Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk

Jag väntar också på i3 3225, finns det eta på när den släpps? Borjar bli väldigt otålig...

Bra guide forresten, jag hade precis skapat en tråd om passivt kyld ivy bridge men din tråd tog upp allt jag undrade, tack for det!

Permalänk
Medlem

Hur förhåller sig den här prestandamässigt mot en Mac mini med i5 2,3 GHz och uppgraderad till 8 GB ram (http://www.apple.com/se/macmini/specs.html) ?

Visa signatur

Ja0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oct0puz:

Hur förhåller sig den här prestandamässigt mot en Mac mini med i5 2,3 GHz och uppgraderad till 8 GB ram (http://www.apple.com/se/macmini/specs.html) ?

Jag kan i princip bara gå på din spec då jag aldrig haft någon Mac. Å de är ju bara för dig att jämföra sakerna själv. Spec mot spec. Min absoluta uppfattning efter att jag har tittat över dem så ser jag inte att Mac:en har högre prestanda. Snarare sämre. 2,3ghz mot 3,3ghz (1000mhz mer!). Det finns situationer då man mjukvaruavkodar film, de är aldrig fel att ha en bra marginal i dom fallen. Fast jag har som sagt inte provat Mac:en så jag vet inte hur man uppfattar den irl.

Jag skulle aldrig själv köpa en Mac mini av flera orsaker men den huvudsakliga orsaken i detta sammanhang är att Mac:en har fläkt och mekanisk hårddisk. Dessutom så lär ju den kosta mer, närmare bestämt 1.000kr mer. 7065kr mot cirka 5900kr, och dessutom inte erbjuda några direkta uppgraderingsalternativ i framtiden. Du får ju sälja hela maskinen och köpa nytt när du vill ha en fetare processor i framtiden. I systemet här ovan så plockar du bara ut dom komponenter som du vill byta ut och vips är du igång igen.

Jag tror Mac Mini passar en viss typ av användare absolut men långt ifrån alla vill betala extra för mindre. Mac passar nog dom som gillar deras designspråk och deras enkelhets filosofi och då har man inga problem i att betala mer.

Sorry om någon känner sig förnärmad men jag försöker gå på fakta här. Har jag tagit upp något fel så får ni gärna rätta mig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag kan i princip bara gå på din spec då jag aldrig haft någon Mac. Å de är ju bara för dig att jämföra sakerna själv. Spec mot spec. Min absoluta uppfattning efter att jag har tittat över dem så ser jag inte att Mac:en har högre prestanda. Snarare sämre. 2,3ghz mot 3,3ghz (1000mhz mer!). Det finns situationer då man mjukvaruavkodar film, de är aldrig fel att ha en bra marginal i dom fallen. Fast jag har som sagt inte provat Mac:en så jag vet inte hur man uppfattar den irl.

Jag skulle aldrig själv köpa en Mac mini av flera orsaker men den huvudsakliga orsaken i detta sammanhang är att Mac:en har fläkt och mekanisk hårddisk. Dessutom så lär ju den kosta mer, närmare bestämt 1.000kr mer. 7065kr mot cirka 5900kr, och dessutom inte erbjuda några direkta uppgraderingsalternativ i framtiden. Du får ju sälja hela maskinen och köpa nytt när du vill ha en fetare processor i framtiden. I systemet här ovan så plockar du bara ut dom komponenter som du vill byta ut och vips är du igång igen.

Jag tror Mac Mini passar en viss typ av användare absolut men långt ifrån alla vill betala extra för mindre. Mac passar nog dom som gillar deras designspråk och deras enkelhets filosofi och då har man inga problem i att betala mer.

Sorry om någon känner sig förnärmad men jag försöker gå på fakta här. Har jag tagit upp något fel så får ni gärna rätta mig.

Tack för svaret. Det jag främst tänkte på var att macen var fyrkärning och hade bättre integrerad grafik (HD3000 mot HD2000). Nu är inte jag så insatt i de faktiska prestandaskillnaderna eller hur det påverkar uppspelning av HD etc., därav min fråga.

Sen blir inte macen mer än några hundralappar dyrare eftersom man kan uppgradera minnet själv. Men jag förstår iaf vart du vill komma, och i slutändan blir det ju mest en smaksak.

Visa signatur

Ja0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oct0puz:

Tack för svaret. Det jag främst tänkte på var att macen var fyrkärning och hade bättre integrerad grafik (HD3000 mot HD2000). Nu är inte jag så insatt i de faktiska prestandaskillnaderna eller hur det påverkar uppspelning av HD etc., därav min fråga.

Sen blir inte macen mer än några hundralappar dyrare eftersom man kan uppgradera minnet själv. Men jag förstår iaf vart du vill komma, och i slutändan blir det ju mest en smaksak.

Den är tvåkärnig. Citerar sidan:

Processor

2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5 med 3 MB delad L3-cache på processormodulen

Dessutom så kan du ju köpa en fetare processor till ihopplocket om du är orolig. Typ en ivy bridge i7/i5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Lika bra att jag passar på att fråga er som verkar ha dunderkoll på datorer:

Jag kör idag Splashtop från min laptop till min android Infinity, problemet är att laptopen låter som ett jetplan och vi bor i en etta just nu så det vore kanon att byta ut laptopen mot en knäpptyst htpc istället.

Jag tänkte även att tjejen skulle kunna köra remote samtidigt mot htpc'n men undrar lite vad ni tror om hur krävande detta torde vara?

mvh
Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av adishardis:

Lika bra att jag passar på att fråga er som verkar ha dunderkoll på datorer:

Jag kör idag Splashtop från min laptop till min android Infinity, problemet är att laptopen låter som ett jetplan och vi bor i en etta just nu så det vore kanon att byta ut laptopen mot en knäpptyst htpc istället.

Jag tänkte även att tjejen skulle kunna köra remote samtidigt mot htpc'n men undrar lite vad ni tror om hur krävande detta torde vara?

mvh
Adam

Enligt denna sidan så är systemkraven för Splashtop remote i princip obefintliga. En HTPC av denna kaliber kommer inte ens belasta den med 1%. De är iaf mitt intryck när jag läser kraven. Heck den funkar ju till och med på en svag liten atom processor. Funkar de på en sån så funkar de på allt (som inte är 10 år gammalt).

Så de bör inte vara några problem, såvida du inte har tänkt göra något extremt som du inte har nämnt här nu. Laptop i regel är bra mkt långsammare än stationära datorer. Vill dock reservera mig med att säga att jag inte har provat ovan applikation själv så jag lämnar inga garantier.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Är det någon som kört Linux på ASRock Z77E-ITX? Fungerar det problemfritt?

Permalänk
Skrivet av radx:

Har du fått köpt något nytt agg än? nyfiken

Ajjemen, fick det igår, och nu funkar allt som det ska!

Har dock börjat bli sugen på att köra lite spel på denna burken också, och då räcker inte riktigt Intel HD 3000-grafiken till så jag funderar på att lägga till ett grafikkort. Har du haft några som helst funderingar på det? Vet inte ens om det kommer gå med 150W nätagg. Chassit är ju ett annat problem.

Har lite funderingar på AMD HD 7750 som jag såg att någon (på YouTube) körde i samma chassi och med 160W nätagg. HD 7750 ska ha en TDP på 55W.

Det andra alternativet är att byta chassi och nätagg men det är jäkligt nice med helt tyst dator, så jag får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiasss:

Ajjemen, fick det igår, och nu funkar allt som det ska!

Har dock börjat bli sugen på att köra lite spel på denna burken också, och då räcker inte riktigt Intel HD 3000-grafiken till så jag funderar på att lägga till ett grafikkort. Har du haft några som helst funderingar på det? Vet inte ens om det kommer gå med 150W nätagg. Chassit är ju ett annat problem.

Har lite funderingar på AMD HD 7750 som jag såg att någon (på YouTube) körde i samma chassi och med 160W nätagg. HD 7750 ska ha en TDP på 55W.

Det andra alternativet är att byta chassi och nätagg men det är jäkligt nice med helt tyst dator, så jag får se...

Jag har tyvärr ingen koll på vilket grafikkort som skulle vara de bästa för de användningsområdet. men de är rätt få grafikkort som kommer få plats. De måste vara en lowprofile och inte vara speciellt brett. Nog bäst köpa på öppetköp så att säga
Strömförbrukningen borde inte vara några problem fast de hänger förstås på om du hittar ett monster till grafikkort.

Lycka till med valet
Berätta gärna hur de gick/går.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Nu har jag byggt ihop en dator enligt din beskrivning, faktiskt den första datorn jag byggde själv så det blev en del kliande i huvudet, men resultatet blev riktigt bra tycker jag. Här är några tankar/erfarenheter:

- Använde 3220 processor, men funderar på om man kanske skulle valt 3225. I alla fall enligt windows experience index så är det just grafiken som är den svagaste länken, vilket kanske inte är så förvånande.
- Använde en Samsung 830 128Gb SSD, verkar fungera bra!
- Valde Arctic mx-4 kylpasta istället för silver, läste någonstans att silver skulle ha väldigt begränsad livslängd jämfört med mx-4, om det nu stämmer?
- Adapterkabel 4-pin till 8-pin behövs inte, man kan plugga in 4-pinnarskontakten i de övre hålen på moderkortets 8-pin kontakt.
- Om man använder DVD:n behövs en poweradapter till slimline.
- Att montera DVD:n blev väldigt bökigt eftersom korgen tog i PSU:ns kort när det satt monterat. Man blev tvungen att montera DVD:n efter att man monterat korgen och då var det omöjligt att fästa alla skruvar till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adishardis:

Jag väntar också på i3 3225, finns det eta på när den släpps? Borjar bli väldigt otålig...

Bra guide forresten, jag hade precis skapat en tråd om passivt kyld ivy bridge men din tråd tog upp allt jag undrade, tack for det!

Jag funderar också på den processorn. (pga grafiken).

En fundering har jag... varför inte H77 moderkort? varför Z77?

Ännu en bra guide- instämmer!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ube:

Nu har jag byggt ihop en dator enligt din beskrivning, faktiskt den första datorn jag byggde själv så det blev en del kliande i huvudet, men resultatet blev riktigt bra tycker jag. Här är några tankar/erfarenheter:

- Använde 3220 processor, men funderar på om man kanske skulle valt 3225. I alla fall enligt windows experience index så är det just grafiken som är den svagaste länken, vilket kanske inte är så förvånande.
- Använde en Samsung 830 128Gb SSD, verkar fungera bra!
- Valde Arctic mx-4 kylpasta istället för silver, läste någonstans att silver skulle ha väldigt begränsad livslängd jämfört med mx-4, om det nu stämmer?
- Adapterkabel 4-pin till 8-pin behövs inte, man kan plugga in 4-pinnarskontakten i de övre hålen på moderkortets 8-pin kontakt.
- Om man använder DVD:n behövs en poweradapter till slimline.
- Att montera DVD:n blev väldigt bökigt eftersom korgen tog i PSU:ns kort när det satt monterat. Man blev tvungen att montera DVD:n efter att man monterat korgen och då var det omöjligt att fästa alla skruvar till den.

Intressanta iaktagelser. Jag hade ingen koll på detaljerna rörande DVD-spelaren faktiskt då jag inte använder någon. Det framgår också av guiden att jag har hoppat över detta steg. Orsaken till att jag har strömadaptern var mest bara för "de ska vara så" och den kostade 19spänn. Ingen fara på taket med ekonomin.

Men tack för att du skriver dina tankar i tråden. De lär komma till nytta för flera som sitter och är sugna på sätta ihop samma system.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag funderar också på den processorn. (pga grafiken).

En fundering har jag... varför inte H77 moderkort? varför Z77?

Ännu en bra guide- instämmer!

Mitt val av processor blev som det blev för det fanns inget vettigare att köpa då jag satte ihop den. Idag hade jag tagit en ivy bridge processor istället för den jag valde. Inte pga grafikprestandan men pga TDP:n. De är alltid skönt att saker drar så lite ström som möjligt.

Angående moderkortsvalet så är har du helt rätt i att H77 egentligen är helt okej. De skulle funka utmärkt. Orsaken till att jag inte valde H77 är för jag vill ha möjligheterna som Z77 erbjuder över H77. Exempelvis Intel H77 Överklockning är sämre (Du kan inte öka multipliern på olåsta processorer), det lämpar sig inte för flera grafikkort samtidigt (Går inte dela upp PCI-express 16x slots i två anslutningar). Inget av detta spelar någon roll i en HTPC av detta slag men jag gillar att ha möjligheten framöver. Jag vet inte vad jag kommer vilja göra. Dessutom så va de ingen prisskillnad mellan h77 och z77 när egentligen prisskillnaden borde va rätt så stor, imo. Men de va de inte när jag kollade. Jag tror de skiljde någon hundring max. Varför snåla då liksom. Fast De kanske ser annorlunda ut idag. Jag håller mig inte jätte up to date med priserna. Men hittar du ett billigt H77 moderkort så är det bara att köpa. Chipsettet är helt okej när de kommer till detta användningsområdet.

Sorry om det blev ett lite längre svar än jag hade tänkt skriva.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Försöker bygga en HTPC med i stort sett samma komponenter som du, radx. Vad jag inte förstår är hur du lyckades få plats med ATX-kontakten (24 pinnar) på moderkortet. Den är i vägen när man försöker skjuta in släden med hårddiskarna etc.

Antar att du på något vis använder 8-pinnarskontakten i stället. Jag har försökt mig på det utan att lyckas; datorn går inte igång om jag inte använder 24-pinnarskontakten

Skulle du kunna beskriva steg-för-steg hur du löste strömförsörjningen (för någon som inte är särskilt hemma på detta)? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.kinski:

Försöker bygga en HTPC med i stort sett samma komponenter som du, radx. Vad jag inte förstår är hur du lyckades få plats med ATX-kontakten (24 pinnar) på moderkortet. Den är i vägen när man försöker skjuta in släden med hårddiskarna etc.

Antar att du på något vis använder 8-pinnarskontakten i stället. Jag har försökt mig på det utan att lyckas; datorn går inte igång om jag inte använder 24-pinnarskontakten

Skulle du kunna beskriva steg-för-steg hur du löste strömförsörjningen (för någon som inte är särskilt hemma på detta)? Tack!

Det är både tiny och tajt så att säga. I mitt fall med de komponenter som jag valde blev jag tvungen att montera dit släden först och sedan lirka ned 24-pinnarskontakten efteråt. Det är inte helt optimalt men det går om man bara är lite försiktig och jobbar med fingerspetstopparna.

Tror du att du får någon ordning på det? Jag kan kanske försöka ta lite bättre bilder för dig. Använder du samma nätdel som jag tagit upp i guiden?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Aha, ok. Saken är den att jag har en 3.5" hårddisk också Nåja, får testa med en 24 till 20-pinsadapter... borde fungera.

Permalänk
Medlem

...och det gick vägen! Nu ska jag bara installera ett OS också.

Permalänk
Medlem

radx: Har du några tips på BIOS-inställningar för minimal strömförbrukning/värmeutveckling (har som sagt samma moderkort och processor som du), eller kan/bör allt sådant styras av OS:et?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.kinski:

radx: Har du några tips på BIOS-inställningar för minimal strömförbrukning/värmeutveckling (har som sagt samma moderkort och processor som du), eller kan/bör allt sådant styras av OS:et?

Jag kör min stock faktiskt. Det ända tips jag kan ge är att stänga av allt som inte används. Den regeln tillämpar jag på allt jag bygger. Hårdvara tar tid att initiera och de förbrukar resurser. Tid och minne.

Så kolla om det finns något som du inte behöver. Bortsett från de så kör jag stock vad gäller bios iaf.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag är less på och vänta (FC8 Evo) så jag tänkte dra iväg min beställning. Har jag missat något?

ASRock Z77E-ITX (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1194750)
Intel Core i3 3225 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189954)
Intel 330 SSD 60GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196158)
Kingston HyperX DDR3 2x4GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807566) eller Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Streacom ST-150WP 150W (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124746)
Logitech diNovo Edge (SV) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555)
Streacom FC8 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963826)

Edit: Kundvagnen http://www.inet.se/kundvagn/visa/2277259/htpc-v2

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag är less på och vänta (FC8 Evo) så jag tänkte dra iväg min beställning. Har jag missat något?

ASRock Z77E-ITX (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1194750)
Intel Core i3 3225 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189954)
Intel 330 SSD 60GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196158)
Kingston HyperX DDR3 2x4GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807566) eller Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Streacom ST-150WP 150W (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124746)
Logitech diNovo Edge (SV) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555)
Streacom FC8 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963826)

Edit: Kundvagnen http://www.inet.se/kundvagn/visa/2277259/htpc-v2

De skulle väl vara Windowslicens i fall du ska köra windows, kylpasta och IR-öga isf om det är något du är intresserad av. Om inte så tycker jag de ser helt okej ut.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Okej IR-öga har jag lagt till. Kylpasta har jag nog. Vad är det för "bäst-före-datum "på en sådan?
Ska nog köpa en Windows 8 på en gång med deras nya OEM för privatpersoner.

Nu är beställningen lagt i varje fall.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Okej IR-öga har jag lagt till. Kylpasta har jag nog. Vad är det för "bäst-före-datum "på en sådan?
Ska nog köpa en Windows 8 på en gång med deras nya OEM för privatpersoner.

Nu är beställningen lagt i varje fall.

Fan vet.. Du får la pressa ut en liten bit och kolla så den inte torkat om du är orolig. Den bör vara kletig och inte sandig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

En fråga. Var vääääldigt länge sedan jag satte ihop en dator, och har ingen koll på processorer. Funderar på att testa att bygga den nämnda datorn och installera plex på den. Anledningen till plex är att jag vill kunna köra "transcoding on the fly" till mobila enheter, och då gärna kunna köra flera omkodningar samtidigt, alltså behöver jag rätt bra med cpu-kraft.

När jag läst tråden, och sedan kollat på inet så tycker jag med mina kassa kunskaper att jag borde kunna använda någon av dessa processorer:

Intel Core i5 3450S 2,8Ghz (Ivy Bridge) Low Power
http://www.inet.se/produkt/5310024/intel-core-i5-3450s-2-8ghz...

Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge)
http://www.inet.se/produkt/5310025/intel-core-i7-3770s-3-1ghz...

Är båda dessa bättre processorer än den i3 Ivy bridge som nämnts? Går det att använda någon av dem? Båda verkar ligga på 65w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbie1:

En fråga. Var vääääldigt länge sedan jag satte ihop en dator, och har ingen koll på processorer. Funderar på att testa att bygga den nämnda datorn och installera plex på den. Anledningen till plex är att jag vill kunna köra "transcoding on the fly" till mobila enheter, och då gärna kunna köra flera omkodningar samtidigt, alltså behöver jag rätt bra med cpu-kraft.

När jag läst tråden, och sedan kollat på inet så tycker jag med mina kassa kunskaper att jag borde kunna använda någon av dessa processorer:

Intel Core i5 3450S 2,8Ghz (Ivy Bridge) Low Power
http://www.inet.se/produkt/5310024/intel-core-i5-3450s-2-8ghz...

Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge)
http://www.inet.se/produkt/5310025/intel-core-i7-3770s-3-1ghz...

Är båda dessa bättre processorer än den i3 Ivy bridge som nämnts? Går det att använda någon av dem? Båda verkar ligga på 65w.

Tycker du ska ta in åsikter ifrån flera här på Sweclockers. Men jag ska ge dig mina åsikter.

Om Plex som du vill använda är flertrådat så kommer en processor med flera cores att vara att föredra. Om Plex däremot inte är flertrådat så vill du ha en processor med så hög klockfrekvens som möjligt men med max 65watt TDP. Hurvida Plex är det ena eller de andra vet jag inte. Men jag ser inte hur Plex skulle kunna vara mer krävande än en 1080P hi10 h264 film som i princip är bland de tyngsta du kan utsätta din processor för vad gäller film.

Min i3 3220 tuffar på i 3,3ghz och den fixar ovan utan att någonsin kliva över 50% cpu, faktum är att jag har aldrig sett den kliva upp emot 45% någon gång. Men med detta sagt kan jag naturligtvis inte ge dig några garantier då jag inte har Plex själv.

Söker man på Google så ser de ut som Plex använder sig av flera trådar. I så fall så skulle jag köpa vad din plånbok pallar. En I5:a bör ju räcka.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hurvida Plex är det ena eller de andra vet jag inte. Men jag ser inte hur Plex skulle kunna vara mer krävande än en 1080P hi10 h264 film som i princip är bland de tyngsta du kan utsätta din processor för vad gäller film.

Min i3 3220 tuffar på i 3,3ghz och den fixar ovan utan att någonsin kliva över 50% cpu, faktum är att jag har aldrig sett den kliva upp emot 45% någon gång. Men med detta sagt kan jag naturligtvis inte ge dig några garantier då jag inte har Plex själv.

Misstänkte att din konfiguration utan problem skulle kunna fixa en film åt gången, men i mitt fall vill jag kunna streama/transkoda olika filmer samtidigt till t.ex 2-3 klienter. Vet inte om jag kommer lyckas, men det är målet.

Skrivet av radx:

Söker man på Google så ser de ut som Plex använder sig av flera trådar. I så fall så skulle jag köpa vad din plånbok pallar. En I5:a bör ju räcka.

Ok, då får det ev bli en sådan.

Edit: Beställde alla delarna igår. Blev en i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ube:

- Adapterkabel 4-pin till 8-pin behövs inte, man kan plugga in 4-pinnarskontakten i de övre hålen på moderkortets 8-pin kontakt.

Håller på och monterar nu. Hittade ingen 4 -> 8 pin-kabel.

Vad menas med övre hålen?

Edit: Never mind, tror jag kopplade det rätt.

Permalänk
Medlem

Streacom FC8 Evo Fanless Chassi TDP 95W

Det finns flera Streacom chassin, det finns ett nytt chassi som heter FC8 Evo Fanless Chassi och det klarar TDP 95W och som är 30W högre än gamla på 65W. Nya Intel Core i7 3370K TOP-OFF-LINE har 77W TDP, så chassit klara även Intels senaste Core i7, i5, i3 processorer.

http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/

Båda kabinetten ser lika ut och väger lika mycket, 2,5 kg. Kanske har coole-pipe teknologin blivit bättre, kanske ett tryckfel, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Jag fick alla mina delar idag men hade inte riktigt tid och börja bygga. Det finns utrymme för att komplettera med några egna heatpipes om man känner för det.

Återkommer imorgon med status uppdatering.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10