Swedbank - bluffmail?

Permalänk
Medlem

Swedbank - bluffmail?

Bluff eller inte, avgör själva.. (Jag har dock anmält det)

//

Bästa kund,

Vi har märkt ogiltiga inloggningsförsök på ditt online-konto
en okänd IP-adress.
Detta konto är upphängd.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för att uppdatera
Nätbanken är nu aktiverat igen! Du har din
faktureringsinformation idag av

>>>Verifiera ditt konto<<< (http://digitalaggregators.com/modules/mod_articles_popular/polini/)

//

Specificerade rubriken en aning
Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Bluff eller inte, avgör själva.. (Jag har dock anmält det)

//

Bästa kund,

Vi har märkt ogiltiga inloggningsförsök på ditt online-konto
en okänd IP-adress.
Detta konto är upphängd.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för att uppdatera
Nätbanken är nu aktiverat igen! Du har din
faktureringsinformation idag av

>>>Verifiera ditt konto<<< (http://digitalaggregators.com/modules/mod_articles_popular/polini/)

//

Jag skulle ringt min bankman och fråga. Har aldrig fått ett mail från min bank.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

Uppenbart bluff, undermåligt språk, fel domännamn, och så vitt jag vet så använder swedbank inte personlig kod, utan dosa, för inloggning.

http://www.swedbank.se/privat/index.htm?contentid=CID_638109
"Varken Swedbank, andra banker eller kortföretag ber sina kunder att lämna ut sådana uppgifter. Kasta därför bort dessa mejl utan att svara på dem eller klicka på några länkar i dem."

Permalänk
Medlem

Men snälla nån! "Detta konto är upphängd." Det är ju helt uppenbart att någon har kört en direkt maskinöversättning av ordet "suspended". Swedbank har väl inte tillgång till någon som kan svenska.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nej jag har som sagt polisanmält det. Mailen den var skickad i är "swedbank7@mail.dk" så den känns inte riktigt helt hundra..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Ingen bank eller myndighet eller någon seriös företag skulle be dig om att ge ut kontoinformation på Internet och framför allt inte genom en helt annan sida...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Dessutom kan man ställa sig frågan: har jag någonsin uppgett en e-postadress till min bank? Om svaret är nej, kan rimligen heller inte banken kontakta dig per e-post, förutsatt att deras IT-avdelning inte sitter och samkör diverse externa databaser och hemsidor för att pussla fram den e-postadress du aldrig gett dem. Själv vet jag som Swedbank-kund att jag aldrig ombetts, och aldrig heller uppgett, någon e-postadress. Jag vet inte ens om de har mitt mobiltelefonnummer om de skulle behöva nå mig.

Och jo, Swedbank har möjlighet att logga in med personlig kod men då är tjänsterna begränsade till att se saldo och överföra pengar mellan egna konton. Man får inte ens del av de personliga meddelanden banken skickat, för detta behövs dosan.

Permalänk
Medlem

Har fått X antal såna mail jag med... o jag har inte ens Swedbank!

Skrivet av Ilja:

Men snälla nån! "Detta konto är upphängd." Det är ju helt uppenbart att någon har kört en direkt maskinöversättning av ordet "suspended". Swedbank har väl inte tillgång till någon som kan svenska.

Bluffmakare så det skriker om det.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av archie:

Bluff eller inte, avgör själva.. (Jag har dock anmält det)

//

Bästa kund,

Vi har märkt ogiltiga inloggningsförsök på ditt online-konto
en okänd IP-adress.
Detta konto är upphängd.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för att uppdatera
Nätbanken är nu aktiverat igen! Du har din
faktureringsinformation idag av

>>>Verifiera ditt konto<<< (http://digitalaggregators.com/modules/mod_articles_popular/polini/)

//

Att man ens behöver ställa frågan är ju oroväckande i sig..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Att man ens behöver ställa frågan är ju oroväckande i sig..

Jag misstänker dock att archie är ca 55 år faktiskt och barnbarnen installerat internet. Då är det inte så lätt som man tror.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Självklart är det ett genuint meddelande, sätt genast in alla dina pengar på mitt konto, nummer skickas via PM:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag misstänker dock att archie är ca 55 år faktiskt och barnbarnen installerat internet. Då är det inte så lätt som man tror.

"Gör om gör rätt" som man säger.. Jag hade såklart redan polisanmält det då jag skrev inlägget. Ville bara dela med mig lite..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

Ingen bank skickar e-mail till kunderna.. så slutsatsen är = gissa.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

"Gör om gör rätt" som man säger.. Jag hade såklart redan polisanmält det då jag skrev inlägget. Ville bara dela med mig lite..

Polisanmäl inte sådant, det är slöseri med polisens tid. Ja, om du nu skulle lyckas bistå dem med avsändarens ursprungsadress och de på så sätt lyckas få tag i bedragarna så ja. Men nej, det är osannolikt.
Annars, vad är det som gör just detta mail värt att anmäla? Varför duger det inte bara markera mailet som skräppost? Varför anmäler du inte telefonförsäljare som erbjuder falska fantastiska erbjudanden?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Polisanmäl inte sådant, det är slöseri med polisens tid. Ja, om du nu skulle lyckas bistå dem med avsändarens ursprungsadress och de på så sätt lyckas få tag i bedragarna så ja. Men nej, det är osannolikt.
Annars, vad är det som gör just detta mail värt att anmäla? Varför duger det inte bara markera mailet som skräppost? Varför anmäler du inte telefonförsäljare som erbjuder falska fantastiska erbjudanden?

Det gör man?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Men grabbar... Ser ni inte att det är en äkta... äkta kopia!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Swedbank, falskt brev!

Hej!
Kanske jag lade tråden fel men då får någon mod flytta den
Tänkte berätta att jag fått ett falskt mejl från Swedbank vi har inget med dom att göra då jag har Nordea så tänkte bara varna er stog följande i brevet:

Och såhär stod det när man klickade på länken:

Dold text

Mvh: Eric
Ps: Lägg märke till länken i bild 2...

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vidarebefordra till Swedbank

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Permalänk

Åh herregud. Stavningen och grammatiken är ju katastrof.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Märkligt hur alla dessa scam mails alltid är på swedbank av nån anledning.. att folk fortfarande inte förstår att banken kontaktar aldrig vi mails.. är det nåt konstigt så får man ett brev hem och inget annat.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara annat än analfabeter som går på det där.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Som de allra flesta redan vet skulle banken aldrig någonsin komma på tanken att kontakta dig via mail. Så ja det är scam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och flyttade så att informationen når ut till fler personer*

Jag gjorde även så att länken i första inlägget inte går att klicka på, så ingen råkar trycka på den av misstag.

Permalänk
Medlem

Sånt här får man ju hela tiden. Kasta.

Jag har lämnat min mailadress till banken förstås.
Swedbank skickar mail när jag har svar på frågor eller om jag har nya e-fakturor. Det anger man i internetbanken.

Dessa mail innehåller dock inga länkar och om det skulle vara så, ja då kollar man ju vart länken går.
yurbanckinswoden.hk är alltså inte swedbank.se

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tråden handlar om phishing, inte allmänna intryck av Swedbanks banktjänster.

Friserade även trådtiteln lite.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hej!

Och såhär stod det när man klickade på länken:

Jag hade för mig att man aldrig ska trycka på dessa länkar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Jag hade för mig att man aldrig ska trycka på dessa länkar.

Äh, det är ingen fara om man vet vad man gör. Annars så kan man ju hoppa över det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd snabbrensad igen. Kom ihåg topic, som sagt.*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.