Helgsnack: "Vilken surfplatta i höst?"

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Det är det nya nu, den nya mainstream-vågen, hata, hata, hata Apple. Bortse totalt ifrån deras produkter och vilken kvalité de håller, ignorera produkten bara för att det är Apple som utvecklat den. Det är en ta mig fan en surfplatta, köp den som är bäst och lägg inte så mycket fokus på hur själva företaget ter sig mot andra företag.

Apple gör allt för att nyttja ett bristfälligt patentsystem.
Sånt kallas patenttrollande och gör bara skada.

Dylika skräpbolag ska bojkottas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Ingen kommentar angående priset eftersom jag har dålig koll på vad windowsplattorna är tänkta att kosta men jag tycker inte det framgår varför man borde välja en windowsbaserad i stället för tex android. Sakerna du nämner är väl normala saker som folk redan brukar göra med sina surfplattor?
Jag går lite i köpestankar just nu så jag är genuint intresserad av för och nackdelar med windowsvarianterna, i huvudsak jämfört med androidplattor.

Eftersom jag kört android några år med en uppsjö av program så är jag så klart väldigt orolig för att en massa grejer jag vill använda den till inte skulle gå att göra med en windowsplatta. Det finns många "underhållningprogram" som typ twitchtv som det skulle vara mycket tråkigt att bli av med men att ha en platta utan tex bra gpsplotter är fan helt otänkbart för mig osv.

Vet någon föresten hur x86 står sig mot arm vad gäller strömförbrukning? Tyckte folk brukade säga att x86 var alldeles för bloatat för dessa ändamål för ett par år sedan. Fast några watt hit och dit kanske inte spelar så stor roll jämfört med skärmens energiförbrukning, i vilket fall på enheter med större skärmar. Någon som har bättre koll än jag på detta?

Du läste nog inte min första kommentar där det framgick att programmen jag var ute efter inte finns till ARM då jag är intresserad framförallt av SolidWorks, SolidEdge, Matlab, Ansys, Abaqus, Maple etc.
Dessa finns inte och kmr troligtvis aldrig finnas för ARM.

Och ja, man kan göra en hel del i dessa program utan monsterdator ala tesla kort etc.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Galaxy SIII fyller surfplattebehovet, är dessutom bättre eftersom den får plats i en byxficka, inte sugen alls på en platta ...

Hur kul är det att surfa på en 5" skärm? Nä fy fan, mycket bättre med en surfplatta.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

På trollinlägg, off-topic samt svaren på dessa inlägg.

Permalänk
Medlem

Surface så klart!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Glöm WinRT...

Ingen mening med Windows RT då vanliga Windows program inte fungerar på den versionen.. Och det lär dröja ett tag tills det finns gott om appar för Windows RT.. Smartare att vänta och se hur det går för RT..

Välj Android.. Apples affärsmetoder gör att jag personligen bojkottar alla deras produkter...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Skrivet av Preed:

Ingen mening med Windows RT då vanliga Windows program inte fungerar på den versionen.. Och det lär dröja ett tag tills det finns gott om appar för Windows RT.. Smartare att vänta och se hur det går för RT..

Välj Android.. Apples affärsmetoder gör att jag personligen bojkottar alla deras produkter...

ingen mening med iPad, då vanliga OsXprogram inte funkar på dom.
Ingdn mening med androidplattor heller, då vanliga linuxprogram inte funkar på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

ingen mening med iPad, då vanliga OsXprogram inte funkar på dom.
Ingdn mening med androidplattor heller, då vanliga linuxprogram inte funkar på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menade var att man inte ska köpa en platta med WindowsRT i tron att man kan köra sina vanliga windows-program på den..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt en Asus Transformer Pad 300 i helgen och surplattor som man kan även kan använda som Netbooks passar mig väldigt bra. Kommer bli ännu bättre när plattor med Windows 8 kommer med de vanliga tangentbordskommandona samt äkta högerklick. Men Android funkar överraskand bra som "simulerad" laptop.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag har köpt en Asus Transformer Pad 300 i helgen och surplattor som man kan även kan använda som Netbooks passar mig väldigt bra. Kommer bli ännu bättre med Windows 8.

Grattis till ett bra köp. Nyttjar själv en sådan tablet/hybdrid och är mycket nöjd (se tidigare inlägg).

(I/O-prestandan sänkar dock tableten med jämna mellanrum. Hoppas på att en mjukvaruuppdatering till den löser det bekymret. Min HTC One X presterar avsevärt mycket bättre i vissa situationer, trots dylik hårdvara.)

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X