Är dagens x86/amd_64 arkitektur marknad ett duopol?

Permalänk
Medlem

Är dagens x86/amd_64 arkitektur marknad ett duopol?

Jag började fundera, vilka tillverkare som har Class 1 eller Class 2 licens finns fortfarande kvar för att tillverka x86 kompatibla processorer?
Förklaring av C1 och C2 är att C1 får tillverka och designa egna prollar med intels huvudreferens med crosslicensing deal. C2 är de som får tillverka processorer åt C1 innehavare som i de flesta fall bara var designlab. Exempel: Cyrix var en C1 licensiat och IBM är en C2 licensiat som tillverkade chippen åt Cyrix.

Intel och AMD är givna i förhand, men förr i tiden var urvalet betydligt större.

Cyrix såldes till NAT Semi som i sin tur såldes till VIA där de använde cyrixdesignerna till C3 och C5 som stopgap sollutions tills IDT labbet kunde färdigställa C7 för x86 och resten av NAT Semi såldes till AMD som därmed fick Geode prollarna.

Rise Technology såldes till SiS som i sin tur spann av det till DMP Technology som fortfarande tillverkar prollar baserade på SiS Vortex86 designen som i sin tur var till stor del utvecklad av folket som tidigare var på Rise.

IDT/Centaur Köptes av VIA och är grunden för alla C7 och nyare VIA prollar.

NexGen Köptes av AMD och deras designer blev K7 designen i stort sett.

ULi såldes till nvidia av ALi som senare använde deras licens för användning i deras M6117-386SX implementation

Chips and Technologies hade C1 licens och tillverkade 387 FPUer likaså en snabbare version av 386 än intel vid denna tid på hela 33mhz. De köptes av intel till stor del för deras grafikkortsdesigner som var de första utanför IBM som kunde ge full VGA.

NEC, Lade ner sin x86division och satsade allt sitt krut på andra arkitekturer som MiPS och Sparc.

UMC, Lade ner pga nån typ av haveri i deras enda tillverkningsställe för x86. Är inte helt säker.

Det tror jag var alla C1

C2 är en ycket kortare lista:
SGS-Thompson
IBM
Texas Instruments

Deras licenser för tillverkning är fortfarande giltiga, vilket man kunde se under Athlon boomen i slutet av nittiotalet när amd inte hann med förfrågan så tillverkade IBM åt dem ett tag osv. Men jag tror i dagsläget så är de nog inte så intresserade av att tillverka åt nån av de två jättarna om de inte betalar riktigt bra.

Man kanske inte ska glömma Transmeta som helt saknar licens och körde emulation av x86 gernom VLiV vilket gjorde deras prollar ofattbart trög i vissa funktioner.

Så att sammanfatta, de som fortfarande är aktiva med C1 licens i x86 världen blir inte många i dagsläget. AMD, Intel, VIA och DMP. Lite sorgligt att bara fyra överlevt. Men som det ser ut så har i alla fall nVIDIA en legal C1 ifall de skulle vilja tillverka en x86/64 cpu i dagsläget, men att skapa en ny från scratch eller från 386sx speccar lär ju inte vara så genialiskt ur ekonomisk synpunkt..

Om ni kommer på nån jag missat, hojta så jag kan lära mig mera.

Tillägg till C&T
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kanske på gränsen till banalt men här finns ju en lista på tillverkare: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_x86_manufacturers

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sant

Skrivet av evil penguin:

Kanske på gränsen till banalt men här finns ju en lista på tillverkare: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_x86_manufacturers

Så sant, men det är inte bara vilka som fanns/finns utan gärna för kul om nån har använt nån av de mer udda överlevarna eller fortfarande kör med sina gamla alternativa riggar för nått syfte.
Kan likväl vara intressant att veta om nån vet mer om de företag som inte längre tillverkar och varför de slutade utöver den torftiga infon som finns på wikipedia (swe/eng)
Jag har personligen aldrig sett en SiS x86 processor. Vore kul att veta mer om dem.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Discokungen

Licensmässigt så byter Intel och AMD med varandra och ger i princip Intel 64-licens och AMD x86-licens som jämnt byte. Sen går det alltid för andra att be snällt om de får tillverka. Själva kärnan i det hela är väl att det är fruktansvärt dyrt att tillverka såna processorer och att det inte direkt finns någon marknad för det. ARM-processorer däremot, där är det mer lönt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Licensmässigt så byter Intel och AMD med varandra och ger i princip Intel 64-licens och AMD x86-licens som jämnt byte. Sen går det alltid för andra att be snällt om de får tillverka. Själva kärnan i det hela är väl att det är fruktansvärt dyrt att tillverka såna processorer och att det inte direkt finns någon marknad för det. ARM-processorer däremot, där är det mer lönt!

Jag gissar starkt på att VIA som stod för 55% av usb3 endast fick vara med att tillverka nästa USB standard för Intel är rädd för att AMD ska komma under 10% marknadsandelar eller rent utav konka. Om AMD går åt fanders så måste intel visa upp realistiskt att det finns konkurrens inom x86 marknaden, och med tanke på att det är så få kvar, så är via ett säkert kort. Kan också vara därför atom försvinner nu så att de lämnar över marknaden till low profit low power x86 till via. (de är bättre på de flesta vis per watt i alla fall.) Om VIA kan visa sig starka nog i low margin segmentet så behöver inte intel stå till svars för US anti-trust laws. Och därmed inte behöva splittras, säljas i bitar eller tvånglicensiera till till exempel fujitsu.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Eller ännu värre TMC/TMCC, SGS-Thompson, MiCM eller de andra jättarna. Intel har inte en julle ifall TMC börjar sälja c2d för tio kronor styck. Då spelar det inte stor roll vad deras i* serie presterar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

HOLY SMOKES! "2.02 Watts @ 800 MHz" SiS vortex verkar ju awesome. "2.18 watts @ 1ghz" " och "2.39 watts @ 1.2ghz" Jo jag vet de saknar FPU och emulerar denna via dircall. Men ändå, trodde inte den ens fanns före jag skrev denna tråd. Och tydligen är det prollen som styr jobmeals kaffeapparater. Så de används tydligen ännu i stor kvantitet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jo det vore långsökt, och prollen är inte gjord för detta, men om man lät den köra med en TDP på 95W, undrar vilken speed den skulle upnå då? som en 3ghz Pentium 1? hehe.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.