Tagit vatten över huvudet med min utbildning. Hur gör jag nu?

Permalänk
Avstängd

Tagit vatten över huvudet med min utbildning. Hur gör jag nu?

Har börjat på en ingenjörsutbildning och matematiken är betydligt svårare än den vi fick göra på gymnasiet och känner att det kommer bli ett helvete att gå denna utbildningen.
Om man vill hoppa av utbildningen och börja jobba istället vad är den bästa vägen att gå?
Jag har just nu ingen inkomst förutom CSN som kommer först i september. Mina besparingar har jag levt upp då jag pluggat ett år utan CSN.
Jag har flyttat till en annan stad där jag inte har några kontakter alls (flyttade för att plugga).
Jag bor i en billig lägenhet centralt i staden 2000 kr/mån inkl. el och vatten.

Körkort har jag inte heller.
I utbildningsväg har jag en fordonsteknisk utbildning samt en basårsutbildning.
Mina jobberfarenheter består av deltisdarbeten med lite olika sorters arbeten. Praktiska arbeten.

Hur ska jag göra nu för att få jobb? Det minsta jag behöver per månad för att överleva är 5k i handen och det borde vara ganska enkelt att skrapa ihop om man väl får ett jobb.
Jag har sökt de jobb på platsbanken som jag vet att jag klarar av, det är en mindre stad så det finns inte så många jobb på nätet.

Jag har sökt CSN för ett år så det är ju som ett "säkerhetssystem" för mig om jag inte hittat något jobb under denna tiden men jag vill inte få massor av lån helt i onödan.
Jag kan inte gå till arbetsförmedlingen heller om jag tar CSN. Slutar jag ta CSN och går till arbetsförmedlingen så kommer jag att ha en inkomst på 0kr i månaden.

Vad är den bästa lösningen nu? Helst skulle jag jobba ett tag sen skaffa en utbildning som jag har lätt för. Jag tänkte gå en yrkesutbildning men de har skärt ner på antalet platser och de platser som finns går till invandrare utan utbildning...
Jag har även funderat rätt mycket på att hoppa ut framför ett tåg eller avsluta livet på något annat sätt (Har haft depression och självmordstankar varje dag i några år nu, vet inte varför jag har det men det känns som jag är värdelös och en börda för alla). Jag har inte heller tagit itu med mina psykiska problem eller berättat dem för någon, alla tror det är frid och fröjd med mig... Anledningen för att jag inte har tagit självmord än är för att jag inte vill såra min mor som redan har det tufft så jag vill helst slippa göra det om det går även som suget för självmord blir större och större för varje dag.

Några tips på hur jag ska göra?

Sorry om texten är otydlig någonstans, brukar bli det när jag skriver, tror jag har en släng av dyslexi...

Permalänk
Avstängd

Byt utbildning?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Är väl ganska svårt att hitta en utbildning nu att byta till? Jag behöver även få CSN får den nya utbildningen och jag får ej CSN om utbildningen innehåller gymnasieämnen.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du läst, och är det civilingejör eller högskoleingejnör, inom vilken inriktning?

Har du precis börjat, så ge inte upp. Ja, ing-utbildning ÄR tufft, men det är bara att bita ihop och kämpa rejält. Det ordnar upp sig i slutändan. Har själv varit mycket nära på att "avveckla" studierna, men fortsatt kämpa.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gjorde nyss en sen anmälan på några kurser. Hur går det till sen då? Om jag blir antagen på någon av dessa byts inriktningen automatiskt då? Eller kommer jag inte att komma in då jag redan är antagen till en utbildning?

Har rätt nyligen börjat, inne på vecka två nu. Det är energi jag läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Gjorde nyss en sen anmälan på några kurser. Hur går det till sen då? Om jag blir antagen på någon av dessa byts inriktningen automatiskt då? Eller kommer jag inte att komma in då jag redan är antagen till en utbildning?

Har rätt nyligen börjat, inne på vecka två nu. Det är energi jag läser.

Då har du ju knappt smakat på Plugget
ALLA är osäkra på sin förmåga när de är nya teknologer. Men för fasen inte upp nu! Du får ha några kurser släpandes, kommer inte exakt ihåg hur många det är första året, men jag tror det är 3 st 7.5p (totalt).
Jag börjar mitt tredje år på Väg&Vatten. Jag har tre-fyra mattekurser släpandes, varav en är den absolut första. Matten ÄR inte lätt. Det är många som har första mattekursen släpandes under rätt lång tid.
Du kommer läsa många andra kurser, som är betydligt roligare, och som inte är lika teoretiskt matematiska som mattekurserna.

Du kommer hitta din studieteknik. Det tar ett tag för alla att göra det. Men det kommer, det lovar jag dig.

Kvarstår konstigheter så ta upp det direkt med din studievägledare.

Så sluta inte! Kämpa istället!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Har börjat på en ingenjörsutbildning och matematiken är betydligt svårare än den vi fick göra på gymnasiet och känner att det kommer bli ett helvete att gå denna utbildningen.

Det är väldigt många som hoppar av första året i utbildningen, många av dessa kommer sedan tillbaka efter att de har gjort omtentorna.

Skrivet av Lcdposter1337:

Om man vill hoppa av utbildningen och börja jobba istället vad är den bästa vägen att gå?

Gå till arbetsförmedlingen och anmäl dig arbetslös, gå sedan till kommunhuset och sök socialbidrag, börja därefter att söka arbete.

Skrivet av Lcdposter1337:

I utbildningsväg har jag en fordonsteknisk utbildning samt en basårsutbildning.

Fordonsteknisk är faktisk inte fel, på många orter i landet är det lite brist på såna. Fast som vanligt vill de ha arbetserfarenhet.

Skrivet av Lcdposter1337:

Hur ska jag göra nu för att få jobb? Det minsta jag behöver per månad för att överleva är 5k i handen och det borde vara ganska enkelt att skrapa ihop om man väl får ett jobb.
Jag har sökt de jobb på platsbanken som jag vet att jag klarar av, det är en mindre stad så det finns inte så många jobb på nätet.

Bredda till närliggande städer är första saken, sedan är går det väl söka jobb hos föräldrarnas hemort och sist flytta, vilket är lite omständligt.

Skrivet av Lcdposter1337:

Jag har sökt CSN för ett år så det är ju som ett "säkerhetssystem" för mig om jag inte hittat något jobb under denna tiden men jag vill inte få massor av lån helt i onödan.

Om du inte klarar av studierna så ska du absolut inte fortsätta ta på dig studielån.

Skrivet av Lcdposter1337:

Jag kan inte gå till arbetsförmedlingen heller om jag tar CSN. Slutar jag ta CSN och går till arbetsförmedlingen så kommer jag att ha en inkomst på 0kr i månaden.

Nej det finns socialbidrag och socialbidrag är absolut inget och skämmas över, jag själv i min ungdom blev tvungen att söka det en gång. (arbetslös, ingen a-kassa och sjuk)

Skrivet av Lcdposter1337:

Vad är den bästa lösningen nu? Helst skulle jag jobba ett tag sen skaffa en utbildning som jag har lätt för. Jag tänkte gå en yrkesutbildning men de har skärt ner på antalet platser och de platser som finns går till invandrare utan utbildning...

Svårt att säga, du ska i alla fall inte fortsätta läsa om du ser att du får IG på varenda kurs. Om du är i den sitsen så bör du sluta utbildningen och sedan skriva dig arbetslös. Och därefter fundera på hur du vill göra. Där ett val är att tenta om kurserna och sedan fortsätta eller börja om på ett nytt program.
Om du är med i akassan så tror jag de har försvårat reglerna, då de inte gillar att folk som har problem i skolan skriver sig arbetslös, för att under denna tid mest göra omtentor och sedan studera igen.

Skrivet av Lcdposter1337:

Jag har även funderat rätt mycket på att hoppa ut framför ett tåg eller avsluta livet på något annat sätt (Har haft depression och självmordstankar varje dag i några år nu, vet inte varför jag har det men det känns som jag är värdelös och en börda för alla). Jag har inte heller tagit itu med mina psykiska problem eller berättat dem för någon, alla tror det är frid och fröjd med mig... Anledningen för att jag inte har tagit självmord än är för att jag inte vill såra min mor som redan har det tufft så jag vill helst slippa göra det om det går även som suget för självmord blir större och större för varje dag.

Dina problem med skolan är inte på något sätt unik, vi är många som har fått kämpat oss fram. Just den anledningen finns det ingen mening att vara större deprimerad för, dock kan det såklart finnas andra anledningar till varför man är less på livet.

Det jag gör för att muntra upp mig är att se på diverse dokumentärer om andra som har det mycket värre och inse att man inte har det så dåligt ändå. Sedan självmordtankar så är såklart mitt råd att söka upp professionell hjälp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Vi fick ett häfte med proppmatte som jag kollat i. Jag klarar av att lösa långt ifrån alla uppgifter i det häftet och det ska vara repetition från gymnasiematten. I gymnasiets matematikböcker har jag löst g och vg uppgifterna i de flesta fall men det verkar vara MVG-uppgifter som man behöver kunna som en barnlek. Vissa saker har jag inte ens fått lära mig i mina matematikböcker.
Jag kan lösa kanske +50% av uppgifterna i det häftet. Känns som ett helvete när man vet att den riktiga matematiken kommer att bli mycket svårare än uppgifterna i det häftet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Dina problem med skolan är inte på något sätt unik, vi är många som har fått kämpat oss fram. Just den anledningen finns det ingen mening att vara större deprimerad för, dock kan det såklart finnas andra anledningar till varför man är less på livet.

Det jag gör för att muntra upp mig är att se på diverse dokumentärer om andra som har det mycket värre och inse att man inte har det så dåligt ändå. Sedan självmordtankar så är såklart mitt råd att söka upp professionell hjälp.

Mina problem med skolan är inte alls unikt, vet att det är många som sitter i samma sits som jag och att det även finns de som sitter i en värre sits.
Har dock haft mycket ångest, varit less på livet och haft självmordstankar långt innan jag började studera.

Hittade några utbildningar som lät mycket roligare än energi som jag vet att jag kommer att klara av. Har gjort sen anmälan på dessa men vet inte hur det fungerar. Får kanske ringa till antagningen imorgon och fråga.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Mina problem med skolan är inte alls unikt, vet att det är många som sitter i samma sits som jag och att det även finns de som sitter i en värre sits.

Bra att du vet det och då har du kanske insett att fler hade problem med matematik repetitionen, som inte alls brukar vara matematik repetitionen på gymnasienivå. Och vi är väldigt många som har haft problem i skolan i början, men ändå kämpat oss framåt. Så dina problem är nog inget hinder för att fortsätta, men det kan kanske vara smart att byta val tidigt om man så känner för detta.

Skrivet av Lcdposter1337:

Har dock haft mycket ångest, varit less på livet och haft självmordstankar långt innan jag började studera.

Ja det är inte roligt, jag själv tror mycket på att det är dagens samhällsklimat som gör oss ledsna. När jag slutade gymnasiet på 90talet, så fick de flesta välbetalda industrijobb om de ville ha detta, likaså hade få fast bredband och folk istället var mer sociala.
Idag så upplever jag nästan som om alla är lessa på livet. Nå som sagt är problemet stora så sök riktig hjälp.

Skrivet av Lcdposter1337:

Hittade några utbildningar som lät mycket roligare än energi som jag vet att jag kommer att klara av. Har gjort sen anmälan på dessa men vet inte hur det fungerar. Får kanske ringa till antagningen imorgon och fråga.

Problemet med utbildningar är att ordspråket gräset är grönare på andra sidan gäller för dessa. Alltså "alla" andra utbildningar än sin egen känns så mycket lättare, men är inte nödvändigt det. Nå om du har hittat utbildningar som du tror passar dig bättre så sök dessa.

Angående hur det fungerar så har jag själv påbörjat utbildningar samtidigt som jag går andra utbildningar, men det kan ha ändrats. Förutom ringa så kan du ju prata med skolans syo, dock brukar dessa enligt min erfarenhet inte vara insatta i mer än generella frågor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Vi fick ett häfte med proppmatte som jag kollat i. Jag klarar av att lösa långt ifrån alla uppgifter i det häftet och det ska vara repetition från gymnasiematten. I gymnasiets matematikböcker har jag löst g och vg uppgifterna i de flesta fall men det verkar vara MVG-uppgifter som man behöver kunna som en barnlek. Vissa saker har jag inte ens fått lära mig i mina matematikböcker.
Jag kan lösa kanske +50% av uppgifterna i det häftet. Känns som ett helvete när man vet att den riktiga matematiken kommer att bli mycket svårare än uppgifterna i det häftet.

Nu stämmer det mycket riktigt universitetsmatten kan vara riktigt jävlig, men just de inledande veckorna tyckte jag var värst. Ovana, plus att det var så mycket man glömt bort.

Permalänk

Äh, var inte för rädd för matten. Du kommer att komma in i det, ge det bara några veckor! Sitt två timmar extra om dagen och plugga matte, kanske med några andra i klassen. Jag vet inte vart du pluggar men på t.ex. KTH har jag hört att failraten på intromatten hos vissa program är på runt 50% (!). Ungefär samma failrate (eller ännu värre) är det på de inledande mattekurserna (envariabelanalys och linjär algebra). Det är många som tycker att det känns hopplöst, men bara man inte ger upp så brukar det fungera ändå. Det finns omtentor, och sen finns det fler omtentor!

Som extremfall kan nämnas att det finns personer som misslyckats med någon/några av sina tidiga mattetentor men klarar fortsättningskurserna och sedan tentar av kurserna långt efter - ibland flera år senare. Då du läser energi så har du ju ett gäng andra kurser som är enklare än matten, så du kan skrapa ihop nog med poäng för att få csn-bidrag. Dessutom är csn lite snällare första året - du behöver bara ta 50% av dina poäng (till skillnad från 75% åren efter).

Att hoppa framför ett tåg är en ytterst dålig idé - plugga mer istället så slipper du tänka sådana tankar. En ingenjörsutbildning och studentikosa saker kring det är en alldeles utomordentligt bra sak att lägga tid på!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast

Har du precis börjat ingenjörsutbildningen? I så fall känner du nog som ungefär 90 % av alla studenter. Jag fick en poäng på min första mattedugga som var repetition från gymnasiet och sedan fick jag noll poäng på både analysen och den linjära algebran. Sen tog jag tag i det, skaffade lite studieteknik och kämpade. Jag har haft massa kurser efter mig men nu har jag bara fyra kurser och ett exjobb kvar till civilingenjörsexamen.

Vad är det som får dig att vilja hoppa av? Är det bara att du har svårt för den första matten så är du bara en i gänget. Att hoppa av bara för att intromatten krånglar känns lite väl förhastat tycker jag. Ge det en chans och lägg ner tiden det kräver. Om du senare bara tycker att det är pest och pina så är det ingen skam i att hoppa av, det är inte lätt att veta vilken utbildning som är rätt innan man testat. Men jag tycker att du ska ge det en chans. Det är mycket jobb att läsa till ingenjör och det är ofta matten i början som är tung eftersom det är ett så stort glapp mellan vad de lär ut i gymnasiet och vad de förväntar sig på högskolorna. Men det går att komma förbi om man bara anstränger sig.

Jag hittade inte rätt på första försöket. Jag började på teknisk fysik men kände efter en termin att det inte var min grej. Bytte sedan till kemiteknik där jag passade mycket bättre och nu läser jag en master i energiteknik som känns helt rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ge inte upp. Om jag klarar av matten gör du det också.
kth - maskin.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för mig själv och säga att första veckorna var ett helvete ^^

Det bästa är att inse att många andra också kämpar och hjälpas åt att lösa uppgifter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du väljer att göra med studierna så är det första du bör göra att ta dina depressionsproblem på allvar. Sök hjälp så fort som möjligt. Det finns hjälp att få, om inte annat är dagens antidepressiva medel mycket effektiva.

Att du har svårt med matten eller något annat kan ju bara det helt förklaras med depressionen. Att vara så allvarligt deprimerad som du verkar vara och fokusera på knepiga matteproblem blir ju svårt. Får du bara hjälp med depressionen klarar du garanterat mycket mer än du tror just nu.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Var på första föreläsningen nu och det gick okej, han tog inte upp så mycket. Ska på den andra lektionen snart och det kommer att bli grupparbeten genom hela kursen vilket inte låter allt för roligt just nu när matematiken inte är på topp.

Ringde arbetsförmedlingen med och hörde hur det skulle bli om man hoppar av. Verkar inte som man får något aktivitetsstöd förens efter först 3 månader så man måste då gå 3 månader utan någon som helst inkomst.

Ska försöka göra denna skiten ett tag och se vad det blir av det. Verkar lönlöst när man inte ens klarar av repetitionen av gymnasiematten som de hade.

Permalänk

Gjorde inte jag heller. Inse att du får lägga ner mer tid än andra på skiten. Precis som mig

Permalänk
Avstängd

Det var ett jävla stort hopp från gymnasiematematiken.
Någon som kan hjälpa mig med denna? Det ser ut som alienspråk i mina ögon...

http://i.imgur.com/GeJfS.png

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Gjorde inte jag heller. Inse att du får lägga ner mer tid än andra på skiten. Precis som mig

Riktiga teknologer har MINST en omtenta efter sig 8)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Nestor:

Riktiga teknologer har MINST en omtenta efter sig 8)

Kan man ju lugnt säga

1,5p ifrån att få CSN.
2 kurser att gå om
2 tentor att göra
ett ½gjort xjobb kvar.

Snart klar med allt dock!

Där kan du snacka om ångest men jag e INT BITTER.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Ringde arbetsförmedlingen med och hörde hur det skulle bli om man hoppar av. Verkar inte som man får något aktivitetsstöd förens efter först 3 månader så man måste då gå 3 månader utan någon som helst inkomst.

Men du har rätt till socialbidrag, såvida du inte har sparat kapital, dyr bil eller något liknande.

Sedan verkar det vara väldigt få i tråden som inte har haft stora matematikproblem och inte vetat av hur man skulle lösa det, där det för många har gått bra tacka vare alla kära omtentor och inte glömma upppigande låtar som: Matte Matik - tentor till mig: http://www.helgo.net/gavel/sound/Matte_Matik-Tentor_till_mig.... Folk på min skola spelade denna låten i fikarummen början av tentaveckorna, nu var dock låten färskare då.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Men du har rätt till socialbidrag, såvida du inte har sparat kapital, dyr bil eller något liknande.

Sedan verkar det vara väldigt få i tråden som inte har haft stora matematikproblem och inte vetat av hur man skulle lösa det, där det för många har gått tacka vare alla kära omtentor och inte glömma upppigande låtar som: Matte Matik - tentor till mig: http://www.helgo.net/gavel/sound/Matte_Matik-Tentor_till_mig.... Folk på min skola spelade denna låten i fikarummen början av tentaveckorna, nu var dock låten färskare då.

Ska försöka göra matten så gått det går innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Jag ska i alla fall prova på projektet i matematik som vi ska börja med nästa vecka bara jag kommer igenom övningsuppgifterna.
Har gjort 3 uppgifter på ca 2 timmar...

Om det går så långt att jag hoppar av hur gör man då med socialbidrag? Jag har tagit det i några månader när jag gick ut gymnasiet och inte hade något jobb. Sen har jag tagit CSN för ett basår för typ 2 år sedan och jag har inte betalat tillbaka något av skulden.

Det jag har av värde är en cykel som just nu kanske är värd 3000 kr och på banken tror jag att jag har ca 1000 kr då CSN kommer först i slutet av september.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Så upp med hakan nu.
Skitbra, du gjorde tre uppgifter på två timmar. Det tog inte fyra timmar och du gav inte heller upp.
Titta dig själv i spegeln och säg; JAG ska klara av detta, JAG gör detta för min egen skull.
Sätt upp delmål på vägen, belöna dig själv och framför allt kämpa. Mät inte dina prestationer mot andras, jobba mot dina egna mål.
Jag lovar dig att du kan klara av detta om du bara bestämmer dig.
Om du sedan vill skriva av dig när tvivlen kommer så finns vi alltid här.
KÖÖÖÖÖR HÅÅÅÅÅRT!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Om det går så långt att jag hoppar av hur gör man då med socialbidrag? Jag har tagit det i några månader när jag gick ut gymnasiet och inte hade något jobb. Sen har jag tagit CSN för ett basår för typ 2 år sedan och jag har inte betalat tillbaka något av skulden.

Det jag har av värde är en cykel som just nu kanske är värd 3000 kr och på banken tror jag att jag har ca 1000 kr då CSN kommer först i slutet av september.

För att söka socialbidrag måste du först göra allt i din "makt" för att få pengar, det innebär att anmäla dig arbetslös och söka jobb. Därefter måste du söka pengar de sätten som du kan, t.ex. akassa.

De på arbetsförmedlingen är vana med folk som behöver bidrag och kan hjälpa dig på traven med hur du ska kontakta socialnämnden på din kommun. Där dessa frågar om du har för värdesaker och vill ha bankomatuttag som stryker hur mycket pengar du har. Samt ser så att du inte precis innan har köpt en cykel eller något för 60 000kr. Din cykel för 3000kr struntar de fullständigt i, såvida du inte själv erbjuder dig att sälja den eller köpte den dagen innan via bankkontot.

Angående betala tillbaka så är jag dålig insatt, men det gäller i princip enbart om man har fått socialbidrag på felaktiga grunder: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/aterbetalning
Även om vissa kan få låna pengar, men det gäller knappast inte dig utan du kommer troligen att få pengar.

Sedan bra att du kämpar, lägg ner tid på det och var inte så orolig på avseende det ekonomiska. Det som för många är tråkigt med socialbidrag är om de äger något som hus och liknande, men för oss panka så är det ofta inte så farligt. (ja jag vet att det finns olyckliga som ej får något)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Haha, när det är jobbigt så löser man kanske en uppgift på tre timmar. I början av tenta-plugget

Jag kan inflika att man klarar sig utmärkt utan omtentor, så det föreslår jag att du försöker skippa. Sliter man som en gnu till första tillfället kan man slacka under omtenta-p också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Jag har även funderat rätt mycket på att hoppa ut framför ett tåg eller avsluta livet på något annat sätt (Har haft depression och självmordstankar varje dag i några år nu, vet inte varför jag har det men det känns som jag är värdelös och en börda för alla). Jag har inte heller tagit itu med mina psykiska problem eller berättat dem för någon, alla tror det är frid och fröjd med mig... Anledningen för att jag inte har tagit självmord än är för att jag inte vill såra min mor som redan har det tufft så jag vill helst slippa göra det om det går även som suget för självmord blir större och större för varje dag.

Jag tycker att du (som bud_bundy redan skrev) kontaktar vården för att det verkligen finns hjälp att få och risken är att dina tankar blir ännu jobbigare och du kommer att få det ännu jobbigare i skolan om du inte gör något åt det. Jag antar att du är 19 år gammal nu och även om jag inte har självmordstankar och även om jag inte är mycket äldre än du (är 24) så önskar jag att jag hade tagit hand om mig redan då jag var i din ålder. Om du väntar fram tills du är lika gammal som jag så har du levt ytterligare 5 år med dina problem. Du är inte alls en börda, du är en människa som har lika rätt som alla andra att få leva lycklig utan ångest och hitta sin egen mening med livet Det finns ju både soc och arbetsförmedling om du skulle tvingas att sluta, så ekonomiska biten behöver du inte heller bekymra dig om. Gå in på http://www.terapisnack.com/ där du kan precis som här skriva av dig helt anonymt och få förslag på hur du kan bli hjälpt- admins där är utbildade inom psykologi och har erfarenhet inom sina områden

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Första året på ingenjörsprogrammen är då agnarna skiljs från vetet, därefter har du lärt dig den studieteknik som passar dig bäst, och att inte gå 8-17 var dag hjälper till det med :>
Spenderade nog upp till 60h/vecka när det var som intensivast (3 tentor och 1 inlämning inom 10 dagar).
8 veckor x 4 studieperioder dock på de flesta (alla?) utbildningarna, så mängden ledighet om man sköter sig är inte helt fel morot!