Högskoleingenjör i Datateknik, val av inrikting termin 4

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör i Datateknik, val av inrikting termin 4

Hej alla!

Jag studerar för närvarande till högskoleingenjör i datateknik på LiTH och snart är det dags att välja en av två inriktningar. Det som finns att välja på är 'programvara' eller 'inbyggda system'. Jag är lite kluven över vad jag vill gå, och jag frågar nu er om hjälp. Det jag vill veta är vad ni tror om yrkena som dessa inriktningar kan leda till. Till exempel, vilken av dem har bäst framtidsutsikter? Vilken av dem kommer kunna erbjuda mig mest jobb? Kommer det leda till någon skillnad i lön? Vad tror ni är roligast (där roligt innebär varierade arbetsuppgifter, vettigt folk, intressanta arbetsuppgifter)?

Jag själv trodde först jag skulle gå inbyggda system, men nu är jag inte lika säker. Jag gillar att pilla med hårdvara och bygga saker som gör något på riktigt, men samtidigt är det ju rätt skönt att bara koda och hitta lösningar på problem.

Om ni undrar vilka kurser som ingår i de olika inriktningarna kan ni läsa det här: Programvara | Inbyggda system
VOF står för Valbar - Obligatorisk - Frivillig, där valbara kurser ska väljas, obligatoriska skall gås och frivilliga är extra som man kan gå om man vill

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Hedersmedlem

En bra fråga, men kurser som "konstruktion med mikrodatorer" brukar ju vara väldigt trevliga.
Sedan kanske man, om man tillåter sig att spekulera, kan gissa att "inbyggda system" kanske skrämmer potentiella arbetsgivare som bara behöver någon standardprogrammerare samtidigt som det ser bra ut för mera kvalificerade jobb.

Permalänk

Jag själv är en hårdvarunära och det är lite jag ångrar mig över, då arbetsmarknaden för den andra är så mycket större. Förutom detta får jag uppfattningen att utvecklingen för hårdvarunära är negativ i sverige, sånt jobb flyttas utomlands, samt att med vanliga programvarutvecklare tar allt fler område. Liksom idag behöver man inte vara hårdvarunära för att programmera en mobiltelefon.

Så jag skulle ha valt Programvara även om jag hade tyckt Inbyggda system hade varit roligare. Sedan tycker jag inte grenen inbyggda system inte är så inriktad på just inbyggda system. Vilket som Elgot ovanför nämnde kan skrämma iväg vissa arbetsgivare, samt ge andra en missuppfattning om vad du kan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Det är ett fåtal kurser som skiljer sig egentligen, majoriteten av kurserna läser man tillsammans. Och de kurser som är obligatoriska för den ena är oftast valbara för den andra. Välj den som har verkar ha roligast och intressantast kurser.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Det är ett fåtal kurser som skiljer sig egentligen, majoriteten av kurserna läser man tillsammans. Och de kurser som är obligatoriska för den ena är oftast valbara för den andra. Välj den som har verkar ha roligast och intressantast kurser.

Nja, min erfarenhet är att arbetsgivare inte kollar så mycket på betyg då dessa ofta är intetsägande om vad man har läst. Istället ser de på ens CV och då kollar vad programmet heter, samt vad man påstår att programmet innehöll. Det arbetsgivaren gör med betyget är dock att skumma igenom det snabbt och se om det är mest 3:or eller 5:or.

Så jag tycker att man i första hand ska välja program efter den titel man vill ha. Vill man sedan ha mer kunskap, ja det är ingen som hindrar en att läsa lite extra på egen hand.

Så TS val har extremt stor betydelse för hans/hennes karriärsval, TS kommer att komma till helt olika arbetsintervjuer med de olika titlarna, även om TS skulle skaffa samma kunskaper på egen hand som ej kan stryka på papperet.

*edit*
Och ja det är superlätt att ljuga rejält i sitt cv om en utbildning utan att förfalska några betyg/intyg, problemet är bara det att man får det inte så roligt när arbetsgivaren ber en lösa ett problem, där denna kunskap krävs... Sedan är det vanligt att studenter som får 5:a i vissa kurser, glömmer i princip rubbet direkt efter de har lämnat tentasalen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Sedan är det vanligt att studenter som får 5:a i vissa kurser, glömmer i princip rubbet direkt efter de har lämnat tentasalen.

Det är ju dock inget argument mot höga betyg; förmodligen glömmer folk med treor minst lika fort (nu kan man kanske i och för sig kan se omtentor som repetition och sådan påstås ju vara bra). Däremot kan ju ett högt betyg vara en indikation på att man har viss talang eller i alla fall förmåga att lära sig saker (ungefär som ingenjörsutbildningar överlag alltså; det är ju till exempel som bekant sorgligt få som faktiskt räknar på någon högre nivå även om matematik utgör en stor del av utbildningarna).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är ju dock inget argument mot höga betyg; förmodligen glömmer folk med treor minst lika fort (nu kan man kanske i och för sig kan se omtentor som repetition och sådan påstås ju vara bra). Däremot kan ju ett högt betyg vara en indikation på att man har viss talang eller i alla fall förmåga att lära sig saker (ungefär som ingenjörsutbildningar överlag alltså; det är ju till exempel som bekant sorgligt få som faktiskt räknar på någon högre nivå även om matematik utgör en stor del av utbildningarna).

Korrekt. Sedan vad högre nivå innebär kan diskuteras.
Min uppfattning är att det inte brukar vara matematikkunskaperna som sätter käppar i hjulen för framtida jobb hos ingenjörerna, utan mer brister i allt annat. När vi väl behöver ha högre matematikkunskaper så brukar det vara enkelt att rådfråga någon på företaget för just denna uppgift, det beror såklart på vad man jobbar som, men generellt upplever jag att det är så. (vad jag upplever != verkligheten)

Och då anser jag inte att mer matematik är någon bra lösning och jag anser att ingenjörer läser matematik på tillräckligt hög nivå. Jag tycker dock att alla ingenjörsprogram borde minst vara 4 om inte 5 år och civilingenjör 6år. Vilket kanske är en utveckling som vi kommer att gå emot och då kan vi samtidigt höja mattenivån.

Men det jag syftade på och formulerade mig dåligt var att många som har 5a i vissa kurser ibland är i princip lika dåliga som en som aldrig har läst kursen. Men självklart som du säger så ger betyget en indikation på att man har förmågan att lära sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Så jag tycker att man i första hand ska välja program efter den titel man vill ha.

Det är inte omöjligt att arbetsgivare tittar på det. Min poäng var att att programinnehållet kan göras väldigt lika vad man än väljer, vilket betyder att man knappast är låst till programvara eller inbyggda system. Sen har jag hört gamla studenter som säger att de idag inte alls håller på med deras inriktning, så jag är inte orolig för det.

Går förövrigt 3e året med inbyggda system-inriktningen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag har redan läst flera kurser inom programmering i C++ (grunder, standardbibliotek och objektorienterat) och assembler, så det känns som att jag inte är helt lost inom det. Borde jag inte kunna visa det för en arbetsgivare så att han/hon ser att jag åtminstone kan någonting om programmering? Plus att det känns som att titeln "inbyggda system" är bredare än bara "programvara", om man jobbar med programvara är det ju rätt säkert att man kommer spendera mesta tiden med att knacka kod? Inbyggda system kan ju gälla allt från serverhallar till småkretsar, eller har jag fel?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rozzor:

Plus att det känns som att titeln "inbyggda system" är bredare än bara "programvara", om man jobbar med programvara är det ju rätt säkert att man kommer spendera mesta tiden med att knacka kod? Inbyggda system kan ju gälla allt från serverhallar till småkretsar, eller har jag fel?

Nja, är det inte tvärt om? Med risk för att bara tala för mig själv associerar man väl "inbyggda system" med fpga-utveckling och lågnivåprogrammering (även om man skulle kunna argumentera för att inbyggda system finns överallt) medan "programvara" kan täcka allt från föregående till webbtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, är det inte tvärt om? Med risk för att bara tala för mig själv associerar man väl "inbyggda system" med fpga-utveckling och lågnivåprogrammering (även om man skulle kunna argumentera för att inbyggda system finns överallt) medan "programvara" kan täcka allt från föregående till webbtjänster.

Hm, ok. Tänker höra mig för om skolan kan hjälpa mig välja också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Välj det som du själv tycker är intressantast, du kommer att få jobb oavsett. Dina nuvarande kunskaper räcker för att få jobb som programmerare, troligtvis inom inbyggda system också.

Permalänk
Medlem

Jag läste DI prgramvara för ett par år sen och det ser inte ut som dom ändrat speciellt mycket på kursplanen sen dess. Jag tror inte det spelar så himla stor roll vad du väljer. Det är som det sagts tidigare i tråden väldigt lite skillnad på inriktningarna. Jag tänkte dock passa på att rekommendera några valbara kurser som jag tyckte var väldigt bra.

TDDB84 Designmönster .
Väldigt viktig kurs om du kommer hålla på med någon form av objektorienterad utveckling i framtiden. Egentligen den enda kursen som försöker gå igenom hur man bygger program på ett strukturerat sätt. Ett par labbar som inte var speciellt svåra och en tenta som inte heller var så jävla svår.

TDDC17 Artificiell intelligens
Roliga labbar, inte så tung teroi som man kan tro faktiskt.

TDDD38 Avancerad programmering i C++
Även om man kanske inte kommer koda C++ i sitt framtida jobb så är denna kurs riktigt bra. Man får mycket djupare förstålse för många språkkonstruktioner som andra språk också använder.

TSBK07 Datorgrafik
Rolig projektkurs där man själv väljer hur svårt man vill göra för sig. Och vem vill inte koda spel?

Men det som är viktigtast av allt är att du väljer vad du tror kommer vara roligt. Jobb som programmerare är inga större problem att få i dagsläget iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjofras:

Jag läste DI prgramvara för ett par år sen och det ser inte ut som dom ändrat speciellt mycket på kursplanen sen dess. Jag tror inte det spelar så himla stor roll vad du väljer. Det är som det sagts tidigare i tråden väldigt lite skillnad på inriktningarna. Jag tänkte dock passa på att rekommendera några valbara kurser som jag tyckte var väldigt bra.

TDDB84 Designmönster .
Väldigt viktig kurs om du kommer hålla på med någon form av objektorienterad utveckling i framtiden. Egentligen den enda kursen som försöker gå igenom hur man bygger program på ett strukturerat sätt. Ett par labbar som inte var speciellt svåra och en tenta som inte heller var så jävla svår.

TDDC17 Artificiell intelligens
Roliga labbar, inte så tung teroi som man kan tro faktiskt.

TDDD38 Avancerad programmering i C++
Även om man kanske inte kommer koda C++ i sitt framtida jobb så är denna kurs riktigt bra. Man får mycket djupare förstålse för många språkkonstruktioner som andra språk också använder.

TSBK07 Datorgrafik
Rolig projektkurs där man själv väljer hur svårt man vill göra för sig. Och vem vill inte koda spel?

Men det som är viktigtast av allt är att du väljer vad du tror kommer vara roligt. Jobb som programmerare är inga större problem att få i dagsläget iaf!

Tack så mycket för tipsen! Får man lov och fråga vad du jobbar med idag?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Jag driver en utvecklingsbyrå med min kollega som jag lärde känna under tiden vi pluggade DI. Vi började som en webbyrå men har gått mer och mer mot systemutveckling/konsulting. Vi bygger och underhåller system i PHP och .NET (Webforms/MVC för webb och WPF för windowsprogram).