnor upp mot fyra).

Här är Sweclockers test av Caspian Borders Multiplayer:
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Skulle jag gå i dina skor skulle jag hoppa på Intel-tåget och införskaffa valfri Sandy/Ivy-Bridge processor då Intels processorer presterar bättre överlag än AMDs motsvarigheter.

Men AMD ger mer prestanda per krona!