Hjälp med datorkomponenter?

Permalänk

Hjälp med datorkomponenter?

Hej jag är en väldigt it/teknik intresserad kille som går i 9an, och jag undrar lite om hur det där med socket* fungerar jag har inte hittat någon tråd som beskriver det på ett lätt sätt än och googlat men förstår inte det riktigt... Och sen sakta men säkert funderar jag på att uppdatera mina datorkomponenter, processor, grafik kort, osv... Just nu har jag en Hp pavilion en vanlig stationär dator med :
• Intel® Core™ i3-2120 processor - 3.3GHz
• Nvidia GeForce GT 520 (1 GB dedikerat minne)
• 1 TB HDD (SATA 7200 rpm)
• 6 GB RAM

Tänkte fixa dessa komponenterna så småningom.

• Intel® Core™ i5 processor (Känner inte behov till i7 och budgeten på att göra en superdator har jag inte.)
• När det gäller Grafikkort så hänger jag inte riktigt med. Vilken av dessa skulle passa bäst?:
http://www.inet.se/produkt/5409547/gigabyte-geforce-gt-440-20...
http://www.inet.se/produkt/5409525/gigabyte-geforce-gt-640-20...
http://www.inet.se/produkt/5409504/kfa2-geforce-gt-640-2048mb
http://www.inet.se/produkt/5409506/msi-geforce-gt-630-4096mb
http://www.inet.se/produkt/5409616/asus-geforce-gt-640-2048mb

• 1 TB HDD (Står kvar vid 1TB, inga behov ännu för mer utrymme.) (eventuellt en ssd framöver.)
• 8Gb ram (max 8gb, går det att överstiga eller måste jag byta moderkortet*?)
(Tänkte mig nått i denna stilen http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...)
Nytt chassi ska jag försöka fixa direkt är det nått speciellt jag ska tänka på då?

Fläktar moddningosv tog jag ej med men ni får gärna komma med tips.
Har ni andra förslag eller tips när det gäller något angående dator eller bygget?
Ber om ursäkt för min oerfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Kevvination:

Hej jag är en väldigt it/teknik intresserad kille som går i 9an, och jag undrar lite om hur det där med socket* fungerar jag har inte hittat någon tråd som beskriver det på ett lätt sätt än och googlat men förstår inte det riktigt... Och sen sakta men säkert funderar jag på att uppdatera mina datorkomponenter, processor, grafik kort, osv... Just nu har jag en Hp pavilion en vanlig stationär dator med :
• Intel® Core™ i3-2120 processor - 3.3GHz
• Nvidia GeForce GT 520 (1 GB dedikerat minne)
• 1 TB HDD (SATA 7200 rpm)
• 6 GB RAM

Tänkte fixa dessa komponenterna så småningom.

• Intel® Core™ i5 processor (Känner inte behov till i7 och budgeten på att göra en superdator har jag inte.)
• När det gäller Grafikkort så hänger jag inte riktigt med. Vilken av dessa skulle passa bäst?:
http://www.inet.se/produkt/5409547/gigabyte-geforce-gt-440-20...
http://www.inet.se/produkt/5409525/gigabyte-geforce-gt-640-20...
http://www.inet.se/produkt/5409504/kfa2-geforce-gt-640-2048mb
http://www.inet.se/produkt/5409506/msi-geforce-gt-630-4096mb
http://www.inet.se/produkt/5409616/asus-geforce-gt-640-2048mb

• 1 TB HDD (Står kvar vid 1TB, inga behov ännu för mer utrymme.) (eventuellt en ssd framöver.)
• 8Gb ram (max 8gb, går det att överstiga eller måste jag byta moderkortet*?)
(Tänkte mig nått i denna stilen http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...)
Nytt chassi ska jag försöka fixa direkt är det nått speciellt jag ska tänka på då?

Fläktar moddningosv tog jag ej med men ni får gärna komma med tips.
Har ni andra förslag eller tips när det gäller något angående dator eller bygget?
Ber om ursäkt för min oerfarenhet.

Hej.

En i5 kommer du långt på, så det är ett mycket bra val. Tänk på de olika betäckningarna. T.ex. 2500, 2500T, 2500S och 2500K. K betyder att du kan överklocka den medans T och S betyder strömsnål och ännu mer strömsnål. Om du ska spela t.ex. så är det "vanilla" (utan beteckning) eller K-modellen som gäller.

Grafikkorten du har tittat ut är ungefär i HTPC klass och kanske browser-spel. Det är absolut inget för BF3 eller andra moderna spel.

Och slutligen, dessa socklar. Alla socklar har olika betäckningar. T.ex. 775, 1155, 1156, 1366 och 2011. Detta är en siffra baserat på hur många kontaktpunkter som finns mellan processor och moderkort. Detta innebär att moderkort och processor måste matcha för att det ens ska gå att montera ihop delarna rent fysiskt.
Processorn du har i dagsläget har sockel 1155. Det är väldigt bra då det är den senaste "mainstream" sockeln. Frågan är vad moderkortet klarar. Dessa färdigbyggda "OEM"-datorer kan vara begränsade för att sänka tillverkningskostnaden.

Men den största frågan är: Vad ska du använda datorn till?

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Hej.

En i5 kommer du långt på, så det är ett mycket bra val. Tänk på de olika betäckningarna. T.ex. 2500, 2500T, 2500S och 2500K. K betyder att du kan överklocka den medans T och S betyder strömsnål och ännu mer strömsnål. Om du ska spela t.ex. så är det "vanilla" (utan beteckning) eller K-modellen som gäller.

Grafikkorten du har tittat ut är ungefär i HTPC klass och kanske browser-spel. Det är absolut inget för BF3 eller andra moderna spel.

Och slutligen, dessa socklar. Alla socklar har olika betäckningar. T.ex. 775, 1155, 1156, 1366 och 2011. Detta är en siffra baserat på hur många kontaktpunkter som finns mellan processor och moderkort. Detta innebär att moderkort och processor måste matcha för att det ens ska gå att montera ihop delarna rent fysiskt.
Processorn du har i dagsläget har sockel 1155. Det är väldigt bra då det är den senaste "mainstream" sockeln. Frågan är vad moderkortet klarar. Dessa färdigbyggda "OEM"-datorer kan vara begränsade för att sänka tillverkningskostnaden.

Men den största frågan är: Vad ska du använda datorn till?

Nja, att säga att i3 2120 är HTPC-klass och inte duger till spel är att ta i lite för mycket. Processorn fungerar utmärkt till väldigt många spel (främst då för att väldigt många spel är dåliga på att nyttja fler kärnor än 2-3st på ett vettigt sätt, WoW, SC2, Crysis etc är exempel på detta), det är väl främst BF3 och övriga spel som använder dess spelmotor (samt CIV 5) som nyttjar fyra eller fler kärnor på ett vettigt sätt. Processorns kapacitet är för det mesta jämförbar med en oklockad Phenom II 955 - 965 BE i spel.
Det är främst grafikkortet som inte är mycket att hänga i granen i trådskaparens burk (detta sagt är det ingen dum ide' att även uppgradera CPU till i5 2500K, men grafikkort bör vara prio 1)

En sak som verkligen är värd att kolla upp är vad det sitter för nätaggregat i burken. Eftersom det är en märkesdator och komponenterna är strömsnåla misstänker jag att det inte sitter ett särskilt kraftigt aggregat i burken och att det max har en PCI-e kontakt (man kan använda adaptrar, men det är alltid att föredra att inte använda strömadaptrar för PCI-e). Kort med lite bättre prestanda som t.ex. GTX560Ti kräver två PCI-e och det är lämpligt med ett 550W-aggregat av vettig kvalitet.

XFX Core Edition 550/650, FSP 650-80EGN och Corsairs TX-aggregat är trevliga aggregat som brukar vara bra prissatta.

Tittar man på grafikkort, så är inget av de kort som trådskaparen tittar på något bra alternativ, en klen grafikkrets och DDR3-minne (som man slängt på 2GB av för att lura de som inte vet bättre att kortet är bra. Grafikkretsen är för klen för att utnyttja så mycket minne och DDR3-minne är bra mycket långsammare än det DDR5-minne som sitter på bättre modeller, i den klassen är 1GB DDR5 bättre än 2GB DDR3). Mer minne än 1GB kan främst nyttjas i höga upplösningar och i riktigt hög grafikkvalitet, men då måste grafikkretsen mäkta med att dra runt spelet i dessa upplösningar och den kvaliteten också, vilket kräver en bra mycket bättre grafikkrets än GT630/640 har, m.a.o. mer minne ger inte automatiskt bättre kort och om det dessutom är långsamt DDR3-minne så ger det ett sämre kort än samma kort med 1GB DDR5. T.o.m. gamla GTS 450 är ett bättre presterande kort än GT 640.

HD7770 är ett Myyyyycket bättre kort i samma prisklass (även HD7750 är bra mycket bättre än Nvidiakorten som länkas, då de är ren dynga), även GTX550Ti är bättre i den prisklassen (dock inte lika bra som HD7770). Ett begagnat HD6850/HD6870 alt. GTX460 är även de bättre kort, som kan fås billigt på begagnatmarknaden.
HD7770:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1179664
Prestandaskillnaden:
http://www.anandtech.com/show/5969/zotac-geforce-gt-640-revie...

Med begränsad budget så skulle jag antingen satsa på i5 2500K (om det finns stöd för processorn i BIOS, eller om det finns BIOS att ladda ned på tillverkarens hemsida med stöd för processorn) och HD7770 (bör vara tillräckligt effektsnålt för att kunna drivas av befintligt nätaggregat), eller behållit i3 2120 och satt i ett GTX560Ti och ett nytt nätaggregat (för att i förlängningen uppgradera med en i5 2500K).

Det finns inget omedelbart behov att uppgradera minnet, då 6GB räcker till det mesta (2GB till skulle ge en minimal prestandaskillnad).

Jag utgår från att det är främst till spel som datorn skall användas.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Nja, att säga att i3 2120 är HTPC-klass och inte duger till spel är att ta i lite för mycket.

Fast det var ju inte det jag sa.

Utöver det vet vi inte vad TS ska använda datorn till.

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Hej.

En i5 kommer du långt på, så det är ett mycket bra val. Tänk på de olika betäckningarna. T.ex. 2500, 2500T, 2500S och 2500K. K betyder att du kan överklocka den medans T och S betyder strömsnål och ännu mer strömsnål. Om du ska spela t.ex. så är det "vanilla" (utan beteckning) eller K-modellen som gäller.

Grafikkorten du har tittat ut är ungefär i HTPC klass och kanske browser-spel. Det är absolut inget för BF3 eller andra moderna spel.

Och slutligen, dessa socklar. Alla socklar har olika betäckningar. T.ex. 775, 1155, 1156, 1366 och 2011. Detta är en siffra baserat på hur många kontaktpunkter som finns mellan processor och moderkort. Detta innebär att moderkort och processor måste matcha för att det ens ska gå att montera ihop delarna rent fysiskt.
Processorn du har i dagsläget har sockel 1155. Det är väldigt bra då det är den senaste "mainstream" sockeln. Frågan är vad moderkortet klarar. Dessa färdigbyggda "OEM"-datorer kan vara begränsade för att sänka tillverkningskostnaden.

Men den största frågan är: Vad ska du använda datorn till?

Hej, mitt nuvarande jag har kan jag köra COD black ops på utan problem, det är ju ett Geforce GT520 bör det inte vara bättre med 640?
Nätagg ska jag också kolla ut moderkortet suger om jag själv får säga liksom tar max 8gb ram inte för jag behöver mer har pci express 3x1 så... Datorn ska användas till spel och gå snabbt rent allmänt. Vet du något moderkort som är bra under 1k?

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Nja, att säga att i3 2120 är HTPC-klass och inte duger till spel är att ta i lite för mycket. Processorn fungerar utmärkt till väldigt många spel (främst då för att väldigt många spel är dåliga på att nyttja fler kärnor än 2-3st på ett vettigt sätt, WoW, SC2, Crysis etc är exempel på detta), det är väl främst BF3 och övriga spel som använder dess spelmotor (samt CIV 5) som nyttjar fyra eller fler kärnor på ett vettigt sätt. Processorns kapacitet är för det mesta jämförbar med en oklockad Phenom II 955 - 965 BE i spel.
Det är främst grafikkortet som inte är mycket att hänga i granen i trådskaparens burk (detta sagt är det ingen dum ide' att även uppgradera CPU till i5 2500K, men grafikkort bör vara prio 1)

En sak som verkligen är värd att kolla upp är vad det sitter för nätaggregat i burken. Eftersom det är en märkesdator och komponenterna är strömsnåla misstänker jag att det inte sitter ett särskilt kraftigt aggregat i burken och att det max har en PCI-e kontakt (man kan använda adaptrar, men det är alltid att föredra att inte använda strömadaptrar för PCI-e). Kort med lite bättre prestanda som t.ex. GTX560Ti kräver två PCI-e och det är lämpligt med ett 550W-aggregat av vettig kvalitet.

XFX Core Edition 550/650, FSP 650-80EGN och Corsairs TX-aggregat är trevliga aggregat som brukar vara bra prissatta.

Tittar man på grafikkort, så är inget av de kort som trådskaparen tittar på något bra alternativ, en klen grafikkrets och DDR3-minne (som man slängt på 2GB av för att lura de som inte vet bättre att kortet är bra. Grafikkretsen är för klen för att utnyttja så mycket minne och DDR3-minne är bra mycket långsammare än det DDR5-minne som sitter på bättre modeller, i den klassen är 1GB DDR5 bättre än 2GB DDR3). Mer minne än 1GB kan främst nyttjas i höga upplösningar och i riktigt hög grafikkvalitet, men då måste grafikkretsen mäkta med att dra runt spelet i dessa upplösningar och den kvaliteten också, vilket kräver en bra mycket bättre grafikkrets än GT630/640 har, m.a.o. mer minne ger inte automatiskt bättre kort och om det dessutom är långsamt DDR3-minne så ger det ett sämre kort än samma kort med 1GB DDR5. T.o.m. gamla GTS 450 är ett bättre presterande kort än GT 640.

HD7770 är ett Myyyyycket bättre kort i samma prisklass (även HD7750 är bra mycket bättre än Nvidiakorten som länkas, då de är ren dynga), även GTX550Ti är bättre i den prisklassen (dock inte lika bra som HD7770). Ett begagnat HD6850/HD6870 alt. GTX460 är även de bättre kort, som kan fås billigt på begagnatmarknaden.
HD7770:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1179664
Prestandaskillnaden:
http://www.anandtech.com/show/5969/zotac-geforce-gt-640-revie...

Med begränsad budget så skulle jag antingen satsa på i5 2500K (om det finns stöd för processorn i BIOS, eller om det finns BIOS att ladda ned på tillverkarens hemsida med stöd för processorn) och HD7770 (bör vara tillräckligt effektsnålt för att kunna drivas av befintligt nätaggregat), eller behållit i3 2120 och satt i ett GTX560Ti och ett nytt nätaggregat (för att i förlängningen uppgradera med en i5 2500K).

Det finns inget omedelbart behov att uppgradera minnet, då 6GB räcker till det mesta (2GB till skulle ge en minimal prestandaskillnad).

Jag utgår från att det är främst till spel som datorn skall användas.

Okej men så Tycker ni jag ska välja det andra graffekortet? är det värt? kan jag ha det i min dator? Att sätta i i5 blir något framöver, mer prio med grafikkortet och ett nyss chassi ev nätagg vad jag kan se är det ett 300w

Ja i princip mest spel och att den klarar det mesta

Permalänk
Skrivet av Kevvination:

Hej, mitt nuvarande jag har kan jag köra COD black ops på utan problem, det är ju ett Geforce GT520 bör det inte vara bättre med 640?
Nätagg ska jag också kolla ut moderkortet suger om jag själv får säga liksom tar max 8gb ram inte för jag behöver mer har pci express 3x1 så... Datorn ska användas till spel och gå snabbt rent allmänt. Vet du något moderkort som är bra under 1k?

Om du inte ska överklocka så är det bara välja ett på måfå i princip. Självklart finns det kvalitetsskillnader men det är svårt att skilja dem åt eftersom ingen lägger fokus på billiga moderkort. Välj ett med funktionerna du söker helt enkelt.

Självklart är det bättre med ett 640, men "bra" är en smaksak. Om du inte har några krav på fps eller bildkvalité och kanske spelar i en lägre upplösning så spelar det ingen större roll. Men förvänta dig inga mirakel av det kortet.

Satsa på ett rejält grafikkort och ett nätaggregat som matchar det. Du måste inte köpa det bästa grafikkortet, men för 1-2lax får du säkert något du kan bli väldigt nöjd med.

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Fast det var ju inte det jag sa.

Utöver det vet vi inte vad TS ska använda datorn till.

Ahh, såg just att det var grafikkortet du kommenterade och det är inte mycket att hänga i granen, my bad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det kan vara rätt mycket special i en märkesdator så bäst är om man kollar upp allt innan.

Säger som säkert kan återanvända, hårddisk, cd-läsare (finns undantag). Sen kan ju fler saker gå att använda men bäst att kolla upp det först.

Permalänk
Skrivet av Kevvination:

Okej men så Tycker ni jag ska välja det andra graffekortet? är det värt? kan jag ha det i min dator? Att sätta i i5 blir något framöver, mer prio med grafikkortet och ett nyss chassi ev nätagg vad jag kan se är det ett 300w

Ja i princip mest spel och att den klarar det mesta

300W är ju inte speciellt mycket direkt, så det blir till att byta om du skall köpa ett lite bättre grafikkort.

Att moderkortet bara tar max 8GB är inte mycket att bry sig om i dagsläget, redan de 6GB du har räcker gott i dagsläget. Största anledningen till att många har 8GB eller mer är att minne är så billigt just nu. Många spel kan inte ens nyttja mer än 2GB och jag vet inget som presterar nämnvärt bättre för att man har 8GB istället för 6GB (vill minnas att Madshrimp gjorde ett test på det för ett tag sedan), vissa spel såg en viss skillnad mellan 4GB och 6GB, men inte däröver. Jag skulle väntat med att byta moderkort (förutsatt att det inte strular).

Det du bör koncentrera dig på för att öka spelprestandan är att köpa ett bättre grafikkort och som följd av detta ett kraftfullare nätaggregat. Processorn du har duger gott för att dra runt ett lägre mellanklasskort.

Som svar på frågan om ett GT640 är bättre än GT520, så är svaret, ja. Men varför köpa ett GT640 när man kan få ett bättre grafikkort som de jag nämnde för samma pris? Jag ser ingen logik i det.

För applikationer annat än spel, så märker du ingen skillnad på en i3 2120 och en i5 2500K vid surf, kontorsarbete och flertalet andra standardapplikationer (de flesta sådana applikationer är inte särskilt processorbelastande och är dessutom dåliga på att nyttja många kärnor).
Program där man kan märka skillnaden är vid komprimering/dekomprimering av filer, coding av filmer (decoding brukar gå att avlasta till grafikkortet), matlab eller andra beräkningsprogram, samt spel som faktiskt kan utnyttja många kärnor, främst då BF3 (i multiplayer på stora banor, i single player är det nästan alltid grafikkortet som bottnar, särskilt då om man inte har high-end kort).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag kör nog på annat graffekort som typ det ni/du sa och fixar nytt agg hur mycket W behöver jag igentligen. Ramen är mest för att byta ut dessa jag har nu som är ganska fula och att de är så billiga. Men ska jag köpa lågprofil eller typ vegance** (??) eller vad dom nu heter.

Allt jag har i nuvarnade dator ska i princip va kvar förutom agget och ev ramen och grafikkortet

Tack för all hjälp kör på era tips!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-n...

Det är snabbare än ett 7770, 6870 presterar runt gtx470

Sen http://www.inet.se/produkt/6909588/corsair-gaming-series-600w... (går att stänga av led)

Minne är bara ta dom billigaste 2x4, kolla vilken hastighet du kan ha. Ta lågprofil.

Permalänk
Skrivet av Kevvination:

Jag kör nog på annat graffekort som typ det ni/du sa och fixar nytt agg hur mycket W behöver jag igentligen. Ramen är mest för att byta ut dessa jag har nu som är ganska fula och att de är så billiga. Men ska jag köpa lågprofil eller typ vegance** (??) eller vad dom nu heter.

Allt jag har i nuvarnade dator ska i princip va kvar förutom agget och ev ramen och grafikkortet

Tack för all hjälp kör på era tips!

På ett 550W aggregat av god kvalitet kan du driva en burk med i princip alla single GPU grafikkort på marknaden och du kan köra CF/SLI med kort som inte drar särskilt mycket effekt. Väljer du ett 650W aggregat har du fler PCI-e kablar och du kan driva två högre mid-end kort.

Vettiga aggregat att titta på är som tidigare sagt, XFX Core Edition 550/650, Corsairs TX-serie (inte CX, då den har klen 12V-lina och lägre komponentkvalitet), FSP 650-80EGN (för att det håller hyfsad kvalitet och är billigt för ett goldcertifierat 650W aggregat).

Resten av pengarna kan då sedan läggas på ett grafikkort (säger du hur mycket kortet får kosta kan vi komma med förslag).

Visa signatur

~Pelle~