Permalänk
Medlem

Hur felsöker man moderkortet?

Misstänker att moderkortet jag köpt är defekt, finns det några enkla sätt att felsöka / kolla om det är moderkortet som spökar?

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

Vad har du för problem....eftersom du tror att moderkort är defekt ?

Permalänk
99:e percentilen

Skriv först och främst vad problemet är, så kan vi hjälpa till.

Testa med endast ett minne åt gången för att utesluta minnena.

Testa att placera detta minne i olika slottar för att se om det är fel på någon slot.

Försäkra dig om att du har kommit ihåg alla moderkortsdistanser.

Plocka ut allt som inte behövs (så att du bara har kvar moderkort, CPU, RAM och CPU-kylare). Testa att starta datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

enklaste sättet är att sätta i "proppen" ett minne (som man vet funkar) och grafikkortet.....anslut strömkablar till moderkort och GRAFIKKORT. får du fram bios på skärmen så funkar moderkortet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av stupendous:

Vad har du för problem....eftersom du tror att moderkort är defekt ?

Skrivet av Zuggmate:

Skriv först och främst vad problemet är, så kan vi hjälpa till.

Testa med endast ett minne åt gången för att utesluta minnena.

Testa att placera detta minne i olika slottar för att se om det är fel på någon slot.

Försäkra dig om att du har kommit ihåg alla moderkortsdistanser.

Plocka ut allt som inte behövs (så att du bara har kvar moderkort, CPU, RAM och CPU-kylare). Testa att starta datorn.

För att moderkortet beter sig konstigt, väldigt konstigt, har prövat allt sorts larv med ram stickorna...

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

För att moderkortet beter sig konstigt, väldigt konstigt, har prövat allt sorts larv med ram stickorna...

det där va inte mycket till svar
specificera vad som inte funkar eller funkar konstigt istället

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Hur går jag vidare i felsökning av moderkort...? (GA-K8NSNXP socket 754)

Skrivet av stupendous:

enklaste sättet är att sätta i "proppen" ett minne (som man vet funkar) och grafikkortet.....anslut strömkablar till moderkort och GRAFIKKORT. får du fram bios på skärmen så funkar moderkortet !

Hej och tack för alla tips!

Jag lånar denna tråd då även jag har problem med att veta hur jag ska komma vidare i felsökningen av mitt moderkort.

Det är iofs inte ett nytt moderkort utan ett gammalt (som är av värde för mig då jag köpt ett dyrt grafikkort till, och således vill få igång igen).

Moderkortet heter Gigabyte GA-K8NSNXP, och har socket 754.

Jag har felsökt så långt att jag fått igång moderkortet genom att kortsluta grön kabel med jord i den stora strömkontakten då den sitter istucken i moderkortet. Detta för att moderkortet inte vill starta med strömknappen eller ens då jag kortsluter de stift på moderkortet där strömkontakten är ansluten.

Jag lyckas med tjuvkopplingen isatt få igång CPU-fläkt (osäker om processorn går igång), chassifläktar, chipsetfläkt, CDROM och grafikkort.

Däremot får jag ingen uppstartsbild på skärmen, eller det klassiska pipet då moderkortet ska starta. :S

Jag testar med ett minne i kortplats 1, och har testat att byta till alla platser men utan skillnad. Har även testat utan nåt minne i och får inte felmeddelandet som man brukar få då (i form av ett ihållande tjut).

Jag har visuellt kollat över alla kondensatorer på kortet, då jag hört att dessa kunnat ge sig genom läckage, men inte funnit någon som ser trasig ut.

Hur går jag vidare?

Permalänk
Medlem

Som sagt, vi vet inte vad du har för fel, men kan du specificera lite mer noggrant?

Min polare hade köpt en ny dator "sabertooth" och lite smått o gott
och han kan ju inget vidare om dator, så jag och 1till åkte dit och fixade den "byggde ihop"
och sen försökte vi lösa problemet med ingen bild "no post"
men det visa sig vara huvud strömmen till moderkortet som vi missat på grund av den bünnzia kylaren på cpu'n

dubbel kolla ALLT och så kanske det funkar

+rep om jag hjälpte