Vilken liten formfaktor rekommenderas till surfdator föräldrarna?

Permalänk
Avstängd

Vilken liten formfaktor rekommenderas till surfdator föräldrarna?

Hur ligger det till med formfaktorerna på moderkort och de små datorchassina - m-ITX och miniATX, till exempel? Lämpar de sig också för surf- och ordbehandlingsdatorer eller är de utpräglade HTPC komponenter?

Jag ska bygga en billig och liten surf- och ordbehandlingsdator till mina föräldrar, men vet inte var den lämpliga lägsta-nivån ligger. Finns det nån typ av kort som blir för svaga? Många små moderkort och lådor verkar vara anpassade för HTPC nuförtiden, och jag tycker mig ha förstått att en HTPC är en utpräglad mediadator som ibland kan vara svagare än en simpel ordbehandlingsdator.

Nån som vill hjälpa mig att navigera i denna djungel?

Siktar på Intel med integrerad grafik och ett någorlunda tyst chassi (med en ensam 128 Gb SSD.)

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle säga att en HTPC är starkare än en vanlig dator för Word och liknande. Då en HTPC ska klara (oftast) att spela upp blu-ray filmer utan problem. Vilket datorn hemma (gammal å grå) inte klarar av alls. Dock fungerar den fint för Word mm.
ett mATX eller mini-ITX kommer fungera fint skulle jag tro. Kör på en billig AMD processor alt. en G840 eller något liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nlkar:

Det var ingen dum länk. Precis vad jag behövde!

Permalänk

Jag misstänker att du med HTPC tänker lite begränsat på en Intel Atom eller AMD's E350 bestyckad burk. Dessa är lite klena (dock inte klenare än att de klarar kontorsarbete), men har en extremt låg effektutveckling och en liten formfaktor. Dock är HTPC ett vidare begrepp och kan inefatta även rätt high-end komponenter, beroende på behov och användningsområden. Det går ju att bygga en small form factor (SFF) burk med riktigt bra prestanda om andan faller på. Men för en kontorsburk är det ju helt onödigt. Sweclockers burk, eller en Llano baserad burk räcker utmärkt för en kontors/multimediaburk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

mATX är som vanlig ATX bara lite mindre, ITX däremot är pyttelitet.

Man offrar väldigt lite, några expansions platsers på moderkortet, av att gå på mATX, jag tycker det i de flesta fall är en bättre storlek än ATX om man inte har ett stort behov av extra kortplatser, läs flera grafikkort.

mATX ger smidigare system, utan att bli pyttesmå, och det blir oftast billigare än full storlek. Sen är det om man inte väljer en "konstig" låda som att bygga en vanlig dator.

mITX tappar dock mycket mer, här är man rejält begränsad i expansions möjligheterna, en kortplats, och ska man verkligen bygga ett kompakt system gäller det att hålla tungan rätt i mun för att allt ska passa och få plats.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

mATX är som vanlig ATX bara lite mindre, ITX däremot är pyttelitet.

Man offrar väldigt lite, några expansions platsers på moderkortet, av att gå på mATX, jag tycker det i de flesta fall är en bättre storlek än ATX om man inte har ett stort behov av extra kortplatser, läs flera grafikkort.

mATX ger smidigare system, utan att bli pyttesmå, och det blir oftast billigare än full storlek. Sen är det om man inte väljer en "konstig" låda som att bygga en vanlig dator.

mITX tappar dock mycket mer, här är man rejält begränsad i expansions möjligheterna, en kortplats, och ska man verkligen bygga ett kompakt system gäller det att hålla tungan rätt i mun för att allt ska passa och få plats.

Sant, men för en kotors/surfburk kan ändå mini-ITX vara ett intressant alternativ, då det är troligt att processorns integrerade grafikdel kommer användas och det inte är så troligt att speciellt mycket expansion kommer att behövas. Detta sagt är det ju som sagt ofta lättare att bygga ihop ett mATX-system då mini-ITX chassin ofta är extremt små och det blir trångt om saligheten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Nu har jag plockat ihop ett lite kraftigare system än det som Emil byggde ihop i länken ovan.

  • Morex T3500 150W (Svart)

  • Asus P8H77-I

  • Intel Core i3 2100 3,1GHz Socket 1155 Box

  • Scythe Big Shuriken 2

  • Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 8GB

  • Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB

listan på prisjakt

1) Har jag gjort några dåliga val, tycker ni?
2) Även om jag har en sandybridge processor så tog jag ivybridgemoderkortet för att få Native USB3.0 (inbillar mig att det kanske är bättre).
3) Skulle systemet bli tystare med en Ivybridge processor (i3 3220?) som drar 55W TDP istället för 65W?

Datorn ska användas för surf, ordbehandling och SVTplay.

Tacksam för kommentarer!